Pro Evolution Soccer 2016: konečně změna? (recenze)

Jak jistě všichni ví, Konami podobně jako konkurenční EA každý rok vydává nový díl fotbalového simulátoru v jejich provedení. Přinesl nový ročník nějakou změnu, nebo jde pouze o aktualizování soupisek?

Každoročně z našich peněženek herní vydavatelské společnosti EA a Konami tahají peníze za nový díl jejich fotbalové ságy. Většinou na nás sypou hory doly slibů a nových vylepšení, ale nakonec to skončí jen u nepoznatelně lepší grafiky a aktualizovaných soupisek. Sem tam dokonce nějaký nový mód, světe div se. Pojďme se tedy podívat na nový Pro Evolution Soccer, známý pod zkratou PES, který má být podle slov studia znovuzrozením značky a důstojnou konkurencí pro stále kvalitnější FIFU.

Aktualizované soupisky nechybí

Jelikož je PES známé tím, že nemá potřebné licence pro všechny kluby a ligy, tak se nám vždy snaží tuto skutečnost něčím vynahradit. Jsou k dispozici různé módy, turnaje ale také všem známá UEFA Champions League, které je asi nejzajímavější z celého titulu. Konami postupně vydává aktualizace o tom, že se jim podařilo získat tu a tu novou ligu a tu a tu novou licenci a postupně se posouvá dál. Za to jsme rádi, ale jde to zatraceně pomalu.

Klasicky u PES platilo, a také bylo největším rozporem FIFA a PES fanoušků, že Pro Evo má prostě lepší hratelnost a soustředí se především na požitek z fotbalu, nikoliv plnohodnotnou licenci v pozadí. V součastnosti už to nemusí být zrovna pravda, protože konkurence se výrazně zlepšila a má určitě co nabídnout. Ovšem již na začátek zdůrazním něco, čeho jsem si všiml hned napoprvé. Letošní ročník opravdu udělal krok správným směrem z hlediska hratelnosti a zkusil se i vrátit do dob své zašlé slávy.

AI lépe čte vaši hru, bláhové a snadno čitelné přihrávky už nemají žádnou šanci a středem hřiště už také v žádném případě neprojdete

Tím mám na mysli hlavně zlepšené chování hráčů a balónu samotného. Jelikož jsem velkým fanoušem PES a hraji ho již od začátku, určitě mi neuniklo to, že se hráči nyní chovají přirozeněji a jsou aktivnější. Třeba pokud soupeř běží s míčem a vy ho po jeho bodu atakujete, on dělá přirozenou reakci a ohlíží se na vás, odstrkuje vás a prostě se snaží zbavit pronásledování. Působí to živě a věrohodně.

Toto vylepšení hratelnosti a celkové fyziky hry je určitě velice vítané. Předělávkou prošla taky umělá inteligence protihráčů, kteří vám nyní dokážou dát pořádně zabrat. AI lépe čte vaši hru, bláhové a snadno čitelné přihrávky už nemají žádnou šanci a středem hřiště s tím, že vám ještě protihráčovi fotbalisti uhýbají, už také v žádném případě neprojdete. Hráči si lépe hlídají své okolí, viditelně ho sledují a čekají na příležitost. Obtížnost se poté projeví v tom, jak moc bude nepřítel agresivní a jak dobře bude trefovat bránu.

Nenechte se ovšem zmáct, i na amatéra nemá počítačový soupeř problém s vaší přelstěním a ukázkovým prokličkováním s briliantní koncovkou do vaší branky. Nepříjemná chyba, kterou známe od předchozího dílu, kvůli které se zpožďovaly přihrávky je už konečně pryč. Takže za vylepšení celkové fyziky a inteligence počítačového protivníka má ode mě Konami velké plus, jelikož se to přímou úměrou podepisuje na výsledném zážitku.

Dalším příjemným vylepšením jsou animace, které vypadají opravdu realisticky a fungují skvěle. Specifičtí hráči mají svoje chování a zvláštní oslavy nebo třeba také systém pohybu na hřišti. To celý titul osvěžuje a dodává na pořádném hráčském zážitku. Po grafické stránce vypadá hra skvěle, je krásně plynulá a neobjevil jsem žádné výraznější záseky. Grafika by se ale dala označit především za účelnou, nikoliv oslňující. Menší nedokonalosti bych viděl v publiku. To je, jak bývá u PES zvykem, nedodělané a nepůsobí moc propracovaně. Na jednu stranu se dá pochopit, že tvůrci se radši soustředí na pořádný herní zážitek než na okolí. Bohužel při oslavě vašeho gólu a pohledu do publika tato skutečnost nevypadá moc efektivně.

Jako v minulých dílech i v novém PES najdeme klasický mód kariéry, UEFA Champions league, trénink nebo třeba klasickou exhibici, v seznamu módů překvapení nečekejte. Dalším rozšířením jsou módy Become a Legend, My Club nebo různé africké poháry. K Lize mistrů byl přidán po vzoru Football Managerů kalendář a nové události se zobrazují na hlavní obrazovce. Bohužel je zde opět cítit absence některých licencí, což hře opravdu háže klacky pod nohy oproti konkurenci. Jde tak spíše o to, co dokážete zkousnout.

Zase ty loadingy

Opět ta stejná písnička a ten stejný problém. Nahrávání je pomalé, připojování k serverům není zrovna nejrychlejší záležitostí a celkově neustálé čekání kazí dojem z hry. Také není zrovna příjemné čtení a proklikávání všech aktualizací, které se vám do hry za vaší nečinnosti přidaly. Takže spouštění a cestě do menu místo klasické půl minuty věnujete třeba o další půl minutu navíc pouze odklikáváním oken, které stejně nikdo nečte. Je to jen takový malý nedostatek, ale pár lidem to určitě bude hrát na nervy.

Další oblastí, ve které nový díl série zaostává je komentář. Ten je bohužel místy hodně suchý a nějaké ty emoce navíc by vůbec neuškodily. Komentátoři působí nudným dojmem a ten nevylepší ani to, že mezi sebou občas prohodí pár otázek typu: "Co si o té akci myslíš?". Podle mého názoru bylo komentování zápasu v předchozích dílech zvládnuté určitě lepším stylem.

Velmi potěšila optimalizace hry pro PC stejně tak jako příjemné HW nároky, které nejsou vůbec velké a skoro se od posledního dílu nezměnily. Titul stále běží na Fox Enginu a vzhledem k dost podstatným změnám v celé struktuře a běhu hry, je tato skutečnost s nároky na vaše železo vítaná. Konec konců, přece by se neslušelo, aby sportovní fotbalová hra měla větší nároky než některé FPS tituly.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Sportovní | Fotbalový simulátor
Výrobce: PES Productions