Preview: Still Life – krvavý pohled z Chicaga

Adventury nejsou jen mírumilovné hry založené na logických hádankách a dialozích. Jak dokazuje novinka jménem Still Life, tento žánr stále má co nabídnout dnešním hráčům. Still Life totiž nabízí nejen tolik krve, že by se za ni nemusela stydět žádná střílečka, ale i hutnou atmosféru a vynikající temný příběh.

Výrobce: Microids
Distributor: MC2
Typ hry: Adventure
Datum vydání: duben 2005
Homepage:
www.stilllife-game.com

Kanadský tvůrčí tým Microids byl vždy znám pro své adventurní počiny a dodnes nám dokazuje, že patří mezi špičku v branži. Stačí vzpomenout na nedávno vydanou dvoudílnou sérii Syberia a myslím, že není třeba více dodávat. Putování právničky Kate Walker do dalekého Ruska nyní střídá dobrodružství amerického detektiva Gusse McPhersona a jeho vnučky. Místo sibiřské zimy navštívíme temné chicagské ulice a ruku v ruce s nimi přichází i mnohem dospělejší příběh plný vulgarismů a brutality, který hře právem vysloužil nálepku „18+“.

   

Idylka při rozsvícených svíčkách (ehm, neonech) * I počítačoví hrdinové musí chodit do školy * Nepřipomíná vám to něco? Ano, Gus je původem z Prahy!

Hledá se detektiv. Značka: předchozí zkušenosti výhodou

Prostřednictvím Still Life se Microids vrací k temné atmosféře, která byla tak typická pro jejich starší detektivku Post Mortem. Obě hry však spojuje jen málo; kromě samotného adventurního žánru jen hlavní hrdina Gus McPherson. Přítomnost tohoto sympaťáka v obou hrách není náhodná; příběh Still Life totiž vyžadoval zkušeného, ale již starého detektiva… Tak proč se namáhat s vymýšlením nové postavy, když můžeme využít služeb lety prověřeného chlapíka? Gus však není jediným herním charakterem. Prostřednictvím jeho vnučky Victorie, která se chce podle jeho vzoru vydat na detektivní dráhu, okusíte i roli začínajícího detektiva. To mimo jiné znamená to, že se dočkáme dvou paralelně se odehrávajících příběhových rovin.

První časové období, tj. současnost, reprezentuje právě ženská část našeho hrdinstva, druhou dějovou rovinu zastupuje dědeček Gus. Příbuzenský vztah ale není to jediné, co spolu tyto dvě osoby mají společné; zvědavá Victoria totiž našla dědečkovy ztracené zápisky a díky jeho postřehům se vrátí o celých 75 let zpět. Jak jsem již naznačil, obě příběhové linky jsou úzce spjaty a chtě nechtě si budeme muset projít obě. Při pročítání se Gusovými zápisky totiž Victoria narazila na popis vraždy, který jako by z oka vypadl jejímu aktuálnímu případu. A jak přepínání mezi současností a minulostí vypadá? Jednoduše; v minulosti budeme mít oblečeny kalhoty, v současnosti sukni – jinak řečeno, postavy se budou pravidelně střídat.

   

Potraviny :-) * Nechutně drahý obraz v nechutně krvavé hře * Místo jako stvořené pro vraždu

Ve městě řádí vrah!

Začínáte tedy v Chicagu a v kůži mladičké McPhersonové si vyzkoušíte nové vyšetřovací postupy a užijete si moderních detektivních vymožeností. Hned pro začátek tu ale čeká velký problém, který nedokáže vyřešit ani sebemodernější technika; ve městě řádí sériový vrah, k jehož dopadení bohužel nevede byť jediná stopa. Takže vlastně nic neobvyklého. Ovšem to, co tuto sérii vražd odlišuje od těch „normálních“, je buďto vrahova schopnost vypařit se, nebo neschopnost hlavní hrdinky. Není přece možné, aby se po čtyřech vraždách neměla čeho chytit… A to už na scénu vstupuje její dědeček. Samo sebou nevystoupí ze záhrobí. Victoria mu bude muset na chvilku ustoupit na pozadí a přenechá tak roli hlavního hrdiny již starému Gusovi.

Co do příběhu mám jednu podstatnou výhradu: už na první pohled totiž Still Life doslova trpí striktní linearitou, která počítá pouze s jednou herní variantou – pokusíte-li se totiž o cokoliv, s čím autoři nepočítali, máte jednoduše smůlu. To je nejlépe vidět na vyšetřovacích postupech; z krvavého fleku nemůžete nejdříve odebrat vzorek, protože nejprve musíte celou místnost vyfotografovat. To je možná prvních pár minut vcelku zábava, ale postupem času se to změní v nutné zlo.

Bohužel peprnějšími slovíčky budete muset okořenit ještě jednu nemilou věc - inventář. Tak jako jsem si ho v Syberii pochvaloval, musím ho nyní hanět. Pokaždé, když v něm něco potřebujete, otevře se vám přes celou obrazovku do okna, z nějž si vyberete požadovanou věc (nikdy ne víc jak jednu) a vrátíte se zpět do hry. To by možná nevadilo, nebýt toho, že na každé herní obrazovce je vždy několik úkolů, k jejichž vyřešení většinou musíte jen zkoušet a zkoušet a zkoušet…

   

Za palmami v zimě jedině do galerie * Tentokrát idylka při tlumeném světle * Před zpovědí

Je to Syberia, není to Syberia?

Podobnost se Syberií je neoddiskutovatelná. Podoba ovšem nespočívá jen ve vnadách hlavních hrdinek. Kate a Victoria mají mnoho společného i po jiných stránkách. Tak například grafika: autoři použili pro Still Life engine, který vyvinuli pro Syberii 2. To je ale celé hře jen ku prospěchu. Oku lahodící a do detailů provedené lokace jsou nepopsatelné, ovšem pokud jste hraním druhé Syberie strávili nějaký ten čas, nevyvarujete se pocitu, že jednotlivé grafické prvky již odněkud znáte...

Autoři se ve Still Life rozhodli vydat klasickou a již tolikrát prošlapanou cestou. V případě adventur se ale jedná o jednoznačné pozitivum, Still Life je totiž adventura „ze staré školy“; nečekejte tedy plně trojrozměrné prostředí, ale jen 3D postavy a předměty na 2D renderovaném pozadí. Na klávesnici můžete rovněž zapomenout – máte přeci myš! A o logické hádanky také nebude nouze…

Těšíme se
  • Grafické hody
  • Propracované dialogy a příběh
  • Dvě nezávislé dějové roviny
  • Klasická adventura se vším všudy
Bojíme se
  • Linearity
  • Inventáře

Suma sumárum je pro mne i přes množství menších chybiček Still Life milým překvapením. Čekal jsem něco a la Post Mortem, ovšem výsledek je mnohem lepší. Příběh je malinko temnější, atmosféra hutnější a grafika opět o chlup preciznější. Ovšem jestli omdléváte při pohledu na krev a bojíte se tmy, náruč této detektivky vám uspokojení nepřinese.

Vypadá to, že zase jednou budeme mít tu čest s velmi kvalitním adventurním počinem, o nějž se postarají pánové z Microids... A nezapomeňte - duben, těšte se na duben! 

Jak se těšíme: 80%

Váš názor Další článek: Game developers conference včera odstartovala v San Franciscu

Témata článku: , , , , , , , , ,