Preview: Penumbra: Black Plague – děs se vrací

vytisknout velikost písma
První Penumbra se stala hororovým překvapením roku. Přišla téměř odnikud, zasáhla na solar a nebýt několika chybek, byl by zážitek srovnatelný se špičkou žánru. Překvapí autoři i pokračováním?
Preview: Penumbra: Black Plague – děs se vrací

Platforma: PC
Typ hry: survival horor, logická hra
Výrobce: Frictional Games (
http://frictionalgames.com/)
Vydavatel: Paradox Entertainment (
http://www.paradoxplaza.com/)
Homepage: http://www.paradoxplaza.com/penumbra/
Datum vydání: 1. čtvrtletí 2008

Frictional Games jsou díky své hře Penumbra: Overture známými a uznávanými vývojáři. Jejich cesta k vrcholu však zní skoro jako pohádka – z původně zamýšleného nekomerčního projektu, který měl především předvést nový engine, se vyklubal jeden z nejlepších hororů poslední doby. A to i přes to – nebo možná právě pro to – že původní kulisy byly spíše skromné a část hry dokonce vyšla jako freeware.

  
Skoro jako FEAR, ne? * Nezlob se, ale to bych poznal i já * Svědek mnoha děsivých skutečností

Časy se však mění, a tak se z nadšených amatérů stali neméně nadšení profesionálové. Kdo by ale čekal, že tento tým čítá dohromady dva programátory a na zbylou práci si najímá jednotlivé soukromníky? Naštěstí se tento fakt nepodepsal ani na předchozí hře – jejich dílko přitom bylo až překvapivě ucelené a po zásluze oceněno kritikou i hráči. Jak to tedy vypadá s Penumbra: Black Plague?

Temná síla

Původní hra vyprávěla příběh Filipa, jehož otec kdysi zmizel za podivných okolností v jakémsi dole nacházejícím se v Grónsku. Pokračování nám má nabídnout možnost klesnout ještě hlouběji pod povrch celé záhady a nahlédnout do šílených představ scénáristů. Samotný příběh by navzdory své nepopiratelné přitažlivosti nestačil. To, čím si hra získala pozornost, je především způsob interakce s okolím. Nehraje se zde na klasické adventurní „ukaž a klikni,“ kdy jen tupě sledujete postavu a měnící se kurzor: v Penumbra je nutností zacházet se světem za obrazovkou téměř stejně jako s tím naším. To znamená, že každý předmět je nutné uchopit, nadzvednout, posunout atd. Umožňuje to vyspělá fyzika, kterou si naprogramovali Fricitional sami. Aby taky ne, když právě ta slouží jako základ většiny herních hádanek.

Hra začíná v místě, kde předchozí skončila. Filip se probouzí v tmavé a uzavřené místnosti, z venku se ozývají zvuky mučení a vy si můžete jenom představovat, co se děje nedaleko vás. Chvíle, kdy by člověk dal za kulomet království. A po několika dalších výkřicích by dal to samé i za pistoli. Úvod, jenž zní jako pokračování Wolfenstein se ale nekoná – ve hře se stejně jako v originálu nemá nacházet ani flusbrok. Pro změnu však nenaleznete ani žádnou jinou zbraň. Musíte tak použít systém Hysterická manželka 2.0 – protivníků se můžete zbavit jen házením okolních předmětů do jejich citlivých míst. Na výběr ale stále zůstává hrdinný ústup kombinovaný s poděšeným jekotem a věřte mi, že po spatření několika ošklivých Grónských tajemství vezmete nohy na ramena rádi. Rozhodnutí designérů každopádně hru činí ještě mnohem děsivější a zároveň odstraňuje kritizovanou bolístku Overture, kde boj doopravdy nefungoval tak, jak měl.

  
Asi to riskovat nebudu * Já mám doma hezčí kukačky * Nepřirozené zelenkavé světlo a postava v pozadí – co to asi může znamenat?

Autoři samozřejmě nechtějí jen odstranit chyby, ale také ještě vylepšit oblasti, v nichž původní hra excelovala. Jsou nám tak slibovány ještě zajímavější hádanky, přesnější ovládání, vylepšené vyprávění příběhu a dramatičtější psychologické podkreslení. Designéři se také dušují, že Black Plague přinese intenzivnější a strašidelnější atmosféru – chtějí snížit na minimum čas, který strávíme bezcílným bloumáním a hledáním toho, co máme zrovna vyřešit. Otázkou je, jak se jim to povede vybalancovat obtížnost; přeci jen by nebylo úplně nejvhodnější projít celou hru s prstem v nose.

A jak to tedy vypadá?

Vraťme se ale do cely, kde je slyšet jen nedaleký lidský nářek a pláč. Jak se dostat ven? V okolí se nenachází nic, co by vypadalo užitečně, s čestnou výjimkou lepidla a mince. Problém je v tom, že ani tyto předměty vám asi nepomůžou otevřít těsně přišroubovaný otvor větrací šachty. I když, pokud vložíte minci do svěráku, jež je umístěn na stole, mohlo by z toho něco zajímavého vzniknout. A vůbec, pojďte to zkusit! Umístíte peníz pěkně mezi plochy, myší imitujete utahování šroubu a heuréka – máte primitivní šroubovák. Ten použijete stejným způsobem na větrací šachtu a pomalu a usilovně se protáhnete dál.

  
A nenaučí se zhasínat a nenaučí * Na přítomnost mrtvol si je nutné zvyknout * V Grónsku lze potkat i nehezkou sněhovou bouři

Poté, co se dostane z místnosti, se Filip trochu uklidní a začne pátrat po příčině toho, co se v dole děje. K tomu mu poslouží hojně používané zápisníky, knihy a audiokazety, přehrávané ve starém walkmanu. Systém vyprávění příběhu, společně s tísnivou atmosférou rozkladu a zmaru evokuje Bioshock či některého z jeho starších bratříčků. Filip ale narozdíl od dalších slavných hrdinů není němý, a tak každou věc nějakým způsobem okomentuje a kvůli sílící samotě dokonce vede vnitřní monology, které vám slouží jako užitečné shrnutí.

Tvůrci člověku před obrazovkou naznačují řešení zapeklitých hádanek a jedním dechem dodávají, že není jediné. Doslova prohlásili: „Nechceme, aby se hráč frustroval tím, že nemůže přijít na jedno správné řešení, a proto mu dáváme svobodu ve způsobu, jakým daný logický problém vyřeší.“ Pro příklad nemusíme chodit daleko – chcete limonádu? Tak jo, vhoďte do automatu čtvrťák. Nebo prostě vezmete velkou cihlu a z automatu požadovaný drink vymlátíte – fantazii se meze nekladou. Jedna z hádanek v počáteční fázi hry ale vyžaduje speciální ingredienci, jejíž získání asi spoustu lidem znechutí profesi sestřičky. Tím nechutným předmětem je injekci plná krve z mrtvoly.

  
A k čemu je mrazák v místě, kde je taková kosa? * Zátiší s kanystrem * Ještě to má nějaké bezpečnostní díry, ale nic hrozného

Samozřejmě, poslední zmíněný předmět naznačuje, že něco nemusí být tak úplně v pořádku s Filipem samotným – což o něco později potvrzuje fakt, že začíná slyšet hlasy uvnitř své hlavy. Přesněji řečeno, jeden hlas. Bytost, která si říká Clarence, podle anděle strážného v písničce Franka Capry It’s a wonderful life. Pokud by zůstalo jen u hlasu, asi by to nebylo tak hrozné, ale Filipův problém je hlavně v tom, že to v jeho hlavě ovlivňuje více věcí. Například vnímaní světa. Tím pádem se stane, že se potácíte ode zdi ke zdi, utíkáte před strašlivým monstrem, které vás chce zabít, abyste o chvíli později zjistili, že uhnaný infarkt způsobil Clarence svými představami. A zjistěte si, proč se vám v hlavě usídlila taková nehorázná potvora. Tento prvek slibuje nejen ozvláštnění hratelnosti, ale také ještě děsivější atmosféru. Vždyť co jiného, než naše fantazie má větší moc?

Černá nákaza

Osobně si nedokáži představit, za jak krátkou dobu bych se zbláznil, pokud bych se ocitl ve Filipově kůži. Nehledě na fakt, že myšlenka, že v mé hlavě žije ještě někdo (a to už tam je mé druhé já, takže by tam bylo pěkně narváno), je krajně znepokojivá. Jestliže se autorům podaří správně interpretovat sžití se hráče s postavou, bude vymalováno.

Na co se těšíme
  • Strach
  • Nové hádanky
  • Ještě intenzivnější zážitek
Čeho se bojíme
  • Nedostatek inovace
  • Pocítíme nízký rozpočet

Frictional Games vsází hlavně na pocity. Snaží se dokázat, že ve hře opravdu jste, či že se něco podobného klidně mohlo stát. Nezastíranou inspirací je Blair Witch, který jistě všichni milovníci děsu znají. Ten měl také omezený rozpočet a dokázal vzbudit dostatečnou dávku hrůzy – jak tvůrci uznávají, musejí využít jednodušších triků, které někdy mohou být velice výrazné a lépe použité, než ty dražší. Místo toho, aby se hra snažila předhodit hráči stovky monster, představuje jich jen pár, ale tato stvoření mají propracovanou minulost a Filip nakonec zná jejich choutky. A co je děsivější, deset anonymních zombie či jedna bestie, která kdysi byla člověkem, ale dlouhé období osamění ji změnilo v sadistického zabijáka?

Těšíme se samozřejmě nejen na zabijáky, ale i na tichoučké našlapování tmou a poodhalování pravdy. Předehra skončila, chceme hlavní chod!

Jak se těšíme: 80%

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury | Hororová adventura
Výrobce: Frictional Games | Webové stránky hry

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

včera | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A