Preview: Universe at War: Earth Assault – Země jako velké bojiště pro nepřátele

Jak jste si možná mnozí všimli, ani ne za pár týdnů se dočkáme slušné porce slibně vypadajících her z prostředí science fiction, a tak každému milovníkovi tohoto žánru určitě srdce radostí zaplesá. Jednou z nich je i tak trochu Starcraftem 2 zastíněný Universe at War: Earth Assault, který by měl na pulty obchodů dorazit co nevidět, a tak bychom si ho měli důkladně rozebrat a představit.

Platforma: PC, X-Box 360
Typ hry: RTS
Výrobce: Petroglyph Games (
http://www.petroglyphgames.com)
Vydavatel: Sega (
http://www.sega.com)
Distributor v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.sega.com/gamesite/universeatwar/fullsite/
Datum vydání: listopad 2007

Pokud jste si přečetli údaje o výrobci, určitě některé z vás zarazil název vývojářského studia. Jestli vám nepřipadá známý, tak vězte, že v něm pracuje většina vývojářů z bývalého studia Westwood, které je dnes plně integrováno do společnosti Electronic Arts pod jménem EA LA. Jejich prvotinou byla kvalitní realtime strategie Star Wars: Empire At War, přičemž k ní byl postupem času vydán datadisk. V současné době dokončují autoři další titul, kde už nemají svázané ruce díky licenci, a tak mohou své dovednosti ukázat naplno.

Válka světů

Příběh hry začíná v roce 2012 (inspirace čerpána podle Mayského kalendáře), kdy se lidská civilizace konečně dočkala odpovědi na otázku, zda-li jsme ve vesmíru sami. K naší matičce Zemi totiž dorazila mimozemská rasa zvaná Hierarchy a protože se již nemohla dívat na to, jak se spokojeně cpeme hambáči ve fast-foodech, rozhodla se nás do jednoho vyhladit a jako bonus vytěžit veškeré přírodní bohatství. Lidstvo se tedy odvážně rozhodlo bojovat, ale po pár pokusech bylo nad slunce jasné, že se jeho čas už bohužel naplnil. Během posledního zasedání představitelů všech států ve Washingtonu se však stalo něco nečekaného – blízko nepřátelské flotily se objevil portál a skrze něj se vynořila celá flotila Novus, jejímž novoročním předsevzetím se zřejmě stala eliminace Hierarchy, a tak na ni okamžitě a bez varování zaútočila.

Válka, v níž lidstvo může jen nečinně přihlížet, započala. I když lidská civilizace neví, jestli jsou nově vyloupnuvší vetřelci zachránci či nikoliv, rozhodně jí to dává alespoň malou šanci na přežití. Aby toho nebylo málo, vypuklý boj probudil třetí (a opravdu už poslední) rasu zvanou Malari. Ta se kdysi v dávné době schovala před Hierarchy právě na naší planetě, a to konkrétně na dno našich nejhlubších oceánů. Ještě než se odebrala do hibernace, pomohla primitivnímu lidskému druhu s rychlostí jeho vývoje, a tak to tedy vypadá, že se jedná o lidské spojence. I po desetitisících letech spánku je stále ze všech tří ras technologicky nejvyspělejší a protože se už nehodlá nadále skrývat, rozhodne se vyhladit rovnou obě nepřátelské rasy najednou a očistit tak planetu, na které by mohli lidé a také i oni zase spokojeně žít.

Tři oříšky pro popelku

Jak můžete z dějové linie snadno odvodit, ve hře budou k dispozici celkem tři hratelné strany: Hierarchy, Novus a Malari. Pokud někdo vás očekával standardní hru za lidstvo, bude se muset poohlédnout někde jinde. Tady totiž lidská rasa hraje funkci holubího trusu na chodníku, protože ji v podstatě ani nic jiného nezbývá. Ale vzhledem k tomu, že jsou Malari v podstatě otcové nás dnešních lidí, třeba se nakonec i jedné mise za stranu lidí přeci jen dočkáme (ostatně tomu některé indície i nasvědčují). Celkový počet misí se odhaduje na 25, což sice není velké číslo, ale autoři zdůrazňují, že se v každé z nich můžete těšit na něco úplně jiného, a tak se zřejmě nemusíte bát nezábavného postupu opakujícího se v dalších misích. Co určitě potěší každého milovníka žánru RTS jsou tři zcela odlišné strany, které prozatím ještě v žádné jiné RTS nebyly nikde k vidění. Jediné, co je bude relativně spojovat, jsou tři hrdinové za každou stranu lišící se podle svých schopností, avšak nebude možné je vylepšovat.

  
Vzhled létajících talířů odhalen! * Support by ČEZ * Nerudný walker

Hierarchy je mocná, agresivní rasa soustředící se zpravidla na hrubou a ničivou sílu. Pokud si zvolíte právě jí, nebudete budovat žádné základny. Hezké že? Jedinou nehybnou stavbou je totiž hlavní báze, přičemž funkci ostatních plní tzv. walkeři, kteří jakoby z mechanického zadku vypadli robustním strojům známých z filmu Válka světů. Každého z nich lze pochopitelně upgradnout na funkci budovy podle vašeho přání, nicméně tyto funkce budou těsně vázány na vývojový strom technologií (o tom ale až později). Díky walkerům se tak vaše báze stane mobilní, což v některých situacích rozhodně potěší. Aby toho nebylo málo, tyto pohyblivé pevnosti ničí svou chůzí vše pod sebou, a pokud je necháte se projít třeba přes budovu, výsledek bude téměř stejný jako kdybyste šlápli na koblihu. Walkeři se dělí na dva typy - jeden z nich slouží k výrobě jednotek a druhý pro tvorbu vozidel. Třešničkou na dortu je fakt, že tyto vysoké sviňuchy mohou v rámci nudy namalovat podivný obrazec na zem (podobnost s kruhy v obilí), který uvidí jejich velitelé z orbitu, a během několika málo vteřin přistane na označeném místě modul s požadovanými posilami. Těžbu surovin provádí dělníci, kteří však nevydrží skoro vůbec nic, což může být slabým místem. Přeci jen je lepší se zaměřit na tyto bezmocné živly, než smažit řiť nějakému gigantickému monstru.

  
Bum, hehe! * The Founder v celé své kráse * Lidstvo útočí!

To rasa Novus, to je zcela jiné kafe. Jedná se o elektronickou formu života, která byla Hierarchy kdysi téměř vyhubena. Ve velmi krátkém čase se však dokázala zregenerovat a začala nahánět svého nepřítele napříč celým známým vesmírem, až ho nakonec našla – při invazi na naší planetu Zemi. Novus se jako elektronická forma života také chová, a tak svou bázi staví jako rozsáhlou počítačovou síť, v níž se může každý jednotlivec libovolně pohybovat. V praxi tedy nebude hráč vystavovat jen jednu základnu, ale vytvoří si několik menších, které pak mezi sebou navzájem propojí. Pokud bude veden útok na jednu z nich, armáda se může v rámci lokální sítě přesunout na napadené místo během několika sekund a to tak, že se nejdříve převede jejich podoba na digitální informaci, jež se pošle na místo určení, kde se opět zkompiluje do původní podoby (to jsem vymyslel sám). To má ale zásadní dopad pro zdroje, protože tato strana potřebuje ke své existenci nejen přírodní suroviny, ale i energii (na rozdíl od Hierarchy). O energii se stará speciální budova, zatímco nerostného bohatství těží opět klasičtí dělníci. Díky síťovému modelu se však těžba oproti ostatním stranám stává mnohem bezpečnější, jelikož sklad surovin stačí umístit daleko od nepřátelské linie a vyčůraní dělníci se dostanou klidně i do různých koutů map, pokud tam ovšem postavíte trasu.

  
Některé budovy vypadají vážně zajímavě * Walker pózuje pro novináře * Fire!!!

Starodávná civilizace Masari se od předešlých dvou liší nejvíce. Ke svému přežití jí totiž stačí jen jediná, slovy nedefinovatelná surovina, kterou získá v podstatě z ničeho (takové veselé Perpetum Mobile). Její množství je v podstatě nevyčerpatelné, ale získávání této suroviny je časově náročnější než těžba u ostatních ras. Zatímco takoví Novusové se při bojích spoléhají spíše na kvantitu než na kvalitu, u Masarijské civilizace je tomu přesně naopak, a tak raději produkuje drobný počet ekvivalentů Chucka Norrise (viz trailer, kde jeden Masarijský voják během několika sekund nakope půlky celé nepřátelské skupině čítající přes 10 jednotlivců). Aby toho nebylo málo, každá jednotka a dokonce i budova může být přepínána mezi dvěma módy, a to „dobrem“ a „zlem“. V „light“ módu mají jednotky větší viditelnost a delší dostřel, zatímco v „dark“ módu sice nemůžou létat, avšak rapidně se jim zvýší rychlost a dokonce se jim vytvoří i energetický štít. V této fázi svými střelami nikomu moc neublíží, ale rozhodně zpomalí, což se občas někdy hodí mnohem víc. Nejlepší na tom celém je fakt, že můžete tyto módy přepínat v podstatě kdykoliv. Tato strana se bude podle mého názoru líbit zejména camperům, kteří postaví jen jednu obří základnu za předsunutou obranou linii, protože kvůli surovinám nemusí expandovat do dalších částí lokace.

Revoluce nebo evoluce?

Další věcí, díky které by se měla hra odlišovat od ostatních ve svém žánru, je tzv. dynamický taktický systém. Pod podivným označením si spíš představte možnost měnit atributy svým jednotkám v reálném čase, a to díky vývojovému stromu technologií. Ten se dělí na tři části, přičemž každá z nich se dále rozvětvuje na další čtyři. I když to může vypadat lákavě, během jedné hry lze vyvinout maximálně šest technologií. Chcete se naučit jednu celou větev a z druhé půlku? Nebo raději od každého něco? Volba bude jen a jen na vás. Pokud se autorům podaří výborně vybalancovat všechny hratelné strany a jejich technologie, smekneme uznale klobouk dolů. Nicméně na to si raději počkejme až do recenze.

  
Poslední line obrany Bílého Domu * I na vesnici to vře * Místní šarvátka

Co se týče multiplayeru, je vyvíjen se stejnou důležitostí jako kampaň pro jednoho hráče. Kromě tradičních módů jako free-for-all, deathmatch nebo team-deathmatch bude hra obsahovat také například „Conquer the world“ nebo „Defcon“. Princip prvně jmenovaného spočívá v postupném dobývání kontinentů na naší planetě, přičemž vyhraje ten, kdo bude okupovat co největší území. Defcon se liší od klasické hry tím, že každých pár minut si budete moci koupit nejsilnější jednotku ve hře a spolu s její ničivou silou porazit svého nepřítele. Tento mód má prakticky eliminovat dobu nutnou pro výstavbu nejsilnějších jednotek a tím tak přispět k zábavnosti. Podle mého názoru  bude používán je velmi zřídka, protože kdo by se ochudil o ty skvělé začátky, kdy peněz není nazbyt? Tím ale samozřejmě nechci říci, že tam nepatří.

Světlé stránky hry
  • Vcelku zajímavý příběh
  • Kvalitní audiovizuální zpracování
  • 3 zcela odlišné mimozemské frakce
  • Vývojový strom technologií
  • Variabilita jednotlivých misí
  • Propracovaný multiplayer
Temné stránky hry
  • Nedostatečné vybalancování všech tří stran
  • Nemožnost si alespoň na chvíli zahrát za lidstvo
  • Nelková zbytečnost hrdinů
  • Hardwarové nároky

Autoři si pro hráče připravili ještě další zpestření. Během online bitev totiž budete získávat body,  které později vyměníte za různé medaile, díky čemuž si vysloužíte bonusy jako třeba rychlejší těžbu, větší poškození nebo rychlost. Počet medailí přesahuje čtyřicítku (!), ale do souboje si budete moci vzít jen tři z nich. Základna hráčů se očekává obrovská, a to zejména díky multiplatformnosti, protože je tento titul vyvíjen pro PC i X-Box 360. Ve výsledku tak budou moci  proti sobě nastoupit hráči používající obě platformy, což si zaslouží patřičný ohlas. Nicméně, vzhledem k tomu, že tento titul získá nálepku „Games for Windows“, musí každý z hráčů vlastnit „Live“ účet společnosti Microsoft. Je to sice podivné, ale za multiplatformnost se zkrátka platí.

Apokalypsa už příští měsíc

Co dodat závěrem? Audiovizuální zpracování vypadá nadmíru dobře a jde vidět, že i při větším zvětšení jsou jednotky na pohled stále detailně zpracovány. Hra má údajně za sebou fázi betatestingu, čemu se nám ale nechce moc věřit. Ostatně to potvrzují i zahraniční kolegové, kteří během předváděčky objevili nevýhodu strany Novus. Pokud se protivník rozhodne zbaběle „rushovat“, nebohý hráč bude odvracet útok jen velice těžce, protože první obrannou budovu lze postavit až po vytvoření výzkumného centra, což je ze začátku dost nákladnou záležitostí. Ovšem od předváděcí akce uplynula již nějaká doba, a tak byly mnohé chyby určitě opraveny a ještě alespoň týden na nich mohou tvůrci pracovat. Datum vydání ve světě je totiž stanoveno na 30. říjen tohoto roku, přičemž v našich luzích a hájích bude hra k dispozici až následující měsíc, za to však v profesionální české lokalizaci za 999 Kč. Nevíme jak vy, ale my se již dopředu těšíme.

Jak se těšíme:  80%

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Petroglyph Studios | Webové stránky hry
Diskuze (2) Další článek: Galerie: WoW: Wrath of the Lich King

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,