Preview: Star Wars: Empire at War – trumfněte Lucase

Válka o galaxii Star Wars je ve vašich rukou. Vyberte si stranu. Připravte své jednotky. Naplánujte postup. A pak se zeptejte sami sebe – bude se opakovat historie Hvězdných válek? Anebo ji změníte k nepoznání? Je to na vás.
Kapitoly článku

Všechny jednotky dohromady ale samozřejmě nejsou ničím proti hrdinům, které dostanete k dispozici. Ti totiž nejenže fungují jako ultimátní zbraně, ale rovněž mohou používat velice užitečné speciální schopnosti - a navíc ještě zvyšovat svůj level. Za všechny vezměme třeba Darth Vadera. Toho totiž Síla obdařila schopnostmi, nad kterými se nebohým protivníkům tají dech. Nehledě na to, že jeho velice oblíbenou disciplínou je telekineze (takže až kolem vás budou bezmocně prolétávat vaši vojáci, příliš se nedivte), zvládne i mnohé zajímavější věci. Blesky a škrcení - opravdu smrtelná kombinace. Ale ještě daleko větší strach bude vzbuzovat jeho rudý světelný meč, kterému neodolá ani sebesilnější nepřítel. A to je jen jeden hrdina, k dispozici jich samozřejmě bude mnohem víc, v čele s Obi-wanem,Lukem, Hanem Solem, Leiou...

  

Těžko říct co sledovat – krásnou grafiku, nebo probíhající boj? * Když dojde na Sílu, Vader nezná bratra... * Zátiší s AT-AT

To, do jaké mise svoje hrdiny vyšlete a do jaké ne si budete moci povětšinou vybrat sami, ale někdy tak hra učiní za vás. Většinou v oněch předdefinovaných misích, souvisejících s dějovou linií. V takovém případě pak bude úspěch a neúspěch záviset dost často jen a jen na zvoleném hrdinovi. Stále totiž platí, že heroj na bitevním poli znamená obrovskou posilu pro jeho stranu a tak se i předem prohraná bitva může rázem proměnit ve vítězné tažení. Jeho smrt pak logicky vyústí v konec hry a rychlý load.

A jak to vše vypadá?

Nemá ale smysl chodit kolem horké kaše, takže se vrhněme rovnou na skvěle vypadající boje. Ty totiž budou alfou a omegou celé hry a vřele vám doporučuji stáhnout si některé z uvolněných videí, abyste si mohli vše prohlédnout v pohybu. Atmosféra Lucasových filmů poteče z monitorů proudem. Do všech stran létající lasery, ohlušující zvuky válečných strojů, efektní výbuchy, filmové hlášky, známé tváře, perfektně zpracované jednotky a tuny a tuny dalších vychytávek, které dohromady dávají esenci toho nejlepšího, co jsme si u SW RTS mohli přát. A právě o to autorům šlo.

Vzájemnou propojenost galaktické, vesmírné a povrchové úrovně hry jsem již zmínil, neuškodí však tuto důležitou vychytávku ještě rozvést. Dám příklad – bojujete na povrchu a pomalu ztrácíte pevnou půdu pod nohama. Po chvíli se již zdá, že je prohra neodvratná. A zatímco v jiných hrách již povětšinou nemáte kam utéct a vše, co v tuto chvíli můžete dělat, je čekat na totální zdecimování, zde stačí velice jednoduše zavolat transportéry čekající na orbitě a nechat vaše prořídlé řady vojáků rychle opustit bojiště. Po přesunu do vesmíru pak můžete pokračovat v bitvě nad povrchem planety a po chvíli se třeba pokusit znovu vylodit, a doufat, že napodruhé budete úspěšnější.

Samozřejmostí je možnost bombardování povrchu, a pokud nebudou mít obránci pořádně silné štíty, již jim ani Luke nepomůže. Pakliže se pak po ústupu vyvíjí špatně i bitva ve vesmíru, stačí si zavolat další křižníky z různých koutů galaxie. No, a když je nejhůř, Impérium velice rádo používá svojí ultimátní ničivou zbraň – Hvězdu smrti. Není tedy divu, že hlavním úkolem ve hře za Rebely je její zničení. Ostatně o tom, co taková přerostlá vesmírná stanice dovede, jsme se mohli velice dobře přesvědčit již v Epizodě 4. A přesně to samé si užijete i zde, ovšem pozor, jen tak poletovat po vesmíru a ničit jednu planetu za druhou asi také nebude to pravé ořechové. Přeci jenom, když už nic jiného, vojáky si nebudete moci rekrutovat jen tak...

  

Krucinál hoši, myslím, že jsme zabloudili * Imperiální křižníky jsou vymodelované vskutku do posledního detailu * Zuřící bitva

Lákavé audiovideo

Kdo by snad čekal, že se projekt takového ražení neblýskne svojí vizuální stránkou, asi bude zklamán. Engine, vytvořený speciálně pro tuto hru, totiž plní svoji funkci na výbornou a i když některé efekty vypadají lehce přitažené za vlasy, určitě se EaW nemá za co stydět. Prostředí jsou bohatá, věrohodná a věrně kopírují faunu i flóru všech známých planet (nejednou se vám stane, že na Tatooinu potkáte třeba divokého Rancora). Skvěle vypadají ingame videa. Vše je navíc doplněno o desítky efektů, takže ve výsledku se jedná o velice přitažlivý celek.

Mnohem zajímavější je však další nevídaná novinka – kamerový systém. Řeknete si, co by mohlo být interesantního na kameře u RTS? Autoři EaW totiž s onou filmovostí zacházejí mnohem dál než ostatní vývojáři, a tak nejenže budeme mít k dispozici klasickou strategickou kameru, upevněnou pevně nad bojiště, s mírným náklonem známým ze všech ostatních RTS, a nejenže k ní dostaneme i volnou kameru se kterou se budeme moci libovolně prolétávat po okolí. Oni totiž vytvořili i další kameru, která se upevní za libovolnou zvolenou jednotku (od obrovských AT-AT přes stíhačky až po toho nejmenšího Jawu) a díky ní tak budete moci z third-person pohledu sledovat dění pěkně z úrovně bojiště. Zkrátka, jako by jste tam sami byli, v kůži jakéhokoliv vojáka, kterého si vyberete. A vezmeme-li v potaz i to, že všechny jednotky byly vytvořeny tak, aby poměr jejich velikostí odpovídal Lucasovým předlohám...

Nakonec musím zmínit i audio, kterému budou již klasicky vévodit nesmrtelné Williamsovy skladby. Ve chvílích, kdy bude na scénu vcházet Darth Vader, zazní samozřejmě monumentální Imperial March, poklidné tóny Tatooinu zase vystřídá temná atmosféra pekelného Mustafaru. V bitevních scénách nebudou chybět kousky jako Battle of Heroes nebo Duel of Fates. No, a podle očekávání bylo pečlivě postaráno i o dabing, ať už půjde o hlášky známé z filmů, nebo úplně nové.

Na co se těšíme
  • Skvělá Star Wars atmosféra
  • Propracované strategické možnosti
  • Známé jednotky, planety a hrdiny
  • 3rd person kameru
Čeho se bojíme
  • Odkladů ve vydání
  • Nepřehledného kamerového systému

Po předchozích nepěkných zkušenostech se strategiemi na téma SW to nyní vypadá, že se k nám poprvé dostane opravdu povedený herní požitek, rovnající se třeba takové Battle for Middle-Earth, která se nadmíru povedla. Ostatně, studio Petroglyph sice možná není z nejznámějších, přesto v něm ale můžeme najít nejednoho vývojáře, který se podílel na některém z věhlasných dílu her Command and Conquer. Neříkám, že již to samo o sobě zaručuje úspěch, ale alespoň to dává dopředu jakousi naději, že výsledek dopadne dobře. A spojíte-li si to vše s informacemi, které o hře máme, zjistíte, že by se z EaW mohla nakonec vyloupnout i strategická bomba, která nebude mít konkurenci. A co na to Yoda?

Hmmm. The shroud of the dark side had fallen. Impossible to see the future is...

Jak se těšíme: 90%

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Petroglyph | Webové stránky hry
  • Tři hry v jedné
  • Reálie Star Wars
  • Galactic Conquest
  • Originální nápady
  • Hardwarová náročnost
  • Později stereotyp
  • Přílišná zjednodušení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,