Preview: Race Driver: GRID – kolize supersportů jsou v kurzu

Jsou zde závodní hry, které nás baví díky svému volnému pojetí závodů. Mačkání plechů a tříštění skla je v nich povinnou součástí řidičské dovednosti. V tomto ohledu nás uspokojila série FlatOut. Pak zde jsou hyper-realistické simulátory jako Richard Burns Rally, kde se každá chybka tvrdě trestá. GRID má mít kousek od každého.
Preview: Race Driver: GRID – kolize supersportů jsou v kurzu

Platforma: PC, X360, PS3 NDS
Typ hry: automobilové závody
Výrobce: Codemasters (
http://www.codemasters.com/)
Vydavatel: Codemasters (
http://www.codemasters.com/)
Homepage:
http://www.racedrivergrid.com/
Datum vydání: léto 2008

Codemasters dělají špičkové závodní hry již 10 let. GRID podle slov vývojářů má nabídnout co nejintenzivnější zážitek na závodní trati. Zapomeňte na nějaký příběh a speciální možnosti navíc, závod je to jediné, co vás bude zajímat. Pokud doufáte, že se ve hře svezete ve vašich oblíbených kárách nebo jiných známých značek „z ulice“, tak jste vedle jak ta pověstná jedle. Další z věcí, která se bude od série Race Driver značně odlišovat, je umělá inteligence. Ano, má být špičková a na úrovni, ale v tom smyslu, že nebude dokonalá. Znáte ty chvíle, kdy kroužíte po okruhu několik minut, a nic zvláštního se neděje. Prostě vaši soupeři kopírují ideální stopu a pouze v určitých pasážích zpomalí natolik, abyste měli nějakou šanci je dojet. Tomu má být v GRID konec.

  

Chybující AI

Podstata této nové, „dokonalé“ umělé inteligence je nastolení dramatických situací známých např. ze série NASCAR či závodů DTM. Ptáte se, jak toho autoři dosáhnou? Především tím, že vaši soupeři budou chybovat. A to poměrně ve značné míře. Určitě se řada z vás nyní hroutí a nadává, že to ze hry udělá další Destruction Derby či FlatOut. Nebojte se, pořád půjde o závody na okruhu, pouze s větším důrazem na drama na trati. Vaši soupeři nebudou mít naskriptovány úseky, kde mají dělat chyby, ale přirozeně budou jednat podle situace a okolností. Někteří zvolí rychlou agresivní jízdu a budou se snažit předjíždět v každé situaci, což povede k častým kolizím. Jiní zase pojedou pěkně v klidu bez chyb, ale zase budou ostatní brzdit. Do toho všeho bude započítána odlišná úroveň jezdců, jejich schopnost reagovat na nenadálé situace a také použitá strategie v závislosti na trati. To vše bude hrát důležitou roli a přispěje to k reálnému pocitu ze závodění.

  

Třikrát jinak

V GRID budete závodit ve třech ligách odehrávajících se v Evropě, Japonsku a Severní Americe. Každá z oblastní bude mít nejen vlastní sezónu, ale také odlišný styl závodů a jiná auta. Evropský styl jízdy se bude podobat závodění v Le Mans a závodům cestovních vozů. Ze všech tří oblastí bude Evropa představovat nejrealističtější pojetí závodů, i když například zmíněný 24hodinový závod v Le Mans bude zkrácen na pouhých 24 minut včetně změny denního a nočního režimu. Naproti tomu Japonsko má blíže k akčnímu pojetí závodů. Zde budou hrát hlavní housle závody plné driftů a klikatých tratí. Při nich se uplatní hráčova šikovnost, smysl pro načasování a schopnost zacházení s ruční brzdou. A nakonec Severní Amerika se soustředí na klasické pouliční závody ve stylu Rychle a zběsile. Navštívíte nejznámější americké metropole a zažijete pocit ilegálních závodů ve velké rychlosti. Po stránce hratelnosti to tedy vypadá, že u GRID si najde každý závodník to své pískoviště na hraní.

  

Kariéra nesmí chybět

Ačkoliv jsem se na začátku zmiňoval o absenci herního příběhu, určitý kariérní postup vás samozřejmě nemine. Začnete jako nezkušený bažant najímaný více či méně kvalitními týmy a jak to tak bývá, postupně se vypracujete ve skvělého závodníka s množstvím peněz, za které si nakoupíte, co potřebujete. Budete mít k dispozici vlastní tým, rozsáhlý autopark, kvalitního teamového kolegu, partu zkušených mechaniků a štědrého sponzora a to vše přístupné přes několik 3D menu ve stylu garáže.

Je tu ale jedna špatná zpráva pro techniky a tuningové maniaky: úprava výkonu vozů v GRID nebude možná. Od začátku vývoje hry se tvůrci soustředí primárně na dění na trati. Navíc podle nich úpravy vozů pouze hráče zdržují od závodění. Ne každý má zájem piplat se v motoru, měnit výkon turba, hrát si se spoilery a přítlačnými křídli či nastavovat tlak v pneumatikách. Slovy Codemasters budou ve hře tak nabušená auta, že další úprava jejich výkonu by byla již zbytečná.

V tento moment jste již určitě všichni pochopili, že GRID se blíží daleko více akrádě ve stylu NFS, než aby konkuroval simulátorům, jako je Live for Speed. Codemasters tak reagují na čím dál tím více se zjednodušující přístup k hraní obecně. Nebudeme si nic namlouvat, pravdou je, že mezi hráči je více těch, kteří autům nerozumí, ale přesto mají rádi pocit z rychlé jízdy – a to GRID nabídne všem bez výjimky. A Nebudete ochuzeni ani o intenzivní zážitek z multiplayeru.

Koukej na tu nádheru

Pokud bych se měl nad něčím z GRID rozplývat, pak to jednoznačně bude grafická stránka hry. Troufám si tvrdit, že takovou úroveň detailů nejen modelů aut včetně jejich interiérů, ale především okolí tratí jsem zatím v žádné jiné hře neviděl. Na tribunách a kolem každé závodní trati má být kolem 45 tisíc diváků, kteří se postarají o fandící zvukovou kulisu. S tím souvisí také interaktivita okolních předmětů, jako jsou ochranné bariéry z pneumatik. Pokud se vám podaří je svým autem rozstřelit, tak věřte, že se budou válet všude kolem a jen tak nezmizí. Tím jsem se nepřímo dotknul kolizí a systému poškození. Ten má být masivní, efektní a má mít dopad na jízdní vlastnosti. Jak to vypadá v praxi, se můžete přesvědčit v neskutečném videu ze hry, které najdete poblíž.

Na co se těšíme
  • Pocit ze skutečného závodění
  • Model poškození
  • Akční pojetí závodů
  • Úžasná grafika
Čeho se bojíme
  • Odklon od série Race Driver
  • Přílišná arkádovost
  • Až moc akční hratelnost
  • Funkce flashbacků

Na závěr se ještě zmíním o jedné speciální vychytávce, kterou známe spíše z 3D akčních her. Je jí funkce flashback, která ve hře bude sloužit k převinutí času po nějaké kolizi. Díky tomu budete mít možnost se vrátit před kritickou chvíli a napravit vaši jezdeckou chybu či vyhnout se nehodě. Zda to bude k užitku, nebo pouze pro efekt zatím nelze posoudit, každopádně to je věc, která se závoděním nemá nic společného a osobně se mi vůbec nezamlouvá. Na rozdíl od střízlivého zpomalení času v NFS: Most Wanted mi tyto flashbacky přijdou jako velký úlet a zbytečnost. Jak se tato featurka podepíše na celkové hratelnosti a jaká vlastně celá hra bude, se dozvíme již v létě tohoto roku.

Jak se těšíme: 75%

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Závodní | Závodní arkáda
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
  • Široká nabídka závodů
  • Detailně zpracované okruhy i vozy
  • Systém flashbacků
  • Řada zajímavých vychytávek mimo tratě
  • Výborná grafika
  • Nízké množství tratí i vozů
  • Po čase stereotypní kampaň
  • Pár méně zábavných závodů

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A