Prince of Persia – legendární postavička z Orientu

V dávných dobách těsně po revoluci, kdy v naší republice začínal počítačový boom, existovaly dva programy, které okupovaly monitory téměř každého PC – Norton Commander (nazývaný též „modrý virus“) a Prince of Persia. Spoustu dní a nocí u prvního Prince strávili i lidi, kteří jinak počítačové hry nehráli.
Prince of Persia – legendární postavička z Orientu
Jordan MechnerA začalo to všechno tak nenápadně. Jordan Mechner, vysokoškolák z Yale, byl fascinován možnostmi počítačů Apple II. Zatímco ale ostatní hry hráli, on je začal programovat. Prvního úspěchu dosáhl v roce 1984 s titulem Karateka, kterého se prodalo přes 400 000 kopií a byl portován i na jiné osmibity (ZX Spectrum, Atari, C64). Karateka zaujala svým pojetím, scrolujícím pozadím a na tehdejší dobu výbornou animací postavy hlavního hrdiny.

Po ukončení studií se pak Mechner začal plně věnovat svým koníčkům – psaní scénářů, točení filmů a hlavně vývoji počítačových her. Výsledkem jeho snažení se stala v roce 1989 hra, která se nesmazatelně zapsala do dějin počítačové zábavy – Prince of Persia.

Prince of Persia je klasická plošinovka z prostředí středověké Persie. Hlavní hrdinou je mladý princ, který musí do 60 minut překonat nástrahy podzemního vězení a paláce a zachránit krásnou sultánovu dceru ze spárů zlého vezíra Jaffara. V cestě vám stojí palácové stráže, různé nástrahy a pasti a nakonec samotný vezír. Pomocníkem mu je šavle, kterou najde v první úrovni, a pak jen jeho rychlost, chytrost a obratnost.

Prince of PersiaPrince of Persia

Prince of PersiaPrince of Persia

K úžasné zábavě a hratelnosti přispělo hned několik aspektů. Hra byla velmi jednoduchá na ovládání, vešla se na jednu 360 kB disketu, oplývala pěknou grafikou a ozvučením. Také HW požadavky byly na tehdejší dobu přiměřené a dnes již budí jen nostalgický úsměv (CPU 8088, 384 kB RAM, CGA grafika, MS DOS 3.0). Hra podporovala jak všechny v té době používané grafické mody (CGA, EGA, Hercules, Tandy, VGA), tak zvuky a hudbu přes PC Speaker, Adlib, Sound Blaster, Covox, Game Blaster atd.

Co však všem vyrazilo dech, byla úžasná animace pohybů postavičky hlavního hrdiny. Plynulé pohyby (chůze, běh, skoky, šplhání, šermování atd.) a jejich bezchybné navázání zaujaly každého hráče na první pohled. Když k tomu přičtete výborně navržené úrovně a vyvážený poměr mezi akční a logickou částí, není divu, že Prince of Persia získal takovou oblibu mezi nejširší hráčskou veřejností.

V žádném případě se nejednalo o bezduchou hopsačku – šermovačku, jak by se mohlo nezasvěcenému na první pohled znát. Dvanáct úrovní bylo prošpikováno spoustou zákeřných pastí (bodáky vysouvající se z podlahy, kmitající břity hrozící přeseknout princovo tělo napůl, propadající se podlaha, nášlapné plošinky vytahující (nebo naopak spouštějící) mříže atd. Na strategických místech byly umístěny stráže, které naštěstí nebyly moc chytré a při troše cviku nebyly vážnější překážkou.

Hlavním problémem tak zůstával čas. Přestože princ měl neomezený počet životů a pokud zahynul jedním z nespočetných druhů smrtí, pokračoval znovu (od začátku úrovně), čas běžel dál a dokončit hru v limitu 60 minut nebylo nic snadného (i když – jeden můj známý mi jednou ukázal, jak se dá Prince of Persia dohrát bez podvodu, bez jediného zaváhání, zabloudění nebo dokonce smrti a – jak to sám charakterizoval - „s prstem v nose“ za asi 25 minut). Hra se dala ukládat pouze v prvních čtyřech úrovních, pak již byl hráč odkázán jen na své hbité prsty.

V té době obvyklé bodové hodnocení bylo nahrazeno ukazatelem energie, kterou bylo možno doplňovat pomocí lahviček s elixírem. Některé lahvičky však obsahovaly jiné druhy elixíru – jeden energii ubíral, jiný zase umožňoval pomalý pád z velké výšky (který jinak končil princovou smrtí) a jedna lahvička dokonce obrátila obraz vzhůru nohama (uznáte sami, že hrát s vykloubeným krkem není moc příjemné...).

Prince of Persia obsahoval ještě několik zajímavostí – zmiňme např. souboj s nesmrtelným kostlivcem, zrcadlový obraz prince nebo důležitá pomoc malé bílé myšky, kterou poslala princezna.

Hru Prince of Persia vydala firma Brøderbund Software prakticky na všech platformách (MS-DOS, Macintosh, Amiga, NES, SNES, GameBoy, Sega Genesis, Sega Mega Drive, Sega CD, Game Gear, Commodore 64) a celosvětově se prodalo více než 2 milióny kopií. Není divu, že v roce 1993 vyšlo pokračování, nazvané Prince of Persia 2: The Shadow and The Flame.

Prince of PersiaPrince of Persia

Prince of PersiaPrince of Persia

Zápornou postavou je zde sultánův vezír, který na sebe převezme podobu prince. Pravému princi pak nezbývá než proskočit oknem, uniknout strážím a dokázat svou pravou totožnost tím, že vezíra zneškodní.

Druhé pokračování přineslo hezčí grafiku a animace, přibyla hudba (v prvním dílu hrála jen v úvodní obrazovce) a hlavně vyšší obtížnost. Pozadí je ještě rozmanitější než v prvním díle, vrcholem jsou závěrečné úrovně, kde je každá obrazovka jedinečná. K pohybům přibylo ještě plazení, pomocí kterého se princ vyhýbal vodorovným čepelím nebo si krátil cestu úzkými průlezy. Setkali jsme se zde s jízdou na lodi, létání na koberci, jízdou na kamenném koni atd. Patnáct úrovní bylo až po okraj naplněno akcí i logickými problémy a zajistilo mnoho hodin zábavy.

Po několika letech se začalo proslýchat něco o pokračování série, tentokrát plně trojrozměrném. Firma Red Orb oblažila všechny netrpělivé hráče začátkem roku 1999 kompilací Princ of Persia Collection, který obsahoval oba první díly a ukázky z vývoje třetího dílu.

V druhé polovině roku 1999 se fanoušci série konečně dočkali třetího dílu. Zápletka Prince of Persia 3D je klasická – sultánův bratr, zlý král Assan, chce sultánovu dceru (nyní již princovu manželku) pro svého syna Rugnora, napůl člověka a napůl tygra. Prince uvrhne do vězení a princeznu unese do pevnosti vysoko v horách. Opět přichází princův útěk z vězení, boj se strážemi a snaha o záchranu princezny.

V době kralování Tomb Raideru vyšlo několik pokračování klasických her, převedených do 3D (za všechny jmenujme např. Indiana Jones and the Infernal Machine nebo King’s Quest 8: Mask of Eternity). Žádná z nich ovšem Tomb Raider nepřekonala (aspoň co se týče oblíbenosti) a Prince of Persia 3D není výjimkou. Přestože většina atributů původní hry zůstala zachována (prostředí Orientu, vhodný poměr mezi akcí a logickými hádankami, rozmanité nástrahy a pasti, výborný design úrovní i skvělé animace), pravověrní fanoušci byli zklamáni.

Prince of PersiaPrince of Persia

Hlavním důvodem bylo technické zpracování. Práce na hře byly zahájeny již v dubnu 1996, takže v době vydání byl engine mírně zastaralý. Ovládání hlavního hrdiny bylo velmi nepohodlné (přece jen se takový typ her nejlépe ovládá myší). Princovy pohyby byly nepříjemně pomalé – např. otočení o 360 trvá asi 3 vteřiny. Také rozběhnutí není okamžité, což v okamžiku, kdy musíte rychle doběhnout k zavírajícím se dveřím nebo vám na záda dýchá palácová stráž, je docela frustrující. Pohyby navíc nešly vhodně kombinovat (např. úkrok za běhu). Umělá inteligence nepřátel nebyla na vysoké úrovni, často se stávalo, že se zasekli za roh dveří a nemohli dál (bohužel se to občas stávalo i vašemu princi). Hra také trpěla neduhem většiny podobných her – nepříliš inteligentní kamerou. Občas probíhal boj v jedné části obrazovky, kdežto kamera zarytě zabírala opačný kout místnosti, nebo vás hra oblažovala detailním pohledem do princovy tváře, zatímco vy jste zrovna potřebovali podívat se před sebe na propast, kterou se chystáte přeskočit.

Arzenál zbraní se značně rozšířil – kromě klasické šavle ještě hůl, kopí, luk (s několika druhy šípů – kromě obyčejných ještě např. ledové, ohnivé, výbušné a „černá smrt“) nebo efektní Double Blade. K pohybům přibylo ručkování a plavání ve vodě nebo pod vodou. Obzvlášť efektní byly plynulé pohyby princovy šavle při usekávání hlav protivníků nebo párání jejich vnitřností (úroveň krvavosti se dala nastavit). K tomu všemu je nutno připočíst perfektní hudbu plnou temných a smutných melodií, měnících se při boji na akční a dynamické rytmy. Provedení interiéru paláce včetně všech čepelí, hrotů a nášlapných plošin se docela povedlo. Kromě klasických lahviček pro doplňování energie se daly najít speciální elixíry pro dlouhý skok, přestrojení se za stráže atd. Hráči přivítali tři stupně obtížnosti i možnost ukládat hru v libovolném okamžiku.

Přestože třetí díl nesplnil očekávání fanoušků a nestal se tak oblíbeným jako první dva díly (snad i kvůli mnohem silnější konkurenci), nejednalo se určitě o špatnou hru. Pokud jste si zvykli na mírně nepohodlné ovládání a občasné problémy s rychlostí či kamerou, byli jste odměněni skvělou zábavou, v mnohém připomínající první dva díly. Pokud někdy vyjde čtvrtý díl, budou v něm odstraněny výše zmíněné neduhy a hra nesklouzne do bezduchého střílení a-la Quake , bude mít úspěch dozajista zaručen. Třeba takový Prince of Persia 4 v enginu Thiefa, to by byla lahůdka...


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

19 nejlepších strategických her, který si dnes můžete zahrát

19 nejlepších strategických her, který si dnes můž…

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

11.  10.  2020 | | 34 N/A
Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konzolí nové generace

Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konz…

Hráči už si začínají dělat sranda i z profesionálního simulátoru Microsoftu.

19.  10.  2020 | | 2 N/A