Preview: L.A. Noire – ve jménu zákona

Na první pohled se může zdát, že nás čeká konkurence druhé Mafie – máme tady stará auta, zločince a jazz. Skutečnost je však jiná.

Rockstar uhodil hřebíček na hlavičku, když do světa vypustil třetí díl své v té době docela úspěšné série Grand Theft Auto. Nebylo těžké poznat, že se zrodil nový fenomén v podobě tzv. open-world žánru, který se vyznačoval obrovským světem a s ním spjatou svobodou pohybu. Od té chvíle uběhla spousta let, ale i dnes zůstává popularita otevřených světů na vysoké úrovni, ne-li vyšší.

la_noir_05.jpg

Produkce společnosti Rockstar se zaměřila téměř výhradně na tuto sféru interaktivní zábavy a vybrousila ji do zářivého lesku, což mimo jiné dokazuje nedávno vydaný Red Dead Redemption.

Jednotlivé události budou prezentovány formou epizod, podobně jako u seriálu – co epizoda, to trestný čin

Jejich nadcházející dítko na první pohled vypadá jako přímá konkurence hry Mafia II, ovšem při důkladném prohlédnutí lze najít celou řadu odlišností.

la_noir_01.jpg la_noir_06.jpg

Řeč je o L.A. Noire. Hře, jejíž ohlášení trpělo nedostatkem jakýchkoli informací a kterou doprovázel záhadný trailer, jenž nabídl honičku končící bitkou na střeše. Slibována byla akce, kombinovaná s filmovým příběhem a řešením problémů, zasazená do Los Angeles ve 40. letech. Dalo se jen spekulovat, kudy cesta povede, nyní je však situace jiná – s neustále se blížícím datem vydání se objevují další a další střípky, které postupně dávají mlhavé představě do jasnou formu.

Z prérií do ulic

Jak už bylo naznačeno, děj se odehrává v poválečné době, přesněji v roce 1947. Město se potýká s problémem prodeje drog, korupce a dalších zločinů, mezi kterými nechybí ani vraždy. Ačkoli bylo zvykem mít ve svých rukou osudy gangsterů, mafiánů či odpadlíků a tyto problémy způsobovat, v L.A. Noire se přidáte na stranu, jenž chce vzniku těchto problémů zamezit. Sledovat tak budete životní příběh policisty jménem Cole Phelpse z LAPD - a to od jeho raných začátků v roli pochůzkáře, až po vrchol kariéry, který zde představuje kriminální oddělení. Vyzkoušet si tedy budete moct většinu policejních funkcí, které znáte z televizních pořadů a filmů, což jistě mnoho z vás ocení.

Nové pojetí s sebou nese i změnu pohledu na hru jako takovou. Akce ustoupí do pozadí, přednost dostane hledání důkazů na místech činu a sběr výpovědí přítomných svědků či podezřelých. Pokud se bojíte, že si nezastřílíte vůbec, hoďte obavy stranou, jelikož „ráznější“ prostředky ve vyšetřování využijete také. Jednotlivé události budou prezentovány formou epizod, podobně jako u seriálu – co epizoda, to trestný čin. Ty na sebe nebudou navazovat, občas se ale setkáte s nějakým pojítkem, které může pozastavený případ vrátit mezi aktivní.

artwork_01.jpg artwork_02.jpg

Aby tvůrci dosáhli mnohotvárnosti zločinů a zároveň jejich uvěřitelnosti, vycházeli ze skutečných událostí – zdrojem inspirace jim byly staré noviny nebo policejní zprávy. Použití dobových zdrojů je zajímavým krokem, ale skutečnost může být často omezující - proto je někdy ku prospěchu věci nedržet se striktně fakt a něco málo si domyslet. Stejného názoru jsou pak i vývojáři a tak se setkáte i s případy, které sice nikdy vyřešeny nebyly, ovšem díky fantazii vývojářů získali uniknuvší pachatelé jméno i tvář.

la_noir_04.jpg

Co se vyšetřování týče, budete mít několik možností, jak se zachovat na místě činu při hledání důkazů a vyslechnutí očitých svědků. V případě první varianty tak budete muset hledat předměty či jiné pozůstatky aktivity pachatele, ty ovšem nebudou nijak zvýrazněny. Řídit se pak budete moci instinktem Cola, který bude za nezvyklými objekty otáčet hlavu. Veškeré poznatky si pak bude zapisovat do svého poznámkového bloku, jakožto nejsilnější zbraně kteréhokoli vyšetřovatele. Zajímavostí je, že nebude nutné najít všechny důkazy, jejich počet ale znatelně ovlivní rychlost vyřešení případu a také jeho zakončení. Druhá možnost postupu pak v sobě skýtá důmyslný systém rozhovorů, jehož možnosti se rozvíjí s množstvím poznamenaných informací.

Síla slova

Vedení konverzace bude možné třemi způsoby – obviněním, sílou a přemlouváním. Jejich vhodnou kombinací rozhovor povede žádaným směrem a vy zjistíte, co potřebujete. Rozhovorem bude možné i mnohé pokazit, např. příliš časným obviněním vyslýchaného předčasně umlčíte a ztratíte cenný zdroj informací. Za použití nepřiměřené síly se vám zase dostane pokárání od vašich nadřízených.

Zajímavostí je, že nebude nutné najít všechny důkazy, jejich počet ale znatelně ovlivní rychlost vyřešení případu a také jeho zakončení

Aby však z vaší strany nešlo jen o tipy, implementovali tvůrci do hry systém emocí, který vytvořili technologií zvanou „motion scan“, nebo také simulace lhaní. Na tři stovky herců odehrálo své role před třiceti dvěma kamerami, načež byly vyhodnoceny pohyby jejich mimických svalů v určitých situacích a podle toho rozpohybovány obličeje herních postav. Díky nim budete moct využít svůj odhad v závislosti na tom, jestli se vám vyslýchaný zdá nervózní nebo netrpělivý.

la_noir_09.jpg la_noir_10.jpg

To, co titul přibližuje k sérii GTA, je volnost pohybu po městě. Pro tyto potřeby bylo vymodelováno Los Angeles podle dobových dokumentů, jako jsou mapy a fotografie. Po tomto realisticky vymodelovaném městě se pak budete přesouvat prostřednictvím automobilu podle toho, kam vás jednotlivé důlazy či stopy zavanou. Po cestě pak můžete poslouchat rádiovou komunikaci jiných policistů, nebo také narazit na rabování obchodů či krádeže jiných aut. Jestli zasáhnete, bude čistě na vás. Pokud však nejste fanoušky jízdy po městě a více vám vyhovuje nepřetržité řešení případu, bude možné využit okamžitých přesunů do dané lokace.

la_noir_07.jpg la_noir_08.jpg

L.A. Noire se mně prozatím rozhodně zamlouvá. I když mou první reakcí na další open-world hru z dílen Rockstaru byl úšklebek na jejich adresu, po hlubším průzkumu jsem změnil názor. Vtělení do složek zákona může znamenat další úspěch u kritiků i hráčů, jakého poslední dobou zaznamenávají s každým vydaným titulem. Nakonec, proč jim to nedopřát, pokud opět dokáží hráče pobavit. O zábavu jde především, originalita je až vedlejší.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Detektivní akce
Výrobce: Team Bondi | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. května 2011 (konzole)
8. listopadu 2011 (PC)
  • Výborné případy
  • Policejní práce
  • Mix akce a pátrání
  • Skvělá atmosféra
  • Uspěchaný konec
  • Zbytečně roztahané město
  • Podivný model jízdy a destrukce
  • Výslech je občas loterie

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A