Pro Evolution Soccer 2019: licence vs fotbalovost (recenze)

• Atmosféra zápasů
  • Možnost angažovat fotbalové legendy

• Absence české lokalizace
  • Problém licencí na jednotlivé soutěže
  • Slavia jako jediný český zástupce
8/10

Fotbalové soutěže jednotlivých zemí již začaly, a to je vždy ten správný čas na příchod virtuálních verzí. Jako vždy se na startovní čáru v nekonečném souboji o herní fotbalový trůn řadí FIFA a Pro Evolution Soccer, tentokrát s číslem 19, respektive 2019. Mám takový pocit, že představovat jednotlivé zástupce rok co rok už ztratilo svůj význam, a je proto mnohem rozumnější přistupovat k jednotlivým hrám jako k danostem, fenoménům na herní scéně. Jako první vypustilo své dítko do světa japonské Konami a už dopředu se chvástalo velkými změnami v rámci celé série. Nebudeme chodit kolem horké kaše a vrhneme se tedy na představení.

Ztráta atraktivity?

Jednou z nejslabších stránek série PES byla vždy polovičatá licence na jednotlivé soutěže. A letos přichází další silný útok na milovníky opravdového klubového šílenství, neboť hra přichází jak o Ligu mistrů, tak o Evropskou ligu, což jsou jist nemilé zprávy. Pánové a dámy z Konami si jistě ztrácející prestiž uvědomují, nicméně tyto záležitosti rozhodně nebudou otázkou vůle, ale nastavených smluv. Nutno poznamenat, že konkurence FIFA tak dostává do rukou silné karty v rámci vzájemného souboje.

PES 2019 opět trpí absencí plně licencovaných soutěží

Nejprestižnější klubové poháry si tak v PES 2019 sice nezahrajete, potěšit však může alespoň malá záplata v podobě nových plně licencovaných soutěží. Ve výsledku je tak k dispozici liga chilská, dánská, portugalská, belgická, švýcarská, skotská, argentinská, turecká a ruská.

Nejprestižnější klubové poháry si v PES 2019 sice nezahrajete, potěšit však může alespoň malá záplata v podobě nových plně licencovaných soutěží

K tomu všemu můžeme naštěstí připočítat ještě několik exkluzivních licencí s dalšími velkokluby z ostatních soutěží. Díky partnerství si tak můžeme plně užívat například Manchester United, Arsenal, PSG či Inter Milan. Bohužel výčet těchto velkoklubů je hodně omezený a jde pouze o malou záplatu, která bude v boji s konkurenčním fotbalem od EA velkou nevýhodou. Z českých zástupců se potom dostalo pouze na pražskou Slavii.

Pozitivní přístup

Na druhou stranu série PES nikdy nebyla o důrazu na licence, tabulky a podobné záležitosti. Série měla vždy jiné přednosti a i v letošním ročníku se je vývojáři pokusili postavit do čela. Pochopitelně se zde bavíme o hratelnosti, atmosféře a celkovém pocitu ze hry. A to je hlavní důvod, proč Konami dokáže i bez licencí EA celkem solidně zatápět. PES 2019 totiž i letos nabízí naprosto bezkonkurenční herní zážitek, plynulost, přirozenost, pocit reálnosti, báječnou atmosféru a vše s herním zážitkem spojené. Jakmile se totiž dostane na trávník, nějaké licence jdou stranou, protože vše ostatní funguje naprosto parádně.

I tak ovšem má milovníkům fotbalu co nabídnout

Jednotlivé stadiony vypadají opravdu nádherně, animace, dresy i pohyby hráčů se opět o něco více přiblížily realitě. Jedinečný je rozhodně i samotný herní zážitek. Dění na hřišti se zase posunulo o kousek dále, což jde ruku v ruce se samotnou AI. Můžete se připravovat jak chcete, ale každý zápas bude zkrátka vypadat úplně jinak. Chování soupeře je opět na vysoké úrovni a připravené obtížnosti budou jistě výzvou pro každého hráče. Úroveň atmosféry možná na konkurenční FIFU zatím nedosahuje, hratelnost to ale bohatě vynahrazuje.

Herní módy

Vytvořit dobrý virtuální fotbal ovšem neznamená zaměřit svou pozornost pouze na trávník, ale klíčové jsou pochopitelně jednotlivé módy. V tomto ohledu naštěstí PES 2019 nikterak výrazně neztrácí a nabízí již klasický standard sportovních her. Příběhový mód podobný tomu Alexe Huntera bohužel nečekejte, nicméně i tak se můžete stát hráčem škrábajícím se na vrchol fotbalového nebe. Hráče si pochopitelně můžete sami vytvořit a přizpůsobit dle vlastního gusta. Hlavním lákadlem však bude jistě myClub, který nabízí komplexní správu fotbalového klubu, a to ve všech ohledech. Na starosti budete mít hospodaření a budete se potýkat s mnohými výzvami. Za ně pak budete dostávat tzv. game pointy, což je virtuální měna. Alternativou jsou potom myClub pointy, což jsou reálné peníze. Je však plně na vás, jakou cestou se vydáte. Ať tak či tak, myClub je skutečně hodně objemným módem, který hráče zabaví na desítky hodin.

Kdo by ovšem nechtěl trávil čas takto komplexní zábavou, může se zabavit v jednotlivých soutěžích, pohárech či manažerské prácičce. Herních možností je opravdu mnoho, žádná z nich ale příliš nepřekvapí. Ve hře je však zahrnuto vše, co by podobně laděný sportovní simulátor nabízet měl.

Nové animace a nenáviděný komentář

Jak jsme již naznačili, grafická stránka hry je velkým lákadlem v tomto tradičním fotbalovém měření. Bylo tomu tak vždy a ročník 2019 je jen jasným potvrzením. Dočkali jsme se nových herních i mimoherních animací. Vše na stadionu se krásně hýbe a působí neskutečně živým dojmem. Diváci, zaměstnanci, fotografové… při pohledu na ně získáváte pocit, že nehledíte jen na prázdné textury, ale skutečně živé a pohybující se postavy. FOX Engine, na kterém hra běží, zkrátka maximálně odvádí svou práci, což lze ocenit především při pohledu na prémiové stadiony partnerských klubů či při pohledu do tváří licencovaných hráčů.

Konami opět nabízí perfektní prezentaci fotbalu a atmosféry na trávníku

Zvuková stránka celého fotbalového zážitku je možná mírným zklamáním, jelikož z tohoto pohledu zápasy nejsou úplně 100% živé. Alespoň tedy co se porovnání s konkurencí týče. Zároveň si nelze nevšimnout globálně nenáviděného komentáře dvojice Jim Beglin a Peter Drury, kteří rozhodně nemají lehký život. Osobně mi jejich komentář nevadí. Bude to ale asi tím, že hraní PES 2019 je taková bomba, že nestíhám vnímat dva důchodce u mikrofonu.

Ve finále je tak na hráčích, zda-li dokáží absenci LM a EL odpustit

Jaký fotbal si tedy letos vybrat? No určitě jste odpověď na tuto otázku nečekali. Nelze ji čekat hned z několika důvodů. Tím prvním je skutečnost, že zatím nemáme plně s čím srovnávat. Tím hlavním je ale fakt, že záleží na osobních prioritách. Potrpíte-li si na tabulkách, jménech, licencovaných klubech a klubové oddanosti, není PES 2019 to nejlepší volbou. Tedy v případě, že nejste milovníkem turecké či belgické ligy.

Pokud ovšem hledáte kvalitní a co možná nejrealističtější fotbalový zážitek, je letošní ročník od Konami tutovka. Nabízí skvělou hratelnost podpořenou výborným tutoriálem, výzvu na každé úrovni obtížnosti, živý a uvěřitelný fotbal, parádní atmosféru a mnoho hodin zábavy. Zamrzet bohužel může absence české lokalizace či ztráta LM a EL. I tak má ovšem PES 2019 co nabídnout.

Diskuze (5) Další článek: Shadow of the Tomb Raider ve startovním traileru láká do akce