Preview: Mass Effect - hra s velkým RPG

vytisknout velikost písma
RPG od Bioware? A máte dostatek ubrousků a bryndáček? Pokud chcete vědět, co tito mágové v oboru RPG, jejichž každé dílo je velebeno, kutí nyní, počítejte s velkým přívalem slin. A pokud nejste opravdu silní jedinci, nebo RPG ignoranti, raději nečtěte veřejně.
Preview: Mass Effect - hra s velkým RPG

Platforma: Xbox 360
Žánr: RPG
Výrobce hry: Bioware (
http://www.bioware.com)
Vydavatel: Microsoft Games (
http://www.microsoft.com/games/)
Homepage hry:
http://masseffect.bioware.com/
Předpokládané datum vydání: Q1 2007

Ano, je to tak. Již nějakou dobu kolují zvěsti o další RPG z dílen Bioware. Tvůrci skvostů, jako Baldur’s Gate, Planescape: Torment, nebo později i Neverwinter Nights a Star Wars: Knights of the Old Republic, případně pak čistě konzolového Jade Empire, se rozhodli pro tvorbu nového klenotu do našich herních sbírek. A i bez nálepky pro hru série Star Wars se vydali opět do budoucnosti. Avšak budoucnost je to pro lidstvo spíše temná.

Píše se třiadvacáté století. Lidé volně cestují vesmírem a snaží se držet křehký mír mezi všemi rasami. Bohužel, podle starých pověstí, se ve vesmíru každých padesát tisíc let vymění dvě rasy. Jedna ze stávajících bude zcela zničena, aby světlo hvězd mohla spatřit rasa jiná. A bohužel, jak už to tak bývá, hra bude začínat ve chvíli, kdy tato hrozba bude nabývat na důležitosti. Příští rasa, jež bude vymazána z tváře vesmíru, má být totiž právě plná humanoidů pocházejících z jakési Země. A čas výměny se kvapně blíží.

Temná budoucnost? Ale kecy!

I když se nedá Mass Effect řadit přímo do kolonky klasických RPG ze staré školy, užijeme si vývoje postav a jejich chování dostatečně. Hlavně ve hvězdných přístavech narazíte na stovky a tisíce kolemjdoucích se kterými se můžete různě bavit. Nikomu snad nebude překvapením, když uvidí jejich tváře pěkně zblízka a přitom v plné kráse. Přeci jen, pouhý výkon Xboxu 360, pro nějž je hra exkluzivně tvořena, toto umožňuje. Zalíbit by se měl také nastupující trend plného namlouvání her profesionálními herci, což v kombinaci přináší zajímavé pokecání.

  
Být tebou, tak se schovám za tu planetu * Být tebou, tak se schovám za tu bednu * Být tebou, tak se schovám za tu písečnou bouři

Rozhovory by však měly probíhat poměrně klasicky, co chvíli se zastaví, aby si hráč mohl vybrat jednu z možností, kterým směrem se bude konverzace ubírat v dalších chvílích. Záleží pak již jen na vás, zda budete ti hodní, kteří ochraňují bezbranné, nebo naopak budete slabochy pouze využívat k nárůstu vaší vlastní moci. Občas se prý dostanete i do situací, kdy nic není pouze černobílé, ale musíte se rozhodovat podle vašich pocitů. To by mělo být výrazné zpestření oproti třeba SW: KotOR, kdy u každé možnosti člověk přesně věděl, ke které straně Síly že to směřuje.

Nejen povídáním živ je člověk a abyste mezi jednotlivými rozhovory netrpěli samotou, přidají se k vám do skupinky až dva pomocníci. Po sledování posledních her není divu, že je budou zajímat veškeré vaše akce, budou je hodnotit a na jejich základě se také budou někdy rozhodovat. Stejně tak se musíte starat o jejich vzájemné vztahy, kdy se občas mezi sebou budou nenávidět, milovat, kamarádit a hádat. Občas může být docela problém ukočírovat situaci samostatně, natož pak ve chvíli, kdy musíte řešit ještě milenecké problémy svých pomocníků.

Do boje! Do krytu!

Na druhou stranu pak jejich schopnosti oceníte ve chvíli kdy se věci vymknou vaší kontrole. A nebo pokud záměrně vyprovokujete boj, to už bude docela jedno. Prostě v bitce jsou samozřejmě vaši pomocníci užiteční, dvojnásobně pak proto, že můžete kdykoliv zastavit čas a na taktické mapě jim určit různé úkoly. Není tak obtížné blokovat východ ze soutěsky, zatímco se vaši kolegové sápou po skalách, aby mohli opovážlivce ztrestat útokem shora. Přitom by měl soubojový systém být natolik jednoduchý, aby se jej člověk nemusel složitě učit. I pokud nejste rozený stratég, pochopíte, kdy obkličovat a kdy zase prchat.

  
Dobrý den, jsem tady správně u Krtečka * Stůj, nebo se netrefím * Maskovaný střelec

Když už jsme u bojů, tak mimo možnosti si je zastavit a udělit potřebné příkazy probíhají spíše akčně. Už při pobíhání po světě si všimnete podobnosti se střílečkami z pohledu třetí osoby, jakmile však nastane souboj, je toto přirovnání přesné. K zadávání rozkazů si však přidejte ještě jednu drobnost, kdy v boji můžete přepnout na pohled přes rameno vaší postavy, což zjednoduší míření, ale nejedná se přitom o ostrý přechod přímo do vlastního pohledu hrdiny. Jedná se sice jen o drobnost, ale i tak příjemnou.

Bioware nám slibují poměrně široké spektrum světů, na které se vaše skupina vydá. Neomezili se na jednu planetu, ani planetární systém, rozhodli se ve velikém zpracovat přímo celou galaxii. Uvidíme, jak dopodrobna se jim jejich záměr vydaří, abychom nakonec nebloudili na nějakých zapadlých planetkách ve výběžcích galaxie, Solární systém, třetí od středu, ano, taková ta modrá. I když zase na druhou stranu by pohled do budoucnosti naší planety mohl být docela zajímavý.

Kde to žije, tam je Bioware

Autoři totiž slibují žijící prostředí, které se bude chovat přesně tak, jak bychom si normálně představovali. V obchodech budou lidi nakupovat, místo toho, aby byly vyhrazeny jen pro vás, potkáte své známé po různých klubech. A když to lehce přeženete s požíváním alkoholu, tak vám sice nehrozí ztráta letecké licence, ale pohled na druhý průchod večeře kolegovým krkem rozhodně nepotěší.

  
Kýč poprvé ... * ... podruhé ... * ... a potřetí, prodáno kýčovitým obrázkům

I přes všechny tyhle drobnosti, Bioware vynikají ještě v jedné dovednosti. I při vysoké volnosti, která je hráči dána, jej dokáží hnát stále vpřed zajímavým příběhem. Jak jsem se zmínil na počátku, stojí lidstvo v pěkném problému (takové to hnědé, mazlavé, smrduté u vašich nohou), ale zpočátku ani neví, že se něco podobného vůbec na botu přilepilo. Nejprve byste se měli pouze snažit udržet křehkou rovnováhu jako člen agentury Specter, později však zjistíte, že problémy jsou výrazně větší, než jste si troufali odhadovat. Postupná gradace a s trochou štěstí opět zachráníme nějaký ten svět.

Těšíme se
  • RPG od Bioware

  • Obří světy

  • Volnost a silný příběh

Bojíme se
  • Přílišná rozsáhlost
  • Přehnaná akčnost

 A kdy že nás to ona záchrana vlastně čeká? Podle všech informací nejdříve tuto zimu, a to se jedná o optimistické odhady. Přeci jen, sami tvůrci minulou zimu oznámili, že hra by měla být hotova během dvanácti až osmnácti měsíců, navíc odmítají uvádět jakékoliv bližší informace. Majitelé Xboxu 360 se tak mají na co těšit a ostatní zase mohou počkat, zda do té doby nevyjde ještě nějaké větší lákadlo. K utření poslintaných obličejů rozchod!

Jak se těšíme: 90%

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG
Výrobce: BioWare | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 22. listopadu 2007

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

včera | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A