A je to. Blizzard vyvíjí třetí datadisk k World of Warcraft. Oficiální odhalení bylo štědré na informace – a chystá se mnoho nového.
Poznámka: Článek je souhrnem co největšího množství, ne však nutně všech, oficiálních informací o World of Warcraft: Cataclysm, zkompilovaných z mnoha různých zdrojů. Vzhledem k tomu, že hra je ve vývoji, může se prakticky cokoli z uvedeného změnit, na druhou stranu veškeré informace mají oporu ve vyjádřeních zaměstnanců Blizzardu, tvůrců hry – případné spekulace jsou uvedeny tak, aby bylo zřejmé, že jde o nepotvrzené informace.

Bylo velkou otázkou, kam bude chtít Blizzard svůj největší hit, jedenáctimilionový World of Warcraft, směřovat dál. Tahle hra citelně stojí na světě, který hráči více či méně mohou znát: z předchozích her, z knih, z komiksů… Na druhou stranu vše notoricky známé již bylo odhaleno.
V prvním datadisku (The Burning Crusade) jste se mohli podívat za slavný Dark Portal do domovského světa orků a válčit proti démonům, jež jste znali z třetího Warcraftu. Wrath of the Lich King navázal přímo na dění kolem Arthase, a ten sám bude hlavním bossem chystané nové instance – Icecrown Citadel – jíž se dočkáme zřejmě v příštím velkém patchi.


Desolace už nebude pustinou, naopak se zahalí do zeleného hávu života * Vlkodlaci, ponuré, ostře řezané budovy, železné zdobení… po všech možných kulturních inspiracích došlo i na gotiku
Ale kam dál? S Arthasovou smrtí padne postava, jakou samotný Blizzard označuje za nejmocnější entitu ve známém vesmíru svého světa; ačkoli si přiznejme, že při tom nenápadně přehlíží postavy a události, které si nechává v záloze. Věřím, že jednou hráči WoW budou čelit samotnému Sargerasovi, odpadlému titánovi a vůdci celé Burning Legion. To je ovšem zatím pořád ještě daleko, Blizzard se rozhodl, že na svět přivede staré zlo.
Do morku kontinentů
Dlouho jsem přemýšlel, kam bude možné umístit události nového datadisku pro WoW – vždyť téměř všechny hráčům známé lokality již ve hře jsou. Domníval jsem se, že na řadu se dostane Emerald Dream, jehož portály jsou ve hře přítomny od začátku, nicméně zatím tomu příliš nenaznačuje. Namísto toho se Blizzard vrací na samotné staré kontinenty Azerothu – a mění je k nepoznání.


Královna Azshara Před deseti tisíci let byl Azeroth jediným kontinentem a mnoho z dnes běžných ras ještě neexistovalo. Velkou část země však již tehdy obývali noční elfové, čerpající magii z unikátní Studny věčnosti a milující svoji královnu – Azsharu. Používání magie Studny však probudilo pozornost Sargerase, stvořitele a vůdce Plamenné legie (Burning Legion). Brzy byl vybudován portál, kterým na Azeroth proudilo množství démonů, kteří rozpoutali hotové peklo pod záminkou očištění světa od těch „nedokonalých“. Nakonec ale spojené armády odboje nočních elfů a některých dalších ras spolu se zvláštními spojenci z budoucnosti dokázali zničit portál, což vedlo k Rozdělení – uvolnění obrovské síly, která rozervala kontinent a pohřbila kdysi slavné město nočních elfů pod hladinou oceánu. Azshara však s hrstkou věrných přežila a její zloba ji změnila. Nyní je připravena vstoupit na známý svět.
Poznámka: Událostem První války se věnuje skvělá knižní trilogie Válka prastarých od Richarda A. Knaaka. |
Do světa WoW se vrací prastaré zlo, reprezentované bývalou královnou nočních elfů Azsharou a jedním z dračích aspektů, Neltharionem – kterého už po tisíciletí nikdo nenazve jinak než Deathwing. Návrat Deathwinga otřese světem v základech, rozerve jej a změní místy k nepoznání. Některé zóny budou zatopeny a sopka Blackrock se probudí k činnosti.


Deathwing Deathwing byl původně znám jako Neltharion, jeden z pěti dračích aspektů (dalšími jsou Alexstrasza, Malygos, Ysera a Nozdormu) a vůdce černých draků. Při prvním vpádu démonů na Azeroth přesvědčil ostatní draky, že jejich zapojení do konfliktu je nevyhnutelné a že proti mocnému nepříteli musí vytvořit mocnou zbraň – Duši draka. Již v té době byl však Neltharion napůl šílený z hlasů starých bohů, které slyšel ve své hlavě a které neustále stupňovaly jeho paranoiu. V rozhodující chvíli použil Duši draka (později přejmenovanou na Duši démona) proti ostatním drakům, čímž jim uštědřil zdrcující ránu, z níž se někteří nevzpamatovali – modrá letka byla téměř zničena a Malygos postupně zešílel.
Deathwing sehrál významnou roli také během Druhé války, kdy se pokusil znovu zmocnit Duše démona a zasadil se o uvěznění Alexstraszy s cílem vytvořit novou letku draků. Mágu Rhoninovi (který se účastnil i událostí předcházejících Rozdělení) se však podařilo najít v Duši démona slabinu a artefakt zničit, což vrátilo sílu ostatním dračím letkám a zahnalo Deathwinga na ústup. Drak nicméně přežil a nyní se vrací v plné síle. Poznámka: Události kolem Deathwinga v době Druhé války popisuje kniha Den Draka Richarda A. Knaaka. |
Barrens budou roztrženy vedví, přičemž jedna část zůstane určena pro lowlevel postavy, zatímco druhá bude k dispozici hráčům na nejvyšších úrovních. Zatopeny údajně mají být lokace, jako Darkshore nebo Tousand Needles, naopak v některých pustých místech rozkvete nový život – tak se například v malebnou oázu promění Desolace. Boj Aliance i Hordy rovněž není statický, například Horda konečně dobude Southshore.
Dvě nové rasy a žádné nové povolání
Blizzard nemá v úmyslu představit nové povolání v každém datadisku, takže se tentokrát žádné takovéto změny nedočkáme. Na druhou stranu budou k dispozici dvě nové rasy a jako bonus jsou představeny nové kombinace ras a povolání. Postavy nových ras budou začínat v nových startovních lokacích na první úrovni, přičemž úvodní questy si budou klást za cíl popsat historii těchto ras a důvod jejich přijetí k Alianci či Hordě.
Nové kombinace ras a povoláníOrc – Mage Undead – Hunter Tauren – Paladin Tauren – Priest Troll – Druid Blood Elf – Warrior Human – Hunter Dwarf – Mage Dwarf – Shaman Night Elf – Mage Gnome – Priest 
|
Úkoly zde, podobně jako ve zbytku staronového světa, budou využívat technologie fázování, kdy se s postupem hrou dynamicky mění prostředí včetně samotné krajiny – dosavadním příkladem je zejména úvodní linie úkolů pro death knighty.

Novou alianční rasou budou worgeni. Vlkodlakům podobné bytosti vytvořil původně arcimág Arugal jako zbraň proti nemrtvým (Scourge), nicméně věci se poněkud vymkly kontrole, což hráči mohli obdivovat v oblíbeném dungeonu Shadowfang Keep. Právě nedaleko odtam směrem na jih se za velkou bránou skrývá město Gilneas, kde se rozšířila nákaza do pandemických rozměrů a přeměnila všechny obyvatele na worgeny. Nyní končí doba jejich izolace od okolního světa a s pomocí dávných elfích spojenců se tyto bytosti stávají součástí aliance.

Aliance podle Blizzardu zaslouží nějakou krvelačnou rasu. Souhlasím, dost už bylo napomádovaných elfů, nudných lidí, sádrových trpaslíků, zakrslých mončičáků a rohatých šmoulů
Nové rasyGoblini Možná povolání: Death Knight, Hunter, Mage, Priest, Rogue, Shaman, Warlock, Warrior Racial skilly: Best Deals Anywhere – Vždy dostanete nejlepší slevu bez ohledu na reputaci s danou frakcí. Pack Hobgoblin – Přivolá osobního sluhu, který umožní po dobu 1 minuty přístup do banky. 30 minut cooldown. Better Living Through Chemistry – Zvýšený skill Alchymie o 15. Lektvary obnoví více HP/many. Rocket Barrage – Odpálí rakety na protivníka a způsobí ohnivé zranění. 2 minuty cooldown sdílený s Rocket Jump. Rocket Jump – Aktivuje rakety pro velký skok vpřed. 2 minuty cooldown sdílený s Rocket Barrage. Time is Money – Zvýšená rychlost útoku a kouzlení o 1 %.  Horda podle Blizzardu konečně potřebuje něco malého a roztomilého. No, proč ne
Worgeni Možná povolání: Death Knight, Druid, Hunter, Mage, Priest, Rogue, Warlock, Warrior Racial skilly: Visciousness – Zranění zvýšené o 1 %. Dark Flight – Zvýšení rychlosti pohybu o 70 % na 6 sekund. 3 minuty cooldown. Abberation – Trvání Curse a Disease sníženo o 15 %. Flayer – Zvýšený skill Skinningu o 15. |
Goblini za sebou mají jinou minulost. Poté, co se vymanili z otroctví u lesních trollů a založili v dolech svoje vlastní město, využívali svých dovedností k výrobě a obchodu. Po porážce orků v Druhé válce zjistili, že nejvíce vytěží ze své neutrality, takže začali zásobovat obě znesvářené frakce. V poslední době ale neočekávané boje s aliančními jednotkami přiměly gobliny změnit svoje stanovisko – a Horda je uvítala s otevřenou náručí. Zbývá jen dodat, že startovní lokace goblinů budou The Lost Isles, ležící východně od Azshary, která se stane lowlevel lokací, propojenou přímo s Orgrimmarem.