Preview: Super Mario Galaxy - z instalatéra kosmonaut

Největší figura Nintenda se nám představí v novém dobrodružství plném houbiček, penízků a hvězdiček. Nezáleží na tom, jak dětinsky to zní, hlavní otázkou zůstává, zda si Mário udrží svou formu jako doposud. Pojďme se spolu podívat, co na nás bigN chystá.

Platforma: Wii
Žánr: Plošinovka
Výrobce hry: Nintendo EAD (
http://www.nintendo.com/)
Distributor hry: Nintendo
Homepage:
http://www.nintendo.com/
Předpokládané datum vydání: Rok 2007

Velký knír, červená čepice, modré montérky přetáhnuté přes kulaté břicho. Prostě všichni hráči znají Mária, největší ikonu herního průmyslu. Znají ho i mnozí herním světem nepoznamenaní, což už taky o něčem svědčí. Je už s námi přes dvacet let, za tu dobu jsme s ním prožili nespočet malých i velkých dobrodružství, dokonce si s ním zahráli i fotbal či tenis. Co si ale budeme namlouvat – nejlepší a nejvyhledávanější byly vždy jeho hlavní poskakovací osudy; nyní se na nás valí jeho třetí velké tři-dé dítko, hra Super Mario Galaxy (SMG) pro systém Wii od Nintenda.

SMG slibuje stejně jako jeho předchůdci množství originálních prvků. Tvůrci mnohokrát prohlásili, že Máriovy dobrodružství vždy slouží pro otestování všelijakých divokých nápadů a taky schopností dané konzole. Díky systému, na který hru vyvíjí, mají snad největší příležitost dokázat, jak vážně to mysleli – ovladač s pohybovými senzory (a nejen to) spolu s tlouštíkem pobíhajícím ve vesmíru nabízí velmi, velmi zajímavé možnosti.

Demo hry samotné bylo poprvé představeno na obří výstavě E3 2006 spolu s jinými velkými tituly pro tento systém (tam jsme taky vůbec poprvé mohli vidět možnosti Wii a způsob ovládání, nad kterým samozřejmě mnozí nejprve zkřivili rty). Hned bylo jasné, že oproti minulým dílům sebou přináší velké změny.

Hopsa hejsa

Velmi překvapivá je zápletka - princezna Peach byla opět naprosto nečekaně unesena a její únosce si to tentokrát namířil přímo ke hvězdám; monterkář ji samozřejmě jde ihned na pomoc (to je přímo na knihu). Ve vesmíru se taky odehrává veškeré dění hry. Jak Mário brzy pozná, obíhá kolem planety nespočet velkých i malých útvarů, nejčastěji připomínající malé planety. Některé jakoby z oka vypadly Houbovému království, dokonce oplývají starými známými obyvateli zezdola.

  

V demu se dalo jít třemi možnými cestami, které nakonec vždy vyústily u nějakého bosse (obrovský mechanický pavouk, podivná housenka na pavučině a ohnivá chobotnice plivající lávu), za jehož poražení obdržel hráč hvězdičku. Náš instalatér totiž opět hledá a sbírá hvězdičky jakožto odměny za splněný úkol. Každá trasa se samozřejmě skládala z jiných typů planetek, ty povětšinou oplývaly nějakým logickým úkolem či interaktivní vložkou (pro manipulaci s objekty byl velmi dobře využit pointer).

  

Co se pohybového repertoáru týče, jedná se téměř o to samé co dříve, jen s využitím funkcí ovladače – drtivého využití se ale dočkal pohyb „točivý útok neboli spin attack“, který slouží hlavně pro cestování mezi jednotlivými vesmírnými útvary. Trochu zajímavé řešení je používání skoku a skrčení tlačítky. U hry, kde interakce ovladačem hraje první roli, bych čekal přeci jen něco jiného. Ale co, to jsou jen pihy na kráse.

Vše se časem mění

Mário se dočkal velkých změn, které byly ale podle ohlasů velmi kladně přijaty. Už jen zmíněný systém světů se absolutně diferencuje od toho, co jsme doposud v jeho 3D dílech poznali; hra je lineárnější a klade větší důraz na skákání po plošinkách než minule. Co bude velkou novinkou – hra půjde hrát ve více hráčích, nejspíš ve dvou. Ještě není ale potvrzené, zda půjde o minihry či o kooperaci; každopádně kooperace by byla vítána, i když si nejsem stoprocentně jist, jak by fungovala. Šeptá se cosi o ovládání Mária dvěma hráči, já raději preferuji online řešení při kombinaci Mário a Luigi.

 

Další zajímavou novinkou je taky automatická kamera, tedy alespoň částečně – nadále ji lze upravovat pomocí d-padu, ovšem většinou se chová dobře. Kamera byla vždy celkem nepříjemným problémem 3D plošinovek a nejen jich, v SMG však funguje zdá se bez problémů.

Ale sluší mu to

SMG je jasný kandidát na nejhezčí hru na systému Wii. Však si prohlédněte screenshoty kolem, či raději nějaké pořádné hi-res video na Internetu; instalatér se přímo blýská novotou. Všechny ty odlesky, efekty, vodní plochy a animace jsou na velmi vysoké úrovni a to jen potvrzuje pravdivost rčení, že „i s malým kašpárkem lze zahrát velké divadlo“. Když se ví jak na to, dá se i z poměrně slabého HW (vzhledem ke konkurenci) vymačkat nádheru a tady je další příslušná ukázka. Samozřejmostí je podpora rozlišení 480p při formátu obrazu 16:9. Co se ozvučení týče, není snad co zkazit. Určitě se dočkáme Dolby Pro-Logic II, jak je už běžným zvykem.

Mario forever

Zdá se, že se Máriovi do důchodu vůbec nechce, taky se není čemu divit - světová poptávka je pořád velkolepá a zatím to nevypadá na změnu. Jestli splní podmínky hráčů pro plnohodnotné pokračování Super Maria 64, to ví zatím jen bůh a Nintendo, ale rozhodně to bude stát za to; ještě jsem nezažil špatného Mária. Datum vydání  je zatím ve hvězdách (potvrzen je rok 2007, měsíc zatím tají), ale berme to z té lepší stránky – čím déle se na hře bude pracovat, tím propracovanější bude výsledek.

Na co se těšíme
  • Roztomilá grafika
  • Rozličné získávání hvězd
  • Nové mechanizmy
Čeho se bojíme
  • Nové mechanizmy
  • Zvýšená lineárnost

Někdo může být novými mechanizmy zaskočen a možná i zklamán, ale snad to po zahrání opadne. Nelineární světy byly to, co jej lišilo od jiných pokusů o plošinovku, takže jen doufejme, že si tento trend alespoň částečně udrží. Nový Mário se k nám blíží v plné síle s rancem nacpaným zábavou. Tak to má být.

Jak se těšíme: 90%

Váš názor Další článek: Battlestations: Midway - nové obrázky a datum vydání

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,