Preview: Medal of Honor: Airbone - v kůži výsadkáře

Po nepříliš úspěšném druhém dílu legendární válečné hry Medal of Honor přichází třetí pokračování. Podle všeho to nebude jen tak obyčejná akce - můžeme se těšit na řadu nemalých novinek. Jakých? Co vše na nás vývojáři chystají?

Martin DemigerPlatforma: PC, Xbox, PS2, Xbox 360, PS3
Žánr: Akční
Výrobce: EA
Vydavatel: EA
Datum vydání: Zima 2006

První díl Medal of Honor s podtitulem Alied Assault by se dal označit za průkopníka mezi válečnými akcemi. Jen řekněte - která hra kdy dokázala lépe vtáhnout do svého děje a udržet hráče v neutuchající akci až do samotného konce? Stěží bych je napočítal na prstech jedné ruky. Spolu s kvalitami titulu se dostavil komerční úspěch, a tak na sebe druhé pokračování nenechalo dlouho čekat. Ovšem i přes spousty slibů jsme se nakonec dočkali sotva průměrného titulu. Poté si všichni kladli logickou otázku, zdali je s Medal of Honor konec, nebo jestli budou chtít pánové z EA prolomit ledy a alespoň se pokusit dosáhnout úspěchů rovných prvnímu dílu. No, nakonec to vidíte sami – v přípravě je již třetí pokračování, tentokrát nesoucí podtitul Airbone.

Výsadkáři v pekle

Z názvu je patrné, že hráč se zhostí role výsadkáře. Co to znamená? Každá z misí bude začínat letem nad nepřátelským území, přičemž jakmile dostane celá skupina vojáků signál, musí z letadla seskočit. Je zajímavé, že začátek každé operace bude začínat symbolicky v letadle, kde se mimo jiné před seskokem půjde volně pohybovat a sledovat tím pádem celé okolí. Jakmile ale z letadla vyskočíte, je vše jen a pouze na vás. Oproti jiným hrám budete mít možnost dopadnou kamkoliv na mapě. Ano, žádné naskriptované sekvence a předem určené místo dopadu. Padák půjde ovládat, a vše tak záleží jen na uvážení hráče. Je libo zatravněná louka v okolí temných lesů, nebo raději střecha nějaké budovy, ze které půjde odstřelovat nepřátele sniperem? Vše bude záležet jen a pouze na vás a nutno dodat, že to rozhodně nezní špatně.

   
Nálety ... * ... seskoky... * ... o adrenalin nebude nouze

Možná si ale říkáte, že tím značně naroste nebo naopak ubude na obtížnosti. Zkrátka je velký rozdíl spadnout mezi deset Němčourů nebo na opuštěné prostranství, kde si s poklidem můžete zapálit a sledovat hvězdy na obloze. Autoři si jsou vědomi toho, že rozmístění nepřátel natvrdo v předem nachystaných pozicích není nejvhodnější způsob. Proto vyvinuli tzv. Affordance engine, což je speciální část enginu pro rozmísťování nepřátelských jednotek. Vše se tím pádem bude generovat dle vaší pozice, rozmístění okolních budov, terénu, a podle cílů, kterých musíte vy a zbytek jednotky dosáhnout. Jedná se o něco zcela nového a je otázkou, jestli se autorům povede toto generování jednotek rozumě vyvážit. Na druhou stranu, mohlo by být zajímavé hrát jednu a tu samou misi třeba třikrát a pokoždé si vyhlédnout jiné místo na přistání a tím i de facto hrát jinou misi.

Opět zavítáme do Normandie

Náplně misí budou relativně podobné předchozím dílům MoH – pokaždé půjde o to získat nějaké plány, něco zničit nějaké… však to znáte. Počet kampaní na první pohled není zrovna největší – slibováno je sedm misí, nicméně jejich rozloha má být opravdu veliká a na dohrání jedné rozhodně nebude stačit hodina. Tedy alespoň doufejme.

   
Nešťastný pád * Hysterie chvíli před seskokem * Histerie ještě menší chvíli před seskokem

Zavítáme na místa jako je vylodění v Normandii, dobývání známého arnhemského mostu a další, přičemž veškeré dění se má točit kolem historických událostí. Nemusíte se tak obávat smyšlených akcí s roztodivnými názvy.

V boji bude nutné spoléhat se zejména na svoji zbraň. Protentokrát se ale nedočkáme pouze několika rozdílných kousků, nýbrž i řady upgradů zbraně. Co z toho plyne? Postavíte-li vedle sebe dva na první pohled stejné kulomety, nemyslete si hned, že oba střílí naprosto stejně a mají například stejný zaměřovač.

Navíc si každý hráč si bude moci v průběhu bojů svého kovového miláčka nějakým způsobem vylepšovat. Zahodit tedy pečlivě opatrovaný a dlouho hýčkaný kulomet s řadou inovací asi nebude nejvhodnější. Ovšem když se člověk ocitne ve válečné vřavě a najednou vám dojdou náboje, asi bude opravdu lepší sáhnout po nějaké kolem ležícím kulometu s plným zásobníkem... Smrt si nevybírá a přijde si i pro majitele toho nejnablýskanějšího samopalu pod Sluncem.

Umím si zapnout poklopec… heč!

Když jsem na začátku nakousnul rozmísťování nepřátel po mapě, zapomněl jsem zdůraznit jednu důležitou věc. Jen stěží by to vše bylo platné, kdyby AI nepřátel dosahovala maximální hodnosti „umím si zapnout poklopec“. Umělá inteligence by měla dokázat vyhodnotit důležitost strategických cílů a podle toho se také zachovat. Pokud se vám například podaří jeden z dobře hlídaných cílů zneškodnit nebo ukořistit, zbylé jednotky Němců o tom budou informovány a přesunou se k ostatním důležitým bodům na mapě. Nepřátelé mají k tomu všemu být neustále v pohybu. Z toho je asi patrné, že zase tolik poflakujících se německých jednotek nebude k vidění. Taktéž spolupráce mezi vojáky v týmu nemá být opomíjená a chystání léček na nepřítele se prý stane takřka denních chlebem. Jistě to zní hezky, nicméně se raději nechme překvapit, do jaké míry se to autorům vše podaří vyplnit.

   
Cesta do neznáma * Hrad... neznámý * Voják... jak jinak: neznámý

Ale i kdyby se přeci nezadařilo nepřátele něčemu rozumnému naučit, pokaždé je tu možnost hrát s lidmi po internetu. V případě hry více hráčů autoři chystají velké překvapení. Namísto hromadných rubanic na jedné mapě si budete moct zkusit kooperativní mód. Zároveň budou moci být až čtyři lidé na jedné mapě.

Emoce vojáků jako nikdy dříve

Na grafiku dnes letí všichni a již z pohledu na screenshoty je patrné, že ta u Airbonw se se současnou konkurencí dokáže vyrovnat. Aby byl zážitek z války ještě lepší, je do hry vložena "nálada" v podobě změny výrazů v obličejích vojáků. Budete si moct opravdu dobře všimnout, jak na tom vlastně jednotliví lidé jsou a co právě prožívají. Válka není lehká a výrazy obličejů (a nejen jich, také celého těla) nasnímané pomocí speciálního zařízení E-Cap majídodat hře dokonalý šmrnc.

Na co se těšíme
  • realistické vyobrazení války
  • relativní volnost na mapách
  • emoce a AI vojáků
Čeho se bojíme
  • Přílišné experimenty
  • Málo novinek

Mám pocit, že něco podobného jako emoce vojáků bylo slibováno i u Pacific Assault. Předchozí díl se ale nevydařil přesně podle představ, a tak je otázkou, jak dopadne Airbone. Jistě - vypadá báječně a sliby autorů zní ještě lépe. Ale prozatím jsou to stále jen sliby.

Jak se těšíme: 80 %

Diskuze (3) Další článek: Revolution nepotřebuje celosvětový launch

Témata článku: , , , , , , , , , ,