PC | RPG | Preview

Preview: WoW: Cataclysm – svět už nikdy nebude stejný

A je to. Blizzard vyvíjí třetí datadisk k World of Warcraft. Oficiální odhalení bylo štědré na informace – a chystá se mnoho nového.
Kapitoly článku

Jen pět úrovní navíc

Oproti prvním dvěma datadiskům přinese Cataclysm zvýšení zkušenostního stropu „jen“ na 85. úroveň. Spekuluje se o tom, že si tak Blizzard dává více prostoru pro dosažení magické hranice stého levelu, samotní vývojáři toto rozhodnutí komentují s odkazem na „development time“ a vůli hráčů. Současně by postup po úrovních měl probíhat pomaleji, takže každé „dingnutí“ by mělo být opravdovou radostí.

cataclysm_zones.jpg
Přehled nových lokací a jejich umístění. Některé tvary úplně nesedí, těžko ale říct, zda to znamená možnost existence nějakých dalších, dosud neoznámených lokací

Pro postavy na nejvyšších úrovních pochopitelně musí být k dispozici nové lokace. Podle všeho hrdinové najdou své uplatnění v inovovaných starých místech (například ve zmíněné jedné části Barrens), nicméně představeny budou i lokace zcela nové.

cataclysm_05.jpgcataclysm_06.jpg

Do hry se konečně dostane poslední pevnost titánů, Uldum – vstup se nachází na jihu Tanarisu, samotná lokace pak zabere prostor pod kráterem Un'Goro a bude výrazně inspirovaná egyptskou kulturou. Východně od Wetlands se bude nacházet Twilight Highlands, a co víc, zveřejněná mapka naznačuje vznik nového kousku pevniny na východ od Burning Steppes – žádná zóna v dané lokalitě však oznámena nebyla.

cataclysm_zoramgar.jpg
Vlády nad Hordou by se měl ujmout Garosh Hellscream, což se projeví na více vojensky zaměřené architektuře, zatímco Thralla čekají nové povinnosti, snad dokonce jako nového Strážce Tirisfalu – podrobnosti o dějové lince událostí mezi Thrallem a Garoshem ovšem Blizzard neprozradil, konflikt obou orků je však zdá se nevyhnutelný

Také noví hlavní záporáci potřebují prostor k životu. Deathwing se usídlil severně od Stormwindu, kde se nachází Deathwing Scar a Deephome (v některých zdrojích nazývaný i Deepholm, případně Deepholme), svoji roli také dračí aspekt sehraje v konečně otevřené lokaci Mount Hyjal, jež bude ve velké míře využívat technologie fázování krajiny. Naopak královna Azshara si své impérium vybudovala v centru Maelstromu – divoké bouře vprostřed oceánu, vzniklé roztržením kontinentů před tisíciletími. Dočkáme se tak nově i rozsáhlých podvodních lokací.

Čas velkých změn

Nový datadisk s sebou zatím vždy přivedl nové herní mechanismy, nové statistiky a principy, s nimiž se hráči musí nějak poprat. Zatímco dosud vedla cesta spíše rozšiřováním, teď má dojít k výrazným změnám sloužícím k větší přehlednosti a ano, i jednoduchosti. Chystané změny podle všeho hodně zamíchají s dosavadní hloubkou počítání, plánování a tzv. „theorycraftingu“, přičemž fakt, že hunteři budou místo many disponovat focusem, podobným energii u roguů, je jen začátek.

cataclysm_07.jpgcataclysm_08.jpg

Spell power zmizí, sílu kouzel bude určovat jen Intellect. MP5 zmizí, regenerace many bude záviset na především na Spirit. Block value zmizí, namísto toho úspěšný blok pokryje určité procento zranění. Armor penetration a defense zmizí také, což je už opravdu zajímavá informace, protože nyní

Nové dungeony a raidy

Dungeony

Grim Batol – 5-man verze
Deephome Skywall – 5-man verze
Lost City of Tol'vir (Uldum) – venkovní instance
Halls of Origination (Uldum) – nelineární dungeon s výtahy do různých pater s celkem sedmi bossy; bude se týkat Titánů a hráči se zde znovu setkají s Brannem Bronzebeardem
Abyssal Maw (Sunken City of Vashj'ir) – level 78–82; nelineární dungeon na dně oceánu, kam hráče vtáhne vír; oceán bude vidět skrz okna a dungeon využije nové technologie zobrazování vody
Blackrock Caverns – zbrusu nová instance v Blackrock Mountain, vedlejší základně Deathwinga obývané členy Twilight Hammer; má nabídnout nový design a protivníky

Raidy

Grim Batol – raid verze
Deephome Skywall – raid verze
The Firelands – Ragnaros se vrací, a tentokrát v plné síle
Blackwing Descend – návrat Nefariona inspirovaný původním Blackwing Lair

se základní mechanika tankování točí právě kolem defense a tzv. defense cap, tedy hodnoty defense, která (obvykle) zaručuje postavě stoprocentní ochranu před kritickým zásahem. Blizzard ale nemá rád oblíbené „theorycraftingové“ myšlenky, jako je například uvažování o stropech statistik a nezbytnosti jejich dosažení či tzv. best-in-slot plánování vybavení. Zmíněné statistiky proto raději promítne do talentů.

 cataclysm_gilneasstreets.jpg

Naopak velké inovace se neplánují co do principu fungování dungeonů a raidů. Cataclysm přinese osm nových instancí pro pět hráčů (k dispozici budou pro Alianci i Hordu a v normálním i heroickém módu) včetně heroické verze Deadmines a Shadowfang Keep. Čtyři nové raidy opět budou k dispozici pro 10 a 25 hráčů, přičemž u každého bude existovat také volitelná obtížnější verze. Pro snazší pohyb mezi všemi novinkami bude možné v Azerothu používat létající mounty, ačkoli zatím není známo, od jakého levelu a za jakých podmínek, stejně tak není rozhodnuto o případných omezeních.

Levelovaní na maximálním levelu

Dungeony a raidy, dokonce ani nové battlegroundy s ratingem však nejsou to jediné, co půjde dělat po dosažení maximální úrovně. Zajímavou novinkou kolem vývoje postavy je, že nepřibudou žádné nové talenty – jen dostanete dalších pět bodů k rozdělení do stávajících stromů (ty se pochopitelně mohou dílčím způsobem změnit, jako se to běžně děje v každém velkém patchi).

 cataclysm_pathofthetitans.jpg
Na maximálním levelu cesta nekončí – prastaré glyphy ještě více vylepší vaši postavu

Novou kratochvílí na maximálním levelu je Path of the Titans a nová sekundární profese: Archeology. Kromě stávajících glyphů se objeví deset slotů pro titánské glyphy, které půjdou získat pomocí rozličného postupu ve hře a nové profese. Cest titánů je několik, přičemž kdykoli se můžete rozhodnout pro respec a vydat se po jiné cestě. Na každém stupni pak máte na výběr z několika glyphů, které dále citelně posílí vaši postavu.

cataclysm_09.jpgcataclysm_abyssalmaw.jpg

WoW je ale především o interakci s jinými hráči, proto se novinky budou týkat i celých guild. Přibude možnost získávání guild achievementů, ale především guilda jako taková bude moci získávat úrovně a cataclysm_guildnews.jpgtalenty, z nichž budou benefitovat všichni členové. Samozřejmostí jsou pak inovace guildovního interface, jež nabídne lepší přehled o členech, profesích atd.

Fénix

Z popela starého světa vstane nový, hrdinové znavení bitvou s Arthasem a jeho armádami se rychle vrátí do svých domovů, jen aby nalezli nové zlo. A hra, která je druhým domovem milionů hráčů, změní svoji tvář k nepoznání. Novinek je představeno hodně a na jakékoli hodnocení je ještě příliš brzy. Jistěže spousta informaci ve mně vyvolává upřímné nadšení, s ním jsou však také spojeny obavy, jak se něco takového podaří realizovat – Blizzard fakticky změní většinu herního světa, od základů, nevratně a pro všechny.

 cataclysm_barrens.jpgcataclysm_barrenssouth.jpg
Návrat Deathwinga roztrhne Barrens na dvě části – jednu pro lowlevel postavy, druhou pro ty nejlepší 

Na druhou stranu v principu mě taková změna naplňuje spíše radostným očekáváním: pro staré hráče nabídne mnoho nového, i když se rozhodnou pro hru s postavou na první úrovni – novým hráčům naopak může být jedno, že existoval nějaký „starý Azeroth“, neboť si budou užívat herního prostředí, které Blizzard tvoří s využitím pěti let a dvou datadisků zkušeností navíc.

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Blizzard Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. prosince 2010

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,