Preview: Tom Clancy’s Endwar – generálem ve třetí světové

Nově oznámené dítko z dílen Ubisoftu nemá nijak malé ambice - na zkostnatělých strategických základech hodlá vystavět zcela nový a neotřelý žánr. Chcete-li se o tomto ostře sledovaném titulu s nálepkou Tom Clancy’s dozvědět více, neváhejte a vrhněte se na naše preview.

Platforma: PS3, Xbox 360
Typ hry: strategie
Výrobce: Ubisoft (
http://www.ubi.com/)
Vydavatel: Ubisoft (
http://www.ubi.com/)
Homepage:
http://endwargame.us.ubi.com/
Datum vydání: léto 2008

Všichni víme, jak to vypadá s hrami se značkou Tom Clancy‘s. Ubisoft totiž dost často pouze předloží lákavě vypadající smlouvu, kterou náš proslavený spisovatel samozřejmě bez většího rozmýšlení podškrábne, a pak už se vše veze v režii samotných autorů. Nejednou jsme se tak již mohli přesvědčit, že slavné jméno není zdaleka stoprocentní zárukou kvality - viz kupříkladu aféra se zrušeným Ghost Recon 2. To ovšem nic nemění na faktu, že pod vlajkovou lodí oblíbené značky dobývají zasloužené úspěchy i takové pecky, jako Splinter Cell nebo Rainbow Six. Nyní, krátce po proběhlé akci UbiDays, máme již téměř jasno, že k nim dříve či později přibude jedna zbrusu nová.

  
Že by Gears of War? * Bojovat se bude i v ulicích známých metropolí * Překrásné částicové efekty výbuchů a deště v plné parádě

Jméno: Endwar, rok: 2020, situace: 3. světová válka. Tyto tři informace vám možná dají hrubou představu, o co půjde, rovnou ovšem zapomeňte na nějaké špionážní akce nebo taktické simulátory. Titul Endwar (dále EW) má být proti veškerým očekáváním RTS a to RTS ne ledajaká; autoři se nadšeně pyšní, že nic podobného jsme zatím neměli možnost spatřit, natožpak hrát. V next-gen kabátku Unreal 3 enginu se hráč vrhne do masivních soubojů stovek a tisíců jednotek v globálním souboji o nadvládu nad světem nepříliš vzdálené budoucnosti. „Hra je ve vývoji už přes tři roky a vkládáme do ní veškeré naše naděje. Pakliže se vše povede jak má, budou hráči svědky zrodu zcela nové generace počítačových her,“ tvrdí Michael de Plater, vedoucí celého projektu. My zatím necháme velkohubá prohlášení stranou a rozebereme si titul pěkně od A do Z.

Neotřelá kombinace

Zásadní problém spočívá ve faktu, že se EW ve své podstatě nedá pořádně přirovnat k žádném doposud vydanému titulu. Nejlépe uděláte, když si jej tedy nebudete představovat jako klasickou RTS viděnou z ptačí perspektivy, nýbrž spíše jako kombinaci her typu Brothers in Arms, Ghost Recon, Madden NFL a svým způsobem i série Total War. Z prvních dvou si bere akční příkazové rozhraní, z třetí prvky ovládání, ze čtvrté důraz na rozdělení jednotlivých úrovní hry.

  
Nejen v EA jsou machři přes 3D strategické mapy * Taktická mapa s možností řídit jednotlivé skupiny jednotek * Technologie vesmírných letů blízké budoucnosti zase o kus pokročila

EW sestává ze tří herních rovin: globální, taktické a bojové. Ta první se odehrává na detailním 3D modelu zeměkoule (hlavní roli hrají především Euroasie a Severní Amerika), kde je přehledně vyobrazen stav dobytých území, jednotlivé armády a jejich pohyby. Po přechodu do taktického režimu jste vhozeni na mapu určité oblasti (válčit se bude všude, od opuštěných lesů a polí, po metropole samotných zemí), kde sledujete vývoj probíhajících bojů, jichž může být najednou i několik desítek. Z této úrovně budete rychle a účinně zadávat rozkazy skupinám svých jednotek, dopravovat posily či žádat o leteckou podporu. Samotná akce pak probíhá ve třetí úrovni: bojové.

V kůži generála

Vzít nic netušícícho hráče a vhodit ho do bláta válečných polí - to bylo jedním z cílů autorů. Nechat ho sledovat dechberoucí bitevní scenérie, zatímco si zvolna uvědomuje, že právě ony jsou výsledkem jeho přičinění. Snést ptačí perspektivu dolů, mezi řadové pěšáky. V bojovém režimu budete moci rovněž zadávat příkazy, ty však budou značně omezeny jen na lokální souboje, kterých se budete v dané chvíli účastnit - na skupiny vojáků, techniky či vzdušných strojů. Jak již bylo řečeno, zdaleka nejvíce se ovládání dá přirovnat k taktickým FPS jako Brothers in Arms, v nichž v roli jediné jednotky ovládáte souborem jednoduchých příkazů dostupné skupiny. V zájmu maximální přístupnosti masám samozřejmě nemá jít o nic přehnaně složitého, rozhraní si zakládá na maximální srozumitelnosti a herní přítulnosti.

  
Na dnešek plánovali ohňostroje? * ...na to pár feferonek, možná špetku oregana. A ať je to sakra rychle! * Doprčic, teď jsem zapomněl komu vlastně fandim...

Jedním z mocných lákadel celého projektu je možnost hlasového ovládání bitevního pole. Se sérií stručných hlášek a obyčejným mikrofonem si prý vystačíte po celou dobu hry - tak to alespoň tvrdí autoři, kteří notně vylepšili technologii VOIP, jež nyní bez problémů zvládá i rozdílné přízvuky angličtiny. Z lákavé vychytávky se tak v EW snad konečně stane i smysluplně použitelný ovládací systém, který dozajista navodí tu správnou atmosféru velícího střediska. No, řekněte sami, zda-li vás neláká zařvat si triumfální „Open fire!“ při vítězném dobytí Moskvy / Paříže / Washingtonu (každý dle vlastního uvážení)?

Světová diplomacie v koncích

A tím se plynule dostáváme k příběhu. Na sklonku roku 2020 se svět zmítá v těžké mezinárodní krizi. Sílící Rusko, zbohatlé prodejem nedostatkové ropy, stanulo s novou silou na opačné straně vah - proti evropským zemím a státům Severní Ameriky, jejichž spolupráce má však nepříjemně blízko totálnímu zhroucení. Americký projekt vesmírné militarizace má po celém starém kontinentě tisíce odpůrců a napětí mezi USA a EU postupně přerůstá až v otevřené nepřátelství. Nejhlasitěji zaznívá názor, že odstraněním hrozby nukleární katastrofy pomocí protiraketového štítu je paradoxně umožněna třetí světové válka - jednotlivé mocnosti ztratí strach z ekologické pohromy a vrhnou se „zcela bez rizika“ do hromadného zbrojení. A ať už toto tvrzení zní jakkoliv podivně, postupem času se teorie ukáže jako pravdivá. Zničení vesmírné raketové stanice America’s Freedom Star se pak stane již jen vítanou záminkou k rozpoutání ničivého konfliktu.

Po vstupu do hry dostanete na výběr ze tří zúčastněných stran - European Enforcer Corps vynikající v bleskové válce a silné technice, severoamerických Joint Strike Force, specializujících se na hi-tech a všestrannou údernou sílu, a ruských Specnaz Guard, kteří ze všeho nejvíce spoléhají na hrubou sílu a závratné počty jednotek. Samotní autoři doporučují pro začátek zvolit klasický singleplayer, který vás postupně zasvětí do principů hry a krok po kroku seznámí s ovládáním (to vše za doprovodu propracované dějové linky). Pro otestování vašich schopností pak bude k dispozici klasický Skirmish. To ovšem nic nemění na tom, že pravá síla EW tkví někde úplně jinde.

Pro bližší představu o herních principech prohlédněte obrázky, či uvolněný trailer:

Theatre of War

Pod názvem Theatre of War se skrývá jednak plánovaná budgetovka od vývojářů z 1C, především ale masivní online mod EW. Po připojení do multiplayer modu budete vrženi do univerzální, nikdy nekončící válečné řeže, kde se budou desítky a stovky hráčů každým okamžikem účastnit mohutných bojových střetů všech tří zúčastněných stran, vytvářeje tak simulaci skutečné války. Po registraci vás hra vyzve k založení profilu, v němž si následně vytvoříte vlastní vojáky, bojové skupiny a později i celé armády (každá jednotka má možnost zlepšování ve stylu RPG her, k dispozici je až 400 rozličných upgradů). Cíl je jediný: dobýt pro svou stranu co největší možné území. V mnoha případech se samozřejmě ani nehnete bez nutné kooperace s ostatními hráči; vstupování do různých klanů se tak stane jedinou možností, jak zvrátit průběh celé války pomocí drtivých průlomů skrz nepřátelské linie. Po každém odehraném dnu centrální počítač vypočte jednotlivé zisky a ztráty zúčastněných armád a z nich poupraví hranice jednotlivých frakcí. Hra končí ve chvíli, kdy je jedna ze stran totálně zničena - což ovšem bude skutečně tvrdým oříškem, tvrdí autoři.

Na co se těšíme
  • Nová definice strategického žánru
  • Theatre of War
  • Unreal 3 engine
  • Ovládání hlasem
Čeho se bojíme
  • Nedostatky herního systému
  • Nevyváženost

Díky možnostem Unreal 3 enginu bude každá součást herního prostředí libovolně zničitelná, po mapě se navíc bude moci v jediné chvíli prohánět až několik stovek jednotek najednou (Michael de Plater se přímo podílel na několika hrách série Total War). Iluzi reálného bojiště budou pak ještě umocňovat dostupné moderní technologie zúčastněných stran. Díky dlouholeté spolupráci Ubisoftu a armádních expertů bude mít každá futuristická serepetička svůj reálný základ v prototypech nejmodernějších zbraní dneška. Jednou z nejzásadnějších budou zmíněná orbitální děla, ke slovu se dostanou i supermoderní bojoví roboti, audiovizuální komunikace mezi vojáky, pokročilé modely zbraní a lahůdky v podobě mikrovlnných pušek (Zkusili jste někdy dát ruku do zapnuté mikrovlnky? Máte pravdu, štěstí, že to nejde...). Potěšující zprávou pro fanoušky her Toma Clancyho bude účast speciálních jednotek Ghost Recon, Rainbow Six a informační služby Third Echelon; tentokrát naneštěstí bez Sama Fishera.

Revoluce, evoluce nebo plané sliby?

Všechny tyto informace pocházejí bohužel jen z úst samotných autorů, hratelná verze zatím nebyla prezentována. Okolo projektu Endwar tak panuje poměrně mnoho nejasností - nikdo ještě neměl možnost spatřit herní engine v pohybu (trailer je vyrenderovaná CGI animace), rovněž ovládací systém na nás přes veškerá vysvětlení pokukuje skrz hustou vrstvu otazníků. Nezbývá než počkat na listopad tohoto roku, kdy Ubisoft hodlá rozběhnout veřejný betatest, v němž se hráči se všemi revolučními prvky seznámí na vlastní kůži a sami posoudí, co je na prohlášeních autorů pravdy. Plánované datum vydání je stanoveno na jaro příštího roku, doufejme tedy, že se nedočkáme mnoha odkladů. Půjde-li vše dobře, můžeme se snadno stát svědky zrodu nového mezníku herních dějin.

Jak se těšíme: 95%

Diskuze (5) Další článek: Xbox 360 znovu rájem pirátů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,