Preview: Heavy Rain - když se film změní ve hru

Jak daleko jste ochotni zajít? Kolik jste toho ochotni prožít? Na to vám odpoví Heavy Rain - interaktivní film v dobrém slova smyslu.
Kapitoly článku

Všechno to začalo poměrně nenápadně, jako každá velká věc. Tým Quantic Dream, proslavený vynikající adventurou Fahrenheit, předvedl technologické demo "The Acting" s virtuální herečkou. Nikdo netušil, žespojení slov Heavy Rain, které demo pro PS3 na E3 v roce 2006 doprovázelo, se stane názvem jedné z nejzajímavějších chystaných her, ačkoliv již toto demo vzbudilo velkou pozornost.

 

Interaktivní film? Jak se to vezme

Teď ale malá exkurze do historie. Před patnácti lety neexistovala v herním světě větší urážka, nežli označit hru za interaktivní film. Proč? Stačilo vzít kameru, natočit pár scén s „herci“, digitalizovat scény, přidat nějaké to renderované prostředí, splácat z toho nesmysl s pochybným dějem a bylo hotovo. Jak se to hrálo? V podstatě nijak, a proto ta nenávist k interaktivním filmům. Běžel rádobyděj, kdy se občas objevila ikonka a hráč se měl rozhodnout, co udělá.

heavy rain 03.jpgheavy rain 04.jpg

Na děj to stejně víceméně žádný vliv nemělo a veškerá interakce tak spočívala v několika kliknutích za celou hru. Takže jste vlastně zírali na céčkový film a párkrát klikli myší. Náklady pro "takyvývojáře" takřka nulové, zpočátku slušné výdělky, lidé v dobách PC 486 pozlátko mixu renderu a digitalizovaných herců docela hltali, možná potěší, že v Česku se hráči příliš omámit nedali.

VIDEO: 1761 'Heavy Rain - trailer'

Samozřejmě i mezi interaktivními filmy existovaly světlé výjimky jako třeba vesmírné sci-fi The Daedalus Encounters s půvabnou Tiou Carrere. Pro později narozené - neplést si interaktivní film s vynikajícími adventurami jakými byly mimo jiné Under a Killing Moon, Pandora Directive, či Gabriel Knight 2 jen proto, že v nich byli zakomponovaní živí herci, zmíněné hry naopak disponovaly vynikající hratelností.

heavy rain 06.jpgheavy rain 07.jpg

Teď ovšem ten hlavní paradox. Interaktivní film neměl být odpadem, ale naopak cílem jednohoz nejzajímavějších směrů herního vývoje. Měl vtáhnout hráče do filmového děje, přičemž mu měl dát možnost absolutní kontroly. Ne zírat na film, ale být skutečně UVNITŘ filmu. A právě tímto prvním skutečným interaktivním filmem má být chystaný psychologický thriller o mystickém vrahovi Heavy Rain: The Origami Killer.

Kdesi ve spleti ulic v neustávajícím dešti čeká vrah

Heavy Rain je jedním z projektů, sledovaných s napětím celou herní veřejností. A to již od zmíněného prvního technologického dema, kde se Quantic Dream prezentovali se svojí snahou vytvořit autentické digitální herce. Není divu. Tento vývojářský tým za sebou měl totiž již legendu v podobě hry Fahrenheit, která se hodně blížila tomu, čím by interaktivní film měl být. Silný příběh, volby neustále ovlivňující průběh děje a jeho změny a hlavně maximální vtažení dovnitř příběhu, takže jste s hrdiny splývali. Heavy Rain má však proti Fahrenheitu představovat cosi jako změť ulic velkoměsta ve srovnání s několika uličkami větší vesnice, ačkoliv základní koncept bude ve své podstatě stejný.

heavy rain 08.jpgheavy rain 09.jpg

Známe zatím jeviště, osoby a obsazení. Volba prostředí nemohla být dokonalejší. Město, kde neustále prší, oblohu pokrývají šedivé mraky, svět, kde se stalo slunce jen vzpomínkou. Město, kde řádí „origami killer“, vrah, který trpí zvráceností toho nejstrašlivějšího kalibru. Ze svých obětí tvoří makabrózní origami. Jak asi poté, co prošla jeho rukama těla vypadají, snad raději nedomýšlet, Quantic Dream se zjevně hrůze nebrání, stačí vzpomenout na hratelné demo "The Taxidermist" o vycpávači žen a hrůzný obsah vany, kde právě všetečná novinářka Madison jednu z žen připravených k vycpávání, objevila. Ano, to je ta scéna, kdy Madison zvrací a Pyramidhead ze Silent Hillu by jen spokojeně pokýval svou kovovou hlavinkou. Jelikož oběťmi Origami Killera jsou i děti, raději nedomýšlet.

Absolutní svoboda pohybu, interaktivita

Co vedle příběhu tedy dělá Heavy Rain tolik diskutovaným projektem? Právě absolutní interaktivita, která ovlivňuje děj. Jste uvnitř živého organismu, který si žije svoji děsivou existenci tam uvnitř města smrti. Čtyři oddělené charaktery, pátrající po jedné možné oběti zabijáka. Viděli jsme v akci již všechny čtyři. Půvabnou Madison Paige, agenta FBI Normana Jaydena, bývalého policistu a nyní stárnoucího soukromého detektiva Scotta Shelbyho, ale hlavně Ethana Marse, nejdůležitější postavu ze všech.

Sex i násilí jsou témata ve filmech naprosto běžná a Cage upozornil, že tvoří hru pro dospělé

Právě za život jeho syna Shauna bude probíhat boj, který může skončit jakkoliv. Pamatujete na Fahrenheita, kdy jste hráli jak za stranu pachatele, tak vyšetřovatelky a každý krok se odrážel na opoziční straně? Zkuste totéž s čtyřmi postavami, přičemž voleb bude nesčetněkrát více a hlavně budou mnohem více ovlivňovat postavy. Tedy jak volit dialogy? Zasáhnout tvrdě? Jak to ovlivní pátrání ostatních? Vše se zmotává do dokonalého klubka nepředvídatelného děje.

heavy rain 01.jpgheavy rain 02.jpg

Madison jsme viděli, jak se pokoušela na vlastní pěst zjistit u chlípného gangstera informace. Málem se stala obětí znásilnění či zabití, skončila u nedobrovolného striptýzu, ze kterého ji zachránila jen šikovná rána do hlavy darebáka. Jak to dopadne, když nebude dostatečně rychlá a ochotná při svlékání? Co se stane v případě, že se úder nepodaří? Dvě velmi odvážné erotické scény z Fahrenheita i prohlášení šéfa projektu Davida Cage o tom, že se nenechá v ničem cenzurovat, nabízejí patrně i možnost brutálního znásilnění. Sex i násilí jsou témata ve filmech naprosto běžná a Cage upozornil, že tvoří hru pro dospělé. Zároveň ale dává jasně najevo, že sexuální scény tu nejsou lacinou atrakcí, například vynucený striptýz Madison se snaží vtlačit hráče do pozice ženy, která je ponižovaná a stává se obětí násilníka.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Adventury | interaktivní thriller
Výrobce: Quantic Dream | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 23. února 2010 (Severní Amerika)
  • Poutavý příběh
  • Skvělá atmosféra
  • Uvěřitelné postavy
  • Spousta možností a víc konců
  • Skvělá hudba, dabing
  • Drobné nelogičnosti
  • Interaktivních objektů mohlo být víc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,