Preview: MGS4 – zabiják nové generace

Jedním z nejvýznamnějších killer-titulů ohlášených pro Playstation 3 je nepochybně pokračování legendární série Metal Gear Solid. Čtvrtý díl s podtitulem Guns of the Patriots připravuje opět Hideo Kojima. V dnešním článku si shrneme doposud zveřejněné informace.
Preview: MGS4 – zabiják nové generace

Martin ZavřelPlatforma: PS3
Žánr: Stealth akce
Výrobce hry: Kojima Productions (
www.konami.jp/gs/kojima_pro/english/)
Vydavatel hry: Konami (
www.konami.com/)
Vydavatel ČR: není znám
Homepage hry: zatím nemá
Přepokládané datum vydání: Rok 2006

 

„Díváte se na klíč k vítězství v nastávající válce konzolí.“

Otacon                                        

Metal Gear Solid je původem japonská konzolová série akčních her, která jako první přišla s myšlenkou, že zabití nepřítele není vždy nejlepším způsobem postupu. Tvůrce MGS, Hideo Kojima, vytvořil tuto hru na základě své oblíbené hry z dětství – hry na schovávanou. Hráč byl postaven do role speciálního agenta, extrémně nebezpečného vojáka, který musí o samotě operovat na území zcela obsazeném nepřítelem. Díky tomu je jeho nejlepším přítelem stín, ticho a nenápadné plížení. MGS sám sebe označuje jako „taktickou špionážní akci“, ale pro většinu zasvěcených je jednoduše zakladatelem tzv. stealth žánru.

  

Tentokrát je to válka! Biomechaničtí roboti pochodují ruinami města kdesi na Středním východě

Kojima využil unikátní atmosféry takovéto hratelností pro vyprávění mnohem hlubšího příběhu, než známe z většiny ostatních her – minimálně v rámci akčního žánru. Emotivně silný příběh vykresluje s nevídanou pečlivostí nejen spřátelené postavy, ale především nepřátele s nimiž bojujete. Ukazuje je jako lidi s odlišnými názory, kteří nemusí být nutně „zlí“. Stírá tak hranice mezi černou a bílou, dobrem a zlem, vyvolávajíce v hráči opačné pocity než většina akčních her (snažících se vás povzbudit v postřílení všech zlotřilých nepřátel). Vedle pečlivého vykreslení postav MGS pokaždé disponuje propracovanou zápletkou jako takovou, podanou v dokonale Hollywoodské filmové formě. Ne nadarmo si Kojima v rámci herního průmyslu získal trefnou přezdívku „Pan Režisér“.

Grafický zabiják

MGS4 patří k té skupince her pro konzole nové generace, která definuje novou úroveň grafické kvality, o jaké jsme si doposud mohli nechat jedině zdát. Nehledě na to, jak kvalitní bude hra po obsahové stránce (doposud vydaná trilogie nicméně zaručuje nejvyšší možnou kvalitu, tím spíše, že Kojima dostal tentokrát více tvůrčí svobody), jedno je jisté již teď: jde o jednu z nejúchvatnějších demonstrací výkonu Playstation 3. Desetiminutové in-game video je na rozdíl od dosavadního krále PS3 upoutávek (Killzone 2) zaručeně pravé (= hrátkami s kamerou a grafickými efekty bylo novinářům i celému světu dokázalo, že nejde pouze o vyrenderovanou filmovou animaci) a přitom ukazuje ještě vyšší úroveň detailů, než Killzone 2 (detaily v prostředí v rámci úvodní FPS sekvence, model postavy Solid Snakea a především Otacona).

  

Tohle jsou obrázky přímo ze hry, která v době vydání bude zřejmě vypadat ještě o dost lépe

Kromě nevídané míry detailů (kvalita dříve známá jen z renderovaných animací je nyní přítomná přímo ve hře), které můžete vidět na zveřejněných obrázcích nebo videích, je tu také spousta příslibů, jež si zatím musíme pouze představovat. Kojima uvedl MGS4 s ústředním motivem „není kam se schovat“ a poukazuje tím na skutečnost, že tentokrát se hráč ocitne přímo v srdci válečné zóny (dosavadní trilogie se většinou odehrávala v uzavřeném prostoru nepřátelské vojenské základny). V rámci reálné fyziky nové generace slibují autoři masivní destrukci způsobenou těžkou technikou – kolem vás se tedy budou bortit zdi i celé domy a hráč bude mít se schováváním mnohem více práce. Nicméně schovávání bude nadále často nezbytné, protože otevřený boj proti armádě nepřítele nemá velkou šanci na úspěch.

  

Modely postav jsou ještě úžasnější než realistické prostředí

Dosavadní trilogie vždy nabízela bohaté nastavení obtížnosti, kde na tu nejlehčí bylo možné se hrou jednoduše prostřílet bez taktizování a schovávání. Hratelnost MGS ovšem rozkvétá právě na vyšší obtížnost, kde se hra snaží věrně simulovat inteligentní nepřátele, využívající pokročilé skupinové taktiky. Čas od času ovšem na hráče vrhne vyloženě akční pasáže (souboje s přesilou či s vražednými bossy). Abyste divoké akční pasáže s nepřátelskou přesilou (navíc využívající často těžkou techniku jako jsou tanky nebo roboti) měli šanci zvládnout, budete se muset tentokrát v průběhu hry přidat na jednu ze stran válčících v daném ozbrojeném konfliktu. To by mělo vést k určité nelineárnosti, protože strany můžete průběžně měnit.

Zápletka houstne

Příběh v rámci MGS série je často tak silný, že hráče (minimálně při prvním procházení hry) dokáže zaujmout ještě více, než samotná (pokaždé špičková) hratelnost. Jinými slovy, hráči se divoce snaží co nejrychleji překonat další hratelnou pasáž, aby konečně viděli další strhující a napínavou filmovou animaci (všichni se těšíme na speciální vydání MGS3, kde bude třetí bonusové DVD obsahovat hru sestříhanou do samostatně přehrávatelného tříhodinového filmu). V MGS4 se Kojima vrací k prvním dvěma dílům trilogie (trojka v retrospektivě vyprávěla události před nimi), přičemž příběh Guns of the Patriots přímo navazuje na závěr MGS2: Sons of Liberty.

 

 Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots - TGS 2005 trailer video 

 

Hlavním hrdinou je tedy opět Solid Snake, elitní voják zrozený v rámci neetického genetického experimentu. Jeho hlavním cílem je likvidace nebezpečných „kráčejících tanků“ přezdívaných Metal Gear. Snake je tentokrát výrazně starší, což ale není dáno časovým odstupem od minulého dílu, nýbrž nepřirozeně zrychleným stárnutím, které způsobuje jeho genetický fond (fakt, že byl naklonován netestovanou metodou). Kojima zaujal s prošedivělým hrdinou podobný postoj jako například Frank Miller ve své sérii Temný rytíř (kde stárnoucí prošedivělý Bruce Wayne na sebe naposledy bere masku Batmana): chce ukázat stylový, leč smutný konec zahořklého hrdiny. Kromě toho je údajně důvodem pro šedivého Snakea snaha využít technické možnosti PS3 (vrásky v obličeji). Fanoušci ovšem nepřijali starého Snakea zrovna s nadšením a Kojima slíbil, že pokud stejnou vlnu nevole vyvolá i druhý herní trailer, nechá hlavního hrdinu zase omladit.

Příběh se odehrává ve zdemolovaném městském prostředí na středním východě (čemuž odpovídá také barevná paleta nebo hudební kulisa, obsahující arabské etnické prvky). Video ukazující postup armády tímto prostředím (scéna značně podobná filmu Černý jestřáb sestřelen) představuje kromě jiného očividné potomky robotů Metal Gear – kráčející dvounohé stroje, překvapivě kombinující živou tkáň s kovem. Živá tkáň tvoří samotné nohy tanku, díky čemuž je pohyblivější. Ve hře se opět setkáme s dalšími známými postavami, jako jsou Meryl, Vamp nebo Otacon... a samozřejmě také tajemní Patrioti. Zdali se Kojimovi podaří navázat na komplikovaný příběh přirozeným způsobem, to je otázka. Jeho dosavadní výkony tomu ovšem nasvědčují. Kojima sám prohlásil, že MGS4 je logickým závěrem „Solid Snake“ trilogie (Metal Gear Solid, MGS2 a MGS4), zatímco MGS3 byl závěrem „Big Boss“ trilogie (první dvě hry vyšly pro staré konzole od Nintenda a budou nyní přibaleny u MGS3: Subsistence).

Těšíme se
  • Revoluční grafika
  • Strhující příběh
  • Bohatá hratelnost
  • Nezapomenutelný zážitek
Bojíme se
  • Odkladů vydání

Kojima v minulosti prohlašoval, že se již k sérii nemá v úmyslu vrátit a chtěl její pokračování přenechat jiným tvůrcům, zatímco by se sám věnoval novým konceptům a herním řadám (kromě MGS má za sebou ještě velice originální RPG sérii pro Game Boy založenou na slunečním senzoru – Boktai – a také unikátní akční sérii Zone of the Enders). Důvodem, proč se tento světově uznávaný vývojářský génius vrací k MGS ještě jednou je fakt, že Konami mu na oplátku pomohla založit vlastní vývojářské studio „Kojima Productions“. V důsledku to znamená větší míru tvůrčí svobody pro Kojimu - jak v rámci MGS4, tak i budoucích projektů. Za čtyři měsíce nás čeká E3 2006, kde bude zcela jistě představen další trailer z MGS4 (hratelný kód zatím neočekáváme, ale počítá se pro něj například s kamerou zavěšenou za zády hráčem ovládané postavy nebo s propracovaným online multiplayerem). Na samotnou hru si počkáme minimálně do vánoc 2006, dle mého odhadu ale nejspíš ještě o nějaký ten měsíc déle.

Jak se těšíme: 100,1%

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 českých her, které úspěšně prorazily i do zahraničí

10 českých her, které úspěšně prorazil…

Ačkoli se nemůžeme měřit s většími zeměmi, pár skvělých her od nás se do světa podívalo. Pojďme se podívat na ty největší šťastlivce.

6.  9.  2017 | | 12 N/A
8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Běžící pás AAA produkce aneb konec velkých her tak, jak je známe dnes

Běžící pás AAA produkce aneb konec vel…

Také se vám zda, že herní průmysl pomalu ale jistě klesá do prachsprostého mainstreamu? Máme stejný pocit.

5.  9.  2017 | | 18 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A