Preview: Mirror’s Edge – akční parkour u vás doma

Stojíte na střeše mrakodrapu, rychle a zhluboka oddechujete. Pachuť velkoměsta, tu hořkost máte všude. Štípe vás v nose, pálí v ústech. Podíváte se na hodinky a zjistíte, že musíte jít. Vlastně utíkat. Zkontrolujete okolí, nikde nikdo. Rozbíháte se ke kraji budovy a skáčete. Je to nebezpečné, ale práce kurýra si to vyžaduje.

Platforma: PC, PS3, Xbox 360
Typ hry: First-person akce
Výrobce: DICE Sweden (Digital Illusions) (
http://www.dice.se/)
Vydavatel: Electronic Arts (
http://www.ea.com/)
Distributor v ČR: EA Czech (
http://www.electronicarts.cz/)
Homepage:
http://www.on-mirrors-edge.com/
Datum vydání: konec 2008

V této netradiční akci z pohledu první osoby budete hrát za postavu Faith, která se snaží očistit jméno své sestry. Ta byla "pošpiněna" totalitní vládou, jež jako Velký bratr dohlíží nad celým fiktivním městem blízké budoucnosti. Faith zde pracuje jako kurýr, běžec doručující informace. Asi si říkáte proč zrovna tento způsob předávání informací, když žijeme ve světě internetu? Odpověď je nasnadě. Zmíněná totalitní vláda dohlíží nad celým městem, monitoruje co kdo dělá, jak, proč a s kým. Každý je sledován a žádný email nebo chat neprojde bez kontroly ze shora. Doručování zpráv přes rychlého a téměř "neviditelného" kurýra je tak jedinou bezpečnou cestou. Tito "běžci", jak se jim ve hře říká, udržují chod podsvětí a dávají lidem možnost spolu nenápadně komunikovat.

V pohybu je síla

Podobně jako v parkouru se prý budete pohybovat i vy. Autoři hry chtějí, aby hráč vnímal co nejvěrohodněji každý její pohyb, pád či zásah kulkou. Proto zvolili tradiční pohled z vlastních očí, který ale překvapil svou věrohodností zpracování soubojů již v Dark Messiah of Might and Magic. Je vidět, že to jde dělat i jinak. Kamera se při vaší chůzi kolébá ze strany na stranu, dolů a nahoru, jako když si vykračujete po ulici. Když se ale rozeběhnete do sprintu, kmitání hlavy ze strany na stranu nabere na intenzitě, což vám může z počátku připadat chaotické, ale po chvilce si na to zvyknete. Do této doby údajně nebyl v žádné jiné hře pohled z vlastních očí tak živý a reálný.

  

Poté co se dostanete na okraj mrakodrapu a odrazíte se, uvidíte neskutečné věci. Kamera se začne natáčet nahoru a dolů, vy spatříte své nohy a ruce jak kmitají ve směru letu podobně jako to dělají atleti při skoku do dálky. Jste tak vysoko nad zemí, až se vám z toho zatočí hlava. Po dopadu opět naberete rychlost a běžíte dál. Může vám to připomínat závodní hru v běžeckém provedení s mnoha překážkami na cestě. Pokud je před vámi plot, tak ho obloukem přes jednu ruku přeskočíte. Když narazíte na trubky či lešení, můžete je podklouznout. Stejně tak můžete využít i zábradlí či jezdící schody v metru. Důležité je včas a přesně zareagovat na překážku. Plynulost pohybu pro vás bude otázkou života a smrti. Když někde zpomalíte či zaškobrtnete, bude pro vás překonání vyššího plotu či delšího skoku velice obtížné či dokonce nemožné. Může to skončit pádem do hlubin velkoměsta a okamžitou smrtí.

Zastav se a zemřeš

Ovládání je velmi intuitivní a všem hráčům 3D akcí by mělo rychle přejít do krve. Co je však podstatně odlišné od ostatních her je nutnost plynule a přesně navazovat jednotlivé pohyby (stisknutí) na sebe. Dalo by se to přirovnat k arkádovým hrám typu Guitar Hero, kdy musíte za sebou plynule a hlavně přesně řetězit jednotlivá stisknutí tlačítka. Když se vám to nepovede, ztratíte rychlost a můžete se zabít. Obzvláště v situacích, kdy jste pod tlakem, v obklíčení nepřátel nebo před nějakým skokem. Díky tomuto systému máte skutečně pocit svobody pohybu, cítíte svou vlastní váhu, vnímáte vaší postavu. Vašimi nepřáteli samozřejmě nebudou pouze statické překážky, ale i nepřátelské vládní jednotky. Ty budete likvidovat převážně efektními kopy z výskoku (podobně jako ve F.E.A.R.) nebo střelnými zbraněmi.

  

Hra se primárně soustředí na fyzický boj s nepřáteli. Na druhou stranu, bez pistolí a kulometů by to snad ani nebyla akční hra. Proto budete mít možnost nepříteli sebrat jednu z patnácti zbraní. Respektive ji budete moci vytrhnout protivníkovi z ruky nebo ji sebrat po mrtvých. Ale pozor! Zapomeňte na klišé dnešních akcí ve stylu - seberu zbraň, střílím, měním zásobník a zase pálím. Zde budete mít k dispozici pouze toliko nábojů, kolik jich bude v zásobníku. Po vystřílení odhodíte svou zbraň v dál. Navíc s pistolí, či kulometem, nebudete moci předvádět pokročilé akrobatické kousky a váš pohyb bude celkově pomalejší. Záleží jenom na vás, zda obětujete rychlost a mrštnost ve prospěch dočasné možnosti střelby.

  

Max Payne jako průkopník tzv. bullet-time, neboli zpomalení času, inspiroval i tvůrce Mirror`s Edge. Zde se tato vychytávka, která pomáhá hráči v hektické situaci se správně zorientovat, bude jmenovat "reakční doba". V krkolomných a obtížných momentech se čas zpomalí a vy si budete moci precizně naplánovat jednotlivé pohyby. Kromě této pomůcky bude Faith ještě doprovázet červená záře kolem některých objektů. Nemusíte se bát, že by to ve hře působilo nějak rušivě. Naopak vám to pomůže v dalším postupu. Tato záře se objeví u těch objektů a předmětů, které budete muset překonat, abyste se dostali v příběhu dál. Naštěstí vás nikdo a nic nebude nutit tyto překážky absolvovat okamžitě po sobě a vy si tak budete moci vychutnat jednotlivé lokace dle vaší libosti. Až vás to všechno skákání a šplhání přestane bavit, přesunete se dál.

  

Dvě tlačítka postačí

Teď si určitě říkáte, jak je možné všechny tyto akrobatické kousky ovládat pouze dvěmi tlačítky? Vždyť v každé obyčejné střílečce využijete minimálně tři tlačítka pro zalehnutí, skrčení a skákání. Zde to má být mnohem jednodušší. První tlačítko bude určené pro skákání, šplhání a obecně pro pohyb směrem nahoru. Druhé naopak zajistí skrčení, sklouznutí a jiné pohyby směrem k zemi. Jak jsem psal výše, Mirror`s Edge jsou především o pohybu a řešení prostorových hádanek plných překážek. Pokud naberete dostatečně velkou rychlost, nebude problém proskočit dveřmi či zdolat několikametrovou propast mezi dvěma budovami.

Na co se těšíme
  • Volnost pohybu
  • Kontaktní souboje
  • Rozlehlé prostředí velkoměsta
Čeho se bojíme
  • Jak to bude fungovat?
  • Stereotypní mise
  • Jednoduchý příběh

První informace o hře a sada screenshotů vypadají zajímavě. Graficky půjde o špičku na trhu, jelikož DICE vzali vlastní engine Frostbite (Battlefield: Bad Company) a lehce jej překopali pro účely hry. Z okolních obrázků je patrné, jak detailní prostředí v Mirror`s Edge bude. Co mne ale znepokojuje je celková sterilita okolí. Vzhledem k tomu, že se pohybujete vysoko nad zemí je pochopitelné, že moc lidí při svém skákání nepotkáte, ale přesto bych uvítal více života. Spousta herních prvků zatím zůstává záhadou. Bude ve hře multiplayer? Nevím, ale zaslechl jsem něco o dalším herním módu. Jak lineární bude vaše dobrodružství? Mohu jen spekulovat, ale podle tvůrců nebudou ve hře mít takové možnosti, jako v GTA. A co interface, jak bude řešit zranění? Budou ve hře checkpointy? Otázek je spousta a odpovědí na ně poskrovnu. Mohu se jen těšit a věřit, že DICE, stojící za sérii Battlefield, dokáže i tentokrát své kvality. Svěžího Mirror`s Edge bych se mohl dočkat již na konci tohoto roku.

Jak se těšíme: 90%

Diskuze (1) Další článek: Mobilní hry: Zbavte se stresu po celodenní práci

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,