Preview: Medieval 2: Total War: Kingdoms – všichni proti všem

Středověké bitvy se dočkají slušného nákladu rozšíření se čtyřmi novými kampaněmi, v nichž je cesta k vítězství jediná – útočit. Samozřejmě, diplomacii se meze nekladou, ale bez útoku se nakonec neobejdete. A jak dopadne útok datadisku na pulty obchodů? Nahlédněme společně.
Preview: Medieval 2: Total War: Kingdoms – všichni proti všem

Platforma: PC
Žánr: Strategie
Výrobce hry: Creative Assembly (
http://www.creative-assembly.co.uk/)
Vydavtel hry: SEGA Europe (
http://www.sega-europe.com/en/Homepage.htm)
Homepage hry:
http://www.totalwar.com/
Předpokládané datum vydání: Podzim 2007

Nejspíše už z titulku tušíte, že se strategický skvost v podobě Medieval 2: Total War dočká datadisku s podtitulem Kingdoms. Přitom by mohlo být bezpočet trefnějších pojmenování, spíše než o království se budete zabývat různými náboženskými konflikty, ať už se jedná o křížové výpravy k Jeruzalému, výboje Řádu Německých rytířů do Pobaltí, boje v Americe s domorodci, nebo krizi na Britských ostrovech.

Vzhůru do Ameriky

Právě tyto čtyři kampaně by měly být hlavním rozšířením, které nám datadisk přinese. A to i přesto, že americká kampaň je mimo dějepisnou linii středověku, jak byla kdysi načrtnuta. Pojďte se tedy na ni blíže podívat, je dobrým náhledem pro ostatní bojiště. Jak asi tušíte z hodin dějepisu, po objevení Ameriky se začali o její osud starat dobyvatelé. Jakmile zjistili, že v dalekých končinách žijí, z jejich pohledu, barbaři s náručemi plnými zlata, vyrazili si nějaký ten plíšek také přivlastnit. Protože měli veškerou pomoc až daleko za oceánem, museli si dávat pozor na každého muže a využívat svojí neskutečné technologické výhody. Takto se můžete dát do boje buď za Španěly, nebo nezávislé armády konkviskadorů.

  

Klasicky proti této na první pohled silným stranám stojí hned několik národů, v tomto případě se jedná hned o trojici domorodých kmenů. Podobně jsou na tom Májové a Aztékové, kteří vědí, že bojují o přežití. Neváhají tedy do boje nasadit obří množství téměř neozbrojených lidí, připravených se obětovat pro svoji zemi buď v boji, nebo klidně i při některém z krvavých rituálů. Čtvrtou stranou jsou pak slavní Apačové ze severu, kteří zdaleka nejsou tak početní, ale jejich střelci patří mezi nejobávanější bojovníky obou Amerik. Navíc jako jediní domorodci se nebojí nových technologií a pokud v některé z bitev porazí dobyvatele, rádi převezmou část jejich výbavy.

Záleží pak jen na vás, za kterou stranu budete hrát, kterou si nakloníte a kdo bude naopak vaším nepřítelem. Je však jasné, že navázat přátelství mezi dobyvateli a jejich kořistí nebude snadný úkol. Tento velký kotel však nevyhrajete sezením někde v základně a čekáním, až protivník konečně dojde. Jak by to dopadlo s podobně se chovajícími domorodci nás přesvědčily dějiny, nájezdníci by zase takto těžko plundrovali a byli by snadno zahnáni. Důležité však je, že každá strana vyžaduje naprosto odlišný strategický i taktický přístup. A samozřejmě najdete i specifické jednotky, třeba Máje od Aztéků odlišuje možnost používat sebevražednou jednotku vrhající na protivníky vosí hnízda.

Pobaltí v ohni

V podstatě podobná situace nastala i v Evropě za doby výprav Německých Rytířů proti obyvatelům Pobaltí. Ne že by byli Litevci nuceni vrhat hnízda, jejich klíčová jednotka svatých bojovníků je však založena právě na jejich víře. Té se sice můžete zřeknout a přidat se na stranu křesťanů, ale ztratíte tak přístup i k bojovníkům, kteří vám zajišťují vůbec nějakou šanci. Navíc, pokud jste už někdy v Pobaltí byli, jistě znáte ráz tamní krajiny. Jeden lesík vedle druhého rozhodně neprospívá těžce obrněné jízdě Německých rytířů a Litevci tak mají šanci i se svými slabými pěšími jednotkami vést partizánskou válku proti výbojnému řádu.

  

Aby však nebylo bojujících málo, kdesi v dáli je slyšet hurónský smích bojarů vzývajících matičku Rus. Ti se mohou klidně zapojit do bojů, častěji však se budou snažit spíše obchodovat a pak až shromáždit dostatečnou armádu na vlastní obranu, nebo i potlačení Říšských rytířů. Podobně jsou na tom i Dánové, kterým nehrozí přímá hrozba díky stejnému náboženství, přesto však rytířům pro jejich výbojnou povahu nevěří. A mají proč, nepočetné, ale silné jednotky těžké jízdy brázdí krajinu. Sine nepřekvapí protivníka, ale dokáží si bez větších starostí poradit s jakýmkoliv odporem na který se vzmůže. Jen vhodná taktika a využití terénu je dokáže zastavit.

Křižáci vpřed!

Boj za svatou věc je dobrým lákadlem již několik století a tak se v rámci třetí kampaně podíváte do dob křížových výprav, kdy se Francouzům podařilo dobýt zpět Jeruzalém. Rytířstvo je tak opět jedna z hlavních sil, spolu s těžkou jízdou a pěchotou, bez nějaké lehčí jednotky. Spolu s nimi většinou bojují jejich severní spojenci, kteří však vyznávají podobnou vojenskou doktrínu a lehkých jednotek byste u nich nenašli mnoho. Jazýčkem na vahách pak bývá Byzancie, obří říše s příliš malým vojskem, které však má mnoho schopných jízdních jednotek.

  

Muslimské národy pak symbolizují Turci se spoustou lehké jízdy a střelců, což jim zajišťuje klíčovou mobilitu v bitvách. Nevyhrávají je čistou silou a drtivými dopady dělostřelby, ale taktickými kličkami a vhodným využitím svých výhod. To by mělo spolu s univerzální armádou Egypta stačit na smetení všech křesťanů z okolí Jeruzaléma, ale naštěstí pro jejich protivníci se Turci s Egypťany zpočátku nedokáží dohodnout. Jakmile ale přijde na řadu Jihad, ...

A co ostrovy?

Konec náboženským dohadům, situace v Británii se má jinak. Roli nejsilnějšího národu plní Angličané, jejich síly se však musí držet z velké části doma, aby bránili zemi proti rebelii. V takovýchto případech se těžko bojuje s Welsem a Irskem, i když máte všechny možné převahy. Neutrální nejspíš zůstane i Skotsko, protože to má dostatek problémů s Normany. Ti se přišli podívat na jeho severní břehy a rádi by se tam usadili, nebo alespoň nějakou tu kořist si odnesli. Prostě nic není snadné ani ve čtvrté kampani.

Ale nejen kampaněmi živ je člověk a tak vám tvůrci dají možnost hrát i jednotlivé scénáře, kde můžete srovnat síly Egypťanů třeba s Aztéky, nebo jakékoliv jiné kombinace, co vás jen napadne. Pokud ale čekáte nějaké rozsáhlé změny, pak jste zde tak trochu špatně. Hlavní je držet se osvědčeného principu a postupně rozšiřovat. Navíc tak bude snad jen možnost bojovat dvěma armádami najednou a to je všechno. Zábava je zaručena, finanční úspěch také, tak kdo by si stěžoval? Já rozhodně ne.

Na co se těšíme
  • Čtyři nové kampaně
  • Vyrovnané různorodé národy
  • Zajímavé zasazení
  • Spojování armád v bitvě
Čeho se bojíme
  • Nic nového pod sluncem

Jak se těšíme: 80%

Nejnovější komentáře