Příběh a rychlý pád hry Fallout 76: co všechno se pokazilo?

Člověk by čekal, že po tom všem už se situace kolem nového Falloutu po několika měsících uklidní, ale jak se sami můžete dočíst v našem článku, Bethesda má stále co napravovat.

Jistě jste zaznamenali, že na konci minulého roku se v negativním světle neukazoval jen Blizzard, o který jsme se pěkně opřeli v minulém článku. Bethesda sice už v minulosti pár průšvihů měla, ale tohle je zdaleka ten největší. Pojďme se podívat, co všechno se událo kolem Falloutu 76 a proč to s ním dopadlo tak, jak to dopadlo.  

Activision Blizzard v průšvihu: co se děje v zákulisí giganta?

Activision Blizzard v průšvihu: co se děje v zákulisí giganta?

Začneme pěkně od začátku. Ještě před tím, než hra byla vůbec oficiálně odhalena, uniklo na veřejnost několik informací. To se tak před E3 tradičně stává, ale leak ohledně nového Falloutu moc pravdivě nevypadal. Cosi jménem Fallout 76 s čistě online a multiplayerovou hratelností? Tomu uvěřil jen málokdo. Většinou padaly otázky jako “proč by to dělali, když komunita má ráda klasické singleplayerové RPG?”. Jak ale moc dobře víme, na konferenci Bethesdy proběhlo oznámení a každá uniklá informace se do puntíku potvrdila.  

Todd Howard sice u představení dělal co mohl, aby hráče ubezpečil, že to bude zase ten starý dobrý, snad ještě lepší Fallout, který mají všichni tak rádi. Nedlouho poté ale Fallout 76 získal titul “hra, kterou nikdo nechtěl”. Až taková tragédie to ale v začátcích překvapivě nebyla. Budování světa a příběhu jen s několika dalšími hráči na serveru a možnost odpalovat atomovky neznělo vůbec špatně. Postupně to ale všechno šlo do kopru. 

Už s prvními betatesty přicházely dotazy, jestli tohle Bethesda opravdu myslí vážně. Z jejich strany ale přicházeli jen sliby o tom, jak budou Fallout 76 podporovat ještě dlouhá léta po vydání. To sice zatím docela dodržují, ale moc věrných hráčů už jim nezbylo. Tak strašný start prý nečekali ani sami vývojáři. 

Pete Hines z vedení Bethesdy před vydáním řekl, že musíme počítat s bugy a dalšími technickými potížemi. Přeci jen je to známá firma a moc dobře víme, že jejich hry se rozhodně neřadí mezi bezproblémové. Zatím pokaždé šly bez větších problémů alespoň hrát, ale Fallout 76 je opravdu zvláštní případ. Pro některé hráče se stal v prvních dnech nehratelným. I když jeho grafická kvalita není zrovna na nejvyšší úrovni, tak dával zabrat i výkonným strojům. Hlavními problémy ale byly bugy, kdy hráči propadávali texturami, modely se různě protahovaly a občas hráč zkrátka zemřel a ani nevěděl jak.  

Samozřejmě se rychle objevilo několik patchů, které měli za cíl to alespoň trochu spravit. Problémy se ale stále navyšovaly a už se netýkaly jen technických a vizuálních potíží. Vtipná byla například záležitost s počtem snímků za sekundu. Původně měl Fallout 76 uzamčený framerate, ale PC hráči docela rychle přišli na to, jak ho odemknout. Důsledkem toho se ale stalo, že s nárůstem FPS se ve hře pohybovali neskutečně rychle. Tento problém už naštěstí hra nemá a Bethesda počet snímků za sekundu sama odemknula.  

Další problémy se týkaly atomových bomb, které původně mělo být velmi složité použít a pokud jste je chtěli odpálit, museli jste do hry investovat dost času. Zanedlouho ale hráči zjistili, že to zase tak složité není a během chvíle už jste všechny kódy k atomovkám mohli najít na Redditu. K tomu patří i příběh hráčů, kteří zkusili odpálit několik atomovek v jednu chvíli. Stačilo odpálit tři najednou a celý server svižně spadl. Bethesda se tedy zase jednou stala terčem posměchu. 

Bethesda nabídla majitelům Falloutu 76 odškodnění, to ale pokulhává

Bethesda nabídla majitelům Falloutu 76 odškodnění, to ale pokulhává

Jak už jsem ale říkal, problémy se netýkaly jen technických prvků. Stačilo pár týdnů a rozjela se kauza kolem tašky, kterou obsahovala sběratelská edice. V původních promo materiálech je jasně psané, že edice obsahuje plátěnou tašku. Hráči ale v baleních nacházeli levné nylonové varianty. Jako ve většině případů zapůsobila síla internetu a Bethesda řekla, že výroba původně zamýšlených tašek by byla moc nákladná, a tak své předchozí rozhodnutí museli přehodnotit. Dá se to pochopit. Co ale na druhou stranu vůbec nechápu je, že hráči neměli nejmenší tušení, že se plány kolem tašky změnily.  

sběratelka.jpg

Nakonec tedy Bethesda slíbila hráčům náhradu. Stačí, aby si majitelé sběratelek zažádali skrz jejich stránky. Stále to ale není dořešené, tašky totiž budou rozesílané někdy během první poloviny roku. Pokud jste tak ještě neučinili a chcete si o slíbenou tašku zažádat, máte čas pouze do 31. ledna. Pak už je to bez šance. I když to působí dosti krkolomně, tak je to stále lepší náhrada než původní řešení. Ještě před tím totiž Bethesda dala hráčům jako kompenzaci 500 atomů do hry zdarma. To ale působilo spíše jako výsměch. Za tuto částku jste si totiž nemohli tašku pořídit ani jako předmět do hry.  

bag.jpg

Když už to vypadalo, že je kauza “taška” u konce, nastal další poprask. Na stránce, kde hráči posílali žádosti o náhradu, se celkem snadno mohl kdokoliv dostat k jejich osobním údajům. Jeden incident tedy střídal druhý a ani tím to ještě neskončilo.  

Ve stejné době, kdy se řešila taška, se hodně probírala ještě jedna věc. Sice to nebyl technický problém, ale hráči, kteří si hru pořídili v prvních dnech, z toho rozhodně nadšení nebyli. Nedlouho po vydání totiž proběhla akce Černý pátek. Cena Falloutu 76 klesla až na 800 korun. Tohle se ostatně poslední dobou děje celkem často. Třeba poslední Assassin’s Creed se už pár týdnů po vydání objevoval ve slevových akcích. Čím dál více se tedy vyplatí raději nějakou chvíli počkat, než se pustíte do nakupování. 

Hráči ale ani potom nenechali Bethesdu vydechnout. Nemusíte ani Fallout 76 hrát a jistě si všimnete, že celá řada věci je velmi podobná čtvrtému dílu. Jeden by řekl, že to není nic neobvyklého, přeci jen obě hry využívají stejné technologie. Po chvíli pátrání se ale zjistilo, že složka se hrou obsahuje ty samé soubory, jako původní čtvrtý Fallout a vývojářům nestálo za tu námahu je ani přejmenovat. Bethesda však není jediná s tímto přístupem, třeba takové nedávno vydané MMO Atlas je v podstatě převlečený ARK od stejného studia, ale alespoň to nemusí tak okatě dávat najevo. 

Hry od Bethesdy se obecně vyznačují tím, že podporují nejrůznější modifikace, přičemž mnohé z nich je mění k nepoznání. U multiplayerové hry je ale něco takového o dost složitější. Některé modifikace totiž zvýhodňují hráče oproti ostatním, takže je logické, že za úpravy hry bude Bethesda trestat. V některých případech ale dostávali hráči bany za úplné nesmysly. Stačilo, abyste si lehce upravili uživatelské rozhraní a ban už byl na cestě. Některé multiplayerové tituly ale ukázaly, že i v tomto žánru mohou modifikace fungovat. Slavné WoWko například má celou řadu add-onů a World of Tanks je podporuje už od svých začátků. 

vyvoj.jpg

Poslední vlna banů, nebo alespoň deaktivací účtů, se však netýkala modifikací. Bethesda nejspíš zapomněla, že je jen otázkou času, než hráči najdou všechno, co je ve hře ukryté. Nejen hráči, ale i sami tvůrci byli totiž překvapeni, když se některým zvědavcům podařilo dostat do vývojářské místnosti, kde se testují nové herní prvky. Mimo jiné tam je také jediná NPC postava, kterou ve Falloutu 76 můžete najít. Účty s předměty, které běžně ve hře získat nemůžete, byly ihned deaktivovány. Mimo jiné bylo možné se takto dostat k vybavení, které hráči dostávali k předobjednávce.  

npc.jpg

Teď ale přijde ta vtipná část. Na e-maily vázané k těmto účtům Bethesda posílala oznámení s tím, že pokud jim dotyčný prozradí, jak se do vývojářské oblasti dostal, tak bude jeho účet odblokován. Ani sami vývojáři tedy netuší, jak se vlastně něco takového stalo. Z posledních zpráv, které se objevily v minulém týdnu, víme, že tento problém stále nebyl vyřešen.  

falloutemail.jpg

Momentálně se Bethesda alespoň snaží uchlácholit hráče tím, že každý, kdo si Fallout 76 zakoupil, získal spolu s tím také první dva díly kultovní série a Fallout Tactics. Podobná kompenzace je ale ve světle nedávných událostí docela bezvýznamná. Teď už je naprosto bezpečné říct, že Fallout 76 je přinejmenším obrovský průšvih. Nový Fallout bezkonkurenčně ve většině anket sbírá ceny za zklamání roku a hodnocení na webu Metacritic, které se pohybuje v průměru okolo 50 %, mluví za vše. Snad se v tomto roce Bethesda opět dokáže postavit na nohy. Stejně jako v případě ostatních společností, které v současnosti mají problémy, i v jejich studiích najdeme tituly, o které bychom neradi přišli. Tím míříme hlavně k pokračování série The Elder Scrolls, ale jeho vydání je ještě pěkně daleko.