Prince of Persia: The Sands of Time – legenda vstává z mrtvých

Pro mnohé z nás byl tou první, hrou, na kterou se nikdy nezapomíná – co více, Prince of Persia je i dnes nezapomenutelnou klasikou. Dlouhé hodiny letošního Invexu jsem strávil po boku očekávaného nástupce, titulu Prince of Persia: The Sands of Time. Čeká nás po zpackaném Prince of Persia 3D představení hodné perského prince? Napoví vám naše první dojmy.

Kam až má paměť sahá, pamatuji jen na několik her, které mi coby hernímu batoleti navždy uvíznuli v paměti - jednou z nich je také Prince of Persia. Originální, zábavný a geniálně zpracovaný mix plošinovky a akce, který okouzlil milióny hráčů všech končin světa. Jistě si také vzpomínáte na nikdy nekončící osvobozování princezny ze spárů hrozivého vezíra, které se stalo skutečným kultem. Herní legendy v posledních měsících znovu ožívají a zažívají návrat na akčními plácaninami přeplněnou herní scénu - po frašce Prince of Persia 3D se tvůrčí a vydavatelská společnost Ubi Soft zhostila čestného úkolu přivést na obrazovky PC zbrusu nové pokračování série. Již následující měsíce napoví, nakolik je její snaha hodná uznání - malou nápovědu v řešení hádanky "bude nový princ skutečným oživením letité klasiky?" vám nabídnou také tyto první dojmy.

Nepřehlédnutelná atrakce

Přiznám se, že Prince of Persia: The Sands of Time figuroval na mém seznamu "nepřehlédnutelných atrakcí" letošního Invexu - spatřit na vlastní kůži tolik hýčkaný výtvor, jehož světová premiéra nás čeká až za několik měsíců? Podobná představa mě nenechala chladným. Snad zásahem paní štěstěny a obrovské náhody se jeden ze dvou počítačů osazených tímto výtvorem stal i mou první zastávkou v průběhu pondělního dne na brněnském výstavišti. Z několikahodinové porce zábavy, zápasu s ovládáním i kocháním se nádhernou grafikou a scenériemi pak pochází tyto první dojmy, které vám vedle grafické stránky hry přiblíží také její filmovou kameru, bojové situace či akrobatické schopnosti mladého prince.

   
Princ předvádí jedno z dalších efektních salt * Opatrně, opatrně! Nebo spadne! * A tady ho máme v celé kráse

Jak to tak bývá, v hratelné ukázce jsem si nemohl osahat "příběh" (a jeho výpravu), který jakožto stěžejní část bude hrát nezastupitelnou roli - jak již možná tušíte (a příznivci jistě ví), mladý a odvážný princ, obelstěn zrádným vezírem, nevědomky použil magickou dýku a vypustil tak z přesýpacích hodin nebezpečnou kletbu zvanou "Mělčina času". Vaším úkolem v jeho kůži je zahnat a navždy odstranit tuto kletbu, která zužuje celý svět. To vše za pomoci mladé, odvážné, okouzlující a zároveň nebezpečné spojenkyně.

Perská kultura slaví úspěch

Říká se, že první dojem je to nejdůležitější - že prvních 40 sekund po boku nové osoby rozhodne o vašem vztahu k ní, o jejím prvopočátečním hodnocení ve vašich očích. Snad právě proto může být zevnějšek tak důležitý i pro počítačovou hru. Pozorování nádherných scenérií hry Prince of Persia: The Sands of Time vás přesvědčí o pečlivosti a pracovitosti tvůrců, jejichž využití jedinečné kultury i prostředí nabízí dosud nevídaný výlet do končin perské civilizace - zdejší architektura je sama o sobě okouzlující a její podání ve hře nepochybně také. Jedinou výtkou by snad mohlo být opakování některých motivů, které však není v arabské kultuře ničím ojedinělým. Vizuální zpracování podtrhuje množství animovaných sekvencí a některé specifické momenty, ve kterých se kamera přesouvá do filmových pozic. A věřte mi, neměl jsem ani zdaleka možnost nahlédnout pod pokličku všech grafických skvostů, které si pro nás tvůrci přichystali.

   
Efektní probodnutí soupeře * A další dvě zrůdy, jejichž život již brzy skončí * Nový princ se odehrává také v exteriérech

Lokace přístupná v hratelné ukázce je ukázkou designérského umu - vybuchující stěny, létající šípy a atmosféra, kterou by mohly hře Prince of Persia: The Sands of Time leckteré konkurenční výtvory závidět. Škoda jen, že jsem díky obvyklém ruchu na výstavišti (a především neodbytnému DJovi na stánku nejmenovaného mobilního operátora) nemohl vychutnat také slasti hudebního doprovodu - snad tedy někdy příště. Vraťme se ale zpět k designu lokací - prostředí paláce je skutečně detailně zpracováno, tu a tam se mihne visící řetěz, otravná pavučina, či trosky poničených stěn. Nový princ nám předvádí mnohem velkolepější představení Persie, v takové podobě, o které se fanouškům původní hry ani nesnilo.

Mladý princ v celé své kráse

K nepoznání se změnil také mladý princ - pominu vizáž hubeného, ladného a pro ženy jistě okouzlujícího mladíka a raději přejdu k jeho schopnostem. Těch je nově mnohem více než jen prosté vyskakování a máchání mečem. Pohybů přibylo mnoho a je jich skutečně OBROVSKÉ množství. Od jednoduchého vyskakování a seskakování, přes šplhání po římsách a sloupech, salta, až po neuvěřitelně efektní pobíhání po zdi. Stěžejní částí hry Prince of Persia: The Sands of Time se (pro mnohé překvapivě) stalo překonávání překážek, které pro nás přichystali páni designéři - budete tak zápolit s propastmi, přemisťovat se po padajících římsách, využívat sloupů a schopnosti přeskakovat z jednoho na druhý. Tím výčet rozhodně nekončí a já se popravdě nemohu dočkat na překvapení, které skýtá plná verze.

   
Jak jsem zdůraznil, protivníci se snaží hlavní hrdinu vždy obklíčit * Copak tahle mrška předvede? * Polomrtvého soupeře můžeme také probodnout

Co více, stále před námi zůstává otázka boje - máchnutí meče a klasické výpady střídají kotouly, přiskakování k nepříteli, kopání a další z bohaté sbírky pohybů. To vše navíc podtrhuje dobrá umělá inteligence nepřátel (v mém případě lidských protivníků vyzbrojených kopím a meči) - vojáci se vás snaží obklíčit a uvěznit mezi svými těly, tedy dostat do situace, kdy vás snáze vyřídí. Tato taktika se zdá být skutečně účinnou a užitečnou, blížící se protivníky proto neradno podceňovat. Snad i díky AI nás v případě bojového systému nečeká jen nudné a nikdy nekončící mačkání tlačítek - ověřené klávesové kombinace proměněné v sérii obdivuhodných akrobatických pohybů pak dávají spolu s filmovou kamerou dohromady představení, které bych vám přál zažít.

Legenda ožívá, radujme se!

Lhal bych, pokud bych o hře Prince of Persia: The Sands of Time mluvil (či přesněji psal) pouze v superlativech - i výtvor francouzského Ubi Softu se neobešel bez někdy nešťastně se chovající kamery, která vám typicky v uzavřených lokacích nenabízí příliš komfortní výhled (a byla popravdě tím jediným, co mě u hraní nesnesitelně rušilo – tedy vyjma již zmíněné hudby a ruchu linoucího se z okolí). Působit problémy by mohlo také sžití s ovládáním - ne vždy a všude lze provádět některé pohyby a bojím se, že bez efektní nápovědy (kterou testovaná verze nabízela) budou mít někteří hráči alespoň z počátku s titulem Prince of Persia: The Sands of Time nemalé problémy. Snad i proto budila jeho prezentace menší zájem, než jsem sám očekával. Ani to však nic nemění na zřejmých faktech - první hodiny strávené ve společnosti nového prince mě bezpodmínečně přesvědčili o tom, že nás čeká zajímavý a s velkou pravděpodobností povedený návrat jedné z největších legend. Chcete-li ho okusit již dnes, máte jedinečnou šanci – brány brněnského výstaviště zůstávají do pátečního odpoledne i nadále otevřené.

Homepage hry: http://www.princeofpersiagame.com/
Výrobce hry: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Vydavatel hry: Ubi Soft (
http://www.ubi.com/)
Distribuce v ČR: Playman (
http://www.playman.cz/)
Předpokládané datum vydání: Listopad (PS2) & Prosinec (PC)

Váš názor Další článek: Half-Life 2 (ne)odložen na rok 2004

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,