Preview: Spore – od Pac-Mana po Civilizaci

Snili jste někdy při hodinách biologie o tom, jak skvělé by bylo hrát hru, která vás provede celým evolučním procesem od jednobuněčného organismu až po plně vyvinutého jedince druhu Homo Sapiens Sapiens? Nyní se vám to může splnit. A nejen to! Přečtěte si o tom, jak má vypadat dokonalý herní design podle Willa Wrighta, autora her jako The Sims či SimCity.

V nedávné novince jsme vás informovali o tom, že příštím projektem Willa Wrighta, tvůrce mnoha nezapomenutelných her (za jiné – série The Sims či legendární SimCity), bude hra s názvem Spore. Ta na letošní Games Developers Conference v San Franciscu vzbudila opravdu velký ohlas mezi všemi přítomnými, neboť bude zcela ojedinělým způsobem kombinovat herní prvky z mnoha žánrů a sám Will Wright se netají inspirací v titulech jako Pac-Man, Populous, Diablo či Civilization. Na konci naší nedávné aktuality jsme vás také upozornili, že toto jsou jediné střípky informací, které nebudou dále prohlubovány až do letošní E3, kde teprve společnost EA hodlá Spore představit veřejnosti. 

   

Hail to the Pac-Man! * Mrška už se vyvinula a plave si v moři * Na souši probíhá velká párty; začleňování do společnosti

Jak je ale v herním průmyslu zvykem, vše náhle nabralo trochu jiný směr, když byly na internetu uveřejněny neoficiální screenshoty z předváděčky; pořízené z fotoaparátu jednoho z přítomných novinářů. Obrázky se okamžitě rozletěly po internetu a uhnízdily se na několika stránkách i s příslušným komentářem. My vám nyní přinášíme ony "inkriminované" snímky a navíc máme mnoho informací, které vás jistě budou zajímat.

První fáze, kterou hra začíná, se odehrává v malém jezírku, kde vyrůstá váš prvotní organismus - jakási améba. Stejně jako v legendárním Pac-Manovi, i zde budete bojovat o přežití vyhýbáním se agresivním organismům, a naopak pojídáním těch slabších. Postupem času zesílíte a přesunete se do většího vodního prostředí - pravděpodobně do moře - kde půjde především o zlepšení vašich fyzických schopností prostřednictvím bojů s ostatními potvorami (odkaz na Diablo). Poté, co pro vás již vodní svět nebude představovat výzvu, se přesunete z vody na souš. Tento obrovský evoluční skok bude doprovázen vývojem vašich duševních vloh, přičemž se začnete sdružovat do prvotních pospolitostí s jinými tvory, jak to dělali například naši předkové v pravěku. Tím je ukončena třetí část hry nazvaná Tribal, beroucí si očividně příklad z Populous.

   

Funky Town alá Sim City * I boj bude nedílnou součástí vašeho bytí * Na šílené šlapohyby taky dojde

Spore má ovšem daleko větší ambice, než byste si mohli z předchozích řádků představit. Tvorové si záhy uvědomí, že žít v nepohodlných jeskyních, norách, případně viset na stromech, není to pravé ořechové a brzy se usídlí v domech. Od prostých stanů a chýší se pomalu propracují na úroveň, kdy zvládnou stavět i složitější budovy, a tak se začnou formovat města. Fáze City je nejvíce podobná hře Sim City; staráte se o rozvoj městské infrastruktury, opevňujete ho a vůbec se všelijak činíte, aby vše správně fungovalo.

   

Zvířátka doktora Morreau *  Tohle je prozměnu Willovo zvířátko * Ukázka editoru pro tvorbu příšerek

Více globálnější nadhled získáte po vstupu do doby Civilization, kdy, stejně jako ve stejnojmenné klasice, potkáváte ostatní národy a obchodujete či dokonce válčíte s nimi. Ale pozor. To, zda budete válčit, závisí na jedné věci; na znalosti zbraní. Pokud jste z jakéhokoliv důvodu tuto složku civilizačního bytí a nebytí opomenuli, nemusí se vám v příštích dekádách vést úplně dobře. Anebo naopak; jistě všude kolem sebe slyšíte lidi hořekující o tom, jak by svět byl krásný beze zbraní a bez válek, mordů a vražd. Nu, pokud se rozhodnete vyzkoušet si, jaké by to doopravdy mohlo být, kdyby se tato přání vyplnila, máte možnost!

S postupujícím věkem se dostanete do poslední fáze; nazvané Invasion. Nejenže díky technologickému pokroku (objevení UFO) překonáte gravitaci vlastní planety, ale také se vám otevře možnost prozkoumávat vzdálenější zákoutí galaxie, osidlovat další planety či navazovat kontakt s "mimozemskými" civilizacemi.

   

Náhled na celou galaxii * A pak že UFO neexistuje! * Můžete se vydat kamkoliv

Technická stránka Spore by měla být na vysoké úrovni; zpracováním i herním interface se přitom prý bude podobat nejvíce druhému dílu The Sims. Podobnost s Wrightovy dřívějšími projekty ale v tomto bodě zdaleka nekončí. Pokud The Sims byla nejprve sandboxem, s možností vytvořit si vlastní postavičky, postavit pro ně domek a zařídit ho, a pak teprve klasickou hrou, ve Spore bude situace opačná. Součástí hry totiž bude velmi mocný editor na tvorbu nových tvorů, budov či bojových jednotek. V pozdějších fázích hraní bychom se pak dokonce mohli dočkat i nástrojů  na přeměnu povrchu libovolné planety. Postupem času se z vás tak stane spíše bůh, řídící globální mechanismy světa, neřkuli celé galaxie, namísto piplání se s jednotlivými tvorečky. Silná inteligence by si měla poradit sama; na vás je ji ze začátku jen nasměrovat určitým směrem.

Těšíme se
  • Otevřený herní koncept
  • Originalita po všech stránkách
  • Multiplayer
Bojíme se
  • Přílišná originalita
  • Přílišná složitost

Spore se zdá být příkladem opravdu dokonalého designu, i přesto, že se hra nachází v raném stádiu vývoje. O mix tolika žánrů se v herní historii dosud nikdo nepokusil, a zdá se, že tento úkol celá ta léta čekal na jednoho člověka; Willa Wrighta. Osobně si ani nedovedu představit jinou osobu, jenž by měla takovýmhle zásadním titulem převrátit veškerá pravidla herního designu naruby. Vydavatel EA vyloženě sází na černého koně, protože je dosti nepravděpodobné, že by takovouto hru vzal pod svá křídla, kdyby ji vyvíjel kdokoliv jiný. Držme tedy autorům palce!

Jak se těšíme: 95% 

Diskuze (2) Další článek: Zápis do černé kroniky- fantasy adventura Ron Loo zrušena

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,