Preview: Starcraft 2 – porazí styl originalitu?

Když je některá hra populární přes deset let, lze hovořit o legendě. V o to těžší roli se ocitá její pokračování – překoná svého otce výpravnou kampaní s interaktivními rozhovory, spoustou atraktivních jednotek a grafikou sladkou jako pravá zergská třtina rafinovaná dělem terranského křižníku?
Preview: Starcraft 2 – porazí styl originalitu?
Seznam kapitol
  1. Interaktivní kampaň a filmová prezentace
  2. Představení jednotek a smršť trailerů
Objednejte si na shop.doupe.cz
Starcraft 2
  • PC: 899 Kč
  • Platforma: PC
    Typ hry: Strategie

    Výrobce: Blizzard Entertainment (http://www.blizzard.com)
    Vydavatel: Vivendi Games (
    http://www.vivendigames.com)
    Homepage: http://
    www.starcraft2.com
    Datum vydání: 2008

    Firma Blizzard stojí v kontextu pokračování nesmrtelné strategie Starcraft v ošemetné pozici. Již deset let piluje svůj klenot prostřednictvím patchů, aby se udržel na špici multiplayerových titulů, čímž hru nebezpečně přibližuje dokonalosti. Jak přinést něco nového a přitom nepohřbít rok budovanou vyváženost a nepoštvat proti sobě miliónovou komunitu, která zná herní vesmír od třech hratelných ras po až po značku kolínské Jima Raynora? Snadno, Blizzard bere původní díl jako betaverzi a na její základ přidává nové prvky, lepší grafiku a minoritní pozlátka. Vnitřní mechanika zůstává stejná, prim bude hrát stále kombinování mnoha druhů jednotek a rychlé ovládnutí jejich speciálních schopnosti, které se nyní rapidně rozrůstají. Autoři experimentují až v rovině, kde se toho nedá tolik zkazit – na hráče čeká nová, interaktivní kampaň a spousta doprovodného obsahu, jenž pro vlastním hraní není příliš důležitý, ale navařuje na poctivý podvozek Mustangu ze sedmdesátých let nablýskanou karoserii nejmodernějších BMW.

     

    Příběh až na prvním místě

    Když byl Starcraft 2 v květnu poprvé odhalen, tvůrci pronesli několik vět o kompletnosti multiplayerového režimu, a že nyní zbývá pouze dokončit kampaň pro jednoho hráče. „Soustřeďuje se Blizzard pouze na síťovou hru a progaming, zatímco příběh odflákne na poslední chvíli?“ zněly obavy hráčů. Každoroční setkání BlizzCon otázky smetlo ze stolu. Starcraft 2 vypouští archaický koncept kampaně složené ze statických brífinků a sem tam nějaké animace přetlakovou komorou. Na prvním místě je nyní interakce jako prostředník pro vtažení hráče do děje. Jako příklad poslouží kampaň terranů. Již průlet kamery po plášti křižníku Hyperion působí filmově, a co teprve, když se výhled přenese skrz okénko na můstek. Toto je hráčovo velící centrum – má zde vesmírnou mapu, z jejíž záře hologramů vybírá jednotlivé planety, dočítá se informace o nich, rozložení nepřátel, vhodné jednotky pro výsadek a případně nakonec výběr potvrdí a vydá se na misi. Pak je zde Tidus, dvoumetrový černoch ve skafandru, kterým představuje hlavní zlom ve výpravě příběhů ve strategiích. Je s ním totiž možné promluvit, stejně jako s ostatními členy posádky na dalších palubách, vybírat otázky, ptát se na témata aktuálního průběhu misí apod.


    Kompletní technologický strom terranů je znám již nyní...

    Hráč se v terranské výpravě vžívá do role drsňáka Jima Raynora, jenž propadl kouzlu alkoholu a mezi kocovinou shání podporu pro svou malou flotilu předurčenou k velkým cílům. Jelikož lze s Raynorem volně chodit po lodi a debatovat s posádkou, pamětníkům se vracejí vzpomínky na sérii Wing Commander a další. Mluvením s posádkou hráč objeví fragmenty příběhu, které by mu byly jinak skryty – s Tidusem se klábosí o Raynorově minulosti, šéfinženýr ve strojovně se rozvypráví o nových technologiích a během cesty do putyky se třeba přehraje nepovinná animace. V té prezentované potkal Jim starého známého protossa Zeratula, jenž předznamenal návrat prastaré rasy Xel’Naga, důležitost posvátných artefaktů a záhadné uzavření vesmírného cyklu. Právě animované sekvence mají být nápomocny rozjetí pravé vesmírné opery. Jelikož jsou narozdíl od minulého dílu enginové, může jich být víc, nicméně ne na úkor kvality. Na jejich produkci se podílí tým Blizzardu zodpovědný za CG animace všech jeho minulých her, což slibuje spoustu dramatických záběrů a nápadité akce.

      

    Ty máš rakety, já protiraketový deštník!

    Původní Starcraft byl jednou z prvních strategií, která se odvážila zpracovat jednotlivé strany konfliktu zcela odlišně – nejen rozdílnou grafikou ale také unikátními jednotkami a především stylem hry. Druhý díl má v trendu pokročit ještě o kus dál. Strojům a postavám přibývají specifické dovedvosti tak, aby každá měla doslova každá jednotka své nezastupitelné místo v armádě. Blizzard sice zrušil nepříjemný limit dvanácti najednou označených jednotek, ale zároveň nechce, aby hráč vytvořil houf obléhacích tanků a vyslal je nazdařbůh proti nepřítelově základně. Nový přístup specializovaných vojáků si žádá pozornost hráče, který bude muset důmyslně využívat všech navržených dovedností. Například Thor – obrovský robot, který jednou salvou usmaží takřka jakýkoliv stroj a navíc dokáže na dálku bombardovat budovy. Jak se mu postavit? Stačí dát dohromady malou partu vozítek Cobra a neustále kroužit kolem monstra. Thor se totiž při palbě musí natočit k protivníkovi čelem, ovšem díky pomalé rotaci trupu agilní Cobry nestíhá zaměřovat.

    Hledání a vykrývání slabin jednotek bude stejně jako minule hrou ve hře, ovšem Starcraft 2 nerozsekává Terrany, Protossy a Zergy pouze rozdílností vojenských sil. Jednotlivé strany se budou lišit vice než kdy dřív taktikou boje. Ano, Terrani mohli přesunovat své budovy vzduchem již dříve, ovšem nyní se stávají experty na flexibilitu v boji – pokud je hráč ovládne dokonale, měl by se s jejich pomocí přizpůsobit každé situaci.

      

    Již jednotky (seznam viz další kapitolu) předznamenávají mnoho použitelných taktik. Zvolí hráč rychlou taktiku úderu a stažení se pomocí létajících žoldáků Reaper? Nebo se pokusí vynalézt a posléze vyrobit masivního Thora a smete odpor silou? Jen pozor na rushe, čili nečekané útoky během několika prvních minut hry, které chce Blizzard zejména pro multiplayer zachovat! Hráč se jim bude moci pokusit vzdorovat například pomocí nově zpracovaných terranských farem (Supply Depot), které jsou schopny na povel otevřít bytelné padací dveře, zajet pod terén a stat se prakticky nezranitelnými. Takto lze vybudovat kolem celé základny barikádu, kterou lze v nouzi nebo při výjezdu armády zakopat do země a po střechách farem bez obav chodit. Takový železná opona však nebude zcela neprostupná – menší jednotky jako mariňáci, zealoti nebo zerglingové se nově mohou mezi budovami protáhnout.


    ...a protossů jakbysmet. Zergové ještě podléhají vývoji

    Architektem vlastní báze

    Flexibilitě terranů napomohou jednak přemístitelné stavby, jež stejně jako minule nastratují trysky a přeletí jinam, ale take spousta nových vynálezů. Například extra drahý nukleární reaktor, který lze přistavět k výrobnám, jež s jeho pomocí začnou chrlit dvě jednotky najednou. Přitom není problém postavit jej u kasáren a při změně výrobního programu zvednou kasárna do vzduchu a k reaktoru přistavit továrnu na mechy a tanky. Zajímavostí se má stát vylepšování samotných budov. Terranské velící centrum se může postupem času stat až planetární pevností odhalující pohyb nepřátel s obrovským dělem trčícím ze střechy, zatímco hvězdný dok (Starport) jde ještě dál. Lze jej povýšit na hvězdnou základnu (Starbase), která již nepředstavuje budovu, ale masivní kosmickou loď, na jejíž palubě probíhá konstrukce křižníků a dalších poletuch – a mobilní výrobna umístitelná třeba za hlavním stanen protivníka je zde.

     

    Podobný hratelností, stejný vizuálním stylem. Druhý díl svou stylizací typickou pro hry od Blizzardu velmi připomíná původní hru, nicméně nyní je vše ve 3D. Vlastní engine dovoluje libovolně zoomovat, ovšem pouze v omezené míře. Starcraft 2 není Supreme Commander, v němž se na obrazovce hemží tisícovky jednotek. Hra se soustřeďuje na menší potyčky, a proto bude dění vždy zabíráno z menší vzdálenosti. Zvýrazní se tím i speciální efekty, kterých zde bude stejně jako žhavé plasmy na palubě vesmírného křižníku. Transportním lodě vylétávající z doků doplňuje elfka z World of Warcraft (aneb cameo role postav Blizzardu je zpět) tančící na displeji v hospodě, kde popíjejí Reapeři čekající na najmutí, a taková rafinérie plynu každou chvíli titěrnou mechanickou rukou vystrčí nový barel vzácné suroviny.

    Renderované intro přesně v duchu dechberoucích CG animací od Blizzardu

    Starcraft má jedinečnou schopnost vypadat stylově, a to nejen díky grafice, ale především zvukem, který lze zhodnotit již podle prezentovaných ukázek. Vesmírem se rozléhají hlasy jednotek, které částečně recyklují nezapomenutelné hlášky z minulého dílu a přidávají nové, jako když se základní mariňák rozhodne při déletrvajícím klikání na svůj skafandr hlasovat o “rozfragování nového velitele”. Hudba zatoupená terranskými kytarovými rytmy vesmírných dálav nese rovněž punc jedničky.

    Na co se těšíme
    • Novátorská interaktivní kampaň
    • Vesmírné zasazení se vším všudy
    • Spousta vzájemně si kontrujících jednotek
    • Nostalgicky stylová grafika a ozvučení
    Čeho se bojíme
    • Podaří se vyvážit všechny jednotky?
    • V základu to samé co první díl

    Starcraft 2 není inovativní, nemůže na létáky psát věty o revoluci, ale je to vůbec třeba, pokud vypadá skvěle a slibuje i stejnou hratelost? Jako pokračování pro nostalgiky se silnou příchutí remaku má hra úspěch zaručen.

    Jak se těšíme: 90 %

    NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

    Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

    Herní projekt AQP City: když chcete GT…

    Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

    18.  1.  2018 |
    8 největších herních zklamání roku 2017

    8 největších herních zklamání roku 201…

    Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

    9.  1.  2018 | | 9 N/A
    10 největších herních překvapení roku 2017

    10 největších herních překvapení roku …

    Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

    11.  1.  2018 | | 3 N/A
    Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

    Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

    Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

    17.  1.  2018 |
    PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

    PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

    Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

    13.  1.  2018 | | 7 N/A
    Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

    Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

    Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

    8.  1.  2018 | | 3 N/A
    Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

    Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

    Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

    6.  1.  2018 |
    Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

    Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

    Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

    15.  1.  2018 | | 3 N/A