Preview: Paraworld – dinosauří taktika

Nebaví vás už nekonečné popohánění tančíků po bitevních polích druhé světové války? Manévrování s armádami středověkých těžkooděnců? Rubání se s tupými orky a elegantními elfy? Pak tedy nastražte uši – přichází hra podle vašeho gusta.

Platforma: PC
Typ hry: RTS s RPG prvky
Výrobce: SEK 
Distributor: Sunflowers
Homepage: 
http://www.sunflowers.de/german/games/paraworld.php
Datum vydání: jaro 2006

Píše se rok 1815 a vědec Charles Babbage, podivín a snílek odsuzovaný soudobou společností jako nepoučitelný blázen, přichází na myšlenku vytvoření prvního primitivního počítače. Stačí několik měsíců tvrdé práce a první „vysoce výkonný hyperstroj“ již vrhá na světlo světa své první výpočty. Ale co to? Místo aby počítal s věcmi jako „kolik mouky pro koho“ a „kolik peněz od koho“, vyplivne jednoho dne údaj, ve kterém zmatený vědec rozluští předpokládané místo a čas objevení tzv. „skokové díry“. Brány do jiné dimenze…

  

Zajímavé – dinosauři vs. lidi vs. mamuti...kam ten svět spěje? * I mořeplavba bude důležitá * Základna seveřanů

Nikdo jeho geniálnímu nálezu samozřejmě nevěří, a tak je i po své smrti brán jen jako prostý pomatenec. Pak se však jednoho dne ke sbírce jeho prací dostane skupina tří vědců (Američan, Maďar, Dánka), kteří se rozhodnou o jeho díle zjistit vše, co se dá. A jaké je jejich překvapení, když zjistí, že nejenže jsou jeho teorie pravdivé, ale dokonce i jeho výpočty že jsou naprosto přesné. Stačí chvíle a naleznou Babbagův největší výtvor – jeho počítací stroj. A s ním i údaj o vstupu do jiné dimenze. Neváhají ani chvíli. Píše se rok 1845 a brána do Paraworldu se otevírá...

RTS jako z jiného světa

Již podle příběhu je vidět, že si chystané dítko německého vývojářského studia SEK nehodlá hrát na další řadový RTS klon. A samotná hra ve vás tento dojem jen utvrdí. Máme tu prehistorický svět, kde se lidská populace mísí s rozličnými pravěkými formami života od mamutů a šavlozubých tygrů až po oblíbené dinosaury. Máme tu překrásnou grafiku, která dokáže konkurovat všem v brzké době plánovaným titulům. Máme tu silný RPG systém. A v neposlední řadě tu jsou tři diametrálně odlišné strany konfliktu a desítky rozdílných  jednotek, které můžete vylepšovat a zvyšovat jim level. A teď mi řekněte, jestli to nezní lákavě...

  

Karavana vyráží pro jídlo * Herní prostředí je velice různorodé * Obrněný triceratops v akci

Ale vezměme to pěkně popořadě. Naši tři vědci, nebo spíše hlavní hrdinové, se po vstupu do skokové brány dostávají do naprosto cizího světa, světa mnohem méně vyspělého, než jaký znají z 19. století. Netrvá dlouho a objeví tři rozdílné kmeny, které ho obývají – mongoloidní jižany, kteří se soustřeďují na oblasti stepí a savan, jakousi severskou obdobu Vikingů, žijící po boku mamutů ve věčně zasněžených oblastech tundry, a pralesní civilizaci, soustředící se v rozlehlých plochách deštných pralesů. Voila, máme zde tři hratelné strany.

Podle dostupných informací však nebude cílem hry ujmout se vlády nad jednou z těchto civilizací a vést ji k vítěznému konci za zničením dvou zbylých frakcí. Naopak, naším předním cílem bude jejich sjednocení. Jelikož jsou hlavní hrdinové moudří a rozvážní (aby ne, jsou to přeci vědci), rychle pochopí, že se na celý Paraworld řítí temná vlna zkázy, která se dá odvrátit právě a jen spojením sil všech jeho obyvatel.

A jdeme se řezat

SEK se pyšní prohlášením, že ačkoliv bude 80% hry hlavně o bojích, rozhodně nebude stavba základny a správa zdrojů zaostávat. Postupně se nám pod ruku dostanou všechny tři hratelné frakce a s nimi i do značné míry naprosto odlišné styly hraní. Nomádští mongoloidi například klidně spakují všechny své věci a ve chvíli zahladí stopy po dřívější základně. Seveřané se rádi vyžívají v systémech drobných pevností, oblíbená surovina je pro ně dřevo. No, a nakonec pralesní lidé na 100% využívají všechny stromové porosty a sází do nich jednu budovu za druhou.

Stejně tak se liší i dostupné jednotky. Jejich výběr se řídí zeměpisnou polohou, kterou každá ze stran obývá. Zatímco na rozlehlých plochách savan se dá chytit jak dravý tyranosaurus, tak gigantický brachiosaurus, v pralese byste je hledali jen velice těžko, natožpak v zamrzlých a sněhem zavátých končinách. Na ostatní dvě strany však rovněž čekají velice přitažlivé kousky – pralesní fauna je sice menší, ale nikdo určitě nepohrdne třeba takovým velociraptorem. No a třetí frakce místo toho si raději osedlají obrovské mamuty, popřípadě srstnaté nosorožce a kupu dalších huňatých přátel.

  

V popředí stegosaurus a deinonychus, ti drobečci vzadu jsou brachiosaurové * Zvířata si žijí vlastní životem * Bojová výprava v čele s apatosaurem

Vzpomínám si na starší RTS Metal Fatigue, neuvěřitelně chytlavou hru, která za svoji atmosféru vděčila hlavně obrovským a plně modifikovatelným robotům, které jste si mohli sami sestavovat a upravovat. Paraworld je v tomto směru velmi podobný. Když si ale místo robotů představíte kolosální prehistorické ještěrky, zní to ještě daleko lépe. Každého dostupného dinosaura si budete moci postupem času „tunit“ (vím, zní to divně :-), po bojích jim budou přibývat jizvy a pohmožděniny, díky získaným zkušenostem dostanete možnost levelování. Každý z ještěrů bude mít jiné uplatnění. Pachycefalosaurus s tvrdou kostěnou lebkou bude rozrážet nepřátelské brány, brachiosaurus se díky svým proporcím rád ujme role obléhacího stroje. A to nemluvím o tom, že budete na své hochy moci namontovat desítky doplňujících vylepšení.

Nezůstaneme ale samozřejmě jen u dinosaurů, k dispozici vám budou i lidské jednotky, od vrhačů oštěpů přes bojové mnichy až po severské těžkooděnce a berserky. Tři hlavní hrdinové pak budou hrát úlohu ultimátních jednotek, které s každou novou úrovní dostanou zajímavé speciální schopnosti. Ty budou mít podobu ničivých power útoků, možnost stavby nových budov nebo o podpůrné aury všech druhů. Dočkáme se samozřejmě i čistě sólových misí, které půjdou splnit jen za pomoci jednoho ze tří herojů.

Pár nápadů ze šuplíku

Výjimečnost ale nebude založena jen na prehistorických tvorech. Například army controller vypadá také zajímavě. O co jde? Nápad je to velice jednoduchý. Během celé hry budete mít na hlavní obrazovce speciální tabulku, která bude ukazovat všechny vaše jednotky, jejich činnost, XP - a zároveň zde budete moci zvedat jejich úroveň. Je tedy konec časům, kdy jsme museli zběsilé létat obrazovkou z místa na místo, abychom se ujistili, zdali ten dělá to, co má, a ten druhý zdali mezitím nepřestal dělat to, co měl.

  

Severští bojovníci * Seveřani do pralesa nepatří *  No není to krása?  

Stavba základny a správa zdrojů by pak měla být víceméně klasickou záležitostí, tedy alespoň do doby, než vám dojde jídlo. Ano, stejně jako v Age of Empires II, i zde budete muset zezačátku chodit pro jídlo ven, do volné přírody. Znáte to, trhat keříčky, česat stromy, lovit srnky. Ale ejhle! V Paraworldu žádné srnky nejsou! A i ty keříčky a stromečky jsou nejednou od základny zatraceně daleko. Ptáte se, co řeším? Inu, je tu takový malý a zdánlivě nepodstatný problém. Zaprvé, příroda mimo vaši základnu v Paraworldu žije svým vlastním životem. Zadruhé, dinosauři v Paraworldu nejsou jen ochočení a hodní beránci...

Ano, hádáte správně, nepřítelem vám nebudou jen protivníci, ale i divoká fauna, která se skrývá všude kolem. Je tedy konec něčemu jako „vyšleme jednoho dělníka, aby nám přinesl žvanec“. Zkusit to samozřejmě můžete, ale pravděpodobným výsledkem bude fakt, že se dělník sám stane žvancem... Výlety pro jídlo tak budou muset mít podobu velkých, dobře zabezpečených a hlavně co nejlépe načasovaných konvojů. Určitě je totiž lepší chodit trhat borůvky ve chvíli, kdy draví allosauři dřímají s plným žaludkem, než riskovat možnou úhonu během jejich lovecké sezóny...

  

Překrásná idylka * Bitvy budou opravdu brutální * Vylezte ven s rukama nad hlavou!

Pravěk v nejlepších barvách

Již na první pohled je vidět, že autory vyvinutý grafický engine Pest sedí na těch nejvyšších příčkách a ať už se podíváme na jakýkoliv jeho aspekt, nebudeme zklamáni. Od překrásně detailních prostředí, přes mnohapolygonové modely dinosaurů (až šest tisíc hran na jednu ještěrku), po speciální efekty a desítky grafických doplňků. To vše vypadá naprosto úžasně. Cenou za to nám pak bude vyšší HW náročnost (autoři doporučují CPU s 3 Ghz, 1024 MB Ram a kartou třídy GeForce generace 6), na to si ale budeme muset tak jako tak zvyknout...

Na co se těšíme
  • Originální námět
  • Prehistorická zvířata
  • Army controller
  • Příroda plná překvapení a nebezpečí
Čeho se bojíme
  • Špatně vybalancovaných jednotek

Zdá se, že na Paraworld se můžeme opravdu těšit. Předchozí strategický projekt autorů, hra Wiggles, nedopadla špatně – o důvod víc, proč můžeme SEK důvěřovat i nyní. Pakliže se vše povede patřičně vyvážit, vybalancovat a dotáhnout do konce, vyřítí se na nás na jaře příštího roku strategická bomba, která nebude mít obdoby. I kdyby byla pravda jen polovina z toho, co autoři o hře tvrdí, stále se máme na co těšit.

Jak se těšíme: 85%

Váš názor Další článek: Adidas a Xbox 360 se budou podporovat

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,