Preview: Star Wars: Empire at War – trumfněte Lucase

Válka o galaxii Star Wars je ve vašich rukou. Vyberte si stranu. Připravte své jednotky. Naplánujte postup. A pak se zeptejte sami sebe – bude se opakovat historie Hvězdných válek? Anebo ji změníte k nepoznání? Je to na vás.
Preview: Star Wars: Empire at War – trumfněte Lucase
Seznam kapitol
  1. Padouch nebo hrdina?
  2. Čerstvé zprávy z bojiště

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Výrobce: Petroglyph
Distributor: Lucas-Arts
Homepage:
www.empireatwar.com
Datum vydání: březen 2006

To, že George Lucas nenechá po třetí epizodě zmizet sérii Star Wars v propadlišti dějin bylo jasné již dlouho předem. Ostatně, bylo by to vůbec možné? Dokázali bychom někdy zapomenou na Anakina, Luka, Obi-Wana nebo zlotřilého senátora Palpatina alias Darth Sidiouse? Asi ne.

  

Vesmírné bitvy si budeme moci prohlédnout opravdu zblízka * Hned na začátku hry budeme svědky zrodu legendárního X-wingu * Křižníky budou vskutku monumentální

Koneckonců, takovýmito myšlenkami se ani zaobírat nemusíme. Například se můžeme těšit na projekt, ve kterém se Lucas se svými hochy z ILM pokusí převést klasickou trilogii do digitální kvality rovnající se té, která byla k vidění v Epizodě III. Nebo na televizní seriál, jímž hodlá otec série propojit odmlku mezi třetí a čtvrtou epizodou. Uklidnění však můžeme najít i v tom, že existuje svět, na který ukončení série nemá pražádný vliv. Svět počítačových her. Svět, ve kterém legenda SW nejspíš nikdy nezemře...

Dá se říct, že představit si herní rok bez nějakého SW titulu je již téměř jako představit si Obi-Wana bez světelného meče. Ani tento minulý rok není výjimkou, takže se na nás vyvalilo nebo teprve chystá hned několik dalších kousků. Kromě konzolové Revenge of the Sith na motivy filmu, která nedopadla příliš dobře, jsme si mohli užívat třeba Republic Commando nebo originální LEGO SW. A Z nejnovějších počinů stojí samozřejmě za zmínku SW:Battlefront 2. Ti z vás, kteří propadli kouzlu onlinovky SW:Galaxies, si pak jistě nenecháte ujít datadisk Trials of Obi-Wan. Ale nepopírám, že mě zdaleka nejvíce zaujala zcela jiná hra – SW: Empire at War.

Když Vader zlobí

Republika je v koncích, demokracie se hroutí. Nastává nová doba, temná doba, doba vlády tyrana a jeho poskoků. Impérium sílí a roste každým dnem a nikdo proti tomu nemůže nic dělat. Darth Vader, kdysi známý jako Anakin Skywalker, se učí poznávat temnou stranu Síly, veden proradným Imperátorem. Kdesi na zapadlé planetě Tatooine vyrůstá jeho syn Luke pod nenápadným dohledem stárnoucího podivína Bena. Yoda si vybral svůj úkryt na Dagobahu. Leia žije poklidně u svých adoptivních rodičů. Nikdo zatím neví, co má přijít, nikdo zatím neví, co se v nejbližších letech semele. Ale jedna otázka zůstává. Proč by se mělo stát to, co již všichni tak dobře známe?

  

Tak tomuhlejáe říkám Imperial March * Prostředí vypadají pohádkově * Filmové souboje nemají konkurenci

Podle všeho má hra události známé z filmů reflektovat jen ve stěžejních bodech a i o jejich výsledku budete pravděpodobně moci rozhodnout. Hned na začátku se stanete svědky toho, jak se v odpověď na útlak Impéria zrodí Rebelská aliance pod vedením Mon Mothma, a s ní i druhá strana rodícího se konfliktu. V základní kampani si tedy budete moci vybrat, zda-li se přidáte k záporňákům a povedete do boje zářivě bílé stormtroopery, nebo zvolíte-li raději opozici, kde se brzy potkáte s mnoha hrdiny klasické trilogie. Ovšem pozor, s výběrem stran nepřichází jen rozdíly ve vzhledu jednotek a počtu obsazených území, ale i desítky jiných odlišností, které v součtu do základu změní váš přístup k herní strategii. Povězme si tedy něco víc o tom, jak se vlastně EaW bude hrát.

K jádru pudla

Hodně obrazně si můžete EaW představit třeba jako Rome:TW. Na nejvyšší úrovni i zde stojí velká strategická mapa, na které probíhá těžba, výzkum, výroba, přesuny armád, budování atd. Rozdíl je ten, že starověké Středomoří je zde nahrazeno mapou SW galaxie, čítající něco kolem čtyřiceti více či méně známých planet z filmové série (Tatooine, Coruscant, Dagobah, Naboo, Alderan, Endor, Mustafar,...). Pokud dojde ke konfrontaci s nepřítelem, přesouváte se na nižší úroveň, tedy bojovou mapu. I zde je však malá odlišnost – nebojuje se jen na povrchu planet, ale i všude jinde ve vesmíru. Díky tomu se dočkáte vpravdě velkolepých střetů křižníků a dravých soubojů stíhaček. Pro zcela obecnou představu vám ale srovnání s hrami série TW asi postačí. Hned na pohled druhý však poznáte, že se vše od sebe liší mnohem víc, než jste si mysleli.

Tak předně, autoři si velice zakládali na celkové dynamičnosti hry, kdy se stále něco děje a při tom nic nezdržuje rychlý průběh děje. A proto se rozhodli zaměnit klasický tahový systém za real-time. Ano, chápete správně, strategická část na planetární úrovni tedy, stejně jako ta bojová, běží v reálném čase a nikdo vám tedy nedá víc prostoru na přemýšlení, než kolik ho nezbytně potřebujete. Bez kouzelného tlačítka „End turn“ se tedy budete muset obejít a tím pádem přicházejí ke slovu i další změny.

Zaprvé, vše se děje najednou a budete tak někdy muset v jednu chvíli spravovat jak těžbu surovin nebo výrobu jednotek, tak boje a střety. Zadruhé, tyto střety mohou v jednu chvíli probíhat i na několika místech galaxie. Zatřetí, všechny akce jsou mezi sebou úzce propojené a leckdy využijete možnost přímé komunikace mezi planetární, vesmírnou a povrchovou úrovní. Složité? Ani v nejmenším. Náročné? A co jste čekali?

Základním cílem, který vás zajímá ze všeho nejvíc, jsou planety a celá hra se kolem nich také točí. Kdo má víc planet, má víc surovin; kdo má víc planet, má víc lidí, technologií, menší výrobní omezení a kopu dalších výhod. Suroviny se samozřejmě netěží v průběhu bojů na povrchu, ale přímo v planetární části, takže se střety díkybohu nezaměřují na jakoukoliv výstavbu základny, pouze na samotný boj. Logicky pak rozdílné planety dávají rozdílné bonusy, a tak  je jen přirozené, že zatímco třeba o Tatooine nebude přílišný zájem v oblasti těžby dřeva, okolo Naboo se to bude vojáky obou stran jen hemžit. Obsazení planety pak jednoduše probíhá tak, že k ní přesunete svoje vlastní jednotky a pomocí „agressive negotiation“ (agresivního vyjednávání, znalci vědí) jim dáte najevo, že by bylo vhodné opustit jak její orbitu, tak povrch.

  

Vepředu vidíme známe AT-ST, vzadu již méně známé tanky rebelů * Štíty budou velice důležité * Směr Coruscant, pánové. Jdeme na pivo!

Zlo versus dobro

Zpět však k zmíněným dvěma stranám konfliktu. Rozdíly jsou totiž daleko větší, než na jaké jste zvyklí z jiných RTS. Zatímco Impérium hned na začátku vlastní celkem rozlehlou říši a velice silnou armádu, rebelům v prvotních fázích nezbude nic jiného, než se úzkostlivě skrývat, jelikož by v případě odhalení byli rozdrceni jediným úderem. Patrné jsou i rozdíly při boji – Impérium útočí sebejistě, drtivě a systematicky. Rebelové se soustředí na záškodničení, útoky ze zálohy, napadání citlivých a zranitelných míst a především taktiku „pošlu tam všechno co mám k dispozici, zničím co můžu a dřív než se kdokoliv vzpamatuje, budu zase pryč.“ Tak jako tak, obě strany musí náležitě využít všechny své výhody, jinak se jim dobře nepovede.

I přes svoji moc a sílu chybí dost často Impériu jedna velice důležitá věc – informovanost o tom, kde se vlastně skrývá jejich nepřítel. Zdaleka nejdůležitější věcí se tak stane nutnost zjistit, kam svoje útoky zaměřit. Rebelové pak mají logicky přesně opačný problém – díky svým špiónům a výzvědné službě vědí prakticky o všem, co se kde v Impériu šustne, horší však je to, že dost často nemají sílu na to, aby proti tomu něco podnikli. Zdaleka největším problémem tak bude vykoumat, kam přesně zaútočit, aby byl výpad co nejefektivnější a zároveň aby stál alianci co nejméně sil a obětí...

Velký rozdíl bude samozřejmě i v dostupných jednotkách a technologiích. I zde je vidět, jak se projevuje bojová orientace obou stran. Zatímco Impérium vlastní všechny důvěrně známé těžké bojové stroje (v čele s AT-AT a AT-ST), rebelové se soustředí spíš na lehkou a pohyblivou techniku vybavenou co možná nejsilnějším arzenálem. Pěchota na obou stranách bude plnit většinu těch funkcí, které od ní očekáváme, takže tu budou jak rychlé útočné jednotky, tak lehcí ostřelovači a samozřejmě i zdravotnické jednotky a inženýři. A stejně tak i ve vesmíru nás mnoho překvapení nečeká. Zkrátka a dobře, věrnost sérii byla pro autory tím hlavním, takže kdo viděl klasickou trilogii (vím, zní to divně, ale jsou i tací, které minula), ví, co má čekat.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Petroglyph | Webové stránky hry
  • Tři hry v jedné
  • Reálie Star Wars
  • Galactic Conquest
  • Originální nápady
  • Hardwarová náročnost
  • Později stereotyp
  • Přílišná zjednodušení

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A