Preview: Tomb Raider Legend – Indiana Jones v sukni

Je to mrcha. Ale každý jejímu kouzlo podlehne. Chytrá a vynalézavá, především pak krásná – přesně taková je Lara Croft. A právě proto jí odpustíme všechny křivdy, co v minulosti napáchala, a stále se budeme těšit na nové pokračování jejího dobrodružství. To právě přichází a krásná archeoložka opět odhalí víc, než by bylo zdrávo...
Preview: Tomb Raider Legend – Indiana Jones v sukni

Platforma: PC (PS2, Xbox, Xbox 360)
Žánr: Akce
Výrobce: Crystal Dynamics
Vydavatel: Eidos
Homepage: www.tombraider.com
Datum vydání: březen 2006

Nechce se ani věřit, že už tomu bude deset let, co jsme se rozplývali nad krásami prvního dílu série Tomb Raider. Tehdy se hlavním trhákem stal třetí rozměr a jedinečná hratelnost. Bohužel s dalšími přírůstky do série se stále zvětšovaly ženské přednosti hlavní hrdinky, zatímco hratelnost byla odsunuta na druhou kolej. To by měla změnit novinka s podtitulem Legend. Podaří se?

  
Řekněte sami: Není nádherná? * Lokace byly zvětšeny * Hra světel a stínů

Bez okolků můžeme prohlásit, že nejspíše ano. Vylepšit dojmy z posledních dílů totiž není nic těžkého. Tomb Raider Legend však výrazně vybočuje z řady a se svými předchůdci má společnou snad jen Laru Croft v úloze odvážné archeoložky, kolem níž se celá hra točí. Odvážná slova, říkáte si. Jenže tentokrát máme dobrý důvod, proč velkohubým prohlášením vývojářů věřit: opratí slavné série se konečně chopil někdo jiný než skomírající studio Core! Crystal Dynamics sice na svém kontě nemají žádný vysloveně prvoligový titul (nepočítáme-li jejich poslední počin - Project: Snowblind), na druhou stranu se jim nyní nabízí skvělá příležitost, jak se předvést v tom nejlepším světle.

Překvapení...

Hned na začátek se s vámi musíme podělit o zásadní novinu. Radši se posaďte, aby to s vámi neseklo. Fanoušci Lary Croft už určitě onu změnu zaregistrovali na okolních obrázcích. Řeč není o ničem jiném než o poprsí hlavní hrdinky... Grafika jako celek samozřejmě byla vylepšena, aby opět vypadala co nejatraktivněji, jenže narozdíl od minula nás v Legend nečeká zvětšení, ale zmenšení. Ehm, však víte, jak to myslíme. Crystal Dynamics se tak trochu vydali proti proudu a spíše než jako pokračování předchozího dílu se Legend tváří jako návrat k jedničce.

Také v otázkách hratelnosti se změna na vývojářském postu výrazně promítne. Tomb Raider Legend nabídne mnohem sofistikovanější herní zážitek. Mizí krkolomné levely posledních dílů, jejichž neuvěřitelným překážkám by těžko vzdoroval i chlap formátu Indiana Jonese, natož křehká dívčina, jakou je Lara. To však neznamená, že dojde k zlehčení úkolů. Nikoliv, jen budou tentokrát stát na reálných základech a z Lary-sexbomby/superženy se stane Lara-hezká-holka/obyčejný člověk.

  
90 - 60 - 90? * Další z úkolů čeká na vyřešení * Jo, tohle bude zase jenom o fous...

Lehké změny nás čekají též co do samotné hratelnosti. Akci je vyhrazena pouze jedna třetina z celé hrací doby – zbytek by měly vyplnit logické hádanky. Hra si má však stále držet přiměřenou laťku obtížnosti a i když bude u hádanek či puzzlů nutné zapojit mozek, nemůžete čekat, že půjde o bůhvíjak složité úkoly. Situaci do značné míry ještě zjednoduší dynamická kamera, která vždy projede místností, v níž se daný puzzle vyskytuje, pohledem z vrchu, a vy tak můžete získat potřebný přehled. A kdyby vám nestačilo ani to, může vám pomoct starý známý z prvního dílu – sluha Winston. Novinkou je potom archeolog Zip, ten se však nevydá přímo do akce, nýbrž bude s Larou v neustálém kontaktu skrze headset.

Puzzly jsou z velké většiny závislé na herním prostředí. Spolu se zmíněným „polidštěním“ Lary se můžeme těšit na mnohem reálnější úkoly: kupříkladu mizí posunování tunových kvádrů, namísto nich si budeme muset vystačit s menšími kamennými koulemi. Nebo třeba v podzemních kobkách bude hráčovým úkolem zajistit přísun světla. Někdy stačí třeba mírně pootočit obrovskou sochu uprostřed místnosti, jindy vyskákat po úzkých plošinách a otevřít malou šachtu. 

  
Lara třikrát jinak

... za překvapením

Ruku v ruce s novým enginem se můžeme těšit nejen na vizuální orgie hodné dnešní doby, ale především zrušení pomyslných čtverců, po nichž se v minulosti Lara pohybovala. Každičký pohyb nyní vypadá mnohem lidštěji a především je plynulý. Stejně vítanou změnou je rozšíření rejstříku pohybů. Z Lary se stal nefalšovaný klon Prince Perského – skáče, dělá salta, přeskakuje na vzdálené plošinky a využívá stěn k odrazu. Autoři však přiznávají, že hráč nebude mít moc na výběr. Každá překážka má totiž striktně daný postup a předem určený pohyb, do nějž se jednoduše musíte trefit. Vývojáři však druhým dechem dodávají, že pokud s Larou nebudete zacházet podle jejich představ, nemusí vaše počínání skončit hned smrtí. Díky speciálnímu „tlačítku pro záchranu“ se totiž Lara většinou na poslední chvíli stihne zachytit nad propastí či vyhnout jiné překážce a o vlásek tak uniknout smrti.

Podobně jednoduché by mělo být při hraní všechno. Vývojáři se pokusili o odstranění klasické metody pokus/omyl a první dojmy naznačují, že se vydali správným směrem. Před kteroukoliv akcí se vám na obrazovce objeví příslušná kombinace kláves pro všechny možnosti, které budete v následujících okamžicích potřebovat. Jde sice o velké zjednodušení, jenž má za následek naprostou nesamostatnost hráčů a z akční hry se stal tak trochu interaktivní film, ovšem pokud danou kombinaci kláves opravdu použijete, nebudete litovat. Lara se vytasí se svými božskými pohyby a nabídne vám podívanou jinde nevídanou.

  
Hlavní přednosti hrdinky byly zmenšeny... pořád je ale Lara dostatečně vyvinutá :-) * Kdo se bojí, nesmí dělat archeologa * Na zbraně se taky nezapomnělo

Lara samozřejmě nezapomněla ani na zbraně. Její arzenál tentokrát čítá pistoli, brokovnici, samopal a dalších sedm zbraní.

Legend vychází kromě PC také na všech ostatních myslitelných platformách. Všude by přitom měla nabídnout neuvěřitelné hry světel a stínů, obrovské lokace a především krásnou dívčinu v hlavní roli. Ostatně na ní si můžeme názorně ukázat, jak moc byla grafika oproti poslednímu dílu Angel of Darkness vylepšena. Lara na sobě má nyní dvakrát větší počet polygonů a můžete si být jisti tím, že u ostatních postav / budov / prvků tomu není jinak.

Na co se těšíme
  • Nové pohyby
  • Nová Lara
  • Nová grafika
  • Nová herní náplň
Čeho se bojíme
  • Bude to "jen" Lara
  • Bude nás "interaktivní film" v podání Crystal Dynamics bavit?

Tomb Raider Legend se netváří jako revoluce. Nabídne (snad) skvělou grafiku a podobně dobrou hratelnost, k titulu „nejlepší z nejlepších“ by však vývojáři museli předvést více. Nám ale bude bohatě stačit, když se v Crystal Dynamics poučí z chyb svých předchůdců a my se budeme s Larou Croft konečně zase bavit.

Jak se těšíme: 85%

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Adventury, Akce
Výrobce: Crystal Dynamics | Webové stránky hry
  • Grafika
  • Hratelnost
  • Řada změn
  • Mezihry
  • Konečně návrat Lary na výsluní
  • Hudba
  • Kamera
  • Možná přehnaně zatomatizovaná hratelnost

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A