Preview: Warhammer: Mark of Chaos - fantasy bitvy se vracejí

Po povedeném Dawn of War se na nás řítí další RTS ze světa Warhammeru a opět vypadá velmi slibně. V našem preview vám poodhalíme roušku tajemství dalšího titulu ze světa démonů a Chaosu.

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Výrobce: Black Hole Entertainment
Distributor: Namco
Homepage: http://www.namco.com/games/warhammer/
Datum vydání: Q3 2006

Licence stolní deskové hry Warhammer je a vždy byla velice atraktivní kořistí pro všechny herní vývojáře. Není divu – jde o do posledního detailu propracovaný svět, fungující na pevných základech a podle jasně daných pravidel. Je to svět nápaditý a rozmanitý a navíc disponuje početnou fanouškovskou základnu. Není proto divu, že jen co na něj společnost Namco získala na jaře loňského roku licenci, nenechala na sebe oznámení nově vyvíjených her dlouho čekat. Nemrhejme tedy zbytečně čas a rovnou se podívejme na první z nich – je jí Mark of Chaos (MoCh) a s klidným srdcem se dá označit za černého koně mezi strategickými hrami pro rok 2006.

  

Já jsem sice jen přerostlá a hloupá krysa, ale zato jsem agresivní a lidožravá krysa! * Nepřipomíná vám to Pána prstenů? * My se jich nebojíme, my je totiž zastřelíme!

Firma Black Hole Entertainment nepůsobí na herním trhu příliš dlouho, ale již svojí prvotinou (Armies of Exigo) hráčům dokázala, že nehodlá vyvíjet B-tituly. Padesátičlenný tým se nyní věnuje výhradně vývoji MoCh a již se svojí první ukázkovou verzí prý vzbudil velké nadšení. Jejich cílem je vytvořit perfektně vypadající strategii s důrazem na množství bitev a věrnost deskové předloze, dostupnou pro všechny skupiny hráčů.

Hra se narozdíl od Dawn of War zaměřuje na klasickou éru Warhammeru, a tak sou an prvních screenech místo vesmírných mariňáků vojáci Impéria v mohutných kovových brněních a s nabroušenými meči. Jak již bylo řečeno, jde autorům především o věrnost předloze, a tak se fanoušci dočkají všech svých oblíbených frakcí a jednotek. V tom ostatně také tkví výhoda předpřipraveného světa – vývojáři nemusí nic vymýšlet a vše stačí „jen“ převést na obrazovky monitorů. Podle všeho se ale velice rychle zorientují i naprostí laici, takže znalost předlohy není podmínkou.

Jako přes kopírák

Co se týče příběhu, žádná překvapení se nekonají. I tentokrát se tak dočkáme klasického dějového schématu „špatní se rozlézají, hodní je musí zastavit“. Možná nám autoři nadělí nějaké dějové zvraty, soudě dle uvolněných informací je to však nepravděpodobné. Musíme tedy doufat v to, že forma, v jaké bude hra představena, přebije potencionální plytkost děje.

  

Bitvy budou vskutku velkolepé * Engine dokáže jednotky vymodelovat do posledního detailu * Za maminku! Za tatínka! A za brášky! A...

Začátek MoCh je zasazen do období krátce po Velké válce, po níž se Impérium nachází na pokraji svých sil. Centrum říše je zaplaveno hordami Chaosu, šířícími neznámou nákazu, likvidujícími každou známku imperiálního pokusu o protiútok. Výbojná krysí rasa Skavenů, útočící nečekaně a pokaždé s drtivou přesilou, ničí venkov a divočinu. Lidése pomalu připravují na další ničivou válku, na níž nemají dostatek sil. Severozápad připadá elfům, kteří si tvrdě hájí své území a s ním i neomezený přístup k moři. Šachovnice je připravena, zbývá jen vrhnout kostky. A právě to se stane ve chvíli, kdy vstoupíte do hry vy.

Čtyři strany konfliktu

Z celkového počtu sedmnácti hratelných ras, které jsou k dispozici u stolní hry, se rozhodli autoři do hry převést čtyři, což je pro RTS vcelku ideální počet. A jak již jste asi z předchozího odstavce pochopili, jde o Impérium, Chaos, Skaveny a elfy. Samotnou kampaň bude možné rozehrát zpočátku jen za Chaos a Impérium, ale podobně jako ve Warcraftu 3 se postupem času situace vyhrotí a přijde nutnost získat si spojence. K imperiálním legiím se tak přidají elfové a Skaveni naopak rozmnoží řady armád Chaosu. Jinými slovy, příběhovou kampaň si zahrajeme za všechny čtyři a nikdo nepřijde zkrátka.

  

Tomu říkám idylka * Scéna jako vystřižená z hollywoodského filmu, co říkáte? * Správný strategický nadhled samozřejmě nebude chybět

A jak na to jednotlivé strany jsou? Tam, kde Chaos spoléhá na ničivou sílu zbraní na blízko, tam Impérium podkuřuje protivníkům střelným prachem. Zatímco u prvních jmenovaných dostaneme na výběr nepřeberné množství démonických a ničivých jednotek s odstrašujícími sekerami a meči, lidé si do boje přitáhnou své oblíbené kanóny a děla. Řádoví rytíři sloužící jako základní pěchota samozřejmě nebudou k zahození, stejně tak vznešená jízda v mohutných brněních. Nic ale nepředčí elfské jízdní jednotky a především jejich lučištníky.

Zatímco moudré rčení nám říká: „Stokrát nic zabilo osla“, mají v Impériu upravenou variantu „Tisíckrát Skaven...to si ani nepřejte vědět“. Ano, stejně jako například v Battle for Middle-Earth ve hře za Saurona i zde si najdou maximalisti svého favorita. Tisíce a desetitisíce odporných mutovaných zrůd, přerostlých krys a jiných děsivých stvoření se jim totiž dostane pod ruku právě ve hře za tuto stranu. Jak je vidět, autoři se vskutku vyřádili, takže se dočkáme stvůr všech možných i nemožných tvarů, podob a bůhví čeho ještě. No a aby toho nebylo málo, každá ze stran si bude moci najmout vlastní žoldáky z řad orků, trpaslíků, goblinů a dalších.

Něco jako Rome?

Podle všeho má být hra, podobně jako třeba v Rome:Total War, rozdělena na bitevní a globální herní mapu. Nečeká nás tak žádné budování základny ani těžení surovin, místo toho stačí jít a získat nějaké ty zlaté či stříbrné doly. Hlavní oblastí vašeho zájmu bude zvelebování a vylepšování vašeho hlavního města, časem se vám ale pod kontrolu dostanou i menší pevnosti. Budete trénovat jednotky, vynalézat nové technologie a samozřejmě dobývat nepřátelská území. A to vše pěkně realtime, bez zastávek na jakékoliv tahy.

  

Zajímavá potvůrka...jen ještě zjistit kde to má hlavu * Neviděl jste někdo Alíka? Někam se mi asi zaběhl... * Chlapi, říkám vám, my tenhle zapadákov ubráníme, ať nás to bude stát cokoliv

Zůstaňme ještě u jednotek. Mnohé určitě potěší přítomnost editoru, ve kterém bude možné přizpůsobit si podobu svých svěřenců přesně podle svého gusta, od barvy stejnokrojů po celkovou podobu vojenských uniforem. Ovládat jednotky po jedné by v megalomansky pojatých bitvách nebylo příliš praktické, proto se dočkáme skupin po 50-100 vojácích. No a chybět samozřejmě nebudou ani hrdinové se svými speciálními schopnostmi, bonusy pro okolní jednotky a ničivými kouzly.

Veďte je za vítězstvím

Jak již bylo řečeno, celá hra je zaměřena na bitvy gigantických rozměrů. Stále zde ale budou jisté limity a omezení, řídící se dvěma faktory. Velikost vaší armády bude závislá jednak na rozloze bitevní mapy (do stísněných lesních prostor logicky narvete mnohem méně jednotek než na rozlehlé pláně) a pak výší autority vašeho generála. Je jasné, že povede-li vojáky do boje slabý a nerozhodný zbabělec, nebude mít takovou podporu jako slavný neporazitelný vojevůdce, ke kterému se vojáci budou ještě sami rádi sbíhat. Pozitivně pak samozřejmě taková osobnost ovlivní i morálku. Pokud vám ta klesne u některé z jednotek na nulu, dají se vojáci na bezhlavý útěk.

  

Situace se pro hrdinné obránce očividně nevyvíjí úplně nejlépe... * Maso! Mozky! Krev! Pivo! * Hele Franto, tyhle zvířátka má strejda na chatě, těch se bát nemusíš

Od ostatních her se ale bude MoCh odlišovat ještě něčím jiným. Ve valné většině jiných RTS záleží výsledek bitvy především na velikosti útočící armády, jejích vlastnostech a různých bonusech. Samotná řež je pak jen velice těžko ovlivnitelná. Ne však zde – na aktivní ovládnutí bojiště je totiž kladen obrovský důraz. Dostanete tak k dispozici velké množství formací, hodících se pro různé situace; a včasné vydávání a kombinace mnoha dostupných rozkazů pak povedou k úspěchu i proti přesile. Záležet bude i na zvoleném terénu - samozřejmě platí, že z kopce se útočí mnohem lépe než naopak. Úzkou rokli pak s pár stovkami dobře vycvičených vojáků ubráníte i proti zdrcující přesile poměrně snadno. A tak to má být.

Krása na pohled

Nyní se dostáváme ke grafické stránce projektu, která je prostě grandiózní. Jak je vidět již na první pohled, od dob Rome:TW a Battle for Middle-Earth technologie poskočila o pěkný kus. Při největším možném zoomu bude možné studovat i ty nejmenší škrábance na zbraních krvelačných skřetů. Stačí ale zatočit kolečkem myši a kamera se oddálí až do výšin a my tak dostaneme možnost sledovat probíhající bitvu přehledně a s patřičným nadhledem. Obdivovat navíc budeme moci nejnovější efekty, jemné stínování, částicové efekty a hlavně zřídka viděný deformovatelný terén.

Ano, je to tak. Již první informace o herním enginu mluví o této možnosti. Dělové koule dělají široké krátery, katapulty zarážejí bezmocné nepřátele hluboko do země, obři a draci rvou kamenné kvádry ze skal... Postavy, které jsou zasaženy něčím těžkým nebo ostrým jsou nejednou rozervány na několik kusů, opouštějících bojiště každý jiným směrem. Krvavé opary vznášející se nad mrtvými těly, umírající lidé plazící se z dosahu masožravých Skavenů, vojáci létající vzduchem... Ano, není to zrovna hezká představa, ale taková je válka. A o navození její dusivé atmosféry jde autorům podle všeho především.

Na co se těšíme
  • Filmové a megalomanské bitvy
  • Rozmanité jednotky
  • Perfektní grafiku
  • Skvělou atmosféru
Čeho se bojíme
  • Že akce a líbivost převáží nad strategií a propracovaností

Je se na co těšit?

Když se na hru podíváme pohledem optimisty, můžeme s klidem říct, že to již předem vypadá na strategii roku. Silná licence, perfektní grafika, atraktivní frakce a jednotky, atmosférické bitvy tisíců vojáků... A i při pohledu skrz šedé brýle pesimismu se dá těmto jasným pozitivům jen těžko něco vytýkat. Můžeme jen doufat, že to autoři s tím zjednodušováním v rámci zpřístupnění hry masám příliš nepřeženou. Že dodělají vše tak, jak slibují. Že v proudech krve a hromadách polygonů nezanikne to, co dělá strategie strategiemi. A že vše bude i ve výsledku tak povedené, jako se to zdá nyní. Pak teprve budeme moci říct, že na Mark of Chaos se jen tak nezapomene.

Jak se těšíme: 90%

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konzolí nové generace

Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konz…

Hráči už si začínají dělat sranda i z profesionálního simulátoru Microsoftu.

19.  10.  2020 | | 2 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Layers of Fear 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Lay…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

23.  10.  2020 | | 1 N/A