Preview: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots – není kam se schovat

Konečně se to blíží. Hra, která má zvrátit průběh next-gen války ve prospěch Playstation 3. Starý (doslova) známý Snake a vyvrcholení jeho osudu čeká v Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Zážitky z krátkého hraní a mnoho nových informací se dozvíte v našem preview – this is Snake.

Platforma: PS3
Typ hry: stealth akce
Výrobce: Kojima Productions (
www.konami.jp/gs/kojima_pro/)
Vydavatel: Konami (
http://www.konami.co.uk)
Homepage:
http://www.konami.jp/gs/game/mgs4/en/
Datum vydání: začátek roku 2008

Rok 2007 je pro sérii Metal Gear Solid populární po celém světě přelomovým. Slaví své již dvacáté výročí, vychází mnoho titulů na různé platformy a dokončuje se poslední (údajně) díl se Solidem Snakem v hlavní roli. Vývojářský tým v čele s duchovním otcem řady Hideem Kojimou musí čelit obrovským očekáváním nejen ze strany hráčů a fanoušků série, ale i ze strany Sony. MGS4 totiž patří k několika životně důležitým exkluzivním titulům, které mohou rozhodnout o budoucnosti konzole Playstation 3.

  
Skryt ve stínu – jako obvykle * Vojákovi zbývá pár chvil * Modifikace zbraně v akci

První informace a trailery vzbudily velký ohlas – Kojimovi se opět povedlo všechny překvapit, když ukázal starého Snakea na pokraji sebevraždy. V prvním díle jsme byli svědky Snakeových začátků, ve druhém jsme jej z povzdálí obdivovali jako legendu a ve třetím prožívali studenou válku s jeho předkem. V nejnovějším díle uvidíme podle Kojimy Solidův konec. Kojima je ovšem pověstný zavádějícími informacemi a trailery, a tak než hru dohrajeme, nemůžeme si být jistí ničím. Víme ale, že bude začínat na Středním východě, protože zde situované hratelné demo, jež jsme okusili, se odehrává přibližně patnáct minut po začátku hry.

Krize v budoucnosti

Svět se po druhém díle, na nějž hra chronologicky navazuje, změnil – změnil se i přístup k válkám, které probíhají mezi soukromými armádami, jež vlastní společnosti zvané PCM (Private Military Companies). Největší z nich spadají pod společnost ovládanou Liquid Snakem – Outer Heaven. Se všemi armádami se Liquid chystá na útok proti tzv. Patriotům, kteří prakticky vládnou světu. Blížící se krize opět potřebuje starého hrdinu, aby zabránil nejhoršímu, a tak je rapidně stárnoucí Snake opět povolám do akce.

  
Snakovy schopnosti nereziví * Konečně se objeví i Meryl! * Johnny – fanoušci vědí

Ve čtvrtém dílu se setkáme s většinou přeživších (a překvapivě přeživších) známých, takže znalost předchozích částí se bude hodit. Rady přímo na bitevní pole bude starému Snakeovi posílat Otacon přes svůj nový vynález – malého pohyblivého robota. Snake jej bude moci využít jako průzkumníka či ke komunikaci se svým technokratickým partnerem. Brzy ze začátku se setkáte rovněž s Meryl, která vede speciální jednotku Rat Patrols. Jejím členem je i proslulý voják Johnny, se kterým se můžete setkat v různých dílech MGS.

  
Otacon! * Já to nebyl * Snake se může připojit k jedné z válčících stran

Mezi další oznámené postavy patří Eva z MGS 3, uvidíte i hlavního hrdiny dvojky Raidena a mnoho dalších. Nesmíme zapomenout na nové originální bosy(ně), které nám zcela jistě dají při samotné hře zabrat. Jsou jimi čtyři krásky zničené válkou až do míry, kdy se z nich stalo zvíře. Screaming Mantis, Laughing Octopus, Raging Raven, a Crying Wolf – jejich jména vám jistě připomenou jména předchozích bosů série. Jakou bude mít tato podobnost význam (jestli vůbec nějaký), se zatím neví.

  
Už i MGS má svoji „creepy“ holčičku * Čtveřice zvířat ve své kráse * Poznáte visící figurky?

Všechny postavy mají i své původní hlasy, tedy v případě, že je dříve skutečně mely. O impozantní orchestrální hudbu se opět postará Harry Gregson-Williams. Grafika je sice terčem kritiky, protože neodpovídá kvalitě původních trailerů, mně ale přišla úžasná a detailní. Po bitevním poli neustále něco poletuje – ať již se jedná o prach či staré noviny. Pojďme se ale podívat na jeden z klíčových prvků hratelnosti, ovládání.

Vibrování bude!

Nebyl by to MGS bez dalších nových vychytávek. Nový vibrační ovladač pro PS3 byl sice oznámen teprve na letošní TGS, ale zároveň vyplulo na povrch, že MGS 4 jej bude podporovat. Všichni s nostalgií vzpomínáte na jeho geniální využití v prvním dílu, a tak jen nezbývá čekat, co speciálního kromě tradičního vrnění při výbuších a podobně vývojářský tým vymyslí. A to nejen s vibracemi, ale i s dalšími schopnostmi PS3 ovladače.

   
Modelky, které se skrývají pod mechanickým zevnějškem bosů

Jak jste již mohli vidět v Kojimou odehrané prezentaci dema, Snakeovi přibyly nové schopnosti jako například ukrytí se do barelu a následné kutálení ulicí či skrývání se v kontejneru na odpadky. Během kraťoučké patnáctiminutové herní doby jsem sice stihla vyzkoušet jen zlomek ze všeho, co Snake nyní dovede (a nepochybuji o tom, že všechno ani nebylo v demu obsaženo), ale i tak jsem si všimla několika zajímavých prvků a změn od předchozích dílů.

Běhání, plížení a střílení jednodušší než kdy dřív!

Hned na první pohled a omak gamepadu neunikne kontextové tlačítko. Je jím trojúhelník, který funguje podle situace jako lezení po žebříku, tahání zneškodněných stráží, k používání různých předmětů nebo jako přitisknutí ke stěně, po kterém se aktivuje kamufláž. Octo kamufláž, jak se jí v MGS 4 říká, prošla od třetího dílu vývojem a nyní se automaticky mění v závislosti na okolním prostředí. Vpravo nahoře můžete vždy zkontrolovat, jak dobře jste krytí a v případě, že je procento dostatečně vysoké a nepohnete se, stráže vás nespatří.

  
Přeměna krásek ve zvíře nebyla jednoduchá

Snake se opět umí plazit po zemi, a to po delším stisknutí křížku. Po kratším stisknutí se pouze přikrčí – v této póze se nyní můžete i pohybovat. Největší proměnou ale prošlo ovládání střelby, která byla častým terčem kritiky akčněji orientovaných hráčů. Možnost automatického zaměření nepřítele nadmíru potěší – stačí stisknout L1 a již se nemusíte bát, že se nestrefíte. Pro přesnější střílení (např. do hlavy) lze tuto možnost vypnout a přesnější zaměřování ulehčí rovněž různá nastavení kamery přes rameno.

Vyslyšeni byli také fanoušci pohledu z první osoby, a tak se v něm lze nyní i pohybovat a dohrát v něm třeba i celou hru. Do vřavy bitev se vám jistě budou hodit také mnohé možnosti modifikace zbraní, se kterými si můžete arzenál vytunit přesně podle potřeb. Neztratí se ani tzv. Solid’s Eye od Otacona, díky kterému budete moci identifikovat, ke které společnosti vojáci patří, ale také přepínat pohled na infrakameru.

Jeden na jednoho i se zbraněmi

MGS byl ale vždy především o skrývání a hledání cestiček, jak se vyhnout pozornosti stráží. Ovšem hledat radar v pravém horním rohu, který vám k tomu dosud napomáhal, budete marně. Implementován byl zcela nový systém – kolem Snakea se objevuje tenký červený kruh, s jehož pomocí blízkost a stupeň pohotovosti vojáků zjistíte. Využíváním takového indikátoru k nim budete moci přiblížit a v pravou chvíli vyzkoušet nové techniky boje na blízko – Close Quarter Combat. Tato umění můžete nyní provádět i se zbraněmi.

  
Už se těším na aglickou verzi… * Vidíte mírné vlnění kolem Snaka – to je zmiňovaný červený kruh na sledování pozice vojáků * Tady už není střelba potřeba

Při plížení i při bitvě se nesmí zapomínat na Snakeovu duševní pohodu, alespoň ne tentokrát. Pokud klesne psychika na minimum, Snake může omdlít. Ovlivňovat ji bude počasí, extrémní teploty ale i různé další faktory. Podrobnosti zatím bohužel nejsou známé. Jisté však je, že obnovování bude probíhat pomocí čtení oblíbených magazínů s nahotinkami, se kterými jste se mohli setkat i v předchozích dílech. Tato činnost avšak opět evolvovala a nyní budete moci nalézat nové a nové magazíny s mnoha různými stránkami.

Světlé stránky hry
  • Vyvrcholení osudů Snaka
  • Skvělý audiovizuální zážitek
  • Nové herní prvky
Temné stránky hry
  • Překombinovaný příběh
  • Odložení vydání
  • Obtížnost

Při hraní dema jsem nevěděla, kam dřív skočit a kterou z novinek jako první vyzkoušet. I přes změny v ovládání jsem se ale necítila ztracená – stále je to náš starý známý a milovaný MGS. A již se blíží – nezbývá než šetřit na PS3 a doufat, že se datum vydání opět neposune. Přece si nenecháte ujít konec jedné z největších legend!

Jak se těšíme: 90%

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A
GTA 5 je nejvýdělečnějším produktem zábavního průmyslu na světě

GTA 5 je nejvýdělečnějším produktem zá…

Po mnoha letech na předních příčkách herních žebříčků je Grand Theft Auto 5 oficiálně nejlepší.

9.  4.  2018 | | 3 N/A
Battle Royale napříč hrami: kde všude najdete masové boje?

Battle Royale napříč hrami: kde všude …

Trend jménem Battle Royale stále pokračuje a vypadá to, že herní svět jen tak neopustí. Hry v tomto žánru mají neuvěřitelné množství hráčů a snad ještě více jich ho sleduje na platformách Twitch a Youtube. Na této vlně se snaží svézt téměř každý a my se podíváme, co se nám to tady vyrojilo.

20.  4.  2018 | | 5 N/A