Preview: Lair – s draky až do konce

Her s draky v hlavní roli tu již několik bylo. Ale dosud žádná nevypadala tak dobře, jako blížící se Lair. Takže oprašte své dračí kopí, vytáhněte z kolny dračí sedlo, naleštěte brnění... Svět vám totiž zanedlouho bude ležet hluboko, hluboko pod nohama.

Platforma: PS3
Žánr: Akční adventura
Výrobce hry: Factor 5 (
http://www.factor5.com/)
Distributor hry: Sony Entertainment Computer (
http://www.scei.co.jp/)
Předpokládané datum vydání: Rok 2007

Lair je připravovaná hra pro PS3, v níž se můžeme těšit na draky... Spousty draků, kteří bojují spolu, mezi sebou i s lidmi. Vy se zhostíte role jednoho z elitních dračích jezdců a společně se svým komoněm budete bojovat za čest, slávu, přežití... A hlavně za spoustu, spoustu herní zábavy.

  

Svět v Lairu je místem věčně zuřících sopek, které činí většinu země zcela neobyvatelnou. Lidé jsou rozděleni do dvou národů, z nichž každý v tomto drsném světě přežívá jinak: Zrádní Mokaiové žijí ve vyprahlých pustinách, kde je o jídlo nouze; zatímco vznešení Asyliansové si pro sebe zabrali poslední kousky zelené, úrodné země. Ani jeden z národů nemá rád toho druhého – Mokaiové ke svému přežití potřebují jídlo, o nějž se ale Asyliansové nechtějí s nikým dělit. Nyní se ale Asylianští náboženští vůdci rozhodli navždy vypořádat se svými nepřáteli a připravují zemi na válku – a Mokaiové jejich válečné snahy jen podpoří nenadálým velkým útokem.

Hráč se zhostí role Rohna, člena Asylianské elitní jednotky dračích jezdců. A právě v tom tkví kouzlo celé hry. Prakticky celou dobu bojujete ze hřbetu svého draka. Je jedno, jestli proti jiným drakům, proti nestvůrným příšerám či proti pozemním armádám. Lair je udělaný tak, že vždy máte pocit, že ovládáte něco obrovského, monumentálního a úžasného.

  

Společnost Factor 5, který Lair vyrábí, má se vzdušnými souboji již bohaté zkušenosti ze svým předchozích her ze světa Star Wars. Drak sice není Tie Fighter, ale přeci jen, jistá podobnost by tu možná byla.

Základním útokem každého draka je klasická ohnivá koule. Není třeba jej nijak zvlášť přesně mířit, protože váš svěřenec automaticky zacílí nepřítele, který je nejblíže ke středu obrazovky. Nemusíte se ale bát, že zatímco se budete marně snažit zničit nepřátelský katapult, vaše firebally budou zasahovat jen obyčejné vojáky namačkané kolem, a vy se s pěnou u úst budete vztekat, jaký idiot že váš drak je. Na koho vaše střela zamíří budete totiž vždy vědět předem, protože kolem aktuálního cíle září bílá aura.

Navíc s každým zabitým nepřítelem se vám pomaličku nabíjí speciální schopnost; a pokud zabíjíte nepřátele v rychlém sledu či patřičně efektně, nabíjí se rychleji. Nakonec pak můžete zpomalit veškerý čas kolem vás (ale ne pro sebe a svého draka), což vám umožní neuvěřitelně efektivně likvidovat nepřátelské jednotky či draky jen s minimem rizika.

  

Ovšem oheň není jedinou zbraní vašeho draka. Drápy sice nedosáhnou moc daleko; a totéž platí i pro zuby. Ovšem o co méně dosáhnou, o to jsou tyhle zbraně strašlivější. V pařátech můžete zvedat nepřátelské stvůry jako hadrové panenky a pak je z výšky pouštět na jejich bývalé spojence. A zuby mu můžete třeba urvat hlavu, nebo ho prostě roztrhat... Nebo se, při souboji s jiným drakem, můžete rozhodnout přeskočit na něj pomocí kotev a lana;  pak mu mečem probodnout krk – a pak skočit z padající mrtvoly do prázdna a čekat, až vás váš vlastní drak chytí a nabere na svá záda.

Většina misí se odehrává ve výšce, kde bojujete s jinými draky; ale v některých misích je vaším úkolem likvidovat útočící pozemní vojska. Někdy je bude třeba proste zlikvidovat, ale jindy postačí jen je zahnat na útěk nebo jim zabránit v dosnažení nějakého cíle.

Pokud bojujete, můžete samozřejmě ovládat útoky svého draka – logicky. Ovšem co ve výsledku ta která akce způsobí nezáleží jen na vás, ale i na nepříteli. Pokud se rozhodnete narazit tělem svého draka do vojáka na bitevním poli, na místě jej zabijete – a s ním i pár desítek okolostojících. Pokud zkusíte totéž proti jinému drakovi, tak se do něj jen zaklesnete drápy; a on do vás také. Pak musíte správně reagovat a pomocí vhodného naklánění, klepání a házení SIXAXISem zkusit druhého draka porazit.

  

Ostatně, celý Lair bude hodně využívat SIXAXIS a jeho pohybové senzory. Pomocí analogových páček totiž neovládáte pohyb svého draka, ale jen kameru. Pokud chcete vzlétnout, zatočit či cokoli jiného, musíte si vystačit s nakláněním svého ovladače. Pokud ale přistanete na zemi, ovládání se změní na klasické analogové; to protože boj na zemi je značně odlišný od boje ve vzduchu a podle slov autorů nebylo možné vytvořit pro něj rozumné ovládání založené na pohybových senzorech.

Protože váš drak je velký a rychlý, musí tomu odpovídat i jednotlivé mise. Ty budou dosahovat velikosti až 32 čtverečných kilometrů a autoři slibují, že pokaždé budou zatraceně dobře propracované a zajímavé. Uvidíme, jak tomu bude ve finální hře, ale v dosud předvedených hratelných misích to rozhodně byla pravda.

Světlé stránky hry
  • Draci
  • Boje na dracích
  • Boje s draky
  • Boje proti drakům
Temné stránky hry
  • SIXAXIS ovládání letu
  • Repetetivnosti všech těch draků

U Laira se rozhodně máme na co těšit; ale ty dva měsíce, co zbývají do jeho vydání, snad utečou jako voda... A pak si užijeme pravých dračích jezdců, pořádných bitev obřích stvůr a – doufejme – především skvělé hratelnsoti a spousty hodin zábavy.

Jak se těšíme: 96 %

Diskuze (1) Další článek: Galerie: Pirates of the Burning Sea

Témata článku: , , , , , , , ,