Preview: Psychonauts – nábor do psychonautské akademie začal!

Kdo říká, že plošinovky jsou již dávno mrtvý žánr? Postavte se před Tima Schafera, řekněte mu toto tvrzení do očí a čekejte, zda vás sežehne bleskem nebo zapálí pomocí pyrokineze. Tento herní designér, vizionář a tvůrce her Grim Fandango či Full Throttle, si rozhodně nemyslí, že by žánr skákaček na PC neměl v 21.století co pohledávat.
Preview: Psychonauts – nábor do psychonautské akademie začal!

Výrobce: Double Fine Prod.
Distributor: Majesco Games
Homepage:
http://www.psychonauts.com/
Žánr: 3rd person akce
Vydání: Q2 2005

Demoverze Psychonauts mi na disku ležela dlouho, až příliš dlouho, řekl bych. Obležen samými „třiáčkovými“ tituly jsem se musel dlouho přemlouvat k instalaci onoho téměř půl gigabajtového souboru, aniž bych tušil, o co jsem byl doposud ochuzen. Skepsi záhy vystřídalo nadšení, které u mě doma zavládlo brzy poté, co se na monitoru rozehrála skvěle animovaná scénka se spoustou zrůdných i roztomilých postaviček. To vše v prostředí, které jako by vypadlo z nové Disneyovky, a s dabingem, za něž by se nestyděl leckterý hraný film. V tu ránu jsem byl někým jiným; starosti průměrného člověka v pubertálním věku šly stranou, vytlačeny pocitem, jaký jsme všichni cítili při sledování oblíbeného kresleného filmu, když jsme byli malí.

  

Zelený mozek vysvětluje principy mozku * Na scéně se objevuje tajemná postava... * Jmenuji se Razsputin, ale říkejte mi Raz!

Úvodní sekvence vás s lehkostí seznámí s příběhem, charaktery i prostředím, aniž byste se cítili nějak zahlceni množstvím informací. Dějová linie sleduje životní cestu Raze, mladého klučiny, jenž byl obdařen speciálními psychickými silami, který utekl od nenáviděných rodičů. Pochopení se rozhodl hledat mezi stejně nadanými lidmi v psychonautské akademii, která se skrývá kdesi v kouzelných lesích. Jeho dětský sen stát se speciálním psychickým agentem se postupně začíná rýsovat na obzoru a nic, vůbec nic mu již nemůže stát v cestě. Nebo snad ano? Mezi studenty kolují zvěsti o zlověstné hrozbě, která každou noc vychází z jezera a požírá nebohé človíčky. Za únosy, jak se brzy vysvětlí, stojí šílený doktor Caligosto Roboto, využívající mozky unesených kadetů ke svým zvrhlým experimentům. Kolem mozku se točí v podstatě celá hra; mozek je vaším nepřítelem, avšak i jediným spojencem proti strašlivému doktorovi. Myslíte, že zvládnete tu kadenci halucinací a obscénních výplodů schaferova génia?

  

Náborový kemp pro Psychonauty * Co mi to připomíná... * Už vím je to Princ z Persie!

Bylo by chybou napsat, že Psychonauts je arkádová hopsačka, kterých jsme v minulosti viděli stovky. Spíše bych je přirovnal k neméně originální hře Beyond Good and Evil, jenž se mi do podvědomí zapsala díky pohádkové atmosféře, geniálnímu designu úrovní a citlivému přístupu k herním charakterům. Stačilo mi pár úvodních minut strávených s Psychonauts, abych pochopil, že zde je situace stejná. Se svou postavičkou se pohybujete v detailním a graficky skvěle zvládnutém prostředí. Ať už jsou to lesy, potemnělé jeskyně či vnitřek mozku, vše je zpracováno až s úzkostlivou pečlivostí a zanechává ve vás pokaždé jiný, vždy však skvělý dojem.

  

Idylka na laně  * Raz jde zachránit svět * Ty veverky mi lezou na mozek! (doslova)

Prvotní seznámení s ovládáním a herními mechanismy se odehrává v tréningovém středisku Psychonautů; bavíte se s ostatními postavami, sbíráte všelijaké magické předměty, skáčete po plošinkách, šplháte po tyčích či se klouzáte po kořenech gigantických stromů. Vše funguje perfektně; interakce se spolužáky či jen pouhé pobíhání po lese ve vás vyvolá příjemné pocity a napadne vás, že hrajete vlastně "jen" povedený klon Raymana. Tyto dojmy ve vás zůstanou jen do té chvíle, než přijde váš základní výcvik a vy se náhle ocitnete v chorém mozku vašeho instruktora Oleandera.

  

Pojď holenku do mé mysli!  * Kde to jsme? * Ach ano, příjimací pohovor!  

Tim Schafer v této části vytahuje své hlavní trumfy, chytře schované v rukávu, a naznačuje, o čem vlastně jeho nová hra je. Atmosféra kouzelného lesíka je ta tam, stejně tak i pastelové barvy, jež jsou vystřídány daleko chladnějšími odstíny, avšak perfektně pasujícími do celkové nálady dané úrovně. Mezi mozkovými závity, neuronovými synapsemi a útržky z instruktorových vzpomínek a představ je jednoduše legrace. Skáčete, šplháte, balancujete na úzkých traverzách či se houpáte na hrazdách nad temnými propastmi; to vše v pokrouceném imaginárním světě, kde nic není skutečné a přece to existuje a ohrožuje vás.

  

A to už jsme uvnitř mozku * Oleander tam prázno rozhodně nemá * Nekoukej na mě ty zrůdo nebo ti useknu ruku!

Ke geniálně navrženým úrovním si navíc připočtěte i velmi zábavný herní systém. Jako Raz máte vrozené speciální psychické schopnosti, díky nimž jste byli vyhnáni ze svého domova, avšak jedině pomocí nich máte šanci zabránit zániku Psychonautů. Jeho paranormální síly jako telekineze, pyrokineze či jasnozřivost, jsou jen slabými odvary Razovy nejsilnější zbraně. Ta mu umožňuje telepaticky nahlédnout do cizí mysli a v případě potřeby do ní i vstoupit. V těchto cizích mozcích se pak setkáte s nejhoršími démony, nočními můrami a děsivými vzpomínkami, jež se vás budou snažit zničit za každou cenu.

Na co se těšíme
  • Příběh a propracované charaktery
  • Skvěle navržené úrovně
  • Originalitou napráskaná hra
  • Razovy speciální schopnosti
  • Humor
Čeho se bojíme
  • Krátká herní doba  

V imaginativním světě Tima Schafera jsem strávil jedno velmi příjemné odpoledne a po shrnutí všech dojmů, které ve mne jeho hra zanechala, musím uznat, že jsem byl ohromen. V Psychonauts se mísí úžasná dávka originality a atmosféry, navíc se zajímavými charaktery a dávkou humoru. Po dohrání demoverze bych si ani netroufl označit Psychonauts za infantilní skákačku pro děti, poněvadž některé scény nepatří mezi vyloženě Disneyovské. Vzpomeňme třeba na cyprienova dobrodružství ve hře Evil Twin...

Jak se těšíme: 95%


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu ke hraní zcela zdarma

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu k…

Kdy, když ne teď.

22.  1.  2020 | | 15 N/A
CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke konci vývoje Cyberpunku

CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke…

Dokončit Cyberpunk 2077 není pro vývojáře žádný med a to nejhorší zřejmě teprve přijde.

20.  1.  2020 | | 5 N/A
Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Nedávno jsme dostali možnost vyzkoušet si ve Varšavě nový Doom Eternal. A stálo to za to! Takhle brutální a rychlou řežbu jsme tu ještě neměli.

21.  1.  2020 | | 12 N/A
Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, největší problém má Xbox

Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, n…

Cyberpunk 2077 dostal minulý týden odklad data vydání a vyjde tak až v září. Polský insider Borys Niespielak tvrdí, že je to kvůli optimalizaci pro konzole.

23.  1.  2020 | | 9 N/A
Zadarmo nebo se slevou: čínský Nový rok a The Bridge zdarma

Zadarmo nebo se slevou: čínský Nový rok a The Brid…

Na všech platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Někdy je toho ale tolik, že se v tom člověk jen těžko orientuje. My vám s tím rádi pomůžeme. Podívejte se níže na akce, které by vám tento týden neměly uniknout.

24.  1.  2020 | | 3 N/A