Preview: Singularity – čas zemřít

Vývojáři z legendárního studia Raven Software na nás chystají netradiční sci-fi akci s příručním strojem času. Že by revoluce v žánru FPS? To ukáže čas.

Letošní rok nás čekají velké změny. Celosvětová finanční krize zasáhne už i naše peněženky, Topolánkova vláda se vypaří jako pára nad hrncem, polovina českých fotbalových klubů zkrachuje kvůli výtržnostem svých fanoušků a já možná některé články odevzdám včas. Každopádně pro vývojáře z Raven Software bude rok 2009 obdobím, kdy se příslovečně láme chleba.

 

singularity 09.jpg

Právě letos totiž světlo světa spatří jejich tři pečlivě připravované tituly, a to filmová adaptace X-Men Origins: Wolverine, pokračování veleznámé série Wolfenstein a nová obchodní značka s tajuplným názvem Singularity. Představím vám teď poslední zmiňovaný, o kterém se ještě na začátku února vědělo pouze to, že se jedná o netradiční akci.

Neprobádaná fakta studené války

V temných dobách studené války, konkrétně v letech 1949-50, měl ruský vůdce Stalin k dispozici dvě unikátní zbraně: mezikontinentální rakety s jadernými hlavicemi a mocnou atomovou bombu. I to však nestačilo na pokrok USA, a tak se všemi možnými prostředky snažil získat jiné výhody, které by mu zajistily potřebný technologický náskok.

singularity 05.jpg singularity 03.jpg

Proto využil naskytnuté příležitosti s experimenty na Kamčatce, kde se testoval nově objevený prvek s pořadovým číslem 99. 21. září roku 1950 aktivoval ruský vědec Barisov zařízení poháněné tímto prvkem, což způsobilo katastrofické následky na celém ostrově. Co přesně se tehdy událo ale nikdo nedokáže s jistotou říct.

V roce 2010 se jako blesk z čistého nebe objeví zprávy o aktivní činnosti na tomto bohem zapomenutém ostrově a vy jako Nate, pilot letectva Spojených států Amerických, se vydáváte na průzkum této oblasti. Během letu váš letoun postihnou paranormální síly a vy budete nuceni se katapultovat. Primární úkol ale nadále zůstává v platnosti.

Na stoprocentně ovladatelné a zničitelné okolní prostředí si nechte zajít chuť

Máte zjistit všechny informace o současné situaci na ostrově a prozkoumat jeden z klíčových faktorů celé hry - fiktivní prvek 99, jehož hlavní přednost spočívá ve vytvoření stonásobku původní energie dodané před chemickou reakcí. Jak později sami zjistíte, tato neuvěřitelná síla sebou přináší několik vedlejších efektů, přičemž jedním z nich je i narušení časoprostorového kontinua.

Hrátky s časem

Podle všech indicií už v samotném úvodu hraní naleznete tzv. časový manipulátor (Time Manipulation Device neboli TMD). Jedná se o mechanický přístroj umístěný na levé ruce, díky kterému smíte ovládat proud toku času u jednotlivých objektů. Tato legrácka má ovšem podstatný háček. Onen objekt totiž musí alespoň z malé části obsahovat chemický prvek 99, jinak s ním nebude možné manipulovat. Jinými slovy, na stoprocentně ovladatelné a zničitelné okolní prostředí si nechte zajít chuť, protože co budete nebo nebudete smět ovládat nepřímo určí hra samotná. Já osobně si ale myslím, že to nebude na škodu, a podle mého názoru si přesto dosyta užijete.

 singularity 04.jpgsingularity 06.jpg

S TMD lze v podstatě provádět tři veselé funkce: měnit gravitační pole u malých objektů (vzít smrdutý výkal a mrštit jím po nepříteli), vytvořit časovou bublinu (jako štít před nepřátelskými kulkami a letícími granáty) nebo měnit stáří objektů poznamenaného prvkem 99. Právě poslední jmenovaná vlastnost bude pro váš postup hrou nejdůležitější, a tak vás asi nepřekvapí, že jí budete hojně a hlavně rádi využívat. Její princip můžu vysvětlit na něčem jednoduchém, třeba na klasickém sudu známém z jakékoliv střílečky. Jeho fyzický stav můžete časově posunout zpět na nablýskaný explozivní dáreček nebo převinete čas dopředu, čímž se z něj stane jen hromádka kovového neštěstí.

singularity 07.jpgsingularity 08.jpg

TMD najde ve hře dvojího uplatnění, a to při řešení jednotlivých puzzlů nebo při samotné akci. U prvně zmiňovaného si představte místnost plnou rezavých sudů za zamčenými dveřmi. Jeden z nich tedy gravitačně přesunete za dveře, časově ho vrátíte do původního stavu a nakonec ho rozstřelíte, čímž vyhodíte dveře do povětří a uvolníte si cestu dále. Během samotné akce má časový manipulátor ještě všestrannější využití.

Budete častokrát svědky transportu mezi lety 1950 a 2010, a to na vlastní bulvy

Pokud na vás zaútočí banda zfetovaných vojáků s letlampami běžících po mostě nad propastí, elegantně se jich zbavíte tím, že z nebohého mostu uděláte prášek do pečiva. Fajnšmekři pro změnu použijí TMD přímo na tělesné schránky nepřátel, ze kterých snadno a rychle uděláte dědečky, kostlivce i pytlík kostní moučky během několika málo vteřin.

Vidím mrtvé lidi!

Když už jsem narazil na protivníky, o těch prozatím moc informací nekoluje, ale něco málo přeci jen vím. Pohyblivé terče vám budou dělat hrdí ruští vojáci, se kterými si, jako s borščem, není radno zahrávat. Na ostrově se rovněž vyskytnou nějaká ta zvířátka, ovšem ne jen tak ledajaká. Celou lokalitu totiž náhodně zasahují silné energetické výboje vlnovitého rázu mající zásadní vliv na průběh okolního prostoru a času, a tak budete častokrát svědky transportu mezi lety 1950 a 2010, a to na vlastní bulvy.

singularity 01.jpgsingularity 02.jpg

Asi vás tedy nepřekvapí, že tyto drastické změny přetvořily DNA zmiňovaných zvířátek a ve výsledku jejich fyzický stav lehce zmutoval. V podstatě to bude vypadat jako pozůstatek bujaré párty HC hráčů infantilního Spore.

singularity 11.jpg

Těšit se můžete na opravdu obří netvory velikosti klasického věžáku nebo potvory menších rozměrů jako třeba Zekse. Vzhledem sice trochu připomínají lidské pokolení, avšak svou schopností nás daleko převyšují. Tito tvorové totiž dokážou cestovat časem, a pokud se jejich tělo nachází v minulosti, nelze je žádným způsobem zlikvidovat. Jak je tedy možné, že je na bojišti uvidíte? Dobrá otázka.

singularity 10.jpgsingularity 12.jpg

Nate si už na začátku hraní osvojí schopnost cítit tzv. časové ozvěny (chrono-light), kdy v přítomnosti dokáže zaregistrovat i objekty z dávné minulosti. Díky tomu se tak vrátíte pro důležité předměty nebo si přečtete starodávné zprávy, které vám částečně pomohou nahlédnout pod pokličku historie tohoto tajemného ostrova.

Jako třešničku na dortu jsem si nechal audiovizuální zpracování. Jak sami vidíte na přiložených obrázcích nebo prezentačním traileru, hra vypadá dobře. Grafickou stránku totiž pohání mocný Unreal engine třetí generace, a tak určitě nebude nouze o dokonalé ztvárnění potemnělého ostrova s dechberoucími efekty. Mým favoritem je scénka s energetickou vlnou, která plynule přetvoří okolní krajinu do minulosti, a to v reálném (!) čase.Co ještě dodat? Singularity bude k dostání na platformě PC, X360 a PS3, přičemž datum vydání bylo stanoveno na letošní léto, stejně jako pokračování slavné série Wolfenstein. Pche, a pak že parná léta bývají herně suchá.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS s manipulací s časem
Výrobce: Raven Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. června 2010
  • neotřelé hrátky s časem
  • atmosféra a prostředí
  • pestrá hratelnost
  • dost krátké
  • průhledný příběh
Související články
  1. Video: V Singularity se něco pos...kazilo
  2. Detailní pohled na akční Singularity
  3. E3 trailery: EndWar, Duke Nukem a další

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 120 N/A
Kingdom Come: Deliverance je úžasná česká hra, se kterou prožijete středověk

Kingdom Come: Deliverance je úžasná če…

Kingdom Come: Deliverance je nejočekávanější hrou roku 2018. Hra se středověkým námětem čerpá z české historie a slibuje doposud nevídaný herní zážitek založený na tvrdé realitě a precizním zpracování.

5.  2.  2018 | | 75 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

11.  2.  2018 | | 12 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

8.  2.  2018 | | 17 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Jak Kingdom Come redefinuje pojetí soubojů z pohledu první osoby

Jak Kingdom Come redefinuje pojetí sou…

Souboje z pohledu první osoby byly vždy kamenem úrazu mnoha her. Warhorse má na to svůj vlastní přístup.

6.  2.  2018 | | 3 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A