Prey: Mooncrash – nepřátelská strana Měsíce (recenze)

• Nové chytré prvky jako Corruption Level
  • Mapa je pokaždé trochu jiná

• Slabší příběh
  • Málo času na průzkum
  • Mapa mohla být více využitá
7/10

Prey jsme v naší recenzi velice pochválili, a to zaslouženě. Zaujala nás zejména zajímavá hratelnost spojená se skoro až filozofickými otázkami a do detailu promyšlené prostředí stanice společnosti TranStar. V novém DLC Mooncrash se budete účastnit série simulací, které prověří vaše schopnosti přežít na Měsíci.

Opakování je matkou přežití

Zatímco původní hra odkazovala na to, že jste opravdu živý člověk, kterému hrozí, že ho mimozemšťané zabijí (žádné spoilery prosím), nyní se to trochu mění. Jste v roli člověka, který se pouze v pohodlném křesle kdesi ve vesmíru účastní simulace. Ta má opakovaně prověřit, zda dokážete utéct za různých podmínek ze stanice na Měsíci.

Mooncrash (1).pngMooncrash (2).pngMooncrash (3).pngMooncrash (4).png
Po každé smrti hru opakujete od začátku, ale s pár výhodami navíc

Nutno upozornit, že útěk je relativně krátký. S přehledem ho zvládnete za jeden večer... pokud ho tedy zvládnete. Ve hře není žádné nastavování obtížnosti, tentokrát se neklade tolik důraz na příběh a svět jako spíš na samotnou hratelnost a vaši schopnost utéct. Jakmile zemřete, musíte celý útěk opakovat hezky od začátku.

Ve hře není žádné nastavování obtížnosti, tentokrát se neklade tolik důraz na příběh a svět jako spíš na samotnou hratelnost

Žádné uložené pozice zde oficiálně nejsou. Respektive jde to trochu oblafnout, hra jde uložit, ale s tím, že se pak hned vypne. Vývojáři počítají s tím, že budete například spěchat do práce, tak ať po návratu domů můžete pohodlně na svou hru navázat. Stačí tedy hru uložit, znovu zapnout a pokud umřete, hru vypnete, znovu zapnete a navážete na svou uloženou pozici před smrtí. Tímto zdlouhavým způsobem se vyhnete opakování od začátku. Ale na tohle snad žádný poctivý hráč ani nepomyslel, že?

Mooncrash (5).pngMooncrash (6).pngMooncrash (7).pngMooncrash (8).pngMooncrash (9).pngMooncrash (10).png
Měsíční základna je rozhodně propracovaná do detailu, ale hra ji tolik nevyužije

Hrajete-li tedy hru tak, jak byla původně zamýšlena, jedná se v podstatě o rogue-like titul. Po každé smrti znovu opakujete a předpokládá se, že budete zkrátka lepší a lepší, takže se tím zvýší vaše šance na útěk. Při vašem útěku navíc získáváte herní měnu a nacházením blueprintů získáváte věci, které si můžete koupit. Koupené věci vám pomohou pouze v jednom pokusu o útěk, ale pokud budete mít například plány a dost peněz na Q-Beam, je tento útěk téměř automaticky úspěšný. Tímto je hra strašně podobná titulu Everspace, ve kterém také vždy začínáte od začátku, ale můžete si svou loď vylepšit, čímž zvýšíte své šance.

Nezáleží jen na schopnostech, ale také na štěstí

DLC se snaží každý pokus odlišit zejména třemi věcmi. Jednou z nich jsou odlišné postavy, které mají rozdílné schopnosti a zaměření. Na výběr je například mistr inženýr, který umí vyvolat obrané dělo nebo voják s brokovnicí, který je ideální na pořádný mimozemský armageddon. Postavy si odemykáte postupně, opravdu se liší a navíc se hra snaží, abyste vyzkoušeli všechny. Po útěku nebo smrti musíte hrát s jinou postavou a teprve poté, co všechny utečou nebo zemřou, se nabídka restartuje.

Mooncrash (13).pngMooncrash (11).pngMooncrash (12).pngMooncrash (14).png
Mapa je pokaždé trošku odlišná, což může výrazně ovlivnit úspěch vašeho útěku

Nejlákavější je v každém případě náhodné generování úrovní. To je bohužel jen částečné. Pochopitelně měsíční základna vypadá vždy stejně, liší se jen věcmi, které v ní můžete najít. Stalo se mi, že jsem umřel, hru jsem zapomněl uložit a další den jsem musel útěk opakovat. Na mapě byli stejní nepřátelé, dokonce tam byl i výpadek energie, zkrátka téměř ve všech ohledech stejná mapa. Ale lišila se věcmi, které jsem mohl najít. Takže náhodné generování tam je stále, ale hra do jisté míry funguje na principu postupném plnění úrovní.

Mooncrash (15).pngMooncrash (16).pngMooncrash (17).pngMooncrash (18).pngMooncrash (19).pngMooncrash (20).png
Ve hře je pět odlišných postav, které zásadně ovlivní hratelnost

No co si budeme povídat, předměty ovlivní hodně. Ten můj první zmiňovaný útěk nevyšel, vlastně druhý také ne, ale třetí už ano – našel jsem EMP granát. Ve hře silně záleží na štěstí i proto, že se vývojáři prvek štěstí pokusili zdůraznit. Nově se zde nachází energetické stěny, které vás nepustí dál, pokud se na určité části mapy nachází typhooni. Najdete-li ale EMP granát, můžete ji překonat. A pak je tu Moonshark, obří hnusná potvora, které se podkopává pod zemí. Pokud nenajdete něco, čím ji skolit nebo díky čemu rychle utéct, jste v háji.

O tom, zda bude hra náročná, rozhodne částečně štěstí, částečně to, za jakou postavu hrajete a to, jak vysokého Corruption Levelu dosáhnete

Posledním lákadlem pro znovuhratelnost je fakt, že můžete utéct rovnou několika odlišnými způsoby. Hra na ně vždy upozorňuje, ale záleží i na samotném prostředí, jakým způsobem utečete. Jsou-li únikové moduly poškozené, asi jen stěží s jejich pomocí odletíte.

Designéři si se hrou rozhodně vyhráli

Aby to nebylo příliš snadné, nachází se ve hře speciální prvek Corruption Level. Je to prosté - pokud si dáváte na čas, v klidu si užíváte prostředí a prohledáváte každou skulinku, může se pro vás hra brzy stát příliš snadnou. Proto se po určitém časovém okamžiku obtížnost automaticky zvýší, nepřátelé jsou silnější a početnější, po dosažení vysokého Corruption Level se může simulace třeba úplně vypnout.

Mooncrash (22).pngMooncrash (23).pngMooncrash (24).png
Kvůli Corruption Level musíte hrát rychle, na detailní průzkum bohužel není čas

To je na tomto DLC zajímavé. Není tu žádná volitelná obtížnost. O tom, zda bude hra náročná, rozhodne částečně štěstí, částečně to, za jakou postavu hrajete a to, jak vysokého Corruption Levelu dosáhnete.Občas se může zdát Mooncrash strašně primitivní, jindy zase nepochopíte, jak to podle vývojářů máte sakra překonat.

Na průzkum není čas

DLC je co se týče hratelnosti super. Přineslo několik zajímavých nápadů, nové předměty a nepřátele. Problém je, že původní hra nás oslovila také příběhem a světem. I přes snahu mi příběh o tom, že jste v simulaci, zajímavý nepřišel... minimálně ne tak zajímavý, jako ten v původní hře. A průzkum? Možná by mě zaujal, mapa je propracovaná a dokážete si opravdu představit, že byste na tomto místě pracovali. Kvůli Corruption Level ale musíte chvátat, a to jakýkoli větší prožitek z průzkumu světa zabíjí.

Obecně mi přijde, že i když je základna zajímavá, opakované hraní na relativně malé mapě zkrátka není to pravé. Vývojáři si prostě chtěli zaexperimentovat a otestovat, jak moc se zážitek ze hry liší, pokud se úroveň automaticky trochu změní. Jsem si v každém případě jistý, že velká měsíční základna, z níž by se nedalo snadno utéct a museli byste jejím průzkumem strávit několik hodin, by hráče oslovila mnohem víc a třeba byste si k ní vytvořili stejný vztah jako ke z původní hry dobře známé stanici.

Hledáte-li pořádnou výzvu, je Mooncrash přesně pro vás. Problém je v tom, že nic jiného než test pro vaše hráčské schopnosti to není. Přesto se jedná o zajímavý experiment, který třeba mnoho hráčů zaujme.

Váš názor Další článek: Divinity: Original Sin II Definitive Edition vyjde na konzolích v srpnu