Preview: Tarr Chronicles: Sign of Ghosts – vesmírné simulátory nevymřely

Již řadu let hráči neměli možnost naskočit do kokpitu stíhačky řítící se polovinou rychlosti světla, nekomplikovaně si zastřílet po slizkých mimozemšťanech a po návratu na palubu lodi zhlédnout kus poctivého mezihvězdného příběhu. Tarr Chronicles nechce nabídnout nic navíc, ovšem již to by stačilo k úspěchu v žánru.
Preview: Tarr Chronicles: Sign of Ghosts – vesmírné simulátory nevymřely

Platforma: PC
Typ hry: Vesmírný simulátor
Výrobce: Quazar Studio (
http://quazar-studio.com)
Vydavatel: Akella (
http://www.akella.com)
Homepage:
http://quazar-studio.com/tarr/
Datum vydání: 10. září 2007

Kde jsou časy příběhových vesmírných simulátorů typu X-Wing, TIE Fighter nebo celé ságy Wing Commander? Pokud se označují adventury za mrtvé, tituly z kosmu již stačily shnít, být exhumovány vykradači hrobů, uloženy v muzeu a po zpopelnění je rozprášila některá z posádek Enterprise do kosmických dálav. Snad je z části na vině fixace žánru na počátek devadesátých let minulého století, kdy vrchol technologie představovalo několik vektorových modelů lodí a stvořit vesmírnou čerň bylo jednodušší než produkce dnešních megalomanských úrovní. Možná byla síla simulátorů podmíněna tehdy ještě silným kultem Hvězdných válek, kdy chtěl každý druhý pilotovat svou soukromou loď s pomalu svištícími lasery před sebou a rychle svištícími hvězdami kolem. Pokud dnes vzniká vesmírná hra, je komplexním otevřeným světem ve stylu her Freelancer, X3: Reunion nebo Darkstar One. Ovšem co když chce nostalgik ukojit pláč srdce jednoduchou střílečkou se silnou kampaní?

  
Zmizet v troskách - jedna z taktik * Proč se o vesmíru říká, že je temný? * Západ slunce, ale ne našeho

Návrat ke hvězdám

V odpověď mává ruské studio Quazar, které se prostřednictvím svého nového díla vrací v čase zpět a chce nabídnout starý dobrý vesmír v nových barvách. Tarr Chronicles vypouští multiplayer i autonomně fungující vesmír přetlakovou komorou. Na prvním místě je zde příběh, který nestaví na otřepaném klišé pangalaktické války, do jejíhož středu vpadne hráč se syndromem nekastrovaného záchranářského psa. Podobně jako v sérii Wing Commander nebo povedeném televizním seriálu Battlestar Galactica hraje ústředí roli mateřská loď. Křižník Telestra se vydal na dlouhou pouť doprostřed černého vesmíru, aby na jejím konci (nebo prostředku, kdoví, zdali koráb neměl namířeno do Restaurantu na konci vesmíru) objevil záhadnou planetu s ruinami města Ozzah na povrchu. Pokus o inventuru mimozemských artefaktů, které čpěly nadějí na zahnání Temnoty pohlcující několik zvývajících hvězdných systému, skončil katastrofou – z neznáma se vynořila ďábelská rasa DaKhete, jež předsevzala nejen zničit dotěrnou Telestru, ale rovněž přitáhnout z nevysvětlitelných hlubin s celou flotilou a vymazat narušitele absolutně jakožto celou lidskou rasu. Ostatně PR manažer Ted Brockwood přiznal, že hra nastaví Ruské zrcadlo americkému fenoménu Battlestar Galactica.

  
Bídák, spí v ubikaci, ne v kokpitu! * Rozsáhlý tuning v plném proudu * Kampak vede tahle brána?

Odkud se bere síla a zuřivost DaKhete, čím byla další odhalená rasa bojovníků Mea`Tarr a dokáže se Telestra prostřílet zpět k Zemi? Tyto otázky ozřejmí silně výpravná kampaň, v níž hráč usedá do kokpitu jednoho z mnoha malých letounů na palubě křižníku, aby se po boku svých spolupozemšťanů zasadil o přežití druhu. Kromě příslibu epické výpravnosti hodlají Tarr Chronicles zaujmou klasickými mechanismy simulátorů ze světů, kam se ještě nikdo nevydal.

Pilot se na vesmír stylizovaný barevnými mlhovinami podle charakteru mise dívá buď z pohledu třetí osoby, nebo se na povel přetáhne přes obrazovku čelní sklo kokpitu a dění sleduje zevnitř kabiny. V obou variantách budou přitahovat pozornost ukazatele nezbytné pro přežití ve vzduchoprázdnu protkaném raketami a energetickými projektily – indikátor štítů a integrity trupu, radar, rychlost, rychlost cíle a zobrazená aktuálně zaměřená loď. Zajímavostí na Tarr Chronicles je obrovský binec, který v jeho kosmu panuje. Na jedné straně jsou zde majestátní trosky interstelárních útvarů na pozadí, na straně druhé úlomky asteroidů a zničených plavidel, které při nepozornosti dokážou pocuchat jakkoliv silné plátování. Je škoda, že se autoři rozhodli zapomenout na podporu joysticků – uvažuje se pouze s moderním rozložením funkcí na myš a klávesnici nebo gamepad. Ačkoliv se standardizováním ovládání zvětšuje cílová skupina, rejdění lodí splašenou pákou mělo vždy něco do sebe a lze pouze doufat, že do vydání hry výrobce změní názor.

  
Pohled třetí osoby se stal v simulátorech stálicí * Azurová - že by planeta Bali? * Grafici byli zřejmě industrialisti

 

Neustále v napětí

Mezi neustálým zaměřováním nepřátelských lodí a nastavováním rychlostí stíhačky na tu nepřítelovu, aby mu byl hráč neustále v patách, zaujmou hlavní roli na obrazovce mise založené na boji o život. Známá schémata eskortování citlivých částí flotily, záchrana vraků nebo obyčejné střílení DaKhete mají být promixována ve výsledný drink, který bude mít až patnáct dílčích úkolů. V jedné z úrovní tak například hráč startuje z Telestry, aby se pokusil zachránit nemocniční loď Gaer, na niž útočí nepřítel. Tentokrát se povede a co víc, obrana se promění v masivní pronásledování ustupujících DaKhete až k jejich obrovské vlajkové lodi! Chvíle ofenzívy, uvědomění, že to byla léčka, a potupný útok zpět ke zbytku letky.

Takových zvratů budou Tarr Chronicles plné, přičemž hráč o nich bude informován formou rádiového vysílání, které si ani na chvíli neodpočine. Dle prvních dojmů ze hry se éterem nese neustálý povyk pilotů informujících se jednak o bojové situaci, ale také o stavu interiéru svého skafandru, když zrovna DaKhete dostávají nášup na svůj ekvivalent zadku. Ačkoliv jsou hlášky prozatím pouze v ruštině, do září by měla být hotova kompletní anglická lokalizace včetně volitelných titulků.

Hra se chystá přinést do žánru i několik změn, přičemž vedle omezené munice některých kanónů a raket to budou spíše zjednodušení. Své wingmany hráč nebude moci ovládat, jejich přínos je především v oživení vesmíru a drobné dopomoci umělé inteligence. Zajímavěji zní až šedesát lodí, které se mají šanci prohnat Telestřiným dokem, pokud na ně hráč našetří suroviny získávané za splněné úkoly. Je libo vesmírný tuning mnoha druhů stíhaček, bombardérů a dokonce i velkých korvet? V lodní dílně lze nádavkem poskládat asi sto padesát nových součástek, od lepšího pancíře, trupu, motoru až k reaktoru. Každý díl nese charakteristiky jako váhu nebo rozměry, jež se projeví na fiktivním vesmírném letovém modelu. Taktiku navěšení nejtěžších, pancéřovaných součástek na subtilní, rychlý trup lze hodit rovnou do plasmového motoru. Hráč s touhou přežít by se měl raději poohlédnout po rychlejší regeneraci štítů či třeba balíku klamných cílů na zádi.

Na co se těšíme
  • Silný příběh plný vzratů
  • Mise až o patnácti úkolech
  • Nerealistický, pestrobarevný vesmír
  • Návrat klasických vesmírných
  • simulátorů
  • Řada ruských her překvapila
Čeho se bojíme
  • Menší rozpočet týmu
  • Řada ruských her zklamala
  • Malé povědomí mezi hráči

Tarr Chronicles má se svým pestrým vesmírem, napínavými misemi a důrazem na poutavou kampaň pro jednoho hráče velký potenciál zabodovat nejen u živořících vyznavačů vesmírných simulátorů. Nekomplikované ovládání je položeno vedle tradiční receptury vesmírné hry s rychlým pronásledováním stíhaček, bombardováním velkých křižníků a vylepšováním lodi. Navíc žánrová díra na trhu zde je, jde pouze o to ji vyplnit.

Jak se těšíme: 80 %

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A