Preview: Tomb Raider Legend – Indiana Jones v sukni

vytisknout velikost písma
Je to mrcha. Ale každý jejímu kouzlo podlehne. Chytrá a vynalézavá, především pak krásná – přesně taková je Lara Croft. A právě proto jí odpustíme všechny křivdy, co v minulosti napáchala, a stále se budeme těšit na nové pokračování jejího dobrodružství. To právě přichází a krásná archeoložka opět odhalí víc, než by bylo zdrávo...
Preview: Tomb Raider Legend – Indiana Jones v sukni

Platforma: PC (PS2, Xbox, Xbox 360)
Žánr: Akce
Výrobce: Crystal Dynamics
Vydavatel: Eidos
Homepage: www.tombraider.com
Datum vydání: březen 2006

Nechce se ani věřit, že už tomu bude deset let, co jsme se rozplývali nad krásami prvního dílu série Tomb Raider. Tehdy se hlavním trhákem stal třetí rozměr a jedinečná hratelnost. Bohužel s dalšími přírůstky do série se stále zvětšovaly ženské přednosti hlavní hrdinky, zatímco hratelnost byla odsunuta na druhou kolej. To by měla změnit novinka s podtitulem Legend. Podaří se?

  
Řekněte sami: Není nádherná? * Lokace byly zvětšeny * Hra světel a stínů

Bez okolků můžeme prohlásit, že nejspíše ano. Vylepšit dojmy z posledních dílů totiž není nic těžkého. Tomb Raider Legend však výrazně vybočuje z řady a se svými předchůdci má společnou snad jen Laru Croft v úloze odvážné archeoložky, kolem níž se celá hra točí. Odvážná slova, říkáte si. Jenže tentokrát máme dobrý důvod, proč velkohubým prohlášením vývojářů věřit: opratí slavné série se konečně chopil někdo jiný než skomírající studio Core! Crystal Dynamics sice na svém kontě nemají žádný vysloveně prvoligový titul (nepočítáme-li jejich poslední počin - Project: Snowblind), na druhou stranu se jim nyní nabízí skvělá příležitost, jak se předvést v tom nejlepším světle.

Překvapení...

Hned na začátek se s vámi musíme podělit o zásadní novinu. Radši se posaďte, aby to s vámi neseklo. Fanoušci Lary Croft už určitě onu změnu zaregistrovali na okolních obrázcích. Řeč není o ničem jiném než o poprsí hlavní hrdinky... Grafika jako celek samozřejmě byla vylepšena, aby opět vypadala co nejatraktivněji, jenže narozdíl od minula nás v Legend nečeká zvětšení, ale zmenšení. Ehm, však víte, jak to myslíme. Crystal Dynamics se tak trochu vydali proti proudu a spíše než jako pokračování předchozího dílu se Legend tváří jako návrat k jedničce.

Také v otázkách hratelnosti se změna na vývojářském postu výrazně promítne. Tomb Raider Legend nabídne mnohem sofistikovanější herní zážitek. Mizí krkolomné levely posledních dílů, jejichž neuvěřitelným překážkám by těžko vzdoroval i chlap formátu Indiana Jonese, natož křehká dívčina, jakou je Lara. To však neznamená, že dojde k zlehčení úkolů. Nikoliv, jen budou tentokrát stát na reálných základech a z Lary-sexbomby/superženy se stane Lara-hezká-holka/obyčejný člověk.

  
90 - 60 - 90? * Další z úkolů čeká na vyřešení * Jo, tohle bude zase jenom o fous...

Lehké změny nás čekají též co do samotné hratelnosti. Akci je vyhrazena pouze jedna třetina z celé hrací doby – zbytek by měly vyplnit logické hádanky. Hra si má však stále držet přiměřenou laťku obtížnosti a i když bude u hádanek či puzzlů nutné zapojit mozek, nemůžete čekat, že půjde o bůhvíjak složité úkoly. Situaci do značné míry ještě zjednoduší dynamická kamera, která vždy projede místností, v níž se daný puzzle vyskytuje, pohledem z vrchu, a vy tak můžete získat potřebný přehled. A kdyby vám nestačilo ani to, může vám pomoct starý známý z prvního dílu – sluha Winston. Novinkou je potom archeolog Zip, ten se však nevydá přímo do akce, nýbrž bude s Larou v neustálém kontaktu skrze headset.

Puzzly jsou z velké většiny závislé na herním prostředí. Spolu se zmíněným „polidštěním“ Lary se můžeme těšit na mnohem reálnější úkoly: kupříkladu mizí posunování tunových kvádrů, namísto nich si budeme muset vystačit s menšími kamennými koulemi. Nebo třeba v podzemních kobkách bude hráčovým úkolem zajistit přísun světla. Někdy stačí třeba mírně pootočit obrovskou sochu uprostřed místnosti, jindy vyskákat po úzkých plošinách a otevřít malou šachtu. 

  
Lara třikrát jinak

... za překvapením

Ruku v ruce s novým enginem se můžeme těšit nejen na vizuální orgie hodné dnešní doby, ale především zrušení pomyslných čtverců, po nichž se v minulosti Lara pohybovala. Každičký pohyb nyní vypadá mnohem lidštěji a především je plynulý. Stejně vítanou změnou je rozšíření rejstříku pohybů. Z Lary se stal nefalšovaný klon Prince Perského – skáče, dělá salta, přeskakuje na vzdálené plošinky a využívá stěn k odrazu. Autoři však přiznávají, že hráč nebude mít moc na výběr. Každá překážka má totiž striktně daný postup a předem určený pohyb, do nějž se jednoduše musíte trefit. Vývojáři však druhým dechem dodávají, že pokud s Larou nebudete zacházet podle jejich představ, nemusí vaše počínání skončit hned smrtí. Díky speciálnímu „tlačítku pro záchranu“ se totiž Lara většinou na poslední chvíli stihne zachytit nad propastí či vyhnout jiné překážce a o vlásek tak uniknout smrti.

Podobně jednoduché by mělo být při hraní všechno. Vývojáři se pokusili o odstranění klasické metody pokus/omyl a první dojmy naznačují, že se vydali správným směrem. Před kteroukoliv akcí se vám na obrazovce objeví příslušná kombinace kláves pro všechny možnosti, které budete v následujících okamžicích potřebovat. Jde sice o velké zjednodušení, jenž má za následek naprostou nesamostatnost hráčů a z akční hry se stal tak trochu interaktivní film, ovšem pokud danou kombinaci kláves opravdu použijete, nebudete litovat. Lara se vytasí se svými božskými pohyby a nabídne vám podívanou jinde nevídanou.

  
Hlavní přednosti hrdinky byly zmenšeny... pořád je ale Lara dostatečně vyvinutá :-) * Kdo se bojí, nesmí dělat archeologa * Na zbraně se taky nezapomnělo

Lara samozřejmě nezapomněla ani na zbraně. Její arzenál tentokrát čítá pistoli, brokovnici, samopal a dalších sedm zbraní.

Legend vychází kromě PC také na všech ostatních myslitelných platformách. Všude by přitom měla nabídnout neuvěřitelné hry světel a stínů, obrovské lokace a především krásnou dívčinu v hlavní roli. Ostatně na ní si můžeme názorně ukázat, jak moc byla grafika oproti poslednímu dílu Angel of Darkness vylepšena. Lara na sobě má nyní dvakrát větší počet polygonů a můžete si být jisti tím, že u ostatních postav / budov / prvků tomu není jinak.

Na co se těšíme
  • Nové pohyby
  • Nová Lara
  • Nová grafika
  • Nová herní náplň
Čeho se bojíme
  • Bude to "jen" Lara
  • Bude nás "interaktivní film" v podání Crystal Dynamics bavit?

Tomb Raider Legend se netváří jako revoluce. Nabídne (snad) skvělou grafiku a podobně dobrou hratelnost, k titulu „nejlepší z nejlepších“ by však vývojáři museli předvést více. Nám ale bude bohatě stačit, když se v Crystal Dynamics poučí z chyb svých předchůdců a my se budeme s Larou Croft konečně zase bavit.

Jak se těšíme: 85%

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Adventury, Akce
Výrobce: Crystal Dynamics | Webové stránky hry
  • Grafika
  • Hratelnost
  • Řada změn
  • Mezihry
  • Konečně návrat Lary na výsluní
  • Hudba
  • Kamera
  • Možná přehnaně zatomatizovaná hratelnost

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

21.  8.  2017 | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Čtvrtý díl kultovní strategie Age of Empires byl oficiálně odhalen!

Čtvrtý díl kultovní strategie Age of E…

Po dlouhém čekání se zázrak konečně vyplnil. Age of Empires IV bude! Což je vlastně všechno, co o hře víme.

včera | | 5 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A