Prey: vetřelec, kam se podíváš (recenze)

Po povedeném Dishonored 2 se studio Arcane snaží uspět vesmírnou akcí Prey. Skvělá atmosféra, chytlavý bojový systém, ohromující svět – to vše vývojáři slibovali. Povedlo se to?

Existují hry, o kterých si vytvořím obrázek i během dvou hodin hraní. A pak jsou takové, které bych nejradši hrál ještě měsíc, ale poptávka po recenzi by jinak přišla nazmar. Prey je ten druhý případ, poněvadž za ním stojí studio Arcane a stejně jako v případě Dishonored zkrátka chvíli trvá, než máte pocit, že vás herní svět dostatečně nasytil.

Hned na začátku vám mohu říct, že Prey je sci-fi akce se vším všudy. Atmosférou může připomínat Vetřelce, zatímco množstvím filozofických otázek si možná vzpomenete na Bioshock. A to všechno se vešlo do jedné hry a dáte-li ji šanci, jeden zátah rozhodně nebude stačit.

Mimozemšťanů není nikdy dost

Děj hry se odehrává na vesmírné stanici Talos I, na které v roli Morgana Yu máte výbornou práci jako pokusný králík. Jednou se účastníte pokusů, když tu náhle přepadnou přihlížející vědátory podivní mimozemšťané zvaní Typhon. A tento krátký úvod by už mohl stačit. Odhalovat příběh Prey by totiž mohlo být až neetické. Je to totiž hra, ve které hraje odhalování příběhu první housle.

prey_1.pngprey_2.pngprey_3.pngprey_4.pngZačátek je jako přesun z bahna do louže - zpočátku je to napínavé a náhle jsou všude mrtvoly

Hodnotit příběh je v případě Prey obecně dost obtížné. Stále si pamatuji, jak jsem před časem diskutoval s kámošem o knize Stalker (v českém překladu Piknik u cesty). On vyzdvihoval příběhy hlavních postav, zatímco já se celou dobu snažil přijít na to, kdo jsou zač ti mimozemšťané, kteří stojí za vytvořením Pásma. Prey sice má svůj rozvíjející se příběh, ale hlavní slovo hrají samotné záhady, přičemž každý se na Prey bude dívat jinak a zatímco někdo bude dumat nad samotnou stanicí Talos I, jiný bude mít v hledáčku vesmírné návštěvníky.

prey_5.pngprey_6.pngprey_7.pngProstředí hry je velmi zajímavé a občas nutí i k zamyšlení

Co jsou ti mimozemšťané zač? Proč jsou na této vesmírné stanici? Jaké pokusy to na vás prováděli? Hromada otázek vám hlavou prolítne jako roj šípů a nedají vám oddechu, dokud se jim pořádně nepodíváte pod kůži. Hra vám k tomu naštěstí poskytne dostatek možností. Po světě se válí hromada různých spisů, tu a tam počítač s e-maily a ostatně díky později odemčenému přístroji zvanému psychoscope dokonce všechny ufony prozkoumáte a dočtete se o nich pár zajímavostí.

Co zabiješ je tvoje

Ať je váš pohled na hru jakýkoli, s Typhony se příliš kamarádíčkovat nebudete. Na rozdíl od Hvězdné flotily věří tato sebranka jen v zabíjení a vaše reakce musí být adekvátní. Nebo snad nemusí? Jedním z hlavních prvků hratelnosti je možnost různých postupů, a že se to panečku liší. Základní je samozřejmě otázka, zda jste spíše Rambo nebo vám schovávání není cizí. V praxi tedy můžete postaru popadnout granáty a brokovnici nebo si naopak najít jinou tajnější cestu. Na normální a těžších obtížnostech nicméně budete pravděpodobně hrát buď skrytě nebo kombinovaně, jelikož nábojů není zrovna nazbyt.

prey_14.pngprey_15.pngprey_16.pngprey_17.pngTak jako zombíci v Zombielandu, ani Typhoni nerespektují soukromí v koupelně

Druhý prvek hratelnosti je o dost sofistikovanější. Zajisté vám z všelijakých trailerů neušly neuromods. Tyto jehly do oka nemusí působit zrovna příjemně, ale vylepší vaše vlastnosti. Buď se zaměříte na běžné dovednosti jako schopnost něco opravit, hacknout či zvýšit svůj život... nebo se naopak vydáte cestou mimozemských schopností.

Jedním z hlavních prvků hratelnosti je možnost různých postupů, a že se to panečku liší

Nabídka schopností je zde opravdu obdivuhodná. Co se takhle proměnit v monitor a přepadat překvapené emzáky? Nebo je chytře poštvat proti sobě? Ano, teleportace je vlastně taky cool. Jenomže jedná se o dvousečný meč. Na stanici se lidi usilovně bránili a zůstalo po nich mnoho automatických děl. Ta člověka nenapadnou, avšak s mimozemskými schopnostmi už nejste tak úplně člověk a stanete se dalším cílem.

prey_18.pngprey_19.pngprey_8.pngTyphoni přetvářejí stanici k obrazu svému a nechávají za sebou mrtvá těla

Nejsem zrůda?

Phantomové vznikají

přeměnou člověka a

občas mají nad sebou

napsané své původní

jméno - náhle je zabíjení

podstatně těžší.

Do toho všechno zde nebojujete s bandou okopírovaných běžných nepřátel, ale vaši soupeři jsou velmi originálně promyšleni. Podívejte se například na mimiky, základní malé mimozemšťánky. Už ti jsou fajn, ale přičtěte si k tomu Phantomy, Weavery či znepřátelené robůtky. Boj s nimi je výzvou a hlavně zábavou, ve které musíte využít každou výhodu. K tomu vám pomůže již zmiňovaný psychoscope, který vám poskytne nejen informace o původu, ale také o síle a slabinách nepřátel.

Čicháte znovuhratelnost? Nos vám funguje bezvadně, stačí jen dodat, že hra má více konců dle vašeho herního stylu. Navíc se nejedná o rychlou jízdu. Na serveru how long to beat hráli uživatelé Prey kolem 20 až 30 hodin, což je docela slušné, můžete u něj však strávit i více času. Záleží hodně na tom, zda plníte i všelijaké vedlejší úkoly či si poctivě pročítáte různé dokumenty, které v součtu vyjdou na pěkný román.

Jak se staví sen

A pokud vám hratelnost nestačí, připočtěte si ke kvalitě hry úžasnou atmosféru. Zejména ze začátku hry si připadáte skoro jako v hororu a to nejen díky výbornému vizuálnímu, ale hlavně zvukovému provedení. Hlavou se neustále otáčíte za všelijakými skřípoty a duněním a příchod mimozemšťana uvítají velkolepé děsivé fanfáry.

prey_12.pngprey_10.pngprey_11.pngprey_9.pngDíky promyšlenosti hry je svět uvěřitelný a hlavně úchvatný

Hlavně stanice je sama o sobě výborně promyšlená. Dokážete si skutečně představit, že to tady mohlo nějak fungovat. Tady jsou záchody, tady lidé pracovali, zde se zase bavili. Prostory mají své kouzlo a mnohdy máte pocit, že vypráví svůj vlastní příběh. Průzkum je radost a navíc má smysl. I taková šlupka od banánu je využitelná, stačí ji zrecyklovat na využitelnou hmotu a z ní si postavit zbraně, náboje či lékárničky, ale i jiné užitečné věci. Mohu rovnou zmínit, že hra podporuje kreativní zacházení s vybavením, můžete tu hýbat se vším možným a mnohdy jsem na nepřítele nastražil podlou past.

Stanice je sama o sobě výborně promyšlená. Dokážete si skutečně představit, že to tady mohlo nějak fungovat

Opláchni se v umyvadle

Ve hře můžete získávat životy

opakovaným mačkáním

vodovodního kohoutku. Jednou

jsem u něj strávil i 15 minut.

Abych hru jen nechválil, grafika sama o sobě není světoborná, nicméně díky promyšlenosti světa jsem si nemohl stěžovat. Nechyběly ani občasné (nijak závažné) technické nedodělky. Později se ve hře rovněž často vracíte do dřívějších lokací, ty jsou však naštěstí pozměněné díky mimozemskému budování. Špatný pocit z občas slabší umělé inteligence zase přebilo výborné propracování nepřátel. Na hře je opravdu málo na co bych si vyloženě stěžoval... možná tak obsah, který nedosáhne dál než na singleplayerovou kampaň. Prey jsem však hrál s vědomím, že nic víc vývojáři ani neslibovali.

Sečteno a podtrženo, Prey je výborná hra, která přinesla to, co slíbila – výbornou atmosféru, ohromující svět i chytlavou hratelnost. Má sice své chybky, ty jsou však nic v porovnáním s kvalitou hry. Samozřejmě, že zde nejsou vyloženě revoluční prvky, které bychom neznali už s dřívějška, to však hře její kvalitu nebere. Není sice pro každého, pokud vás však dosud lákala, nebudete litovat.

Hodnocení: 4,5 / 5

Klady:

• výborná atmosféra