Problém umělého IQ aneb když postavičky blbnou

Diskuze čtenářů k článku

avatar
30. 05. 2014 09:01

Ten poslední obrázek (php kód WordPressu) má s článkem asi takovou spojitost, jako židle a auto.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  30. 05. 2014 10:25

Aneb když vím o tématu kulové a nevím, co zkritizovat, zkritizuju aspoň obrázek - tu nejnepodstatnější věc v celém článku. Bravo!

 |   |  Odpovědět
drc  |  31. 05. 2014 08:37

to neni php kod ;) nicmene me to taky zarazilo. Kazdopadne clanek zajimavy.

 |   |  Odpovědět
podhy  |  31. 05. 2014 10:24

a značky jsou jako co?

 |   |  Odpovědět
dj.kure  |  31. 05. 2014 17:16

JS, HTML, PHP ... i PHP kód tam je

 |   |  Odpovědět
Falhar  |  30. 05. 2014 09:31

Článek založený na naprostém nepochopení problematiky. Ano, genetické algoritmy jsou poměrně rychlé, ale pouze v případě, že řešený problém je jednoduchý. S přibývající složitostí však výrazně stoupá čas, jaký je potřeba k dosažení řešení. Současné problémy řešené genetickými algoritmy vyžadují dny výpočtů na superpočítačích. A to se jedná o konkrétní problémy. Takováto "AI" by tyto dny vyžadovala na naučení se řešení jedinného a jednoduchého problému. Naučení "obecné" AI je v současné době mimo rámec našich výpočetních schopností.
A to nepočítám problém reprezentace takovéto inteligence. Už od začátku výzkumů AI se vědci snaží nalézt repretenaci chování, které by vykazovalo inteligentní chování. A prozatím se jim nic použitelného nepodařilo najít. Jo, jsou neuronové sítě, ale aby ta vykazovala nějakou inteligenci, musí mít miliony neuronů a synapsí. Uložení a běh takovéto sítě je asi stejně složitý jako provádění samotného genetického algoritmu.

 |   |  Odpovědět
Cobra  |  30. 05. 2014 10:37

Řekl bych, že je to spíš jen zjednodušení pro účely článku Otázka taky je, jestli musí AI ve hrách opravdu řešit až tak komplexní problémy a nebo by bylo možné řešit jen jednodušší problémy přes genetickou AI a spojit je skripty.

 |   |  Odpovědět
Light  |  31. 05. 2014 04:58

Ja tedy jako nejsem nejakej expert na neuronove site, ale problem v ulozeni milionu neuronu a synapsi rozhodne neni. :D Vzdyt je to N cisel pro kazdy neron. A i samotny beh neuronove site je pomerne snadny... konec koncu v tom je ta krasa neuronovych siti. Jenom zase nejde poradne zduvodnit PROC to bezi tak jak to bezi. Problem je vytrenovani site... ale mame samoucici, trenovane atd...

 |   |  Odpovědět
Dep  |  30. 05. 2014 10:28

super analyza, stotoznujem sa s nazorom autora. Dakujem za clanok.

 |   |  Odpovědět
avatar
30. 05. 2014 10:31

Veľmi dobrý článok. Ďakujem

 |   |  Odpovědět
Pavel  |  31. 05. 2014 14:35

Mylná je základní premisa článku, že čím lepší AI, tím víc zábavy, a ve hrách jde o zábavu.
To už od herních vývojářů zaznělo mnohokrát, že vytvořit superiorní inteligenci není zase takový problém, problé je v tom, že s ní nikdo nebude hrát. Tenis taky nebudete hrát radši s výborným hráčem, se kterým pokaždé prohrajete, ale s někým, koho máte šanci porazit.
I když si dáte podmínku, že nebudete švindlovat při vývoji umělé inteligence (jako třeba předjímat hráčovy akce, protože v té 0.3 sekundy kdy pohybujete zaměřovačem může počítač udělat 3 miliony rozhodnutí a stačí mu přitom, aby vystřelil 0.01 vteřiny před vámi), i když vývojáři zůstanou v lidských možnostech a rychlostech, tak pořád je tady ten nejlepší reakční čas, který stačí na 99.9% hráčů, aby pokaždé dostali na zadek.
Nakonec skončíte u toho, že pokud chcete mít komerčně úspěšnou hru, tak i ten největší fouňa si musí zahrát a vyhrát.

 |   |  Odpovědět
Guss  |  31. 05. 2014 17:51

AI - artificial intelligence (úmělá inteligence). Žádné AIQ - to je naprostá hovadina a přitom též nadpis článku ("Problém umělého inteligenčního kvocientu..."?). IQ a AI jsou rozdílné věci. Zkratka AI se nepřekládá, protože pod "UI" je obecně znám "User Interface".

 |   |  Odpovědět
jannk  |  01. 06. 2014 09:58

Tak ted uz zbývá jen to, aby autor tušil o genetických algoritmech aspoň trochu vic, než co si přečetl na wiki a než co si vysnil :) a hollywoodské filmy opravdu nejsou reálným informačním zdrojem ...

 |   |  Odpovědět
Harker  |  01. 06. 2014 15:43

U idiotských FPS opravdu není problém vytvořit dokonalého protivníka. Ale u mozkově náročnějších kousků, jako např. Starcraft 2, je to již úkol v současnosti nesplnitelný. A tamější hráči by opravdu uvítali co nejlepší AI, aby měli nějakou výzvu. Při nejvyšší obtížnosti Elite sice počítač udělá 300 povelů za minutu, oproti hráčovým 100, ale ty povely jsou tak špatné, že tuto obtížnost porazí i průměrně nadaný hráč.

 |   |  Odpovědět
LoWang  |  01. 06. 2014 16:38

Moc by mě zajímalo jestli má AI ve strategiích nějaké omezení typu nemůžu během milisekundy poslat všechny jednotky někam pokud je nevidím na jedné obrazovce a být hráčem tak musím nejprve trochu pohnout výhledem abych je mohl postupně označit nebo tak něco. Mnohdy hráč zkrátka ví co udělat ale myš a klávesnice a omezený výhled na mapu ho v tom brzdí. Kdyby AI mělo nasimulovat podobnou nevýhodu tak by to bylo podle mě fér :)

 |   |  Odpovědět
02. 06. 2014 10:29

A já budu nesouhlasit. AI ve hrách není kvůli tomu, aby tam běhala hromada Eisteinů, co si bude lovit hráče a vymýšlet nějaké super taktické plány. AI je od toho, aby se ti paňáci chovali tak nějak uvěřitelně.

Dobrou AI mělo třeba první Far Cry, kde si paňáci dělali svoje a jak došlo k něčemu podezřelému, tak zpozorněli a začali se rozhlížet. No a když viděli, že na ně někdo střílí, tak se podle toho zachovali. Pokud věděli, odkud to lítá, stříleli tím směrem a zároveň hledali úkryt. Popř. se v zákrytu snažili dostat na místo, kde byl poslední výskyt střelby. Nebo druhý Flatout, kde měl každý závodník svůj styl jízdy. Někdo jel precizně a čistě, někdo po pár nárazech ztratil nervy a snažil se protivníka vytlačit a někomu stačilo naznačit a už panikařil a uhýbal...

Obě hry jsou příkladem uvěřitelné AI, s kterou hráč může počítat a nějak jí při hraní využít, přičemž se to vždycky může trochu zvrtnout. A teď si to porovnejte s AI, která někde hlídkuje a jakmile se k nim dostanete, zabere předem více méně dané pozice, z kterých v určitých intervalech vykukuje, občas hodí granát a nebo vletí do válečné vřavy z vedlejší místnosti s puškou ještě na zádech, aby se potom postavila přímo před hlaveň hráče a začala se připravovat k boji. A aby to nebyla taková sranda, dostane dvakrát tolik životů a laserové vidění přes půl mapy.

AI je prostě další prvek hratelnosti, který stejně jako třeba fyzika, přidává prostředí na uvěřitelnosti, variabilitě a tím i zábavnosti.

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

19 nejlepších strategických her, který si dnes můžete zahrát

19 nejlepších strategických her, který si dnes můž…

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

11.  10.  2020 | | 34 N/A
Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Hry zadarmo nebo se slevou: balík bojovek a Rising Storm zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: balík bojovek a Rising…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

9.  10.  2020 |