Preview: Silent Hunter 3 – v kůži špinavého námořníka

Mnozí z nás v dětství jistě četli knihy Julese Vernea o Nautilovi; možná, že pro někoho se právě tyto knihy staly prvním krokem k rozhodnutí spojit svůj život s podvodním námořnictvem. Avšak francouzský snílek se úplně zmýlil v popisu vnitřního vzhledu lodě. Pojďte se spolu s námi podívat pod vstupní otvor skutečné ponorky.
Preview: Silent Hunter 3 – v kůži špinavého námořníka

Výrobce: Ubi Soft
Vydavatel: Ubi Soft
Datum vydání: březen 2005

Nautilus Julese Vernea – to je komfortní, luxusní, rozlehlá loď s obrovskými vyhlídkovými okny, dovolující posádce obdivovat mořské hlubiny a přitom je neuvěřitelně pevná, prakticky nezranitelná pro síly přírody (včetně nepředstavitelného tlaku v hloubkách), ani pro nepřátelské lodě. Ve službě na opravdové ponorce je komfortu, krásy a romantiky ještě méně než ve vazební cele – trestance aspoň občas vyvedou ven na procházku. Posádka takové lodě tráví celou plavbu ve stísněných prostorách, schopných vyvolat klaustrofobii a hysterii dokonce i u námořníků, kteří úspěšně zvládli důkladnou psychologickou přípravu.

   

Aneb kdo doopravdy potopil Titanic * Idylický večer na nacistické ponorce * Promenádovat se na povrchu není zrovna rozumné, ale jen pro čirý dojem to občas uděláme

Často (zvlášť v případě nějaké nehody) musejí trpět také horkem, chladem a nedostatkem vzduchu. Žádna okna tam pochopitelně nemají, tudíž se o všem, co se děje venku, můžou dozvědět jen podle ne vždy přesných údajů z přístrojů (dalo by se říct, že ponorka je jako slepec s dobrým sluchem). Existuje sice i periskop, ale při dobrém počasí je dobře viditelný z dálky a zvedat ho je vůbec nebezpečné (stejně jako samotné vystoupání ponorky do „hloubky“, kde se dá použít), a při špatném z něho není velký užitek.

Přitom ponorka není ani natolik pevná, jak by se možná chtělo. Při hloubce větší než nějakých 200 – 300 metrů je okolním tlakem rozmačkána jako prázdná konzerva. Taktéž ztráta pohyblivosti se rovná smrti a vůbec jakékoli poškození způsobené podvodními bombami (nebo torpédy, což se ale nestává tak často) s velkou pravděpodobností znamená konec pro celou posádku. Na rozdíl od námořníků, kteří působí nad hladinou, jejich kolegové pod ní nemají prakticky žádnou šanci přežít při jen trochu vážnějším problému, který se může vyskytnout. Během 2. světové války ztratilo německé námořnictvo (Němci byli mimochodem ve vzduchu a pod vodou mnohem úspěšnější než jejich protivníci) 28 000 ze 41 000 mužů.

Jak chutná život velitele ponorky

Na vlastní kůži pocítit všechna úskalí a těžkosti kariéry německého námořního důstojníka z dob 2. světové vám bude nabídnuto v právě dozrávajícím třetím dílu série známého simulátoru Silent Hunter (zajímavé je, že vývojáři tentokrát nejsou Ssi, ale rumunské oddělení Ubi Softu). Tentokrát budete celou akci moci skutečně pocítit, a ne ji jen teoreticky pochopit. Většina podvodních simulátorů (pokud k této kategorii nepočítáte sci-fi typu SubCulture a Aquanox) jsou hrami spíše pro občasné fanoušky, protože neobsahují prakticky nic jiného, než přepínání mezi přístrojovými deskami (a sem tam i možnost zvednout periskop).

V Silent Hunter 3 byste už neměli být jen bezejmenným operátorem všemožných přístrojů, ale velitelem celé virtuální posádky. Budete moci chodit po lodi, vidět své lidi při práci, dávat jim rozkazy, nahlížet jim přes rameno a sledovat jejich realistické činnosti a údaje nejrůznějších panelů. Dokonce autoři slibují, že ve hře bude přítomná možnost se vlastnoručně ujmout jakéhokoli postu včetně střelby z palubního děla na lodě a letadla nepřítele. A to všechno plně v 3D.

   

Bum bum bum! Nám neuniknou * Všechna torpéda jsme už vystříleli, tak do nich na férovku vrazíme sami * Ne, kouření na takové lodi se opravdu nevyplácí

Hrátky s periskopem

O grafice hry by se toho dalo napsat skutečně mnoho. Skvěle vypadá moře s docela věrohodným pohybem a odrazy na hladině (a hra světel pod ní), horší není ani nebe (denní doba se samozřejmě dynamicky mění), dobré jsou i výbuchy, udělané přesně podle historických reálií:-) Za zmínku stojí i takový efekt, jako je zalévání periskopu vodou. No a samozřejmě bylo by hříchem nevyužít tak kvalitního enginu a v zájmu realismu omezovat možnosti výhledu jen pohledem z periskopu nebo z paluby po vynoření – je přítomna volná kamera, dovolující vám obdivovat všechna mořská zákoutí z libovolného bodu nad a pod vodou. Existuje taktéž možnost aktivovat malé okénko, ukazující kupříkladu pohled na vystřelené torpédo.

Realismus ale nekončí s kvalitní grafikou. Členové vaší posádky jsou živými lidmi a vy budete muset brát ohled nejen na jejich různou úroveň přípravy (která samozřejmě roste s jejich zkušenostmi), ale i jejich válečný duch a stupeň únavy. Za úspěchy v boji samozřejmě získávají i medaile a vyšší hodnosti.

Jak jinak než realistický bude i model poškození. Žádného arkádovitého “na torpédoborec potřebujeme vystřelit dvakrát, na linkor zase tolikrát” se nedočkáme. Všechno záleží jen na tom, kam se s těmito torpédy podaří trefit, v nejlepším případě by to samozřejmě mělo být úložiště střeliva. Přitom jak při torpédovém útoku, tak při střelbě z děla můžete zadávat posádce rozkazy s tím, na jakou část lodě by měli mířit. I výsledky jejich snažení mohou být různé – požáry počínaje a rozlomením plavidla na dvě půlky konče; přičemž potopení nepřátelské lodi by mělo být zase naprosto realistické – podle zaplnění oddělených částí vodou. Zřejmě jediný krok stranou od všeho opravdového – který nepotěší tím víc, že není vyvolán technickými potížemi, ale obyčejnou politickou korektností – je ten, že na nepřátelských lodích nejsou vidět členové posádky, tudíž se ani nesnaží zachránit na člunech, což je sice jen taková drobnost, ale někoho by mohla potěšit.

Nastavení široké škály voleb ovlivňujících realističnost, bude jen na chuti a zkušenostech hráče – od skoroarkádní úrovně až do maximální realističnost, kdy kupříkladu znovunabytí torpéda trvá kolem patnácti až dvaceti minut, jak to ve skutečnosti na ponorkách těch dob opravdu bylo. Pro méně zdatné námořníky bude přístupný obvyklý tutoriál a encyklopedie.

Poručíku, hlášení!

Umělá inteligence by se ve hře měla chovat se vší poctivostí. Špatné počasí nebo noc by jí měly bránit v odhalení nepřítele, střelivo bude mít stejně omezené jako vy atd.

K vašim službám budou čtyři druhy německých ponorek – U-II, U-VII, U-IX a U-XXI; a to i přes to, že ta poslední byla armádou přijata až ke konci války a skoro vůbec do ní nezasáhla. Ale stejně jako v případě letectva předběhla genialita německých konstruktérů ponorek své konkurenty, kteří až mnoho let poté dokázali postavit něco podobného (je pravda, že při tvorbě prvních atomových ponorek byly základy převzaty z U-XXI).

   

Teď budeme dělat mrtvé, a až se přiblíží, tak na ně vybafnem! * Obrovská plovoucí mrkev, nová tajná zbraň zákeřných Němců * Ale jacípak civilisté, viděli jste ty jejich divoké výrazy?!

Kampaně by ve hře měly být nelineární (volba další mise závisí na výsledcích té předešlé), avšak změnit historii umožněno nebude – pouze svoji vlastní válečnou kariéru. Mimo kampaní budou přítomné i jednotlivé mise (včetně některých rekonstrukcí historických událostí), a pro ty, kterým to nebude stačit, je určen i editor.

Těšíme se
  • realistické podání
  • pokroková grafika
  • dobová atmosféra
Bojíme se
  • složité ovládání

Přítomné by měly být různé multiplayerové režimy, a to nejen kooperativní (ve kterých má každý z hráčů velení na jedné z ponorek, útočících “vlčí smečkou” – což je taktika skutečně používaná německými námořníky; ale možnost, aby se jednotliví hráči ujali různých postů na jedné lodi, zřejmě ve hře nebude), ale i ten, kde budou hráči bojovat proti sobě. Na tichý lov se vydáme již v polovině března tohoto roku.

Jak se těšíme: 80 %


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si teď můžete zahrát

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si t…

Ať už si chcete zahrát sami nebo zvažujete koupit hru jako dárek na Vánoce, bude se vám hodit přehled současných nejatraktivnějších her pro počítače.

11.  11.  2020 | |4 N/A
Martin Nahodil
Nejlepší hryPC
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |5 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby do budoucna | Recenze

Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby…

Microsoft vyrukoval se svou nejnovější konzolí Xbox Series X. Ale co když nechcete to nejvýkonnější a nejlepší? I na to společnost myslela.

15.  11.  2020 | |19 N/A
Michal Maliarov
RecenzeKonzole