Preview: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl – procházka po Černobylu

Území Černobylu se stalo nejnebezpečnějším místem na světě. Bylo proto tamními vojenskými silami uzavřeno a nyní jej bedlivě střeží. Jaké to ale je za nepropustnými bariérami, ploty a zástupy stráží? Co tam žije za stvoření? Zajímává vás to? V tom případě se s námi můžete vydat na menší prohlídku.

Platforma: PC
Typ hry: FPS akce s prvky RPG
Výrobce: GSC GameWorld (
http://www.gsc-game.com/)
Vydavatel: THQ (
http://www.thq.com/)
Distributor v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz/)
Homepage:
http://www.stalker-game.com/
Datum vydání: Q1 2007
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Je to už pěkná řádka let, kdy jsme mohli poprvé slyšet o zajímavém díle S.T.A.L.K.E.R (dále jen Stalker). Tenkrát se pyšnil podtitulem Oblivion Lost, měl velké ambice, plány a celkově vypadal zajímavě. Jak však čas plynul, stíhal ho jeden odklad za druhým, přišlo na odškrtávání nejrůznějších nápadů a hráčům tak zbyly oči pro pláč. Jednu chvíli to dokonce vypadalo natolik špatně, že se hovořilo o zrušení celého projektu. Věštba zlých jazyků se však naštěstí nevyplnila, společnost GSC GameWorld na titulu stále pilně pracovala a distributor THQ se rozhodl stanovit definitivní datum vydání na první čtvrtletí roku 2007. Konečně, doufejme.

Kecy, kecy... a co důkazy?

Před nedávnem se konala v Kyjevě presentace téměř hotového Stalkera, při které mohli přihlížející spatřit a dokonce i okusit tvrdý život, jenž probíhá v okolí jaderné elektrárny Černobyl. Příběh, který hráče zavede do nehostinné krajiny, přitom namísto jednoho jaderného výbuchu v historii lidstva pamatuje na výbuchy dva. Druhý se udál roku 2006, kdy vše odstartovalo. V okolí katastrofy se začala objevovat podivná stvoření, načež vojenské síly obrovský úsek mapy izolovaly od okolního světa. Nikdo se nesměl dovědět, co přesně se stalo a jaké jsou důsledky radioaktivního záření. Tajemství takového kalibru ale nešlo udržet pod pokličkou dlouhou dobu a celá záležitost tak začala přitahovat zvědavce z celého světa, kteří i za cenu velkého rizika pronikali a stále pronikají na tamní území. Důvod? Chtějí „odtamtud“ něco získat a přinést ven. Jsou přitom v širokém okolí známí jako Stalkeři.

  
Krásný výhled * Tak koho sestřelíme? * Grafika ve Stalkeru opravdu vypadá hezky

Jedním z nic budete i vy, probuzeni v horečnatém stavu, někde v uzavřeném území, bez jakékoliv vzpomínky. Hráč se ujme člověka, který ztratil paměť a jenž proto bude pátrat po své minulosti. Jednotlivé ztracené kousky skládačky zapomenuta ale objevíte až po pečlivém prozkoumání rozsáhlého území, jímž se autoři chlubí nejvíce. Očekávat můžeme přibližně 50 až 70 hodin zábavy, zaručenou zejména vedlejšími úkoly. Stalker totiž nebude mít lineární děj. Postupem času se setkáte s jinými a neméně zajímavými úkoly, které budou odbočovat od hlavní dějové linie a zpestří tak celé hraní.

Trochu se mi přitom vkrádá na jazyk snad nejznámější RPG vůbec, Fallout, jemuž se Stalker do značné míry připomíná. Také v něm se setkáte s postavami, o jejichž osudu budete moci rozhodovat dle vlastního (ne)zkaženého uvážení. Pakliže například zabijete postavu zastávající důležitou roli, ochudíte se o mnohá místa, úkoly a věci. Zároveň s tím se vám ale mohou otevřít dveře na zcela jiná území, což zaručí kýženou nelinearitu a variabilitu. O to více potěší fakt, že na hráče čeká celkem sedm jednotlivých konců, přičemž tři z nich se budou týkat úspěšného dokončení hry a zbylé čtyři neúspěšného.

Od A až po život... Systém A-Life v akci

Jedním z hlavních důvodu natolik nepříjemných odkladů byl vývoj a dolaďování systému s názvem A-Life. Ten ve hře zaujímá jednu z nejdůležitějších rolí, stará se o život více jak tisíce postav zároveň a ovládá jejich chování. Doplňuje a jinak vyvažuje také počty lidí v jednotlivých táborech. Pokud v nich došlo k početným ztrátám, lidé z jiných částí se „přenesou“ na oslabená území, čímž se do jisté míry zaručí rovnováha a vyváženost světa Stalkeru. Přitom podle ohlasů všech, jež mohli vidět téměř dokončenou verzi hry, se systém A-Life povedl na výbornou.

  
Baf! * Neměl bys pro mě zubní kartáček? * Neválej se tady jak pytel blech a vstávej

Po stránce uvěřitelnosti světa na vás ovšem čeká i řada jiných neméně zajímavých věcí. Například nepřátelské jednotky dokáží stopovat poraněné osoby, a tím případně i vás podle krvavé stopy, což v praxi samozřejmě půjde použít i naopak. Zranění obecně ale nebude triviální záležitostí, tudíž se vyhledání potřebných léčiv stane prakticky nezbytným úkolem, zaručujícím přežití. Vojáci přes den pátrají po všech nežádoucích hostech, jimiž se z valné většiny stávají právě Stalkeři. Naopak v noci se celá situace uklidní, vojenské síly přejdou do pozadí a na scénu se dostanou spíše ona zmutovaná stvoření. Teprve za svitu hvězd většinu z nich půjde spatřit, ovšem nemáme prý počítat s tím, že si je budeme moci pořídit domů.

  
Tank... Tank?! * Jistě, zapalme si táborák u plynových bomb. Proč ne? * Já tě vidím

Pokud se ale přesto hráč rozhodne jít do radioaktivitou zamořené divočiny, ve tmě mu vlastní oči nebudou příliš nápomocny. Od toho tu právě proto budou jak brýle pro noční vidění, tak – možná překvapivě - vlastní uši. Titul Stalker hodně vsází na zvukovou stránku a využívat ji budete jak vy, tak nepřátelská AI. Člověk se zkrátka nikde nebude moci cítit bezpečně.

Žít a proto pít, nebo pít a proto žít?

Klasická FPS hra se zpravidla pozná podle toho, že chodíte, střílíte, chodíte a zase střílíte. Stalker má být ale jiný. Nebudete pouze chodit a střílet. Jako hráč se musíte postarat – a podotýkám, že v prvé řadě – o sebe samotného. Pravidelný přísun potravin a odpočinek mají tvořit nedílnou součást hry. Stejně tak inventář nebude jakousi černou dírou popírající zákonitosti prostoru a hmoty. Každý objekt má disponovat vlastní hmotností, přičemž vámi ovládaný Stalker unese určitou váhu.

  
Ty krávo, prasopejskové * Hra světel a stínů se bude konat i ve Stalkerovi * Tady asi někoho neučili zavírat dveře

O něco hůře však dopadly původně slibované automobily. Vývojářská společnost GSC GameWorld se jimi sice chlubila, ba dokonce i přinesla ukázky z jízdy, ovšem nakonec byla vozidla jako taková odškrtnuta. Ani grafická stránka presentované verze údajně nedopadla nejlépe. Prostředí sice vypadalo hezky, propracovaně a atmosféricky, nicméně v porovnání s next-gen tituly bohužel strádalo.

Těšíme se
  • Sedm různých konců
  • Nelineární děj
  • Mnoho vedlejších úkolů
  • Žijící prostředí
  • Zmutovaná stvoření
  • A-Life systém
Bojíme se
  • Horší technická stránka
  • Další odklady
  • Je něco horšího, než odklad vydání? Zrušení? Neee!

Grafika ale neznamená vše a kdo ví, s čím vším nás ještě hoši z GSC GameWorld překvapí. Jen doufejme, že stanovený termín na první čtvrtletí nadcházejícího roku opravdu dodrží a my se tak konečně budeme moci podívat do Černobylu se vší radioaktivní parádou.

Jak se těšíme: 89?%

Diskuze (2) Další článek: War Front - multiplayerové demo „divné“ války

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,