Preview: Tom Clancy’s Endwar – Válka se nikdy nezmění

Albert Einstein kdysi řekl: „Nevím, jakými zbraněmi se bude bojovat ve třetí světové válce. Zato vím, že v té čtvrté to budou opět kameny a klacky.“ Ubisoft a Tom Clancy se ovšem rozhodli, že nám odhalí, jak to vlastně bude s tou třetí světovou v chystaném titulu Tom Clancy’s Endwar.

Platforma: PS3, Xbox 360, PSP, NDS
Typ hry: RTS
Výrobce: Ubisoft Shanghai (
http://www.ubi.com)
Vydavatel: Ubisoft (
http://www.ubi.com)
Distributor v ČR: Playman (
http://www.playman.cz)
Homepage:
http://endwargame.us.ubi.com/
Předpokládané datum vydání: duben 2008

Kombinace Ubisoftu a Toma Clancyho zaručuje, až na výjimky, kvalitu po všech stránkách. Ostatně série Splinter Cell, Ghost Recon nebo Rainbow Six mluví samy za sebe. Tentokrát však mají vývojáři z Ubisoftu na talíři mnohem větší sousto než jednoho tajného agenta, či jedno speciální komando. Naopak – hráč bude mít k dispozici část armády jedné ze tří znepřátelených stran konfliktu, kterého se účastní Spojené Státy, Evropská Unie a Rusko. To vše v kabátu Unreal 3 enginu.

Spletitý příběh

Ačkoliv dějová linie hry se odehrává až v roce 2020, kdy již třetí světová zuří v plném rozsahu, zápletka začíná již o devět let dříve. Tehdy Američané a Evropané společnými silami začínají budovat protiraketový deštník (Space-Land-Air Missile Shield - SLAMS), jenž má zabránit dopadu atomové pumy. Rusové, uraženi nepozváním k projektu, si na truc vybudují vlastní systém. Když je SLAMS v roce 2014 uveden do provozu, USA a Evropa proti sobě vystřelí testovací salvy, které se navzájem zničí, a svět oslavuje novou éru míru a blahobytu bez hrozby nukleární devastace.

   
Běž, Foreste, běž! * Výsadek Spetznaz skutečně bere dech * Opravdu si Američané myslí, že jim pomůžou pytle s pískem?

Enforcer Corps: Suverénně nejprofesionálnějšími jsou jednotky Enforcer Corps Evropské Federace tvořené elitními protiteroristickými a mírovými složkami z celé Evropy. Tiší a důslední vojáci, kteří podstupují náročné tréninky, vynikají zejména v městských bojích. Jejich zbraně sice nejsou natolik precizní, a také jednotky nejsou příliš obrněné, ale excelují v elektronickém válečnictví stejně jako v energetických zbraních.

Joint Strike Force: Ve šlépějích dnešních Mariňáků kráčí američtí Joint Strike Force. Tito elitní vojáci (v čele s Ghostem Scottem Mitchellem) kombinují prvky pozemního a leteckého boje, díky čemuž se mohou rychle objevit kdekoliv na planetě. Zaměřují se na přesnou palbu, lehká a rychlá vozidla, nejmodernější technologie a bitevními roboty. JSF má také například přístup k bezpilotním letounům či automatickým střelám.

Spetznaz Guard Brigade: Na planetě není jiné vojenské síly, která by mohla soupeřit s jednotkami Spetznaz v brutalitě a surovosti. Jejich členové jsou tvrdě zkoušení veteráni mnoha regionálních půtek. Říká se, že tato Brigáda je tvořena lidmi, kteří již viděli příliš mnoho války a ztratili respekt k veškerému životu. I když to může být pravda, Spetznaz Guard Brigade je vysoce efektivní, odhodlaná a smrtící síla. Zaměřují se na těžké zbraně a těžké obrnění. Také jsou schopni si modifikovat vybavení tak, aby okamžitě vyhovovalo jejich potřebám. Může se tedy stát, že je na tanku namontovaná zbraň, o které se původnímu inženýrovi ani nesnilo.

Naneštěstí o rok později docházejí světové zásoby ropy a Evropa se Spojenými Státy propadnou energetické krizi. Té se vyhne Rusko, jež se stává dodavatelem ropy číslo jedna, a zisky z prodeje investuje do modernizace armády. Poslední událostí před válkou je americký projekt vesmírné stanice Freedom Star. Ačkoliv byla původně navržena pro civilní výzkum, slouží také jako základna tří mariňáckých skupin, které se během 90 minut mohou objevit kdekoliv na planetě. To se samozřejmě zbytku světa nezamlouvá, a tak v roce 2020 zaútočí skupinka teroristů na Kennedyho vesmírné středisko, kde se měla Freedom Star právě vypustit na oběžnou dráhu. Vyšetřování ovšem vede jen ke znepřátelení USA, Evropské Federace a Ruska.

Enemy Spotted

Hráč se jako velitel může přidat k americkým Joint Strike Force (vedené Ghost Reconem), k evropským Enforcer Corps (jejichž zakladatelé a velící důstojníci jsou bývalí členové Rainbow Six) nebo k ruským Spetznaz Guard Brigade. Každá ze stran vyniká jiným způsobem boje, a tak zatímco Rusové spoléhají na vojenskou přesilu a hrubou sílu, Evropané dávají přednost strategii „udeř a uteč“. Jednotlivé národy budou mít k dispozici jednotky jmenující se sice stejně, ale lišící se vybavením, specializací boje a historií, která je většinou přejata ze skutečného světa. Stranou konfliktu zpočátku stojí státy Commonwealthu – Spojené Království, Kanada a Austrálie. I tyto země se však nakonec do války namočí. Jiné země, jako například Čína a Japonsko, se nezapojí vůbec, jelikož Endwar sleduje pouze konflikt v Severním Atlantiku.

Úkolem hráče pak bude dobýt všechna hlavní města a zároveň mít v držení alespoň 60% území z celé herní plochy. Tvůrci zatím odhalili pouze sedm typů jednotek – pěchotu, inženýry, tanky, transportéry, helikoptéry, artilerii a velitelské vozidlo. Na druhou stranu může být každá jednotka vylepšena hned třemi způsoby. Za prvé získávají zkušenosti v boji. Zkušenostních úrovní je šest a můžete dokonce občas zaslechnout vaše vojáky, jak si vyprávějí o bitvě, která proběhla před šesti měsíci herního času. Za druhé se dají vybavit různými vylepšeními, kterých je dohromady kolem 350. Takto si třeba z obyčejné pěchoty vytvoříte snipery nebo raketometčíky. Můžete svým svěřencům zaplatit i speciální výcvik. Každá jednotka má navíc specifický hlas a jméno.

   
Duchové z Východního pobřeží * Vlci z Krasnodaru * Tohle asi nebudou jednotky KFOR…

Ve hře zcela odpadá těžba surovin, veškerá strategie se zabývá zničením nepřítele. A zničit budeme díky modifikovanému enginu moci opravdu všechno, nejen jednotky a strategické budovy, ale také monumentální památníky metropolí. Bitevní mapy jsou bohužel velké jen jednu čtvereční míli, aby hráč naplno pocítil atmosféru války.

Pravá vojna

Protože je Endwar vyvíjena primárně pro next-gen konzole PS3 a Xbox 360 (Michael de Plater, návrhář hry, v rozhovoru uvedl, že vyjde i verze pro PC, tato informace však nebyla potvrzena), na které se strategie příliš nevyvíjejí, kvůli absenci myši byli programátoři Shanghai studia nuceni použít velmi nekonvenční metodu ovládání - Voice Command, ovládání pomocí hlasu. Hráč zadává rozkazy, které má k dispozici ze seznamu, jako třeba: "Green team, take that hill!" nebo "Unit one, capture delta." Navíc kamera vždy sleduje nějakou jednotku, takže obdobným příkazem (například: „Unit four, camera“) přepínáte mezi vašimi vojáky. Zahraniční koelgové již odzkoušeli Voice Command na vlastních hlasivkách a nešetří nadšením ani chválou.

Vítězství nebo smrt!

V Tom Clancy’s Endwar není rozdíl mezi singleplayerem a hrou více živých protivníků. Kampaň můžete hrát buď proti umělé inteligenci, nebo proti jinému hráči na Xbox Live. Anebo můžete hrát kooperativně se spoluhráči proti jiným hráčům v módu Theatre of War. Zde proběhne klidně i několik tisíc bitev za den o jedno území, takže server na konci každého dne přepočítá, komu území připadne.

Na co se těšíme
  • Hlasové ovládání
  • Theatre of War
  • Personifikace vojska
Čeho se bojíme
  • Podivný příběh
  • Neucelenost

Hlasové ovládání, Unreal 3 engine, unikátnost jednotek a Theatre of War. Tato čtveřice aspektů může udělat z Tom Clancy’s Endwar zajímavou hru. Jestli revoluční nový žánr v rámci strategií, to se necháme překvapit v dubnu.

Jak se těšíme: 90%

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Strategie
Výrobce: Ubisoft Shanghai | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 15. října 2008
  • hlasové ovládání
  • kamera vtáhne do akce
  • rychlý spád hry
  • spektakulární grafika
  • koncepce multiplayeru
  • malá odlišnost frakcí
  • svazující herní mechanizmy
  • místy naprosto nepřehledné dění na bojišti
  • nepoužitelné vyprávění děje
Diskuze (4) Další článek: Galerie: Tomb Raider: Underworld

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,