Preview: The Roots - originální polské RPG

To, že počítačoví hrdinové nemají zrovna snadný život, je všeobecně známá věc. Pořád jen samé zachraňování světa a boj s vesmírným zlem - a tak to chodí každý boží den. I když potom se mají možnost dostat do Hall of Fame... Po smrti. Teď však Poláci z Tannhauser Gate volají o pomoc - nepořádky a chaos v RPG The Roots se probouzejí. Díky Bohu, že ještě máme čas se připravit.

Výrobce: Tannhauser Gate
Vydavatel: Cenega Publishing
Datum vydání: druhé čtvrtletí 2005

Předehra

Svět zvaný Lorath byl vždy neklidným místem. Člověka dívajícího se na jeho zelená pole by vůbec nenapadlo, že se na nich kdysi staří bohové, Demon Lord a Lady of Life, bili na smrt.Tehdy zvítězili naši, i přestože jim velela ženská; zdolali zloducha, rozbili jeho černočernou duši na malé kousíčky a schovali je do bezpečí. A nakonec tam ještě zasadili pojistku v podobě Trees of Elements. A jak už to chodí, i přesto se našli zvrhlíci, kteří by obětovali i své poslední spodní prádlo, jen aby vzkřísili staré zlo. Začali s kácením stromů a sbíráním Lordových pozůstatků. Zdá se, že se opět chystá velká bitva.

   

Žeby nanebevzetí? * Uznejte sami - monstra jsou skutečně originální * Poetika na hřbitově aneb zátiší s kostrou 

O hrdinech a padouších

Ale to nic, náš šampión při narození pojmenovaný jako Jan, jim pomůže takovéto životní priority rychle přehodnotit. Jak by také ne, když mají tu čest s vysokým, statným a vlasatým mládencem, přesně jako v nějakém anime. Samozřejmostí je u něj i mistrovské vládnutí mečem a magií. V kdejakém Final Fantasy, Grandii či Golden Sun by jej hned vzali mezi sebe, vliv těchto her na vývojáře je patrný. Právě tím se The Roots vyznačují, spojují totiž umění výtvarníků Asie se západními mravy a obyčeji.

Teď se však vraťme k Janovi. Mladík se od svých mladých let chodil učit a sbírat rozumy k jednomu ze strážců stromů (Sentinel of the magic Tree). Vyrostl v dobrosrdečného chrabrce a charismatického vůdce -  zkrátka nejlepšího chlapa na vesnici. Stařík se za něho téměř modlil, za což na něj vlastní vnuk také zanevřel. A když došlo na to, že děd pověděl Janovi o tom, že harmonie z celého světa se drží na kořenech zvláštních stromů a povýšil ho na hlídače, mladší se naštval a rozhodl se pomstít... No, abychom tedy předem neprozradili celý příběh (lineární, i když sem tam s odbočkami), pomalu přejdeme k popisu samotného herního procesu.

RPG po japonsku, nebo polsku?

Stvořit si Jana dle obrazu svého na začátku hry nelze. Nejdříve bude třeba sbírat obvyklé zkušenosti usmrcováním služebníků zla a plněním questů. Zato později bude moci hráč vybírat cokoli dle libosti, bez ohledu na nějaké povolání, která zde vůbec nejsou zahrnuta. Je libo boj beze zbraně nebo snad střelba z luku či magie? Na výběr je toho ale mnohem víc: schopnosti magické, bojové, zasahující jeden cíl nebo několik, aktivní či pasivní atd. Žádné rozsáhlé tabulky plné statistik, stačí sledovat manu, zdraví a útočné/obranné návyky. Konzolové příměsi v žilách o sobě zkrátka dávají vědět.

   

Hmm... Kudy dál? * Mnozí efektové nastupují... * ...a ještě jednou

Avšak nejen zkušenostmi se dá borec Jan posílit. Jednou vzácné brnění, podruhé zase moudrý NPC - učitel, všechno se bude v boji s Lordem hodit. Kromě toho může Jan mít s sebou až dva věrné spolubojovníky. Výběr je na něm - upír ze vznešeného rodu Vlad von Rotflav, vodní čarodějka Faye, gnóm Garton nebo možná i někdo další; to uvidíme až v samotné hře. Je známo, že kromě stálých společníků budou zachránce Lorathu doprovázet různá monstra, vyvolaná magií, a NPC, kteří se k němu rozhodnou dočasně připojit. Celá družina se neustále nachází pod úplnou kontrolou hráče, jak v boji, tak i za pochodu.

Hack-and-slash chybí

Nejvíce jsou asi chlapci v Tannhauser Gate hrdí na bojový systém, i když se v něm zpočátku bude orientovat jen málokdo. Není ani realtime, ani turn-based a celkově bude mít nejblíže ke Grandii 2. Potyčky budou probíhat ve zvláštních arénách, přičemž okolí bude záviset na místě setkání s nepřáteli. Narazí-li družina kupříkladu v poušti na skupinku oblud zvaných vulturemen, budou všichni zúčastnění prolévat krev na horký písek nedaleko oázy. Obě strany používají své action points v pořadí, které se určuje iniciativou. Ani v době cizího tahu nestojí postavy jako kamenné sloupy, ale aspoň provádí nějaké menší protiútoky, aby se něco dělo.

   

Tumáš bleskem do čumáku! * Souboj mágů, nebo friendly fire? * Povídám, tady měla být loď!

Každý, kdo může, se snaží provést nějaké tužší kombo nebo sem tam seslat nějaké pěkné kouzlo. S tím prvním je to jednoduché, jen kdyby byly AP. Avšak magie se dělí na další školy podle hlavních elementů: Earth, Ground, Air, Fire a Water (v čem asi bude rozdíl mezi Earth a Ground?). Tak či onak, v každé škole je něco kolem osmdesáti kouzel podle vkusu. I když zdá se, že nic extravagantního na způsob kouzlení v Planescape Torment se konat nebude. Jiný žánr.

Kulturní program

Nepřátelé (kterých bude kolem sto druhů) rozhodně mají čím se postavit proti lidské vychytralosti. Model chování různých netvorů bude zcela individuální. Jako by to nebylo dost, vývojáři chtějí hráčům nabídnout opravdovou výzvu pro jejich šedou kůru mozkovou. Takové sliby jsme tu ale měli už mnohokrát, nepředvídatelnou inteligencí už nás chtěli zastrašit nejedni programátoři... Kam se ale tohle všechno vždycky podělo po vydání her? Živočichy mimochodem máme čekat více méně tradiční - orci/trolové/démoni/kostlivci. Říká se také, že se objeví i nějaká exotika... Právě tato stránka The Roots vzbuzuje největší obavy.

Navíc budou Jana obveselovat různé minihry, které jsou zatím oznámeny jenom dvě. Jedna vypadá jako něco ve stylu kámen-nůžky-papír, ale v tiskových zprávách povyšuje sama sebe na logickou hříčku; zřejmě k tomu je nějaký důvod. Milovníkům akčnějších kratochvílí se ale podle všeho budou více líbit závody na jakési zvláštní obdobě vzducholodí. V obou hrách bude nutno podle scénáře aspoň jednou zvítězit. A potom, kdyby náhodou byly kapsy přecpané zlaťáky, můžete si tuto zábavu dopřát znovu.

Jak chutnají kořeny

O vnějších kvalitách The Roots už tu pár slov padlo, lektvar z anime a evropského stylu lahodí oku. Lorath se neskládá jenom ze zelených anglických trávníků, lehce tam najdeme i prastaré lesy, prokleté bažiny, jezera lávy, létající ostrovy... Všechno dohromady vypadá opravdu slibně. Engine si vývojáři upekli sami a pojmenovali ho celkem jednoduše - 3D Reality Engine. Umí vykreslovat emoce na prostorových portrétech postav, dynamicky měnit počasí, střídat slunce s měsícem... To všechno odrážet na místním bytí a vytvářet uvěřitelnou iluzi života ve virtuálním království.

Těšíme se
  • neotřelé grafické zpracování
  • netradiční RPG systém
  • široká škála nepřátel a kouzel
Bojíme se
  • stereotyp
  • špatná realizace dobrých nápadů

Chcete příklad? Všimnuvši si blížícího se deště, poházejí lorathští farmáři své náčiní na zem a běží se schovat do nejbližšího přístřešku. Po nocích pracují jen zloději, zatímco mírumilovní vesničané zamykají své domácnosti pořádnou závorou. Atmosféru utopického středověku vhodně dokresluje zvukový doprovod, speciálně pro hru bylo nahráno zhruba stodvacet minut mystické ambient-hudby.

   

Jak sami vidíte, grafika je opravdu na úrovni

Nebudeme si nic nalhávat, už teď je téměř jasné, že žádný super hit a kasovní trhák z The Roots nebude. Však se autoři o to ani nesnaží. Ale kvalitní hra s pro PC neobvyklým gameplayem a výbornou grafikou je již nyní v podstatě zaručená. Tím spíš, že to není žádný port, ale plnohodnotná adaptace. Už jen to, že firma, která má za sebou MMORPG Mimesis Online zkouší prorazit na poli singleplayerových her (multiplayerový režim bude dostupný pouze v Xboxové verzi), je chvályhodné. Takže čekat na The Roots se vyplatí. Dobro přece vždycky vítězí, kdo by jinak potřeboval hrdiny?

Jak se těšíme: 70 %

Diskuze (1) Další článek: Další střípky o Rainbow Six: Lockdown

Témata článku: , , , , , , , , , ,