Preview: SWAT 4 – hra na policajty a zloděje

SWAT alias Special Weapons And Tactics, ty nejelitnější policejní jednotky. Nastupují vždy, když řadovým strážníkům padají bezradností z rukou koblihy a nervozitou po sobě bryndají kafe. Většina malých zlodějíčků se vzdává, sotva slyší jejich jméno. Takže... Pokud vás zajímá, jak to u speciálních jednotek chodí, máte šanci to si to zkusit v připravované hře SWAT 4.

Trocha historie nikoho nezabije

Kořeny historie série SWAT sahají až do doby, kdy 3D hra bylo skoro sprosté slovo. V té době vládly jiné žánry, mezi nimi třeba i adventury. A přesně tam můžeme najít pradědečka dnešního pokračování této taktické střílečky. Police Quest, jméno, u kterého nejeden pamětník zamáčkne slzu nostalgie. Hra se zcela neuvěřitelným počtem šestnácti barev a s ovládáním pomocí ručního vypisování příkazů. V kůži řadového policisty jste řešili jak běžné přestupky, tak i jeden komplikovaný případ. Postupně vznikly ještě další tři neméně skvělé díly a celá série dnes patří do fondu herních legend.

   

Já zaťukám a ty bafni * Si dovolujete, na ženskou * Člověk si už dneska v klidu ani nenakoupí...

Což se nedá říct o vlastně pátém nepřímém pokračovaní: Police Quest SWAT. To pod vlivem tehdejšího trendu multimediálních projektů nebyla vlastně ani hra, ale spíš multimediální encyklopedie člena jednotky SWAT. Asi o tři roky později následovalo pokračování s originálním názvem SWAT 2. Tentokrát jako real time strategie, která nemusela být úplně nejhorší; tedy za předpokladu, že by se dala nějak rozumně ovládat. Což se nedala.

Ani nedá divit, že o pár let později připravovanému třetímu pokračování nikdo nevěnoval valnou pozornost. Ovšem stal se zázrak a SWAT 3 byla naprosto špičková  taktická 3D akční hra. Proto byly k čtvrtému pokračování, poeticky pojmenovanému Urban Justice, upírány velké naděje. Bohužel byl projekt po čase zrušen a fandové již ztratili všechnu naději, když tu... Vývoje chopila jiná firma, Irrational Games, a tak se zanedlouho můžeme těšit titul teď již prozaicky nazvaný SWAT 4.

Opět bez příběhu

Opět vás tedy čeká kariéra velitele týmu elitní jednotky. Ten je dělen na dvě části, tým modrá a tým červená, vždy po dvou členech. Týmy můžete ovládat buď samostatně nebo oba najednou. Změnou oproti minulému dílu je systém zadávání příkazů. Většina úkonů se zadává intuitivně, ukážete zaměřovačem na dveře a objeví se příkaz k otevření, ukážete na roh stěny zobrazí se prozkoumat – a pak už stačí jen potvrdit klávesou a daný tým úkol provede.

   

Tak kde jsou ty zavařeniny? * A ne, že mě zase trefíš * Zamčeno. Počkej, vezmu granát…

Jednoduché a rychlé. Samozřejmě pokud vám daný příkaz nebude vyhovovat, na pravém tlačítku myši najdete rolovatelné menu se všemi možnými proveditelnými příkazy. Zamčené dveře tak můžete vypáčit paklíčem nebo odpálit kumulativní náloží a podobně. Zatím to vypadá rozhodně jako změna k lepšímu, minulý systém byl dost fyzicky náročný (hlavně na prsty; vlastně JEDINĚ na prsty:-).

Ani tentokrát nás nečeká žádná příběhová kampaň, půjde jen o sérii na sebe navzájem nenavazujících misí. Autoři prý chtějí ukázat široké spektrum úkolů, které mohou jednotky SWAT plnit. Podle mě by šlo oboje i skloubit, ale to je jedno, v tomhle typu her není příběh až tak podstatný. Jaký druh misí na nás tedy čeká? Budou to různé záchrany rukojmích, unesených osob, řešení ozbrojených přepadení a podobné situace. Co nás rozhodně nečeká je pokutování přecházení na červenou, pruzení za rychlou jízdu, udělování pokut za špatné parkování, případně rovnou nasazování botiček. Přeci jen, jsme členové elitní jednotky a ne obyčejný pochůzkáři. I když, udělat hru v roli normálního strážníka by byl vcelku originální počin, když už jsou i hry za obyčejného hasiče:-)

Před každou misí na vás čeká krátký brífink, většinou spolu se záznamem hovoru na linku 911, což je (pro neznalé) americký ekvivalent čísla 158. Dosti atmosférický prvek musím uznat. Brífink bude klasicky doplňovat možnost libovolně si vyzbrojit všechny členy týmu. I když, libovolně... Na raketomet nenarazíte a ani kapesní BFG příslušníci SWAT kupodivu nefasují. To se ten pořádek pak obtížně prosazuje. Budeme se muset spokojit s klasickou výzbrojí jako je M4, brokovnice Benelli, slzný plyn, flashbangy, C2ka na odpalování zámků u dveří a další standardní policejní vybavení. Novinkou by měl být tázer, ten, pokud se nepletu, v minulém díle nebyl.

Přijatelné ztráty

Jste policisté, ne protiteroristické komando jako  například konkurenční Rainbow Six, takže vaší snahou by měly být co nejmenší ztráty - a to nejen na vaší straně a na civilistech, ale i na zločincích. Nejlepší je tedy donutit kriminálníka se vzdát a zatknout ho; pokud se ovšem vzdát nehodlá, nezbývá než vystřelit. I v takovémto případě ovšem je lepší zapomenout na Counter Strike a místo do hlavy střílet do končetin k neutralizování cíle. Na konci každé mise se pak bodově hodnotí jednotlivé aspetkty; počet zabitých, zatčených, vlastní ztráty, zajištěné důkazní materiály, udržování kontaktu se základnou a tak podobně. To by mělo být zachováno z minulého dílu.

   

No, dneska mi ta střelba nějak nejde * Místnost čistá. Teda, víte jak to myslím * Fajn, doděláme to a zapaříme

Pokud jste neměli tu čest s minulým dílem, pokusím se vám popsat, jak vypadá takový zásah SWAT jednotky. Většinou se snažíte o systematické a opatrné čištění jedné místnosti za druhou. Ideálně na každé dveře a roh používáte speciální optické zařízení, které nejspíš znáte z TV (ne z teleshopingu). Pokud za dveřmi nikdo není, je zcela zbytečné tam s velkým cirkusem vlítnout. To si nechte na místnosti plné kriminálníků.

Způsobů vniknutí do místnosti je vícero druhů, můžete otevřít, vhodit slzák a naběhnout dovnitř, nebo použít flashbang (pozor na vlastní oslepení!). Nakonec tedy do místnosti vlítnete, celou dobu se musíte tvářit výhružně a vyřvávat něco ve stylu, ať toho zločinec nechá, přestane dělat blbosti, odloží kvér a nechá se pokojně zabásnout. Samozřejmě v daleko kratší a drsnější verzi.

Sem tam mu můžete k rychlejšímu rozhodnutí vystřelit nad (opakuji nad, ne do) hlavu. Pokud jde všechno hladce, stačí následně všechny spoutat (i civilisty, aby se vám nepletli do cesty), ohlásit je na velitelství, posbírat bouchačky a můžete vesele pokračovat do další místnosti. Pokud nejde všechno hladce, stačí následně všechny zabité zločince, postřelené civilisty a zraněné kolegy nahlásit na velitelství, posbírat bouchačky a můžete ne už tak vesele pokračovat do další místnosti. Pokud jde všechno vysloveně blbě, jste mrtví a do další místnosti už nemusíte.

Hezký a chytrý policista? Nekeceeej!

Co se týče technické stránky, SWAT 4 používá modifikovaný Unreal engine, což je jistá záruka grafické kvality, i když na extrémně úžasnou podívanou to nevypadá. Pokud jste viděli Tribes: Vengeance, tak máte jasno - ten samý engine byl použit i v nich. Veškeré lokace mají být hodně temné, co nejvíc podobné drsné realitě. V jednom rozhovoru tvůrci uvedli jako inspiraci pro jednu misi prostředí kultovního filmu Sedm, z čehož si jistou představu vzezření lokací můžete udělat.

Velkou váhu v tomto druhu her má AI, jedno jestli vašich kolegů, civilistů nebo zločinců. Toho jsi jsou tvůrci vědomi a slibují důraz na umělou inteligenci. Členové týmu se budou chovat jako ve skutečnosti a ani nepřátelé nebudou hloupí. Mluví se o dynamické AI; jejich chování prý nemá být vždy úplně stejné. To ale slibují všichni, tak uvidíme, jak to nakonec dopadne. Co jsem měl možnost zatím vidět, dokonalé to nebylo.

Kolik je třeba policajtů z vyměnění jedné žárovky?

Pět, ale to jsem teď nepatří. Tento typ her si přímo říká o kooperativní multiplayer. A ani ve SWAT 4 chybět nebude. Všechny single player mise si budete moci zahrát až v pěti lidech najednou. Navíc budou ve hře ještě další tři multiplayer módy; klasický deathmatch SWAT proti zločincům, dále Rapid deployment (SWAT má za úkol zneškodnit daný počet bomb, zločinci jim v tom brání) a VIP rescue (člen SWATu je VIP, zločinci mají za úkol ho zabít). Jako taková třešnička zní informace o přítomnosti editoru misí.

Těšíme se
  • Kooperativní multiplayer
  • Realistické ztvárnění jednotek SWAT
  • Taktické možnosti
  • Hezká grafika
Bojíme se
  • Podobné mise
  • Problémy s AI
  • Krátký single player

Čas do služby

Pět let uplynulo od vydání SWAT 3. Další pokračování je však na spadnutí a vypadá velmi slibně. Pokud vše dopadne tak, jak autoři slibují, bude se jednat nejen o důstojného nástupce minulého dílu, ale i o velkou konkurenci ostatním taktickým akčním hrám. U nás má být k dostání verze s lokalizovanými titulky od společnosti CD Projekt. A kdy že se můžete hlásit do služby? SWAT 4 by měl být na pultech už dubnu.

Jak se těšíme: 85%

Diskuze (6) Další článek: Midnight Club 3 - vyzyvatel NFS Underground 2

Témata článku: , , , , , , , ,