Preview: The Godfather - vítejte v rodině Corleone

Už vás nebaví každodenní a stále se opakující koloběh života plný stereotypu a nudy? Rádi byste si své všední dny zpestřili prací pro slavnou sicilsko-americkou mafii, ale jako na potvoru ve vašich žilách nekoluje italská krev? Nezoufejte! EA vám nabídne jedinečnou možnost stát se členem té nejvěhlasnější mafiánské rodiny a navíc vám zprostředkuje setkání i se samotným Kmotrem!

Platforma: PS2 (dále PC, Xbox a PSP)
Žánr: akční adventura
Multiplayer: ne
Výrobce: EA Games (
http://www.eagames.com)
Vydavatel: Electronic Arts (
http://www.ea.com)
Distribuce v ČR: EA Czech
Od: 18 let
Datum vydání: listopad 2005

Když se řekne Kmotr, drtivé většině z nás se okamžitě vybaví velkolepá filmová trilogie plná strhujících hereckých výkonů v podání těch nejzářivějších hollywoodských hvězd, kterou můžeme plným právem označit za milník žánru gangsterek v celosvětové kinematografii. A právě na tuto divokou kartu se rozhodl vsadit herní gigant EA, jenž si dal za cíl vskutku odvážný a nelehký úkol - vytvořit videoherní adaptaci tohoto kultovního díla a to rovnou na všech herních platformách!

    

Okrový nádech newyorských ulic * Hmmm, vypadá neprůstřelně * Kdepak, laciná sériovka!

Být gangsterem je prostě "IN"

Filmový Kmotr aneb defilé hvězd zvučných jmen

Filmovou trilogii Kmotr, natočenou podle románu Mária Puza pod taktovkou Francise Forda Coppoly, můžeme plným právem označit za nejlepší dílo s mafiánskou tématikou, jaké kdy bylo natočeno. Jako první svého druhu nám dává nahlédnout pod temné roucho zahalující nesmlouvavé praktiky mafie a dává nám porozumět pravým významům slov rodina, loajalita, vendeta či omerta.

První díl tohoto oscarového gangsterského eposu spatřil světlo světa již v roce 1972. Hlavní roli kmotra Dona Vita Corleona zde ztvárnil vynikajícím způsobem Marlon Brando, jehož excelentní herecký výkon ruku v ruce se skvělým scénářem a režií udělal z tohoto titulu doslova fenomén. Děj se odehrává v druhé polovině čtyřicátých let ve Spojených státech amerických a zavede nás do jedné z pěti mafiánských rodin, mezi něž je rozděleno město New York - do rodiny Corleonů. Film se výrazně odlišil od předchozích typů gangsterek a nastolil možnost nového a celistvého pohledu na sicilsko-americkou mafii.

Děj druhého dílu, který vznikl o dva roky později, je rozdělen do dvou časových linií. Ta první popisuje dětství a mládí Vita Corleona (v letech 1901 a 1917), kterého jako mladíka skvěle ztvárnil herec Robert de Niro. Souběžně s tím sledujeme dění v druhé polovině padesátých let, resp. počínání nového Dona Michaela Corleona - Vitova mladšího syna, do jehož role byl obsazen neméňe skvělý Al Pacino.

Třetí díl, jenž uzavírá tuto velkolepou ságu, byl natočen až v roce 1990 a děj se posouvá z konce padesátých let do roku 1979. Unavený a nemocný Michael se snaží smířit se všemi, kterým během svého života ublížil, zvláště pak se svojí manželkou. V závěrečném dílu je kladen velký důraz na rodinu, zvláště pak na její sicilské pojetí.

Fanoušci akčních her s gangsterskou či mafiánskou tématikou budou zažívat na podzim letošního roku opravdové žně. Z hojného počtu připravovaných zločineckých titulů, na které se můžeme těšit a které jsou momentálně v rozdílných fázích vývoje, si uveďme alespoň pár příkladů: projekt Fear & Respect z dílny Midway, Crime Life: Gang Wars od Konami, 50 Cent: Bulletproof od Vivendi, či netrpělivě očekávanou videoherní licenci filmové klasiky Scarface, která se podle posledních informací (k naší velké lítosti) odkládá na začátek příštího roku. Opravdovou třešničkou na dortu by potom měl být právě připravovaný projekt The Godfather, jenž byl oficiálně představen před několika týdny na velkolepé párty v New Yorku. Pojďme se nyní podívat, na co všechno se můžeme těšit a shrňme si všechna známá a dostupná fakta.

Hned na úvod je třeba zdůraznit, že The Godfather v žádném případě nehodlá být pouhou kopií stejnojmenného filmu převedenou do světa jedniček a nul, která by vám během hraní svazovala ruce a omezovala vás. Hra bere film pouze jako svůj základ, na kterém je pevně založena a kterým se nechává inspirovat. To v praxi znamená, že fanoušek Kmotra nebude v žádném případě ochuzen o svojí oblíbenou postavu či scénu z filmu a zároveň bude děj obohacen novými fiktivními kapitolami a prvky, které budou s filmem úzce souviset a jenž budou mít za cíl bohatě rozvětvovat hlavní dějovou linii. Jednoduše řečeno, herní prostředí nebude omezeno tím filmovým, ale bude větší, komplexnější a bude do něho zakomponováno mnoho nových lokací.

Hra má být koncipována jako nelineární akční adventura s prvky RPG, viděná převážně z pohledu třetí osoby. Nelineární? Že vám toto slovo něco připomíná? Ano, hra má být pojata částečně ve stylu GTA, tzn. že nikdo vám nebude diktovat co musíte splnit teď a co potom - vše bude záležet jen na vás a na vašem rozhodnutí. Kromě hlavní dějové linie, která bude rozdělena do čtyř částí (mezi kterými vždy poskočíte v čase o kousek dopředu), zde naleznete velké množství vedlejších úkolů a nepovinných misí, v nichž se vám naskytne mnoho legálních i nelegálních příležitostí, jak si přivydělat nějaký ten dolar a zároveň zvýšit svůj respekt.

    

Když to nejde po dobrém... * ...tak to půjde po zlém! * Další z přesvědčovacích metod

V hlavní roli - VY

Děj hry bude situován do New Yorku hýřícího životem a atmosférou padesátých let (resp. do období mezi roky 1945 až 1955), jenž bude tradičně rozdělen mezi pět mafiánských rodin. A kdože bude hlavním aktérem, v jehož roli se budete procházet newyorským podsvětím? Sonny? Michael? Či dokonce samotný Don Vito Corleone? Omyl! Začínáte jako nýmand bez tváře - a to doslova. Tvář vaší postavy si totiž hned na začátku hry vymodelujete sami, a to pomocí technologie GameFace vyvinutou EA a použitou např. v golfové hře Tiger Woods PGA Tour. Vaší fantazii se meze klást nebudou, takže bude záležet jen a jen na vás, jaká postava se nakonec dočká audience u samotného Dona.

Po vytvoření hlavního hrdiny k obrazu vašemu vás hra postaví do role mladého ambiciózního mafiána na volné noze, který si za pomoci drobných dílčích úkolů začne budovat svojí "kariéru" a získávat tolik potřebný respekt. Právě díky nárůstu vašeho respektu začnete postupně šplhat po žebříčku zločineckého podsvětí výš a výš, dokud se vám nakonec neotevřou dveře do samotné rodiny Corleone. Ale tím vaše kariéra nekončí, ba naopak. I zde budete mít možnost prací pro jednotlivé členy rodiny ukázat, co ve vás je, za což budete po zásluze odměněni vlivnějším a významnějším postem v rodinné hierarchii.

    

Vypadají jako živí - jen promluvit, co říkáte?

Zapomeňte však na to, že by jste vaší účastí v rodinném businessu mohli jakkoliv ovlivnit osud hlavních (filmových) postav ve hře. I když se budete třeba stavět na hlavu, tak nezměníte nic na tom, že se hmotnost Sonnyho Corleona zvýší o tři tucty kulek vyslaných za ním ze samopalu, stejně tak Dona Vita nezachrání od skonu v rajčatovém záhonu ani tým chirurgů z nemocnice Chicago Hope. Vaše snaha zvrátit předem daný úděl jednotlivých postav bude zkrátka marná.

Tipování charakterů

Přestože má být mapa New Yorku podle předběžných informací plně přístupná již od samého začátku hry, neznamená to, že vaše nedělní vycházka městskou čtvrtí ovládanou konkurenční mafiánskou rodinou bude mít pro vás poklidný průběh. Pokud nemá váš výlet skončit pořádnou nakládačkou, nevytahujte ze svého rajónu paty - alespoň zezačátku ne. I zde totiž budete mít práce nad hlavu.

Coppola hru neschvaluje

Francis Ford Coppola, režisér třídílného filmového eposu The Godfather, vyjádřil v televizní show na jedné z amerických kabelových stanic svůj nesouhlasný postoj vůči připravované stejnojmenné hře.

Dle jeho slov hra údajně znevažuje film tím, že hlavní filmové postavy staví do rolí vedlejších, jenž mají ve hře za cíl jen bezduché běhání a střílení. Dále podotkl, že prý nikdy nedal k tvorbě hry jakékoliv svolení a že o něj vlastně nebyl ani nikdy požádán.

Po svém rajónu se budete pohybovat buďto klasicky po svých, či jedním z mnoha automobilů odpovídajících svým reálným  dobovým protějškům. Náplň jednotlivých herních misí zatím známa není, ale podle dostupných informací se můžeme dohadovat, že alespoň zezačátku půjde o jednodušší úkoly typu inkasování výpalného, zastrašování svědků či vymáhání dluhů. V pokročilejší fázi hry vás hra pasuje do důležitějších rolí např. nájemného vraha nebo bodyguarda jednoho z významných členů rodiny.

Při plnění svých úkolů narazíte ve hře na mnoho postav, se kterými budete nuceni vyjednávat, které budete mít za úkol zastrašit či ze kterých bude zapotřebí dostat důležité informace. Abyste věděli jak na ně, bude zapotřebí si nejprve o svých protivnících nashromáždit potřebné informace, podle kterých budete následně volit tu nejvhodnější taktiku. Poté už bude záležet jen na vás, zda se rozhodnete při prosazování svých argumentů použít lsti, hrubé síly nebo zda dotyčnému nabídnete úplatek formou hotovosti či protislužby.

    

To nevypadá jako hasičská siréna * Padouch má hlavu zatím vcelku... * ...narozdíl od tohoto

Ať se vydáte cestou chladnokrevného zabijáka a hrubiána nebo naopak raději zvolíte cestu lstivého a mazaného diplomata, bude to mít v každém případě vliv na vaše okolí. Jednotlivé postavy, se kterými přijdete ve hře opakovaně do styku, si totiž budou pamatovat vaše předchozí jednání, což u nich vyvolá odpovídající reakci. Každá vaše akce strhne následnou řetězovou reakci skrze celou komunitu, což může (a nemusí) upevnit váš respekt a vaší reputaci.

Královský dabing

O tom, že to EA myslí opravdu vážně, svědčí i fakt, že kromě nemalých peněz zaplacených za licenci investovali ještě další, neméně tučnou sumu do dabingu, který by měl dodat hře tu opravdovou autentickou atmosféru. Můžete se proto těšit na hlasy mnoha herců (cca 10-15), kteří ve hře propůjčí svůj hlas té dané postavě, jejíž roli ztvárnili ve filmu. Konkrétně se můžete těšit na dabing v podání Jamese Caana (Sonny Corleone), Roberta Duvalla (Tom Hagen) a dokonce i samotného Marlona Branda (Don Vito Corleone), jehož dabing se prý údajně povedlo dokončit těsně před jeho loňskou smrtí. Pokud to tak opravdu bude, máme se skutečně na co těšit!

    

Boj zákazníků o poslední kilo oliv * Don Vito osobně * Než budete moci pohlédnout tomuto muži do tváře, chvíli to potrvá

Splní se naše velká očekávání?

V poslední době se s hrami inspirovanými filmovou předlohou doslova roztrhl pytel. I přes tento boom je však kvalitních titulů s filmovou licencí jako šafránu na poli a ve většině případů veškeré pokusy - bohužel - končí fiaskem. Za všechny jmenujme např. nulovou hratelností oplývající Miami Vice, nepovedený Goldeneye, nezáživnou Godzillu, či Constantine, který navodí hrůzu leda tak svým zpracováním.

Na co se těšíme
  • příběh
  • hra po boku hlavních postav
  • grafické zpracování
  • dabing
  • vzkříšení filmové legendy
Čeho se bojíme
  • nedostatečná herní svoboda (pohyb po měste)
  • technické chyby
  • nedodržení termínu vydání hry

Ve světle těchto skutečností nám proto nezbývá než doufat, že se EA vydá tou správnou cestou a že tímto významným dílem nepřecení své síly. Již nyní je jasné, že EA tímto projektem pořádně přitlačili na strunu, jelikož se jedná o první titul z jejich dílny, který bude určený pouze hráčům starším osmnácti let. Zda jejich premiéra v této věkové kategorii bude korunována úspěchem ukáže až čas, ale již předem je jasné, že se The Godfather už nyní zařadil mezi nejočekávanější hry tohoto roku. Přejeme hodně štěstí k jeho úspěšnému dokončení!

Jak se těšíme: 95%

Diskuze (3) Další článek: Týden ve světě progamingu

Témata článku: , , , , , , , , , , ,