Preview: Sins of a Solar Empire – hříšný vesmír

vytisknout velikost písma
Touha vzlétnout ke hvězdám je člověku vlastní. Přestože se ve skutečnosti dotknul nohou tak maximálně Měsíce, existuje mnoho fikcí, kde lidstvo zabydluje cizí planety a ovládá celá impéria. Pokud se jedná o hry, máme tu čest s tahovými strategiemi či simulátory. Ale co takové vládnutí galaxii v reálném čase?
Preview: Sins of a Solar Empire – hříšný vesmír

Platforma: PC
Typ hry: vesmírná realtime strategie
Výrobce: Ironclad Games (
http://www.ironcladgames.com/)
Vydavatel: Stardock (
http://www.stardock.com/)
Distributor v ČR: Neoznámen
Homepage:
http://www.sinsofasolarempire.com
Datum vydání: únor 2008

Kdesi za devatero mlhovinami a devatero černými děrami se rozkládá Aliance Obchodníků. Ti si několik stovek let žijí v relativně poklidné části vesmíru, narušované jen malými (a hlavně ekonomickými) válkami. Do zpohodlnělé společnosti však zasáhne starodávná mimozemská rasa Vasari. Ta kdysi vládla více než čtvrtině známé galaxie, ale nyní je na útěku před nebezpečím, které zapříčinilo jejich pád. Navzdory odporu policejních sil lidí jsou Obchodníci odsouzeni k naprosté bezmocnosti. Technologie mimozemšťanů je mnohem vyspělejší a oni sami jsou početnější. Narychlo zformované sbory lidí začínají dlouhodobou a takřka nekonečnou válku.

Po celých deseti letech bojů se misky vah začínají vyrovnávat a Vasari už nejsou pány galaxie, naopak to s nimi začíná vypadat bledě. Jejich jedinou záchranou je neočekávaný druhý protivník Obchodníků – frakce říkající si The Advent. Jedná se o lidi, kteří se od Aliance odtrhli a vracejí se obdařeni nečekaným psionickými schopnostmi. A samozřejmě si dělají nárok na území Obchodníků. Misky vah se srovnaly, žádná ze stran nemá jednoznačně navrch. Co myslíte, kdo vyhraje?

Nemáte na výběr

Jak vám již nejspíše došlo, ve chvíli, kdy jsou síly shodné, musí pomoct taktika a charismatický vůdce – vy. A výběr strany zde nemá být tak jednoduchý, jako u jiných her. U nich je volba spíše kosmetickým doplňkem (s několika čestnými výjimkami, kupříkladu Starcraft), zde se ovšem bude jednat o rozhodnutí zcela zásadní, které ovlivní váš budoucí taktický postup. Všichni mají mít naprosto odlišné technologické stromy a z toho vyplívající nutnost jiné strategie.

  
Romantika  * Na efektech se nešetřilo * Efektní boj dvou frakcí

Rasa, jež kráčí ve víceméně klasické šabloně jsou Obchodníci. Obrovské bitevní lodě tvoří hlavní údernou sílu a pokud jsou podporovány několika menšími fregatami je o vítězství prakticky rozhodnuto. Tyto hlavní lodě navíc získávají zkušenosti, za než si můžete nakoupit nějaké to vylepšení – např. kanón, který je účinný proti větším lodím soupeře, či nadstandardní vychytávku v podobě schopnosti přinutit okolní nepřátelské jednotky k dočasnému příměří. A nejen to, těchto superlodí je více typů, takže se vaše strategické srdce může vyřádit dle libosti. Jen dodám, že by se daly rozdělit do tří základních kategorií: bojové, podpůrné a něco mezi.

Ani menší fregaty ale nejsou tak černobílé, jak by se mohlo zdát – nejde zdaleka jenom o pořadí, v němž se dají vynaleznout. Jedna z nich je výbornou stíhačkou, která svou mrštností vynikne v soubojích s ostatními menšími loděmi, druhá je těžkým bombardérem, jehož sílu oceníte zejména při dobývání cizích planet.

Ty samotné mají zahrnovat několik tříd – od vulkanických přes pouštní až po arktické. Základní a nejdůležitější planetou ale samozřejmě zůstává archetyp naší Země se zelení, atmosférou a oceánem. Pokud budete chtít kolonizovat některou z extrémních planet, budete si také muset vynaleznout vybavení nutné pro přežití v těchto podmínkách. To samozřejmě vyžaduje určitý počet laboratoří daného typu, postavených na orbitě planety a hodně peněz.

Nehostinný vesmír

Herní systém se má z části blížit předchozí hře od Ironclad Games, Galactic Civilizations. Dle dostupných informací je současná podoba Sins of a Solar Empire o něco méně komplexní (přeci jen, v tahové strategii lze nad tabulkami dumat déle a důkladněji), ale také o poznání dynamičtější. Realtime je opravdu znát a tak se nenudíte ani chvíli. Nebo alespoň byste se nudit neměli. Někdy je pomalé plynutí času skoro otravné a pokud musíte pět minut čekat na suroviny k důležitému výzkumu, není to zrovna nejzábavnější.

Možná proto je ve hře přítomna „neutrální“ frakce pirátů, která za úplatu podniká výpady na vaše či nepřátelské území. Je proto nutné vybudovat alespoň minimální obranu ve všech hraničních systémech. Tu může tvořit jak malá vesmírná flotila, tak automatické kanóny. Ty mají však nevýhodu naprosté nemožnosti pohybu, takže malé lodě mohou jednoduše proklouznout skrz vaši obranu.

  
Planetární blokáda * Elegantní lodě * Ač se to nezdá, plní loď důležitou obchodní funkci

Každá planeta ovšem není spojena se všemi ostatními. Zpravidla sousedí se dvěma systémy, z jejichž směru můžete očekávat útok či se do nich pokusit expandovat. Proč říkám systémy – na místě nemusí být jen planeta, ale také nekolonizovatelný pás asteroidů, hvězda nebo jeden velký asteroid s několika menšími okolo sebe. Zabírání těchto míst může být naprosto klíčové. Menší asteroidy v sobě totiž obsahují dvě, pro hru klíčové, suroviny. První z nich je železo, které je zcela logicky nutné pro většinu staveb. Tou druhou jsou o poznání vzácnější krystaly, jež jsou hlavní složkou mocnějších lodí a hlavně výzkumu.

Suroviny mají podobnou vlastnost jako v již dříve zmíněném Starcraftu. Každý asteroid má daný počet kovu či krystalů, který se na něm nachází. Po jeho vyčerpání se ale nezničí, nýbrž stále generuje malé množství této suroviny. Speciálním případem jsou peníze nebo-li kredity. Ty se generují automaticky na dané planetě a můžete je také získat prodáním kovu či krystalů na černém trhu.

Hra na dlouhé zimní večery

Na rozmístění planet má také rozhodující vliv vámi zvolený scénář. Několik z nich má být předpřipravených tak, aby do mrtě otestovaly vaše schopnosti či jen pobavily. Z těch zatím odtajněných jde například o mapu pro čtyři hráče, kde mají všichni v týlu svůj vlastní subsystém, oplývající pár surovinami a uprostřed se vyjímající systém s takřka surovinovým přebytkem. Nejdůležitější je pak správné načasování útoku na tento propojující článek, protože pokud zaútočíte moc brzy, může se stát, že za chvíli na vás vlítne mnohem vyspělejší nepřítel. Pokud zase přijdete pozdě je velice pravděpodobné, že ze systému už někdo stihl těžit a tak se zase dostal na vyšší úroveň než vy.

  
Boj je ve hře doopravdy pěkný * Flotila * A je po planetě

Samozřejmě budou taky scénáře různě dlouhé, přesně podle toho, pro kolik hráčů budou určeny. Pokud zvolíte nejrozsáhlejší hvězdný systém zahrnující několik hvězd, právě jste nejspíš rozehráli partii na několik týdnů. Hra samozřejmě nebude zahrnovat jen tyto předdefinované scénáře, ale také generátor náhodných map, v nichž se naplno uplatní detailní průzkum okolí, protože narozdíl od pevně daných map nebudete ani tušit, kde se co nachází.

V dnešní době je samozřejmostí také multiplayer, který nabízí standardní možnosti hry přes LAN, přímé napojení se k zadané IP a Ironclad systém. Na něm vám hra sama najde odpovídající protivníky, podle vašich statistik na herním serveru. Podle posledních zpráv je ale zatím ve stavu betaverze nejhrubšího zrna a tak je nutno doufat, že se na tuto funkci autoři zaměří.

Na co se těšíme
  • Technologické stromy
  • Taktika
  • RTS, ve které nepůjde jen o co nejrychlejší klikání.
Čeho se bojíme
  • Příliš velká rychlost bitev
  • Nepřehlednost
  • Hra trvající několik měsíců
  • Nevyvážené strany

Co si však žádá čelist na podlaze již teď je grafická stránka Sins of a Solar Empire. Dle okolních screenshotů můžete posoudit, jak moc hra vypadá jako strategie. Počtem efektů mi skoro připomíná simulátor X3: Reunion. Jediným smutným zádrhelem této nádherné grafiky je skutečnost, že většinu času strávíte stejně v pohledu, kdy místo lodí budete vidět jen strategické symboly.

Ostatně, to všechno si můžete již nyní vyzkoušet. Stačí si u autorů předobjednat tuto hru a dostanete odkaz na stažení (v této době již čtvrté) betaverze hry. Pokud ale chcete počkat na naše závěrečné hodnocení, nezoufejte. Vydání hry je doopravdy blízko a pokud autoři něco závažného nezkazí, čeká nás nadějná vesmírná strategie. A možná bude pro většinu hráčů stejným překvapením, jako kdysi Homeworld.

Jak se těšíme: 90%

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Vesmírná realtime strategie
Výrobce: Ironclad Games | Webové stránky hry
  • Neuvěřitelně propracovaný systém
  • Velké množství scénářů
  • Diplomacie
  • Bez kampaně
  • Opakující se mise v Diplomacii
  • „Rozdíly“ mezi rasami

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

včera | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A