Preview: Settlers V: Heritage of Kings - návrat legendy

Settlers se vracejí a s nimi opět milióny panáčků, domečků a dalších nezapomenutelných prvků. Opět nás čekají ty všední a přitom roztomilé problémy kam postavit farmu, aby nebyla daleko pro vodu na zalévání a přitom bylo blízko k mlýnu. A nesmí chybět ani roztomilá grafika. Nebo ne? Nová doba si žádá nové přístupy, a ani Settlers nezůstali ušetřeni. Naše preview vám poví, co staronová legenda ve své poslední inkarnaci nabídne.

Osobně sem ani nevěřil, že se kdy dočkáme dalšího pokračování oblíbené série Settlers. Někdy v roce 2002 totiž UbiSoft pohltil upadající Blue Byte a s tím šel ruku v ruce odchod některých členů německého vývojářského týmu, mimo jiné i duchovního otce selé osadnické série; Volkera Werticha. Už jen to samo o sobě bezmála vylučovalo vznik nového dílu v předchozí podobě.

   

Sníh, padá, sníh, postavíme si sněhuláka. * Krajina vypadá prostě úžasně. * No a když budete blbě velet, tak všichni skončí tady.

Nicméně nový díl se pomalu blíží a pod taktovkou UbiSoftu, jak se spousta fanoušků obávala, dochází k razantním změnám; a to jak v grafickém zpracování, tak i v samotném herním systému. Na druhou stranu tu přece jen máme novou dobu a co bylo dobré kdysi, nemusí dostatečně vydělávat i dnes. Dost ale plků, podíváme se podrobněji, co nás v nejnovějších Settlerech čeká a nemine.

Vzhůru do díla

Můžeme začít třeba příběhem. Spousta tvůrců si myslí, že tento typ her nepotřebuje žádný originální, dechberoucí, pohlcující příběh - a nejinak je tomu i zde. Jen tak pro zajímavost uvedu základní dějovou linku, která vás chtě nechtě (nebo naopak záměrně?) spíše pobaví.

Temný Rytíř zavraždil srdečného a vlídného vladaře našeho mírumilovného království, aby mohl zotročit veškeré pokojné obyvatelstvo a ukájet své nízké, temné pudy. Je tedy na královském synovi Dáriovi, aby na konci své dlouhé a trnité cesty (dvacet misí spojených v kampani) nakopal Temnému Rytířovi jeho temný podolek a navrátil království opět mír a pořádek.

   

Hmm, špióni za humny.Připravte se na útok. * Tak tohle je už pěkně rozvinuté město. * Až takhle blízko můžete zazoomovat.

Nic výjimečného na poli příběhu a hlavní dějové linky se tedy zcela evidentně nekoná - nemůžeme mít konec konců každý den příběhové pecky typu Warcraft 3. U her tohoto druhu však není příběh tím nejdůležitějším, a tak tuto roli přebírá herní systém, zpracování a z toho plynoucí hratelnost. Co nám tedy zůstalo z původních Settlerů? Moc toho není a celý herní systém byl až na výjimky překopán. Nicméně základem celé hry i nadále zůstává důraz na budování.

Pryč je celá ta soustava jednotlivých a navzájem propojených výrobních řetězců. Rádně zeštíhlel také počet surovin, zůstalo jich jen pět: dřevo, železo, kamení, stříbro a síra. Vlastně šest, mezi suroviny můžeme připočítat i peníze, které se získávají z daní vašich poddaných. Zmizely také spousty nosičů; teď máme k dispozici obyčejné rolníky - říkejme jim třeba pesanti - a ti fungují jako ve většině RTS. Kliknutím je můžete poslat postavit budovu nebo třeba těžit dřevo do lesa. V hlavním stanu máte také specialisty a ti pracují v jednotlivých odvětvích daleko efektivněji. 

Novinkou je ale únava jednotlivých pracantů - ti mohou své úkoly vykonávat jen po určitý čas, poté si musí odpočinout třeba u ohníčku, nebo rovnou v domcích, které pro ně můžete postavit. Samozřejmě je důležité i jídlo, a tak není od věci postavit několik farem. Pokud jsou pracanti najezení a odpočinutí, pracují o sto šest a vy můžete v poklidu pozorovat, jak přibývají suroviny.

Budov je poněkud méně než v minulých dílech, ale i tak je stále z čeho vybírat. Patří mezi ně takové klasiky jako je farma, pila, kasárna, obytné domky nebo univerzita a alchymistická dílna. Novinkou je vylepšování budov; v obytných domcích se tak postupně zvyšuje kapacita, univerzita umožňuje vynalézání nových předmětů atd.

   

Katedrála v zimě, romantický pohled, co? * Tady máme dokonce hení lištu, vypadá dost normálně. * Útok, braňte se, na hradby!

Vzhůru do boje

Bojový systém byl také notně předělán, ostatně to bylo zapotřebí; boje byly nejslabší článek minulých dílů. Vojáci se sice stále trénují v kasárnách, ale jednotky se nyní skládají z pěti mužů a nově jsou k dispozici hrdinové. Každý hrdina může u sebe mít až dvanáct běžných jednotek a dokud všechny nepadnou, je nesmrtelný. Za pár peněz se ale dají mrtvé jednotky znovu obnovit. Správný stratég tedy musí poznat, kdy je čas k boji a kdy je třeba se stáhnout z boje a doplnit stavy. Hrdinové, mezi které patří i princ Darius, v boji získávají zkušenosti a mají svoje speciální schopnosti. Třeba takový Pilgrim může stavět kanóny nebo házet bomby.

Co se týče počtu a druhů jednotek, jedná se o standardní klasiky jako kopinící, šermíři, lučištníci a podobné středověké jednotky. Konečně se také rozšíří počet úkolů - už vás nečeká ohraný způsob rozvoje a zničení nepřátel, ale nově se setkáme třeba s doprovodem nebo záchranou vybraného hrdiny apod. Sice to není nic převratného, ale díky bohům (nebo tvůrcům?) aspoň za to.

Grafika

Nový díl znamená také nový vzhled. Autoři se zbavili roztomilé, kreslené grafiky předešlých dílů a Settlery si proto tentokrát můžeme vychutnat kompletně v 3D. A že je na co koukat. Tvůrci sice použili engine RenderWare, který není na strategie zrovna ideální (přeci jen se více používá na konzolích), ale páni grafici se vytáhli a celá herní scenérie hýří až neuvěřitelnými detaily - od samotných postav, přes budovy, až po pasoucí se jeleny v lese.

Samotné mapy jsou také pastvou pro oči - všude les, spousta trávy, tu a tam nádherný vodopád, či šumící bystřina, prostě radost pohledět. Opět také nesmí chybět detailní animace u jednotlivých prací; například na proces řezání kmenů na prkna jsem se vydržel dívat snad pět minut. Úžasně také vypadá dynamicky se měnící počasí, zvláště padající sníh a celá zasněžená krajina předvedla to nejlepší, co jsem kdy u RTS viděl.

Těšíme se
  • Lepší válečná složka
  • Bohatší náplň misí
  • Zjednodušené budování
Bojíme se
  • Mohlo by i nudit
  • Mise se budou opakovat

Stavět či nestavět

I když staromilci budou nejspíš zuřit, co že si to kdo dovolil udělat s jejich nejoblíbenější hrou, my ostatní se můžeme těšit na připravované novinky, jako je nový systém bojů nebo zjednodušení systému surovin a na krásnou, detailní grafiku. Ostatně celá hra je zřejmě vytvářena tak, aby přitáhla nejen fanoušky, ale i nové hráče, a jak to tak vypadá, nejspíše se jí to i podaří. Sice už to nebudou ti staří dobří Settleři, ale rozhodně to vypadá na vynikající budovatelsko-válečnickou real time strategii, u které se budeme dobře bavit. A o to přece jde především, ne?

   

Chlapci se zřejmě připravují na lední hokej. * Další úžasná krajinka, tam tak mít chatu. * Hoši připravte se, budeme se fotit.

Mimochodem, pokud přemýšlíte, zda si zahrajete Settlers 5 i ve více lidech, mohu vás ubezpečit, že multiplayer bude. Bohužel o něm zatím není skoro nic známo.

A kdy se tedy na Settlers V: Heritage of Kings můžete těšit? Plánované datum vydání je začátek únoru 2005.

Jak se těšíme: 78%

Diskuze (8) Další článek: Čip pro PS3 bude představen v únoru

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,