Preview: Nights: Journey of Dreams – sny, u kterých se neusíná

vytisknout velikost písma
Pokračování klasiky, která se stala posledním slavným výkřikem konzole Sega Saturn, na sebe neláká pozornost jen pestrobarevným světem snů. Dovolí hráčům rovněž létat – chopte se neposedného skřítka Nightse a vydejte se vstříc surrealistickým dobrodružstvím.
Preview: Nights: Journey of Dreams – sny, u kterých se neusíná
Objednejte si na shop.doupe.cz

Nights: Journey of Dreams
    Wii: 1 599,- Kč

Platforma: Wii
Žánr: Plošinovka
Výrobce: Sonic Team USA (
http://www.sega.com/)
Vydavatel: Sega (
http://www.sega.com/)
Předpokládané datum vydání: 25. ledna 2008

Ačkoliv měla konzole Sega Saturn v roce 1995 mnoho předpokladů k dlouhé životnosti (jmenujme namátkou dvourychlostní mechaniku CD-ROM nebo první ovladače se senzorem pohybu), v souboji platforem čtvrté generace propadla po boku systémů Playstation a Nintendo 64 na celé čáře. Přesto se za krátkou dobu, po kterou se Saturn pokoušeli jeho výrobci udržet na trhu, podařilo z digitálního lůna prodrat na svět několik dodnes nezapomenutelných titulů. Nights into Dreams patří k jedněm z nich a dodnes je tak populární, že si japonské publikum vydupalo opětovné vydání stařičkého hitu, který vyjde v únoru příštího roku na PS2. Reedice je však pouhým doprovodem mnohem větší události – návrhář Takashi Iizuka, člen týmu stojícího za původním návrhem ježka Sonica, se rozhodl myšlenku surrealistické plošinovky zasazené do dětských snů revitalizovat a přivést ji znovu k životu na hravém Wii.

  

Spáč se probouzí

Původní Nights se dodnes těší věhlasu zejména díky pestrobarevné paletě snových světů, které daly průchod abstraktní fantazii tvůrců a dokázaly navodit jak rozverné pocity plné úžasu nad fontánami pestrobarevných hvězdiček, tak strach v temných úrovních zasazených do říše nočních můr. Druhou premisou Nights je zajímavý nápad vytvořit 3D prostředí, ale hráči dovolit pohyb pouze po 2D placce. A to ne jen tak nějaké poskakování, ale rovnou létání, kdy hlavní hrdina provádí loopingy, piruety, výkruty a další postrachy najedeného žaludku, zatímco kamera se autonomně mění a připravovuje divákům vždy dech beroucí vizuální představení. Dnešní Journey of Dreams nabídne bez výrazných změn to samé – nač měnit něco, co si věrní fanoušci pamatují již jen z dávné nostalgie a nově příchozí budou poctěni vyzkoušet ověřenou hratelnost starého hitu.

  

Příběh hry buduje pohádkový svět plný ikonických postav, který ale má stejně jako například Čaroděj ze země Oz šanci zaujmout i dospělé publikum. Kdesi za hranicí naší bdělosti existují dva světy – Nightopie a Nightmare. Pokaždé, když někdo usne a zdá se mu sen, vytvoří se v Nightopii barevná koule pojmenovaná Ideya, ve které se všechno dění ve spánku odehrává. Vládce Nightmare, Wizeman the Wicked, si nicméně zamanul, že za pomocí svých tří létajících přisluhovačů Ideye odcizí a s jejich pomocí ovládne nejen Nightopii, ale možná i reálný svět. Jaké štěstí, že se jeden ze vznášejících se pomocníků, Nights, vzbouřil a rozhodl se překazit Wizemanovy plány. Sám ale neuspěl, a tak nyní smutně čeká zavěšen v kleci, než mu přispěchá na pomoc hráč v roli některého ze snících spáčů.

Ačkoliv po většinu času bude po obrazovce poletovat právě Nights, každou z úrovní nakousne krátký úvod v kůži jednoho ze dvou hlavních snílků. Prostřednictvím renderovaného filmu se diváci seznámí s klučinou Williamem, který mívá noční můry, protože jej opustil vlastní otec, a dívkou Helenou strachující se ve snech z důležitého koncertního vystoupení, na které se zapomněla připravit. Projít branou do dřímající říše, chvíli poskakovat po plošinkách a na jejich konci najít čekajícího Nightse, jenž se okamžitě ujme akce.

  

Povolení ke startu uděleno

Nights se prostřednictvím tzv. Snové brány vydá prozkoumat nástrahy sedmi odlišných světů, z nichž se každý skládá z několika úrovní završených nápaditým bossem. Ačkoliv sám Nights vzhledem připomíná ježka Sonica, po několika prvních průletech vzdušným prostředím hráč zjistí, že Journey of Dreams zdaleka není obyčejnou plošinovkou. Létání dělá z cesty úrovní neotřelý zážitek – každá z úrovní je spíše závodním okruhem, po jehož dráze Nights prolétává, snaží se strefit do prstenců vyznačujících cestu dále a během toho má za úkol posbírat co nejvíce barevných krystalů uchovávajících lidské sny, aby se nakonec mohl postavit samotnému Wizemanovi. Aby neunikl ani jediný orb, musí hráč provádět vývrtky, ostré otočky na poslední chvíli nebo tlačítkem zběsile přidávat rychlost, aby se dostal na konec úrovně včas.

   

Na rozdíl od sbírání koulí je každý souboj s bossem výrazně odlišný. Hned první má například podobu přerostlého klauna o tvaru nafouknutého míče. Je do něj nutné narazit zespodu a odpálit jej do výšin jeho sídla připomínajícího pinballový stůl, aby se nakonec někde u vrcholu rozmázl napadrť. Dalším protivníkem je zelená příšera schovávající se v neprostupném mraku špinavého plynu. Stačí však naleznout správnou taktiku, krouživým průletem Nightse mrak rozehnat a dostat se protivníkovi na kobylku. Kromě soubojů a sbírání koulí poletují ve světe Dreams rovněž nejrůznější bonusy. Vedle těch jednorázových hráč postupem času narazí na možnost transformace v delfína, raketu nebo draka, což vedle dalších schopností zapůsobí stejně jako celá hra také v rovině efektnosti. Kdykoliv se pak Nights ponoří do vody, změní se v kytovce, a to tak přirozeně, až bude chtít hráč na místě usnout a prožit si vše na vlastní kůži :).

Surrealistická exkurze

Již původní Nights into Dreams dokázaly na pozadí hráčovy dvourozměrné dráhy vykreslit pestrobarevná prostorová pozadí. Ta mají možnost být díky hardware Wii ještě rozsáhlejší a komplikovanější. Dosavadní ukázky překvapily prostorností úrovní, ve kterých úzké tunely a kaňony poseté třpytícími se objekty a bonusy střídají zámky v oblacích a letové dráhy vysoko nad rozkvetlými loukami. Jediným kazem na kráse přeslazeného designu se může stát kamera, jež mění perspektivu příliš často. Jednou hráč ovládá Nightse z boku, aby se vzápětí pohled přenesl za jeho záda nebo nad hlavu. Ovládání naštěstí neexperimentuje s pohybovým ovladačem Wiimote – veškeré pohyby jsou precozně kontrolovány malým joystickem na nunchuku. Konzervativní hráči budou mít navíc možnost připojit starý dobrý gamepad z GabeCube nebo sáhnout po novějším ovladači Classic Controller.

Na co se těšíme?
  • Pokračování někdejšího hitu
  • Roztomilý příběh
  • Pestrobarevné, snové úrovně
  • 2D létání na prostorových pozadích
  • Plynulá animace letu a akrobatických prvků
  • Doplňkový mód My Garden
Čeho se bojíme?
  • Vypořádáme se s neposednou kamerou?
  • Zůstane zachován duch původní hry?

Journey of Dream má v první řadě za úkol udržet si hratelnost svého předchldce. Pokud se jí to povede, má vyhráno. Tvůrci přesto přihazují pod kotel přidaný obsah v podobě minihry jménem My Garden. Kteroukoliv bytost, na kterou hráč během příběhových misí narazí, lze obletět dokola, čímž se přenese do speciálního koutku, jenž představuje takovou malou pečovatelskou strategii. Jak bude hráč shromažďovat NPC, ty se budou ve stylu her Viva Pinata nebo The Sims autonomně vyvíjet a dokonce mezi sebou pěstovat vztahy či stavět budovy. Svou roli sehraje rovněž sociální rovnováha. Nasbírá hráč více zlých obyvatel země Nightmare, kteří převáží počet Nightopianů? Výsledek nepovede k ničemu dobrému, nicméně autoři zajdou tak daleko, že dovolí jednotlivé druhy zkřížit a získat tak obskurní snové hybridy. Pokud by nestačila ani My Garden, díky připojení ke službě WiiConnect 24 se bude počasí ve hře měnit podle reálného světa. Bude dalším stupněm extrakce našich snů přímo do 3D enginu? Na to si budou snílci muset počkat až do třetího dílu.

Jak se těšíme: 85 %

Dostupné pro: Wii
Žánr: Arkády | Plošinovka
Výrobce: Sega

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

včera | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A