Přichází nová generace online her

Asheron`s Call 2, Everquest 2, Lineage 2 a World of Warcraft, to jsou čtyři stěžejní online tituly, jejichž výroba právě probíhá. Někdy jsou také označovány jako MMORPG druhé generace. Jistěže je toto označení poněkud sporné, avšak v každém případě se jedná o novou generaci minimálně ve smyslu grafického zpracování, které se už blíží těm nejlepším offline hrám a s pravděpodobně se jim brzy vyrovná.

Asi jeste si už všimli, že první tři z našeho seznamu jsou druhá pokračování těch největších online pecek současnosti. Kdyby se někdo podivoval nad jménem Lineage, musím ho ujistit, že i to je jedna z nejpopulárnějších online her, avšak nikoliv v našem známém americko-evropském světě, nýbrž na dálném východě. Přesněji řečeno v Jižní Koreji, která se pomalu ale jistě stává mekkou světového hráčstva (pořádaly se tam kupříkladu první počítačové olympijské hry). Vlastně i náš čtvrtý titul, World of Warcraft, je svým způsobem pokračování - jenže nikoliv online her. WoW vychází z původní série realtime strategií, jejíž třetí díl je tak netrpělivě očekáván již po několik let (a měl by se konečně objevit v nejbližších měsících). V tomto článku se podrobněji podíváme na všechny čtyři hry a povíme si o tom, co přinesou do světa online her nového. Vezměme to pěkne podle abecedy.

Asheron`s Call 2

Vydavatel: Microsoft
Výrobce: Turbine Games
Homepage: http://zone.msn.com/inviso1/

Příběh AC2 nás zavede do vzdálených časů světa Dereth, ve kterém se současný AC odehrává. Dereth budoucnosti je naprosto zničený a úkolem hráčů bude jeho obnova. Stejně jako všechny ostatní online hry, i tato má být založena na zjednodušení RPG prvků. Z AC2 se s největší pravděpodobností stane více akce nežli cokoliv jiného. Jistě, některé RPG prvky zůstanou. Hráči dostanou na výběr ze tří různých ras. Svou postavu pak povedete vlastním směrem a podle toho si také vyberete i potřebné dovednosti. V jistém ohledu se zde projeví podobnost s nedávno vyšlým Dungeon Siege, avšak systém to je stále o něco složitější a navíc vratný - pokud se vám současné zaměření vaší postavy znelíbí, bude možné jej změnit. Neměla by být opomenuta ani magie, avšak rozdělení na životy, manu a staminu už zde nepotkáte - poslední dvě se slily do jediného atributu pojmenovaného "vigor". Ten využijete pro všechny speciální úkony jako kouzlení či plavání. Jistěže hráč dostane možnost si svou postavu dokonale přizpůsobit, od stavby těla, barvy vlasů, druhu oblečení, až po výraz obličeje, účes, a tak dále. Zajímavě vyřešili autoři systém odměňování, tolik proklínaný například v Ultimě Online. Je založen na tom, že výše odměny, která vypadne ze zabité potvory je závislá na levelu postavy, která ji zabila. Čím nižší level postavy hráče a čím vyšší síla potvory, tím větší odměna - a naopak. Zatímco původní AC umožňoval  hladce přežívat i jedincům, takříkajíc osamělým vlkům, dvojka něco takového pořádně ztíží. Důraz je zde kladen zejména na spolupráci a formování skupin. Pokud některý hráč zemře, musí dojít ke speciálnímu kameni zvanému "lifestone", ztráta věcí ani zkušeností však nehrozí (pouze dočasné oslabení).
Asi nejzřetelnější změnou oproti AC, která uhodí do očí všem na první pohled, je grafika. Ta vypadá neskutečně úžasně a hýbající se videa, kterých se také již několik vynořilo z hlubin internetu, tento dojem jen utvrzují. Naprosto detailní postavy s přirozenými pohyby, vlnící se stébla trávy, překrásná krajina, to jsou jen některé devizy zbrusu nového grafického enginu Turbine 2. Každá z postav v AC2 se má skládat z 2000 - 5000 polygonů, což je velmi úctyhodný počet (dnešní standard je kolem 1000). Je nasnadě, že hra bude optimalizována pro čipy GeForce 3, hardwarové nároky obecně nevypadají z dnešního pohledu nijak vábně.

V rapidním vylepšení grafiky je zřetelně vidět další snaha autorů přiblížit hru maximálnímu počtu potenciálních hráčů - předplatitelů. Tomu odpovídá i fakt, že původní AC zůstane v chodu i po spuštění AC2, zaměření obou her je tedy zjevně poněkud odlišné (AC - RPGčkaři, AC2 - masový trh). Již v tuto dobu probíhá alpha testování hry, betatestování by mělo začít někdy v průběhu léta. Finální produkt by se měl objevit před Vánocemi 2002, možná krátce po nich.

EverQuest 2

Vydavatel: Sony Online Entertainment
Výrobce: Sony Online Entertainment
Homepage: http://everquest2.station.sony.com/

Teprve nedávno ohlášený, avšak již dlouho "spekulovaný" EverQuest 2 je jasně cílen zejména proti Asheron`s Call 2. Podobě jako protihráč od Microsoftu se odehrává po "velkém kataklizmatu", kdy je celý svět EverQuestu jménem Norrath v troskách (tzv. "Age of Destiny"). Začneme kde jinde než na začátku, tedy u postavy. V tomto ohledu, stejně jako v mnoha jiných, se EQ2 neliší od AC2. Hráč dostane do vínku každý aspekt svého charakteru, od vlasů, obličejů až po celkovou konstituci. Systém skillů také dozná změny, podrobnosti ale prozatím zůstávají utajeny. Jisté je, že přibudou nové skilly výrobní a obchodní, díky čemuž má být možné přežívat ve světě "nového" Norrathu zcela bez boje. To zřejmě uvítají jak zkušení hráči, tak i nováčci, kteří tak dostanou možnost si hru nejprve řádně "omakat". Mezi zajímavé novinky patří možnost vlastnit a využívat dopravní prostředky jako jsou koně či lodě, díky kterým se stane doprava v obrovském světě mnohem rychlejší.

EverQuest 2 se samozřejmě také zaměřuje zejména na méně zkušené či zcela nezkušené hráče (v oblasti online her). Proto bude zjednodušeno ovládání, systém kouzlení i bojů, systém tříd, jednoduše všechno, ačkoliv zřejmě ne v takové míře jako u AC2. Změn dozná i systému questů, který přeci jen za původním Asheron`s Call poněkud zaostával a jelikož AC2 chystá ještě zajímavější, rozsáhlejší a komplexnější úkoly, musí EQ2 kontrovat stejnou ráží. Stovky tisíc hráčů tak budou ovlivňovat chod světa a aktivně se účastnit na jeho "historii". Navíc by měl být k dispozici simultánní překlad z angličtiny, francouzštiny, němčiny, japonštiny a korejštiny, stejně jako se objeví lokální servery. Díky tomu by se měl přístupu k druhému EverQuestu dočkat snad téměř každý človíček na té naší malé Zemi.

Hra oplývá taktéž značně vylepšenou grafikou, ačkoliv z prvních obrázků mi připadá o něco méně přitažlivá než grafika AC2, která je mnohem barevnější a kontrastnější. Za hraní lidé opět zaplatí měsíční poplatek, s největší pravděpodobností v podobné výši, jaký se platí v průměru dnes (10 až 15 dolarů). Narozdíl od AC2 už známe poměrně přesně také hardwarové nároky: Windows 98/2000/ME/XP, procesor 733 MHz, 512 MB RAM a 64 MB grafický akcelerátor (tj. třebas GeForce 3).

Lineage 2: The Chaotic Chronicle

Vydavatel: NCsoft
Výrobce: NCsoft
Homepage: http://www.lineage2.com/

Ponejprv bych vás rád uvedl do situace. Hra Lineage: The Bloodpledge od korejské společnosti NCsoft je jednou z nejoblíbenějších online her v Asii, podle posledních informací má téměř čtyři miliony registrovaných hráčů. Nedávno byla spuštěna i americká verze hry, která ač je údajně poměrně kvalitní, nedosáhla na severoamerickém kontinentě takové oblíbenosti jako na opačném konci světa. Není divu, hra je stavěna na míru korejským hráčům a ani sebelepší modifikace ji zřejmě nedokážou zcela přizpůsobit naturelu amerického, respektive. euroamerického hráče. I proto se společnost NCsoft rozhodla přijít s něčím novým a oznámila hru Lineage 2.

Má se jednat o klasické 3D MMORPG vytvářené právě zejména pro euroamerické hráče. Slovo "klasické" je zde však možná poněkud nevhodně použito, protože klasických věcí se v Lineage 2 objeví méně, než by se dalo čekat. Tak například to, že se bude primárně zaměřovat na boje skupin hráčů, tj. hromadné PvP (player vs. player). Ani EQ2, ani AC2 či WoW se v tomto Lineage 2 nepodobají. Svět této hry je rozdělen na dva základní kontinenty a tři země (Aden, Elmore a Grecia). Každá země má svou unikátní kulturu a historii a sestává ze tří oddělených teritorií. Každé teritorium má pět až deset tzv. "hunting grounds", což je jakási základní plošná jednotka o rozloze několika desítek metrů až kilometrů čtverečních. Důležitou roli zde hrají hrady a tvrze. Jejich získáváním totiž skupiny hráčů (tzv. "blood pledges") získávají moc a (politický) vliv. Když se několik těchto skupin dohodne, že obsadí několik hradů, mohou vytvořit ligu a z ligy může následně vzniknout celý národ. Tím se stane tvorba vlastních dějin světa mnohem jednodušší a přímější - vytvoří je samotní hráči, respektive vůdcové těch nejsilnějších skupin.
Velkých změn doznala od původního konceptu Lineage hráčská postava. Zatímco původně byla závislá zejména na předmětech, ve dvojce důležitost předmětů upadá a hráči získávají nové dovednosti díky povyšování na nové úrovně. V tomto ohledu je postup vývojářů z NCsoftu poněkud opačný nežli přístup designérů AC2 či EQ2. Přesto se však i zde najde jistá podobnost - hráč si vybere své definitivní zaměření teprve v průběhu hru. Z počátku dostane možnost se pouze rozhodnout, zda se vydá na cestu bojovníka nebo kouzelníka. Další rozhodnutí přijdou až poté, co získá dostatek zkušeností, aby takováto důležitá rozhodnutí mohl učinit (není nic horšího než si na počátku hry vybrat postavu, o které po měsíci hraní zjistíte, že je nepoužitelná...). Existence samostatného jedince potulujícího se světem, tedy již jednou zmiňovaného osamělého vlka, nebude nemožná, avšak značně omezená. Pokud se stanete členem nějaké skupiny, získáte mnoho výhod včetně samostatně nedostupných kouzel či skillů.

Lineage 2 je vlastně jakýmsi předkem Lineage: The Bloodpledge, protože se odehrává nějakých 150 let před ním. To je další zásadní rozdíl oproti ostatním dnes zmíněným titulům. Lineage 2 využívá podobných ras a kultur jako v původním Lineage, avšak přidává mnoho nových prvků. Základní ideologií však zůstane stejně jako v "jedničce" jednoduchost, realističnost a ovladatelnost. Technické provedení je neoddiskutovatelně srovnatelné s ostatními tituly v tomto dnešním článku, zejména protože, že je postaveno na Unreal enginu. Hardwarové nároky však zmiňují Geforce4 MX a alespoň Pentium III 800 MHz. Přesto si ale myslím, že se máme na co těšit.

World of Warcraft

Vydavatel: Blizzard
Výrobce: Blizzard
Homepage: http://www.worldofwarcraft.com/

Blizzard se stal další obětí mánie jménem "online hry" - tak to alespoň vypadalo navenek. Skutečnost je však poněkud jiná. Jejich online projekt World of Warcraft, vycházející ze světa populární série realtime strategií, byl v době oznámení koncem roku 2001 už nějaký ten pátek ve vývoji, vlastně něco kolem jednoho roku.

WoW se odehrává čtyři roky po konci Warcraftu 3 (který ovšem ještě nevyšel, takže jeho konec jest obestřen tajemstvím;). Jisté je to, že svět Azerothu je zcela zničený - tento koncept už zde dnes tedy vidíme potřetí. Úkolem hráče se stane - potřetí - jeho obnova. Svět Warcraftů je dosti bohatý na to, aby z něj tvůrci zvládli upéct i MMORPG, přesto se však setkáme také s novými teritorii, rasami a nepřáteli. O jeho běh se postará početný tým tvůrců, kteří zajišťují tvorbu nových questů a nových zemí. Ovládání a vlastně celý systém má být opět velmi jednoduchý, podobný stylu Diabla (tj. "uklikejte se xmrti"). Hráči budou moci tvořit válečné klany, které jediné získají možnost provozovat PvP, tj. boj hráč versus hráč. Vně těchto klanů něco takového nepůjde. Pokud ale narazíte na potvoru, se kterou si prostě neporadíte, můžete s spojit do útočné skupiny, která si pak mezi sebe rozdělí jak zkušenosti za její zabití tak i případný hmotný zisk. Jako obvykle bude na počátku hry čekat na hráče výběr postavy z několika různých ras, s největší pravděpodobností se jich objeví spíše méně, značně odlišných, nežli velké množství vzájemně podobných. První tři známé jsou lidé, orkové a taureni.

Technické provedení WoW lze v našem kontextu označit jako velmi konkurenceschopné. Navíc nabídne možnost jak 3rd tak i 1st person pohledu, což je u online her docela unikát. Za hraní WoW se bude, stejně jako za hraní ostatních dnes zmiňovaných MMORPG, platit, předběžně se má jednat o částku někde kolem 10 dolarů měsíčně. Je však otázka, kdy se WoW objeví. Předpokládá se, že vývoj zabere ještě něco kolem jednoho až dvou let, jenže všichni víme jak to doma u Blizzardů chodí - "až to bude, tak to bude" je jejich motto. Čím si můžete být jistí vy je to, že až to bude, bude to krásné.

Váš názor Další článek: Podtitul Deus-Ex 2 zní Invisible War

Témata článku: , , , , , , , ,