Preview: Okami - japonské omalovánky

Nová hra od japonských vývojářů ze studia Capcom vám přisoudí roli vlčí bohyně Amaterasu, přírodních sil a kaligrafické magie. Vaším úkolem bude vrátit život do šednoucího světa, utlačovaného nadpřirozenými silami. To vše v nevídané grafice vodovkových omalovánek.

Platforma: PS2
Žánr: akční adventura
Výrobce : Capcom (
www.capcom.com)
Vydavatel: Capcom (
www.capcom.com)
Homepage:
http://www.o-kami.jp/
Očekávané datum vydání: 2006

 

Kdyby se někdo zeptal, proč se ze mě vlastně stal (před více než deseti lety) pravověrný Otaku (fanoušek japonských animovaných filmů), odpověděl bych, že důvodem byla odlišnost, nevypočitatelnost a originálnost japonských filmů. Podobné vysvětlení by ovšem šlo snadno uplatnit také na moji lásku k japonským hrám. Pokaždé, když mne začnou nudit uniformní střílečky nebo závodní hry ze západní produkce, otočím se k nějaké té asijské hře… což mnoha případech znamená nalezení zcela originálního, nezřídka lehce šíleného titulu. Takový Killer 7 je exemplárním příkladem japonské „jinakosti“. Ne náhodou pochází od stejného vydavatelského studia. Capcom má pověst průkopníka dokonce i mezi japonskými vydavateli. Přesto jeho šéfové byli na pochybách, když se jim na stole poprvé objevil koncept Okami.

  

Nádherná příroda Okami v nevídaně stylizovaném grafickém provedení

Ačkoliv svojí „jinakostí“ zapadá Okami docela dobře vedle graficky i obsahově vysoce stylizované Killer 7, celkové vyznění hry je bližší spíše jiným klenotům mezi japonskými „uměleckými“ hrami: Ico a Shadow of the Colossus. Podobně jako v této dvojici kultovních her, také dobrodružství Okami je zasazeno do vysoce působivých přírodních scenérií a celou hru budete mít tendenci k zastavení se a klidnému pozorování té nádhery okolo vás. Škoda že kvůli technickým nárokům byla zrušena původní vize hry, jež měla přinést naprostý grafický realismus - ovšem při zapojení všech herních prvků a dodržení plné vize tvůrců by pak Okami nezvládala dost možná ani Playstation 3. Vše zlé je ovšem k něčemu dobré: když autoři hledali alternativní vizuální styl pro hru, vytvořili cosi, co lze nejlépe popsat jako „živoucí vodovkovou malbu“.

  

Souboje s démony jsou plné speciálních efektů

Na první pohled by se mohlo zdát - obzvláště z nehybných obrázků ze hry - že jde prostě o klasický cell-shading s vysoce originální barevnou paletou. Když se ale podíváte blíže, zjistíte, že chybí klasické pevné obrysy jednotlivých předmětů - vše se do sebe tak nějak navzájem rozpíjí, měkké kontury se šíří do ztracena. A to není zdaleka vše: jakmile hru uvidíte v pohybu, dojde vám, že celá herní grafika se vlní, pulzuje a roztéká jako kdybyste se skutečně dívali na deformující se vodovkovou malbu. Tomuto zcela unikátnímu grafickému stylu dále nahrává, že celý design hry se nese v duchu tradičních asijských obrazů - se všemi jejich kudrlinkami a detailní geometrickou stylizací, jež nemá jinde ve světě obdoby. Na první i tisící pohled je zkrátka Okami umělecké dílo, plné jedinečných obrazů.

  

Ukázka použití magie a "Nebeského štětce" v praxi

Herní náplň téhle vizuální nádhery ovšem nijak nezaostává za originalitou grafiky. V jádru jde o akční adventuru se zvířetem v hlavní roli (moc jich zatím nebylo, za tu nejúspěšnější lze zřejmě požadovat delfína Ecco). Nejste ovšem jen tak nějaké zvíře. Bílá vlčice jménem Amaterasu je tradiční japonskou bohyní přírody (vzpomeňte si na vynikající japonský film „Princezna Mononke“, uváděný také pod překladem „Princezna bílých vlků“). Díky tomu sice běháte a vypadáte jako vlčice, nicméně vaše úkoly jsou mnohem lidštější než byste možná čekali. Pohádkovou starověkou zemi zaplavuje šedivost a strnulost, přinášená démony. Lidé i příroda chřadnou. Začínáte tedy malými úkoly ve snaze pomoci ztrápeným vesničanům a přitom se učíte nová kouzla i bojové útoky. Během hry se tak vypracujete na úroveň, kde se můžete postavit samotným démonům v sérii divokých soubojů.

  

Amaterasu není jedinou zvláštní postavičkou v tomhle epickém dobrodružství

Okami disponuje propracovaným bojovým systémem, který si kolegové jasně vypůjčili od série Devil May Cry. Amaterasu dokáže řetězit komba, sekat a skákat po protivnícich stejně divoce jako Dante s jeho mečem. Esem v rukávu hratelnosti Okami je ovšem zcela unikátní využití magie, kterou se během postupu hrou učíte. Po stisknutí pravého shiftu se obrazovka promění v zmrazenou dvourozměrnou černobílou kresbu a nad ní se vynoří „nebeský štětec“, což je výrazový prostředek pro načrtnutí správného kouzla. Za pomoci analogové páčky tedy vedete štětec po obraze přímo na místě, kde potřebujete použít magii: kruh na obloze změní noc na den, čára po skále vytvoří liány pro vyšplhání nahoru, krátká úsečka napříč nepřítelem jej rozetne vedví. Doprovodné vizuální efekty k těmto „malebným zákrokům“ jsou naprosto jedinečné.

Těšíme se
  • Nevidná grafika
  • Unikátní zápletka
  • Nebeský štětec
Bojíme se
  • Forma nad obsah
  • Asijky nepochopitelný příběh
  • Obtížnost soubojů

Okami má zcela jasně našlápnuto směrem ke kultovním hrám, na které se ani po hodně dlouhé době nezapomíná. Otázkou ovšem zůstává, zda to bude ten případ, kdy kult opečovává hrstka osvícených fanoušků, či zda uspěje i komerčně. Shadow of the Colossus dokázala, že současný herní trh je dostatečně velký na to, aby v něm i alternativní hry náročné na představivost uspěly. Jakmile jednou uvidíte nádherně živoucí animaci vlčí bohyně běžící pohádkově kreslenou krajinou, zatímco jí od zadních tlapek odletují květiny, snad se přidáte na moji stranu a rozhodnete se to s touhle výjimečnou hrou zkusit. Když už pro nic jiného, tak pro slib „jedinečného emotivního rozuzlení na konci, nabízejícího zážitek, jaký ve většině her nenajdete“. I po této stránce se zřejmě Okami pokusí postavit Ico a Shadow of the Colossus.

Jak se těšíme: 100%

Dostupné pro: Wii, iPhone
Žánr: Adventury | Akční adventura
Výrobce: Capcom | Webové stránky hry
Diskuze (5) Další článek: Nový týden: V moci strachu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,