Preview: LOTR: Battle for Middle Earth – přepíše strategické dějiny?

Máte rádi Pána Prstenů? Nepochybujeme. A co takhle film? Že taky? No, tak to byste rozhodně neměli minout chystanou RTS ze světa Středozemě, která se může pyšnit dosud nevídaným zpracováním bojům. Dodejme, že za tím vším stojí bývalý Westwood – tvůrce pramáti všech strategií - a již teď jistě nemůžete dospat. A to jsme teprve na začátku!

Homepage hry: http://www.eagames.com/official/lordoftherings/thebattleformiddleearth/
Výrobce hry: EA LA (http://www.ea.com/)
Vydavatel hry: Electronic Arts (
http://www.ea.com/)
Distribuce v ČR: EA Czech (
http://czech.ea.com/)
Předpokládané datum vydání: Konec roku 2004

Strategické hry, konkrétně jejich realtimová podoba, ustrnuly v poslední době víceméně na jednom bodě a dá se říci, že krom několika výjimek jde o klony legendární Dune 2. Ovšem blýská se na lepší časy! Ve vývoji jsou RTS doslova nové generace a vedle Rome: Total War či Warhammer 40k: Dawn of War, k nim patří i LOTR: Battle for Middle Earth, o němž bylo napsáno již mnohé, avšak tvůrci, kteří se skládají výhradně ze zaměstnanců kdysi proslulého studia Westwood (právě to mimochodem uvedlo Dunu 2), neustále vypouštějí nové informace, s nimiž se především na E3 roztrhl pytel. Pojďme si tedy sesumírovat vše, co o tomto velkolepém projekt víme formou podrobného preview, v němž se dozvíte opravdu mnohé.

  

O tomhle musím podat zprávu Rohanu * Plíživá mise v tajemných kobkách * Jste obklíčeni!

5x s LOTR: Battle for Middle Earth

Kromě detailního preview vám nabízíme také pět zajímavých ukázek, prezentujících připravovanou strategii v celé její kráse. Neváhejte, pusťte se do stahování a vychutnejte si strategii LOTR: Battle for Middle Earth v pohybu!

Je třeba si uvědomit, že na PC (a na konzolích tomu není o mnoho lépe) prakticky nevyšla licencí Pána Prstenů vybavená hra, která by se dala zařadit do škatulky výjimečných zážitků. O vítězství v tomto závodě se pokoušejí rovnou dva tábory. Zatímco Vivendi Universal disponuje licencí na knižní předlohu a počastovalo nás nepříliš povedenou adventurou Fellowship of the Ring či strategií War of the Ring, Electronic Arts drží po úspěchu Jacksonových filmů lukrativnější, filmovou licenci, podle níž vznikla například arkádová, přesto však poměrně slušná mlátička Return of the King.

Aby byl výčet ucelený, je třeba dodat, že obě firmy mají navzdory předchozím neúspěchům jasná želízka v ohni, která by roztavila i Prsten. Jen málokdo těmto blockbusterům nepředurčuje úspěch. Posuďte sami: ze strany Vivendi jde o jednu z nejočekávanějších MMORPG – Middle Earth Online, která slibuje opravdu vynikající zážitky v perzistentním světě. EA vsadilo na trochu jistější kartu a vydalo se cestou strategií, ovšem rozhodně ne ledajakých.

  

Pusť mě ty parchante! * Nečumte a uhněte! * Proti Nazghůlovi nemáte šanci

To už je v kinech 4. díl LOTRa?

Ne, tak tomu opravdu není, i když při pohledu na okolní obrázky se jen těžko někdo ubrání pocitu, že civí na promítací plátno a sleduje jednu z monumentálních bitev. V případě tohoto projektu je nesmírně těžké začínat něčím jiným než grafickým zpracováním. Vždyť viděli jste někdy již něco takového? Řekl bych, že ne. Člověk se až trochu bojí, aby se podobně kvalitní technické zpracování dalo vytvořit a aby vůbec fungovalo alespoň na nadprůměrných strojích.

Obě obavy jsou však dle autorů bezpředmětné a tu první můžeme vyvrátit i my. Na E3 byla hra skutečně prezentovaná v takové podobě a vězte, že v pohybu to všechno vypadá ještě mnohem, mnohem lépe. Vyšší hardwarové nároky jsou sice nepříjemnou daní, ale každá sranda něco stojí a pokud se navíc dobře optimalizuje, nemusí to být zase až tak drastické. Ač to na první pohled nevypadá, běží Battle for Middle Earth na dobře známém enginu SAGA použitém v C&C: Generals. BfME by navíc neměl být o mnoho náročnější než tento projekt, tudíž by na solidní zahrání ve slušných detailech měla postačovat sestava s procesorem o taktu 2 GHz, 512 MB RAM a nějakou tou grafárnou na úrovni Radeon 9600 nebo GF FX 5700. Je ale naprosto jasné, že hra na nejvyšší rozlišení a detaily schramstne jakýkoliv dnes běžně dostupný výkon a bude podle toho vypadat!

  

Za Rohan! * A ještě jednou * Ponurý obrázek ve starých ruinách

Grafické detaily jsou jedním slovem úchvatné. Každá jednotlivá postavička je tvořena z několika set polygonů, což při jejich maximálním počtu zhruba 500 v jedné bitvě dává velice pěkné číslo. A to nepočítáme neméně pěkné a propracované prostředí, které navíc bude značně variabilní. Podíváme se na ledové pláně, vyprahlé pustiny, zalesněné oblasti a zavítáme samozřejmě i do unikátního Mordoru, Kraje či Roklinky. EA LA neponechávají nic náhodě, a tak se vydali na Nový Zéland, kde po natáčení filmů zůstaly mnohé rekvizity, které jim byly ochotně zapůjčeny pro interní potřeby. Licence by tak měla být do puntíku využitá a ani znalec snad nenarazí na nesrovnalosti. Doplňme jen, že se můžeme těšit na hlasy skutečných herců z trilogie a chybět nebude ani vynikající, dynamickými i tklivými melodiemi disponující hudba.

Unikátní bitvy

Lahodné technické zpracování by ale bylo samo o sobě dost bezpředmětné, kdyby se jeho prostřednictvím neodehrávaly ty nejúchvatnější bitvy, co jsme kdy ve strategiích měli možnost vidět. Již jsme mluvili o velice slušném limitu jednotek na bojišti a zbývá dodat, že mnohdy potyčky působí i mnohem rozsáhlejším dojmem. Je třeba pozvednout jejich funkci, jelikož jde s přehledem o nejčastější herní náplň. A za to buďme rádi! Vždyť, kdo by si nepřál velet dobyvatelům Helmova žlebu nebo ho naopak hrdinně bránit. Stejně, možná ještě více, se těšíme na boje o skalní město Minas Tirith, z nichž jsme měli možnost vidět některé záběry. Jediné, co můžeme konstatovat, je náš bezbřehý údiv nad plynulostí a autentičností. Stovky jednotek se chovají jako kdyby měly svůj vlastní mozek, různě se doplňují a v tom všem operují supersilní hrdinové.

  

Entové budou zlí * Tohle přece není Drakan, ne? * Městské souboje

Přes všechen ten údiv v nás hlodá červíček pochybnosti. Nevzali si autoři příliš velké sousto, jelikož vše vypadá až moc hezky, než aby to byla pravda. Háček může spočívat ve dvou extrémech. Autoři udělají hru naprosto pro mainstreamový trh a v takovém případě se obáváme přílišné jednoduchosti, protože šiky i vlastních jednotek by byly obdařeny natolik solidní inteligencí, že by nebylo třeba do bojů vůbec zasahovat, což bude i tak, díky s množstvím přicházející nepřehlednosti, velký problém. Jiný případ by mohl být spojen spíše s nevalným odladěním interfacu a mizernou ovladatelností, která bude v tomto případě klíčová. Doufejme, že se vše povede vyladit a hra bude pořád nabízet dostatečnou výzvu i motivaci.

Bez základny!

Hra nabídne rovnou čtyři hratelné strany rovnoměrně rozdělené mezi dobro a zlo. Na straně prvního jmenovaného se po bok Gondoru postaví i Rohan a proti nim stanou temní páni z Mordoru a Orthanku. Všechny strany se od sebe budou značně lišit, i když nemůžeme očekávat tak značnou diferenciaci jako třeba ve Warcraftu 3 i v rámci spojenců, kteří přeci jen budou mít určité spojitosti, jako jsou třeba hrdinové. Dobráci by měli spoléhat především na „kvalitu“ svých jednotek a nebudou tudíž potřebovat jejich přehnané množství. Do jejich řad, zatím nevíme přesně kam, se zařadí i například elfové, trpaslíci či enti, tudíž by férová sebranka Středozemě měla být kompletní.

  

Úderné formace * Obrana také není k zahození * Vskutku nepříjemný chlapík

Padouši se naopak mohou pyšnit překypujícím množstvím, jež se jim podařilo velice pěkně demonstrovat i ve filmech. Vypomůžou jim rozliční skřeti, goblini, orci nebo třeba olifanti. Z toho všeho vyplývá, že volba taktiky bude více než klíčová a již se těšíme na poměřování kvality s kvantitou. Za zmínku ještě dozajista stojí i klíčové jednotky, což sice nebudou rovnou hrdinové, ale hodně silné potvory nebo chrabří rytíři s vyčnívajícími schopnostmi. Nutno dodat, že těchto speciálních jednotek budou více využívat zloduši. Uveďme třeba takového Balroga.

Ovšem mnohem zajímavější se nám jeví právě chrabří rekové, kteří ve světě Středozemě hrají nepopiratelně důležitou, ne-li rovnou nejdůležitější roli. I ve hře si užijeme jejich statečných činů a vyzkoušíme si, co to znamená mít je ve vlastních řadách. V zásadě jde jak o nesmírně silné bojovníky, tak i skvělé pomocníky při zvedání morálky celé armády. Když se například Gandalf vytasí s nějakým tím pořádným kouzlem, které zvrátí prohrávaný boj ve váš prospěch nebo ho alespoň vyrovná, chytnou spolubojovníci jakousi „druhou mízu“ a vrhnou se do vřavy opět plní elánu. V případě hrdinů zase platí, že jejich schopností více využije Gondor s Rohanem, kteří budou disponovat takovými kádry jako je již zmíněný čaroděj, Aragorn, Faramir, Theodén, Legolas, Gimli, Eowyn atd. Gondor se Železným pasem zakontrují víceméně bezejmennou Devítkou, především pak jejím vůdcem. Ke slovu se dostane i Saruman a pár dalších zlotřilců.

  

Člověk by toho Stromovouse ani nepoznal * Katapult jistě pomůže * Pěkná mapa Středozemě

Novodobé strategické hry se již naprosto lehce vypořádávají s absencí budování základny a my tento přístup můžeme jedině kvitovat, jelikož poslední dobou se mikromanagement stal spíše otravnou a zdlouhavou záležitostí. Battle for Middle Earth jde trochu odlišnou cestou. Výstavby se úplně nevzdává a formou slotů jde o zajímavé zpestření. Jednoduše budete mít na každou misi přidělen určitý počet slotů a do nich si zasadíte přídavné a potřebné budovy. Tento postup bude preferován především v případě Gondoru s Rohanem, kteří se povětšinou brání. Naopak padouši si tábory vystaví na volném prostranství. Každopádně nás to však nebude ani v nejmenším zdržovat, půjde jen o další zdůraznění strategického elementu. V popředí však stále stojí taktika.

Mapa Středozemě

Autoři se rozhodli ke kompletnímu převedení mapy Středozemě do virtuální podoby. Podle toho, co bylo vidět na E3, se dá prohlásit, že jde o značně detailní předělávku. Nebude na ní sice kladen takový důraz jako v Rome: Total War, přesto se však jejím prostřednictvím dočkáme dynamické kampaně neomezované lineárními misemi. Mělo by být možné vybrat si další pole působnosti a cestu, jakou se k němu vydáme. Možná trochu netradičně nebudou náplní hry pouze boje, ale čas od čase dočkáme i nějaké té početně omezené mise, kdy se jen s několika postavami budete infiltrovat do týlu nepřítele.

  

Šedý, nebo Bílý? * Třeste se skřeti! * Olifanti jdou

Jak už jsme si pověděli, chování jednotek bude značně autonomní a pokud je chvíli necháte v klidu, budou se pohybovat, prozpěvovat atd. Samozřejmě ne tak, aby jakkoliv ohrozili váš postup, prostě jen tak pro zábavu. Měli by navíc disponovat mnoha styly chování, jež se jim mohou navolit. V případě, že menší skupinka lučištníků ve své blízkosti narazí na obří bestii, dají se na útěk, příkaz nepříkaz. Avšak pokud v jejich čele stane někdo s vyšší hodností, nejlépe hrdina, dokáže je vyburcovat k útoku. Pokud se vám podaří zapálit nebohého enta, budete moci sledovat jeho vyhledání nejbližší vodní plochy, kde by plápolající plameny mohl uhasit. Teprve poté se vrhne na své pronásledovatele. Ent je také jednou z nejchytřejších postav, ne všechny dokáží být tak inteligentní. Třeba skřeti jsou úplně „blbí“ nebo snad oddaní? Nevím, každopádně se pokaždé bezhlavě vrhají na nepřítele.

Nesmíme zapomínat ani na veleočekávaný multiplayer, který ze hry může udělat legendu sám o sobě. Naneštěstí se o něm ale nic neví. To však nic nemění na faktu, že Battle for Middle Earth patří k nejnadějnějším titulům vánoční sezóny, ne-li rovnou celého roku. Sice je tu ještě několik otazníků způsobených obavami a také tím, že podobně velkolepou záležitost ještě nikdo v žánru RTS nevytvořil. Úžasné boje ve filmové grafice – na první pohled možná trochu málo, ale na ten druhý skvělá zábava spojená se souvislým tažením, v němž můžete, ale také nemusíte přepsat dějiny Středozemě. No řekněte, nedáte si říct?

Diskuze (8) Další článek: Nejprodávanější hry ATC v červenci

Témata článku: , , , , , , , , , , ,




Aktuality

31. března | Diablo IV vyjde 6. června i v balení s konzolí Xbox Series X. Nejedná se ale o speciální edici konzole, o které se dříve spekulovalo. 
30. března | Live a Live, které původně vyšlo na SNES a následně v předělané podobě na Nintendo Switch, se 27. dubna chystá na PlayStation 4, PlayStation 5 a PC. Už nyní si můžete vyzkoušet demo. 
30. března | Xboxové ovladače z řady Elite Series 2 vyjdou v nových barvách. Modrou a červenou variantu modifikovatelného ovladače si můžete předobjednat s cenovkou 3379 Kč. 

Dubnový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak AI mění svět

Megatest 15 procesorů

Velké srovnání IPTV

Nejlepší základní desky pro PC