Preview: Simcity Societies – závan inovace

Není tomu tak dlouho, co EA oficiálně oznámili páté pokračování věhlasné série Simcity. Očekávání byla veliká, nikdo se ovšem ani náhodou nenadál tak markantního odklonu od zavedeného konceptu. Jak vypadají Societies ve skutečnosti? Dočtete se v našem preview.

Platforma: PC
Typ hry: budovatelská strategie
Výrobce: Tilted Mill Entertainment (
http://www.tiltedmill.com/)
Vydavatel: EA (
http://www.ea.com/)
Distributor v ČR: EA Czech (
http://www.electronicarts.cz/)
Homepage:
http://simcity.ea.com/
Datum vydání: konec 2007

Není radno zahrávat si s davy fanoušků - o tom se mohli v den oznámení pátého pokračování slavné budovatelské strategie přesvědčit jak v kancelářích EA a Maxis, tak i v samotných studiích Tilted Mill Entertainment. Pro ty z vás, kteří by snad ještě nevěděli: EA Games před nedávnem oznámili, že vývoj Societies svěřili do rukou firmě Tilted Mill (Caesar 4, Children of the Nile), a to hned z několika důvodů. Zaprvé, Will Wright opečovává své potvůrky ve Spore. Zadruhé, Maxis věnují veškerý čas The Sims (že by třetí díl?). Zatřetí, úspěch předchozích her zvoleného externího studia mluví sám za sebe. Fanoušci mají ovšem jiný názor - příliv výhrůžných emailů, nadávek a popuzených komentářů se ukázal být ještě silnějším, než se původně očekávalo. Jak může dělat Simcity někdo jiný než Maxis a ještě k tomu zavádět své vlastní nápady? Chris Beatrice, vůdčí osobnost projektu, má jedinou odpověď: „Komu se něco nelíbí, má smůlu.“

  
Vizuální kontakt s obyvateli měst bude na zcela nové úrovni * Názorná ukázka historicky stylizované zástavby… *… a klasické „mrakodrapové“ společnosti

Co je nového?

Díky exkluzivním informacím zahraničních webů máme již nyní poměrně solidní představu o tom, jak budou Societies vypadat. Přední je záměr zpřístupnit hru obyčejnému hráči. Mnozí se totiž shodli na tom, že Simcity 4 sice nabízelo detailní mikromanagement, který potěšil dlouholeté fanoušky, o něco méně však obyčejného hráče. Societies znamenají nový směr; pryč jsou tradiční žebříčky hodnot známé z minula (zoning, trade, pollution, traffic…), do popředí se dostává samotná lidská společnost a její volné utváření. Slogan „město dle vašich představ“ tímto dostává zcela nový rozměr.

Svět Societies bude formován šesti hlavními ukazateli: knowledge (vzdělání), obedience (poslušnost), devotion (víra), wealth (bohatství), industry (průmysl) a creativity (tvořivost). Těchto šest hodnot nazvali autoři souhrnně „societal energies“ a hráč s nimi bude mít možnost dělat hotové divy. Máte sklony k vytvoření pozemského ráje, s městy plnými bizarní architektury, zeleně a veselého smíchu? Zaměřte se na creativity a wealth. Líbil se vám román 1984 a idea Velkého bratra? Není nic jednoduššího, než zvolit směr obedience a industry. Chcete hluboce věřící, vzdělanou společnost? Devotion a špetka knowledge vám umožní ji vybudovat. K tomu si přičtěte desítky a stovky dalších možných kombinací a máte hrubou představu o tom, co Societies nabídnou.

  
Pilně pracující občané = základ fungujícího města * Mnohé budovy budou disponovat futuristickým vzhledem… *… zatímco jiné připomenou africké osady

Jak na to?

Důležitým faktorem Societies jsou budovy, které se dělí na tři základní typy: obytné, pracovní a speciální, takzvané venues. Při rozhovoru pro server Game Daily popsala producentka Rachel Bernsteinová herní systém zhruba takto: „Chcete-li víc lidí, postavte víc domů, chcete-li víc peněz, postavte víc pracovišť, chcete-li, aby byli lidé šťastní, postavte jim příslušné venues. Když nejsou dostatečně šťastní, nejdou do práce. Když nejdou do práce, nejsou peníze. Když nejsou peníze, nemůžete stavět.“ Krásně a výstižně řečeno. Domy jsou klíčové pro nové obyvatelstvo, zatímco rozdílné typy pracovišť ovlivní, zdali se budete více zabývat obchodem, průmyslem či zemědělstvím. O zbytek se postarají venues.

Tento typ budov je do značné míry klíčovým pro celkový vzhled vašeho města. Jedná se o širokou škálu struktur pro pobavení mas, od obchodů, sportovních center a divadel, po špinavé bary a noční kluby. Jednotlivé poddruhy venues se řídí především potřebami jednotlivých typů obyvatelstva - pro zfanatizované davy postačí jeden biograf plný propagandistických filmů, kulturně založená společnost vyžaduje muzea, galerie a společenské domy, zatímco tvrdě pracující dělníky zdaleka nejvíce potěší večerní posezení v hospodě.

  
Nikdo vám nebrání postavit továrny do obytné čtvrti * Všehochuť rozličných staveb bude vypadat náramně zajímavě * Jak si vaše město vede, poznáte i na vzhledu samotných ulic

Výběr budov, které ve svém městě postavíte, bude mít ovšem mnohem větší dopad, než si myslíte. Vezměme kupříkladu obyčejnou putiku - utahaný strojař sem po celodenní směně zajde a hned má lepší náladu (a jak jsme si již řekli, čím lepší mají obyvatelé náladu, tím větší je pracovní nasazení). Budova ale přináší i problémy: její návštěvníci mají sklony k tomu opít se a nedorazit včas na další směnu, což vás stojí peníze. Ulice plné podnapilých individuí jsou navíc ideálním místem pro rašení pouličních výtržností a zločinu. Hráč pak bude nucen přitvrdit policejní dozor, čímž ovšem poklesne veřejné mínění. Nalezení rovnováhy mezi všemi faktory bude jedním z mnoha úkolů, které před vás Societies postaví.

Jak to vypadá?

Přizpůsobení vzhledu města vlastním potřebám půjde mnohem dál, než v předchozích dílech. Na výběr bude nespočet architektonických slohů, vše od klasických mrakodrapů a firemních budov, přes futuristické a cyberpunkové styly, po neogotické budovy, hrady a zámky. Nic vám nebrání vytvořit společnost pevně spjatou s přírodou, ne nepodobnou Tolkienově Lorienu, anebo farmářskou oblast přeplněnou poli a statky. V každém případě před vás bude hra stavět rozdílné úkoly, které budou přímo plynout z herního stylu, jejž jste si zvolili. Ti z vás, jdoucí cestou policejní tyranie, se tedy nesmí divit, až po nich bude žádána likvidace revolučního hnutí nebo výplach mozku vybraných jedinců… Ve hře se pak setkáte i se systémem odměn, známým již ze Simcity 3000.

  
Nevyhnete se ani nečekaným komplikacím * Jednotlivé obyvatele bude možno pozorovat z jejich vlastní perspektivy * Poutě potěší především mladší část obyvatelstva 

Objevily se mnohé spekulace, zdali hra nabídne i populární herní editor, s nímž dokázali fanoušci předchozích dílů vytvořit skutečně nápadité mody. Autoři zatím na toto téma zarytě mlčí, je nicméně jasné, že ve spojení s inovativním konceptem by bylo jen otázkou času, než by se začaly objevovat desítky originálně vypadajících budov, nové architektonické styly a záplavy dalších drobných úprav. Již nyní naopak víme, že se nesetkáme s tradičním systémem scénářů; motivací pro hráče bude postupné odemykání nových a nových budov, jichž bude pro začátek okolo 300 kusů.

Hra poběží na enginu loňského Caesara 4, který sice nijak neuráží, do první ligy má však hodně daleko. Poměrně lákavě vypadá stylizovaný vzhled, který dává naplno vyniknout rozdílům mezi jednotlivými typy měst. Kulturní společnost hýří barvami a rozmanitými tvary, proti ní pak stojí hranaté a šedivé industriální bloky, či polorozpadlé chatrče ekonomicky zaostalého národa. Vedle klasických živelných pohrom nabídne nové Simcity i střídání dne a noci.

Světlé stránky hry
  • Zaměření na společnost
  • Různé směry vývoje
  • Široká nabídka nápaditých budov a
  • stylů
  • Policejní diktatura!
Temné stránky hry
  • Nedotaženost
  • Nevyváženost
  • Slabší grafika

Jak z toho ven?

Záleží jen na vás, jak k Societies přistoupíte - zda se necháte strhnout vlnou fanouškovského běsnění, či odstoupíte trochu stranou a prohlédnete si představený koncept s objektivním nadhledem. Faktem je, že Tilted Mill má na poli budovatelských strategií solidní zkušenosti a novinky jím představené rozhodně nejsou k zahození. Vždyť řekněte sami: neláká vás vytvořit si společnost podle svého gusta? Nezbývá tedy než konstatovat, že ačkoliv se nový díl Simcity profiluje až provokativně novátorsky, nemusel by dopadnout vůbec špatně. Vydání je plánováno na konec tohoto roku - držme tedy vývojářům palce!

Jak se těšíme: 85%

Diskuze (1) Další článek: Stahujte nové demo Harryho a čtvrtého Quaka

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,