Preview: Medieval 2 - středověk neskončil

Znovu zaduní rohy. Znovu se zachvěje země. Znovu se šiky vojáků vrhnou vstříc náruči milosrdné smrti. Znovu bude téct krev a města hořet. A my budeme znovu u toho.
Preview: Medieval 2 - středověk neskončil

Platforma: PC
Typ hry: tahová strategie
Výrobce: Creative Assembly
Distributor: SEGA
Homepage:
http://www.totalwar.com/community/medieval2.htm

Krátce poté, co Creative Assembly vydali hru Rome: Total War, začaly se rozmáhat zvěsti, že jde o poslední pokračování série. Firmu odkoupil distributorský gigant SEGA, známý především svými konzolovými tituly, a zdálo se, že strategicky založeným hráčům začnou krušné časy. Později, když CA oznámili svůj nový titul Spartan: Total Warrior, se jejich zoufalství ještě prohloubilo. I v herní branži se však stávají zázraky, a tak jednoho dne přišel blesk z čistého nebe – na stránkách www.totalwar.com se objevilo slavnostní oznámení o vývoji nové TW hry. A davy zajásaly.

  

Na hru budeme moci zazoomovat až úplně k zemi... *  ...nikdo vám však nebude bránit užívat si velkolepé bitevní scenérie pěkně z výšky.  * Tak na koho si vsadíte?

Středověk neskončil, středověk trvá

A kdo si snad lámal hlavu nad tím, do jaké historické epizody hodlají autoři svůj nejnovější počin zařadit, tomu napoví již samotný název. Medieval II bude grandiózním návratem do Doby temna, kdy mor a banditi plenili feudální Evropu, kdy se vznešení rytíři ucházeli o lásku krásných dam a mocní králové drtili železnou pěstí své protivníky. Ptáte se proč? Inu, na to krásně odpověděl samotný Bob Smith, vůdce celého projektu: „Nejde jen o to, že je středověk dobou plnou konfliktů, válek a obrovských bitev, že se zde nachází neuvěřitelný potencionál v oblasti dostupných jednotek, frakcí a technologií a že je nesmírně oblíben u široké veřejnosti. Tato doba prostě naší sérii padne jako ulitá a až uvidíte jak se zapadající slunce odráží na brněních nekonečných zástupů rytířů, jen těžko mi nedáte za pravdu.“

A o jaký časový úsek tedy konkrétně půjde? Jak již je v sérii zvykem, hra bude pokrývat hned několik století, tentokrát to bude celých 450 let lidské historie. Přesněji od roku 1080 do 1530. A stejně jako minule (a předminule a předpředminule), váš cíl bude jediný – zvolit jednu z dostupných mocností, chopit se vlády, postavit mocné armády, vytvořit nedobytnou říši, a pak, až již nebude nikdo kdo by se vám postavil, stát se neomezeným vládcem, před nímž se klepe strachy celý svět.

K dispozici bude tentokrát 21 hratelných frakcí, z nichž si podle všeho určitě vybere úplně každý. Jsou tu jak klasické katolické národy typu Anglie, Francie, Svatá říše římská, nebo Španělsko, tak i ty islámské, příkladem Turkové a Arabové. Zahrajeme si i za Mongoly, Egypťany, z těch nových rovněž za Skoty, Portugalce, nebo Benátčany. A pozor, chystá se na nás jedna veliká novinka – časem se po jejím dobytí zpřístupní rovněž i Amerika a s ní i další hratelná frakce – Aztékové. Stačí si pak vybrat, zda-li chcete v jejich kůži bránit svoji domovinu, nebo v roli námořních dobyvatelů plenit bohatství tohoto Nového světa, který se v sérii TW objevuje vůbec poprvé.

  

Tak chlapi, za tím kopcem už ten maškarní ples určitě bude! * S příchodem novověku dostanete k dispozici i děl a palné zbraně * Podíváme se i na blízký východ

Zbrojím, zbrojíš, zbrojíme

Celý středověk byl v podstatě jeden velký zbrojní podnik a nikde to nebude vidět lépe, než právě v Medievalu II. A tak zatímco ze začátku každému postačí primitivní luky a nějaká ta silnější kožená brnění, s příchodem důmyslnějších střelných zbraní a kuší bude nutné vynalézt něco mnohem pevnějšího – plátovou zbroj. Vše se však rychle změní s vynálezem střelného prachu a ani sebeodolnější ocel pak neodolá výstřelu z prvních pušek. Proto se strategie začne znovu měnit, základem bude manévrování a pohyblivost. Změn se dočkáme i na poli obléhací techniky – prosté praky a katapulty postupem času nahradí populární trebuchety a ještě později pak i dělové kanóny. Zkrátka a dobře – rychlý a neustálý konkurenční vývoj, to je klíč k úspěchu.

Obrana a dobývání měst bylo v Shogunu a prvním Medievalu nejednou strašlivým utrpením, především kvůli tupé UI. To skončilo s příchodem Romu, který z této lákavě vypadající části hry vytvořil velmi zábavnou kratochvíli všech vojevůdců a Medieval II má již vše jen dovést k dokonalosti. Svoje hrady budete moci vybavit až třemi ochrannými valy a mohutnými hradbami, množstvím důmyslných obranných specialitek (vodní příkopy, katapulty na hradbách, rozpálený olej v kotlích atd.), na hradby napěchujete nespočet lučištníků. Dobyvatelé si zase přivezou velké dobývací kanóny, se kterými vám udělají díru i do nejpevnější zdi. Podle všeho bude plenění měst nesmírně náročné pro dobyvatele, a tak se nejednou stane, že i drtivá přesila bude zahnána na ústup. Proč ale dobývat, když protivníka můžete jednoduše vyhladovět, že?

  

Ano, mrtvoly vojáčků budou i tentokrát 3D! * Vždy mě fascinovalo, jak se vojáci jednotlivých armád ve středověkých bitvách navzájem rozpoznali. * Trebuchety nesmí chybět

Zkrátka a dobře, hlavní herní systém se nikterak nezmění a kdo hrál Rome, určitě se neztratí ani zde. Autoři však samozřejmě připravují obrovské množství novinek, které se dotknou a vylepší snad všechny herní aspekty. Dočkáme se vychytanějšího tréninkového systému, rekrutování jednotek, rozšíří se diplomacie a s ní přibude i několik nových speciálních postav (např. tajný agent). Zlepšena bude struktura obchodování a přibudou mnohé nové způsoby jak získat peníze. Velká důležitost se klade i na vaše vývojové zaměření – bude expandovat vojensky, politicky nebo ekonomicky? Anebo zvolíte důmyslný mix těchto tří možností? Volba je vaše.

Můj ty Bože

Víra hrála velkou roli již v prvním Medievalu a nejinak tomu bude i zde. Znovu tedy poznáte, jak byli středověcí vládcové pod papěžským pantoflem a jak se jim to mnohdy vůbec nelíbilo. Znovu vám bude papež strkat nos téměř do každého vašeho rozhodnutí a ohánět se exkomunikací kdykoliv jen pomyslíte na to, že srovnáte cizí hrabství se zemí. Znovu budou pořádány velkolepé křížové výpravy a znovu bude Inkvizice pálit kacíře na potkání. I zde se ale dočkáme mnohých změn.

Pakliže budete katolické vládě plně oddání a budete ji pomocí knězů šířit do světa, odměna vás nemine. Nejenže budete za svoje služby boží svátosti dostávat tučný peněžní obnos, ale hlava náboženství se postará i o to, abyste získali mnohé ekonomické výhody a úlevy. Čím zkušenější a zbožnější navíc budou vaši náboženští agenti, tím větší šanci budete mít na to, že se jednoho dne jeden z nich stane dokonce novým papežem.

Pakliže ale na druhou stranu nebudete vládnout tak, jak si církevní vůle přeje, nečekejte žádné slitování. V případě, že se vaší zemí bude nekontrolovatelně šířit cizí víra, protestantství, nebo dokonce polytheismus, můžete čekat brzký příchod činorodých duchovních exekutorů, kteří mají jednu nemilou vlastnost – velice rádi dokazují kacířství i členům vaší vládnoucí rodiny a po rychlé popravě dosazují na jejich místa vlastní lidi. A to ani nemluvím o zmíněné exkomunikaci, protože v takovém případě se nesmíte divit, až se do vaší země najednou ze všech stran začnou sjíždět křížové výpravy.

  

Drtivému náporu jízdy jen tak někdo neodolá *  Detaily jednotek jsou vskutku neuvěřitelné  * Všimněte si rozdílných heraldických vzorů na štítech
 
A u křížových výprav ještě zůstaneme. Tentokrát se totiž vývojáři postarali o to, aby se z nich pokaždé stala opravdová událost, a tak již nepůjde jen o jakési nadšenecké aktivity několika silných států. Výpravy i tentokrát bude možné pořádat jak proti islámským a pravoslavným státům (Blízký Východ, Rusko), tak proti těm pohanským. Z území, která při svých taženích získáte, pak pro vás poplyne nejen obrovský materiální zisk, ale přibudou i mnohé bonusy a mnohdy velmi užitečná podpora papeže. Narozdíl od prvního Medievalu, kdy vás mnohdy výpravy spíše nesmyslně finančně vyčerpávaly, se tedy tentokrát vyplatí tento aspekt nepodceňovat...

Valme oči

Obrovský skok se navíc již na první pohled odehrál i v oblasti grafického zpracování. Hra sice běží na enginu Rome:TW, ale je asi zbytečné podotýkat, že vše je o světelné roky pokročilejší. Stačí se jen podívat na dostupné screenshoty a neujde vám, že nejen vojáci, ale i celá prostředí, budovy a města vypadají o mnoho lépe, že efekty jsou zase o něco krásnější a bitvy zase o něco epičtější. Není to ale jen zvýšení počtu detailů, fungl nové efekty a možná přítomnost až 10000 jednotek na jedné mapě, na které se Medieval II zaměřuje, ale hlavně dvě nové a v mnohém nezanedbatelné vychytávky, které znějí a vypadají opravdu lákavě.

Té první jste si možná již všimli z dostupných obrázků. Jednotky na bojišti si již totiž nejsou navzájem podobné jako vejce vejci. A tak zatímco tady postává chlapík v kroužkové zbroji, svírá svůj mohutný pomalovaný štít a sklápí hledí ocelové helmy, kousek opodál ve stejné jednotce přešlapuje rozčepýřený svalovec v kožené vestě, s kulatým štítem pobitým hřeby a závidí ostatním železné pokrývky hlavy. Systém každého vojáka skládá z několika desítek dostupných druhů hlav, nohou, těl a zbraní a ty posléze vrhnou do hry unikátního bojovníka, který by jen těžko hledal své jednovaječné dvojče. A když se pak dvě armády takto rozdílných pěšáků vrhnou proti sobě, je to radost pohledět...

  

Při dobývání pevností se nejednou vyplatí hodně velká početní přesila  * Pohodička při západu slunce. Jen by nemuseli dělat tolik hluku. * Každá jednotka bude trochu rozdílná a ponese si do boje lehce odlišné vybavení.

Druhá novinka se pak týká rozšíření počtu animací, kterými jednotky oplývají. Autoři totiž pomocí technologie motion-capture nasnímali desítky bojových i nebojových pohybů a nejen to – naučili vojáky tyto pohyby skládat v série úderů a dokonce i celých komb. Ale pozor, to není vše, každý voják totiž nyní bude realisticky reagovat na cizí údery, bude se před nimi opravdu krýt, až o sebe budou zbraně navzájem třeštit, a jakmile se vypořádá s jedním protivníkem, naprosto přirozeně se zastaví, rozhlédne se a vyhledá nového. Zní to opravdu perfektně a jestli se vše povede, skutečně to bude jako sledovat nějaký skvělý historický film. Zbývá nám než Creative důvěřovat...

Na co se těšíme
  • Masivní bitvy tisíců vojáků
  • Staronové jednotky a frakce
  • Feudální Evropu
  • Geniální grafiku
Čeho se bojíme
  • Že pojdeme nedočkavostí!

Medieval II se nechystá do série zanést nějaký nový revoluční prvek ani jakoukoliv originální a neokoukanou novinku. Prostě jenom hodlá vypilovat všechno to, díky čemu se staly populární již předchozí díly a dovést to (jakkoliv jsme na tuto frázi alergičtí) až k dokonalosti. A podle všeho k tomu má vyšlápnuto víc než dobře, ostatně, povedlo se to již třikrát, tak proč bychom autorům nevěřili i tentokrát...Když si k tomu navíc přidáme perfektní grafiku, která znovu nastaví ostatním strategiím onu pomyslnou laťku o něco výše, můžeme se na Medieval II: Total War snad jenom těšit...

Jak se těšíme: 93%