Preview, rozhovor, fotoreportáž: Final Fantasy XI – Byli jsme tam!

PC a PlayStation konečně ruku v ruce, spojeny vzájemně propojitelným multiplayerem? Jedna z nejznámějších a nejkvalitnějších herních sérií se vydává do zatím neprobádaných vod online zábavy. Je Final Fantasy 11 právoplatným dílem slavné ságy, nebo něčím docela jiným? V tomto článku najdete podrobné informace o hře a zasvěcené komentáře prvních čtyř česko-slovenských hráčů!
Kapitoly článku

Platforma: Playstation 2 / PC
Typ hry: MMORPG
Multiplayer: jen On-line
Výrobce: Square Enix
www.Squareenix.com
Homepage: http://www.playonline.com/ff11us

Formalitky

Článek vznikal za přispění české a slovenské FFXI komunity, která se začíná sdružovat na adrese http://forum.imperium.cz. Tímto bych chtěl poděkovat Wardocanovi, Killerkovi, Nikolovi a Saiyamanovi, díky nimž jsem byl schopen nejen doplnit pár zajímavostí a upřesnit nesrovnalosti, ale také mne zásobili množstvím exkluzivních screenshotů, zachycující jejich virtuální dobrodružství. Díky kluci!

Sága pokračuje

Když poprvé prosákly zprávy o tom, že by FFXI neměla být klasickou RPG, na jaké byli všichni fanoušci tehdejšího Squaresoftu (dnes Square Enix) zvyklí, nikdo nevěděl, jestli se má radovat či spílat. Squaresoft se dodnes oklepává z neúspěšného pokusu prorazit na stříbrná plátna s CG filmem Final Fantasy: The Spirits Within (zaznamenal mnohamilionovou ztrátu navzdory pro fanoušky nezpochybnitelným kvalitám) a znovu se rozhodl vstoupit na tenký led, tentokráte s ideou „massive multiplayer on-line role playing game“ – tedy MMORPG.

  

Setkání se summonerem „in action“ * Krab nalezne smrt v pampeliškách * Lukostřelba

Do jaké míry se Square nechal inspirovat úspěchem Ultimy či Everquestu si netroufám odhadnout, pravdou ale je, že tyto hry mají po celém světě nespočetné řady příznivců. Na poněkud skeptickém pohledu fandů (vycházejícího z odklonu od zaběhnutého vzorce) nic moc nezměnil ani fakt, že za projektem stojí sám Hironobu Sakaguchi (tvůrce ságy FF) a v týmu pracujícím na FFXI naleznete další jména, sahající až k prvním dílům série.
 

Federation of Windurst

Klidná, mírumilovná země, kterou obývají Tarutarové a „kočičí“ Mithras. Království magie, kouzel a čisté přírody.

 

Tarutaru – ačkoli připomínají hobity – jsou rasou „specializovanou“ na kouzla. Obvyklým postihem kouzelníků je malá vitalita, proto si raději sežeňte doprovod.
Mithra jsou hratelné jen jako ženy s tím, že muže potkáte ve světě FFXI jen jako NPC. Jejich rychlost z nich dělá potenciálně nejlepší zlodějky nebo lovkyně. S tarutaru sdílí Windurst v míru.

Jakmile byla ale FFXI jako ORPG oficiálně potvrzena, okamžitě se stala jednou z nejsledovanějších on-line her na Playstation 2 a dodnes se svého titulu „nejočekávanější on-line konzolová hra“ nevzdala. Aby toho nebylo málo, Square Enix se rozhodl svůj virtuální svět předhodit nejen majitelům konzolí (PS2), ale i fandům MMORPG v řadách PC hráčů - a tím konečně spojit tyto dva tábory. Tak se zrodil svět Vana’diel.

Dnes už FFXI neznamená jen pár screenshotů na internetu a několik nepotvrzených tiskových zpráv, nýbrž je konkrétním titulem. My vás tedy seznámíme s fakty, poskytnutými nejen ze strany Square Enixu a betatesterů, ale především od  českých PC hráčů, kteří mají oproti konzolistům nemalou výhodu v bezvadném připojení k síti a zatím jako jediní u nás mohou tuto hru zkusit na vlastní kůži.

FFXI předcházel hype, podpořený několikerými cenami, které v Japonsku získala, počítaje do toho i zisk hlavní CESA Grand Award a nominaci Spike TV VGA na nejlepší on-line hru a nejlepší fantasy hru. Bohužel, FFXI neměla zrovna úspěšné začátky, takže je tak trochu chápána jako předčasně porozené dítě s nemalými potížemi s připojením – tento problém se podařilo do jisté míry eliminovat až poté, co Square Enix dovybavil hráčskou veřejnost i potřebnými servery.

Svět FFXI je, díky vzájemně nepropojeným serverům (30), rozdělen do několika „paralelních“ „světů“, žijících nezávisle na sobě. Nikola pak téma „servery“ rozvádí dál: „První, kdo se z nás čtyř registroval na PlayOnLine, byl Wardocan a automaticky byl zalogován na serveru SHIVA (na tomto serveru se nyní nachází celá ČR scéna). My ostatní jsme ho mohli následovat jen díky WP – Word Pass(u). WP umožňuje vstup do manuálně nastaveného serveru – pokud nemáte aktivní WP (jeho platnost je omezena co do počtu lidí, tak časově), server je po tvorbě avatara vybrán podle klíče Square Enixu a nelze ho nijak ovlivnit.“

  

Nostalgie * Gigantický dopravní prostředek * Zátiší se zdivočelou ovcí

Ke hraní FFXI (konkrétně hraní na PS2) bude, kromě obligátního internetového připojení (off-line questy nejsou součástí FFXI!), potřeba i pevný disk. Od března příštího roku (oficiální USA PS2 FFXI launch) bude v USA za 99$ k dispozici 40GB disk s předinstalovanoum FFXI. Dále se Square Enix nechal slyšet, že využívání jejich PlayOnLine služeb (které FFXI nabízí) bude ohodnoceno takto: prvních třicet dní zdarma, po tomto období po vás Square bude chtít 13$ měsíčně (konkrétněji: 13 dolarů za jednu postavu a pokud jich chcete víc, připlatíte si extra 1$ za každou další, plus 1$ pokud budete chtít aktivovat karetní hru Tetra Master - jak doplnili Wardocan a Killerko). Stojí za připomenutí, že váš avatar uložený na herním serveru (tedy ne na vašem HDD) bude definitivně a bez návratu smazán, pokud tři měsíce za sebou nezaplatíte poplatek. Jaké následky to může mít na zdravý rozum hráče netřeba rozebírat.

Po jedenácté a opět jinak

Tak, jako je „slovo“ důležité pro biblické stvoření světa, je avatar nezbytný pro MMORPG. Ve FFXI máte na výběr z pěti základních ras: člověk (hume), elf (elvaan) a tarutaru – na výběr jak muž, tak žena. Další dvě rasy jsou omezeny, co se výběru pohlaví týče: Mithras – lovkyně a galka – „bersekeři“. Nic neobvyklého. Dalším krokem při tvorbě vašeho alter ega je volba povolání. Čtyři základní „joby“ (se hrou se rozrůstají a dále diferencují) taktéž spadají do kolonky „klasika“: bojovník - zaměřený na zbraně všeho druhu, mnich – jemuž za zbraň slouží jeho vlastní mysl, mág – rozdělen na magii bílou (healing), černou (útočná) a červenou (mix bílé a černé) –  a nakonec flexibilní zloděj.

  

Důkaz o exkluzitě obrázků je třeba hledat v textu! * Nepříliš přívětivá krajinka * Hledá se dítě

Za určitých okolností je možné vámi vybrané povolání změnit nebo přibrat jedno další („subjob“), které bude váš „hlavní“ job rozšiřovat. Killerko vysvětluje: „Povolanie sa dá v hre kedykoľvek ľubovoľne meniť. Hráč ako taký nemá v podstate žiadny svoj vlastný level, ale tieto levely sú priamo spojené s daným povolaním. Ak teda hrám za warriora a som už level 10 a zmením sa na bieleho mága, tak budem level 1 (pričom keď sa zase neskôr zmením na warriora, zase budem warrior level 10). Každé povolanie má svoj vlastný level a dá sa nezávisle levelovať.“.

The Kingdom of San d`Oria  

Lesní království skryto ve vrcholcích hor. Díky svému umístění je dobře chráněno, ale je také do jisté míry odříznuto od okolního světa.

 

Elvaan(i) – jediná rasa žijící v San d’Orii. Jsou považováni za půvabné ale arogantní bytosti. Svým vzhledem nevíce připomínají tolkienovské elfy, ale jejich specializace není jen „magická“, ale díky své síle mohou spoléhat i na své fyzické tělo. Nejčastěji v jejich řadách naleznete červené mágy a mnichy.

Wardocan pokračuje o „rozšiřujících“ povoláních: „Podmínky pro aktivaci takzvaných „sub“ povolání jsou takové, že pokud chcete „sub“ povolání ze základních tříd, můžete si toto povolání vzít na 16. levelu. Pokud si vyberete povolání z třídy pokročilejších (které jsou součástí datadisku, o němž bude řeč na konci článku – JK), je změna možná až na 30. levelu.“. Abyste si udělali alespoň mlhavou představu, tak třeba Nikola hraje FFXI 30 hodin čistého času a jeho level je v tuto chvíli na dvanácté příčce.

Zajímavý krok, o který se Square pokoušejí, je rozdělení světa FFXI (tedy celé země Vana’diel) pod tři nezávislé státy: Republic of Bastok, The Kingdom of San d`Oria  a Federation of Windurst (liší se stupněm technologie, magie atp.), čítající přes 70 podoblastí. Po stvoření postavy budete postaveni i před volbu, do kterého z těchto tří regionů chcete patřit (tato volba neovlivní jen vaši pozici na mapě, ale budete se pak také potýkat s jinými questy). Zda je možné někdy v průběhu hry tuto příslušnost změnit není stále známo.

Tato království čelí vstupu zla, zde zastoupeného Shadow Lordem (originální jméno...) a jeho monstry, které násilím usurpují čím dál tím více země. Vaším úkolem (potažmo úkolem vaší domoviny) je Shadowa zastavit. Kromě boje se Shadowem každá z krajin soupeří o zemi i s ostatními královstvími, ale PvP (player vs player) souboje ve FFXI nenaleznete. Konfrontace krajin se odbývá nepřímým soubojem, zprostředkovaným bojem hráčů s monstry pod „vlajkou“ svého království. PvP do FFXI bude sice implementován (na žádost amerických hráčů), ale jen v podobě arény k tomu určené, kdy oba účastníci (vyzyvatel i vyzývaný) musí se soubojem souhlasit. Originálním se mi zdá i způsob, s jakým se programátoři vypořádali s teoretickou dlouhodobou „nadvládou“ jednoho ze států nad ostatními. Zjednodušeně řečeno: každý z avatarů přináší své zemi „body“ za zabitá monstra. Jakmile jedna z krajin začne ovládat nad polovinu území celé Vana’diel, automaticky se stane terčem ostatních dvou států.

Republic of Bastok  

Bastok je krajinou techniky a industrializace. Není se čemu divit, když hlavní město založili lidé. Silné království spoléhající na dolování a těžbu přírodních zdrojů chráněné kamennou pouští.

 

Humes (lidé) jsou asi nejvyváženější rasou ze světa Vana’diel, nemajíc ani extrémně silné, ani extrémně slabé stránky a tudíž se jistými omezeními hodí pro všechna povolání.
Galka jsou národem spoléhající na hrubou sílu. Vynikají v boji s chladnými zbraněmi, ale trpí slabou obratností. Stejně tak jejich schopnost kouzlit je na velmi nízké úrovni.

Práce designérů, animátorů, programátorů a ostatních členů týmu FFXI se nedá nepochválit. Pohyb postav je naprosto věrný (detail v pohybu hrudního koše při „výdechu“ a „nádechu“), světelné efekty a jiné vizuální triky také rozhodně nepatří mezi standard, ale to, čeho si budete na FFXI nejspíš vážit nejvíce, je atmosféra. Stačí potkat moogla, choccoba nebo summonera vyvolávajícího Leviathana a srdéčko každého FFF poskočí. Co poskočí. Div nevyhřezne přes žebra ven!

Hraní samotné se drží takové volnosti v činnostech, na jakou jsme zvyklí z ostatních MMORPG (rybaření, zahrádkaření atp). Dále se hráči se budou moci sdružovat do skupinek (maximálně po 6 hlavách) s tím, že se mezi sebou rozhodnou, kdo bude dělat „šéfa“ – ten posléze plní funkci „přijímací komise“ (je tedy zodpovědný za to, zda ten který avatar bude do skupinky přijat nebo ne). Zdá se vám šest lidí ve skupině málo? Potom je zde možnost kolaborovat s dalšími dvěma grupami, což v celkovém součtu může dělat až 18 lidí ženoucích se za slávou pohromadě!

S plněním úkolů se váže postup na hodnostním žebříčku – čím výše jste, tím máte větší výběr v obchodech, tím více úkolů a v neposlední řadě máte větší možnost narazit ve hře na lepší a lepší předměty. Killerko dodává: „Každý hráč v skupine, ktorý má záujem o vec ktorú skupina vybojovala, si „hodí kockami“ a ten, kto má najvyšie číslo dostane daný predmet. Pokiaľ hráč nemá zaujem, može sa danej veci taktiež dobrovolne vzdať. Celkom dobre vymyslený loot systém.“ Z vlastní praxe mi ale Nikola řekl, že „náhodné“ číslo není možná tak docela náhodné, protože Wardocanovy „hody“ dlouhodobě převyšují ostatní. 

  

Nerozlučná čtyřka * Klasicky krásné prostředí FF * Světelné efekty se zdají skromné jen na fotografiích

   

Jedno z náměstí  San d’Orie * Snad každý NPC po vás něco chce * Přelidněno

Jestliže chcete pokračovat s Doupětem ve výletu skrz svět Final Fantasy XI a dozvědět se tak další podorbnosti či postřehy hráčů, klikněte níže na odkaz do druhé kapitoly!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,